Auto Świat Używane Co warto kupić Peugeot 508 - dość dobry i niedrogi

Peugeot 508 - dość dobry i niedrogi

Autor Adam Włodarz
Adam Włodarz

Peugeot 508 ma niezłą cenę, duże wnętrze i bagażnik, dobre wyposażenie, trwałe zawieszenie i udane diesle. Gorzej wypadają wersje benzynowe, drobne problemy potrafi też płatać elektronika. Czy warto więc polecić używanego Peugeota 508?

otw.fb
Zobacz galerię (13)
Auto Bild
otw.fb

Peugeot ma zmienne szczęście, jeśli chodzi o modele klasy średniej. Starsze były dość dobrze oceniane (np. 406), nowsze już nieco gorzej – „407-ka” nie tylko okazała się zbyt mała (narzekano np. na niewielki bagażnik), lecz także miała dość zawodne i drogie w naprawach przednie zawieszenie oraz sporo problemów z elektroniką. Projektując jej następcę, Peugeot postawił sobie za punkt honoru, żeby wyeliminować słabe strony poprzedniczki.

Peugeot 508 - sporo w nim poprawiono

Nie tylko powiększono wnętrze i kufer Peugeota 508, lecz także uproszczono przednie zawieszenie (wyjątkiem jest dość rzadka wersja GT, w której zastosowano układ czterech wahaczy, przejętych wprost z modelu 407). Tylne zawieszenie pozostało bez większych zmian (niskie koszty obsługi), jednak wzmocniono jego wytrzymałość.

Peugeot poświęcił też sporo czasu na to, żeby w modelu 508 poprawić elektronikę. Francuski producent nie zaproponował też już wersji coupé, a pod maskami oferowanych aut nie pojawiły się silniki V6 (wycofano m.in. awaryjnego diesla 2.7 HDi, pozostawiono najmocniejsze wersje o wiele lepszych motorów 2.2 HDi, a po liftingu już tylko 2.0 HDi).

Dużo czasu poświęcono na zaprojektowanie wnętrza Peugeota 508. Jego obsługa jest dość intuicyjna. Żeby skusić klientów lubiących nowinki, zastosowano też wiele elektrycznych rozwiązań ułatwiających życie. Peugeot 508 mógł mieć na pokładzie m.in. wyświetlacz head-up, automatyczny hamulec ręczny, bezkluczykowe otwieranie kabiny, podgrzewane fotele, elektrycznie sterowaną tylną klapę (w SW) itp. Z czasem okazało się, że niektóre z gadżetów potrafią się zepsuć, ale o dziwo, ich naprawa nie jest szczególnie skomplikowana i droga (użytkownicy ratują się zwykle częściami używanymi). Francuzom udało się poprawić też awaryjny moduł komfortu (BSI), który psuje się w Peugeocie 508 o wiele rzadziej niż w poprzedniku, a przecież jest tu więcej odbiorników!

Peugeot 508 - ryzykowne benzyniaki

Klienci mogli wybierać tylko między kilkoma wersjami jednostek powstałych we współpracy z BMW. Nowoczesne silniki o pojemności 1.6 chwalono za dobre osiągi i umiarkowany apetyt na paliwo, niestety, po kilku latach użytkowania pokazały swoją słabszą stronę. W 508 montowano zarówno jednostkę 1.6 VTi, jak i turbodoładowane 1.6 THP (nieco lepiej pod względem wytrzymałości wypada wersja oferowana po liftingu, ale również ona nie jest idealna).

Oba motory są znane z problemów z napinaczem łańcucha rozrządu – występują tu one nieco rzadziej niż w początkach produkcji tych silników, ale trzeba zdawać sobie z nich sprawę. Gdy przyjdzie wam wymienić łańcuch, zapłacicie poza ASO ok. 1400 zł. Wersja VTi miewa problemy z kółkiem zmiennych faz rozrządu, a mocniejsze THP – z turbo, w tej odmianie zastosowano też wtrysk bezpośredni (zbiera się nagar na zaworach). Dodatkowym problemem tych motorów jest duże zużycie oleju silnikowego.

Peugeot 508 - 2.0 HDi to optymalny wybór

Znacznie lepiej pod względem trwałości wypadają silniki wysokoprężne. Podstawowy 1.6 HDi jest nieco zbyt słaby do napędzania ciężkiego modelu klasy średniej, co może sprawiać, że stopień jego wyeksploatowania po kilku latach będzie już niemały. Generalnie zdarzają mu się wycieki, może też mieć problemy z osprzętem. Peugeot łączył go też ze zautomatyzowanymi przekładniami, tych jednak nie polecamy.

Optymalnym wyborem jest silnik 2.0 HDi (szczególnie w popularnej 140-konnej wersji) – ta jednostka ma niewiele awarii, do tego zapewnia idealny kompromis pomiędzy osiągami a spalaniem. W ofercie znajdziecie również diesla 2.2 HDi (tylko w topowej odmianie GT do liftingu), który jest nieco droższy w obsłudze, ale nie wykazuje zbyt wielu słabych punktów. Wszystkie silniki Diesla w Peugeocie 508 mają filtr FAP, który również może wymagać doinwestowania.

Peugeot 508 - atrakcyjne ceny zakupu

W Peugeocie 508 z początku produkcji radzimy zwrócić uwagę na przekładnię kierowniczą, bo może się już ona nadawać do regeneracji (koszt rzędu 1,5-2 tys. zł). Ceny części do tego modelu nie należą do wysokich, częściowo przez to, że wiele elementów jest współwymiennych z innymi modelami Peugeota. Dużą zaletą „508-ki” jest także cena zakupu – za ok. 40 tys. zł możecie stać się właścicielami zadbanej wersji kombi z polecanym silnikiem Diesla 2.0 HDi.

Peugeot 508 - technika

Największą nowinką w 508 jest wersja hybrydowa RXH, w której silnik Diesla zestawiono z motorem elektrycznym. Ten ostatni napędza tylną oś pojazdu, co w połączeniu z podwyższonym prześwitem czyni z tej odmiany uniwersalny pojazd.

W Polsce wersję RXH oferowano do 2015 r.
W Polsce wersję RXH oferowano do 2015 r.Żródło: Auto Świat

W tym modelu znajdziecie także usportowioną odmianę GT (bardziej rozbudowane przednie zawieszenie z „407-ki”, większe hamulce), która była oferowana tylko z mocnymi silnikami Diesla (2.0/180 KM i 2.2/204 KM). Wszystkie benzyniaki są skomplikowane i powstały we współpracy z BMW.

Peugeot 508 - eksploatacja

Materiały i interwałybenzynowediesle
Olej silnikowy4,3 l, 5W-30, wymiana co 30 tys. km3,8 l (1.6), 5,0 l (2.0), 5,3 l (2.2) 5W-30, wymiana co 30 tys. km
Olej w skrzyni manualnej2,1 l, 75W-804,0 l, 75W-80
Olej w skrzyni automatycznej2,1-3,0 l, 75W-802,1-3,0 l, 75W-80
Układ chłodzenia6,0 l (na bazie glikolu)6,0-10,8 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowy0,9 l, DOT 4, 0,8-1,0 l, DOT 4, wymiana co 2 lata
Napęd rozrządułańcuch, bez okresowej wymianypasek, wymiana co 180 lub 240 tys. km*
Filtr przeciwpyłkowyco 30 tys. kmco 30 tys. km
Filtr powietrzaco 60 tys. km lub 4 lataco 60 tys. km lub 4 lata
*w przypadku dłuższego interwału mechanicy radzą skrócić przebieg do ok. 180-200 tys. km

Peugeot 508 - ceny części

Ceny zamienników (zł)benzynowe*diesle*
Filtr oleju/powietrzaod 30/54od 36/56
Klocki/tarcze hamulcowe od 135/400od 135/400
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.)od 580/500od 580/500
Chłodnica cieczyod 590od 420
Sprzęgło kompletne (+ koło dwumasowe)od 750od 810 (+ 1390)
Sworzeń wahacza (przód)od 56od 56
Reflektor/błotnikod 465/730od 465/730
*dane dla benzyniaka 1.6 THP/156 KM oraz diesla 2.0 HDi/140 KM z 2011 r.

Peugeot 508 - dane techniczne

Dane techniczne*1.61.6 THP1.6 THP
Lata2010-142010-14od 2014 r.
Silnik – typ, liczba zaworówbenz. R4/16t.benz. R4/16t.benz. R4/16
Rodzaj napędu rozrządułańcuchłańcuchłańcuch
Układ rozrząduDOHCDOHCDOHC
Pojemność skokowa (cm3)159815981598
Moc maks. (KM) przy obr./min120/6000155/6000165/6000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min156/4250240/1400-4000240/1400
Skrzynia biegów**6A6M, 6A6M, 6A
Prędkość maksymalna (km/h)203224210
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)11,58,68,6
Spalanie (wg EU; l/100 km)***9,0/4,6/6,29,0/4,7/6,27,7/4,7/5,8
*dane dla wersji sedan; **M – manualna, A – automatyczna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie
201034 900
201133 20036 900
201240 10044 500
201347 20052 500
201453 80059 80063 600
201572 100
201680 200
Dane techniczne*1.6 HDi1.6 e-HDi1.6 HDi1.6 e-HDi1.6 HDi
Lata2010-122010-122012-142012-15od 2015 r.
Silnik – typ, liczba zaworówt.diesel R4/8t.diesel R4/8t.diesel R4/8t.diesel R4/8t.diesel R4/8
Rodzaj napędu rozrządupasekpasekpasekpasekpasek
Układ rozrząduOHCOHCOHCOHCOHC
Pojemność skokowa (cm3)15601560156015601560
Moc maks. (KM) przy obr./min112/3600112/3600114/3600114/3600120/3500
Maks. mom. (Nm) przy obr./min240/1500-3000270/1500-2000240/1500-3000270/1500-2000300/1750
Skrzynia biegów**5M6MA5M6MA6M
Prędkość maksymalna (km/h)188194190197202
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)11,612,311,311,911,0
Spalanie (wg EU; l/100 km)***5,7/4,0/4,64,9/3,8/4,25,1/3,7/4,24,6/3,7/4,04,6/3,3/3,8
*dane dla wersji sedan; **M – manualna, MA – manualna zautomatyzowana; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie
2010
201134 20035 100
201242 10043 20042 600
201350 40049 800
201474 70074 900
201586 30076 500
201694 300

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Dane techniczne*2.0 HDi2.0 HDi2.0 HDi2.0 HDi2.0 HDi2.2 HDi
Lata2010-15od 2014 r.2010-15od 2012 r.od 2014 r.2010-15
Silnik – typ, liczba zaworówt.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel/R4 + elektr.t.diesel R4/16t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządupasekpasekpasekpasekpasekpasek
Układ rozrząduDOHCDOHCDOHCDOHCDOHCDOHC
Pojemność skokowa (cm3)199719971997199719972179
Moc maks. (KM) przy obr./min140/4000150/4000163/3750163 + 37/3850180/3750204/3500
Maks. mom. (Nm) przy obr./min320/2000370/2000340/2000300/1750400/2000450/2000
Skrzynia biegów**6M6M6M6MA6A6A
Prędkość maksymalna (km/h)210210224213230234
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)9,88,98,68,88,58,2
Spalanie (wg EU; l/100 km)***6,2/3,7/4,64,9/3,7/4,16,7/3,9/4,94,0/4,2/4,15,1/3,8/4,28,0/4,4/5,7
*dane dla wersji sedan; **M – manualna, MA – manualna zautomatyzowana; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie
201039 00036 500
201148 00039 80051 700
201256 80049 00057 90063 700
201365 20058 00064 90075 400
201467 70069 90066 60079 90089 00086 500
201577 80086 30069 20095 500
201690 800106 400

Naszym zdaniem - ciekawa oferta

To bardzo dobry moment na zakup Peugeota 508. Model ten pod wieloma względami nie tylko dorównuje klasowym konkurentom, lecz nawet ich przewyższa. Dużą zaletą, oprócz dość atrakcyjnej ceny, jest spora podaż aut z polskich salonów. Oczywiście, trzeba uważać, bo w dużej mierze są to auta poflotowe (głównie diesle), ale nie skreślajcie ich z tego powodu, tylko dokładnie przyjrzyjcie się historii serwisowej i temu, czy miały jednego użytkownika. W 508 widać, jak duży skok jakościowy zrobił Peugeot w ostatnich latach, bo w tym aucie psują się głównie drobiazgi, a dzięki podobieństwu z innymi modelami naprawy nie są ekstremalnie drogie. Trzeba się jedynie wystrzegać benzyniaków, ponieważ mają sporo problemów!

Autor Adam Włodarz
Adam Włodarz