Skoda Octavia solidnie zapracowała na miano praktycznego, a także taniego w eksploatacji środka lokomocji. Obecnie Skoda Octavia I zjeżdża już na boczny tor rynku wtórnego, ale chętnych na zadbane egzemplarze nadal nie brakuje. To efekt nie tylko programu 500+, który sprawił, że samochody z drugiej ręki za kilka i kilkanaście tysięcy złotych przechodzą renesans na rynku, lecz także samej koncepcji Octavii – spore auto z gigantycznym bagażnikiem, niedrogie w serwisie i naprawach. Idealne dla rodziny!
Skodę Octavię pierwszej generacji produkowano przez 14 lat (!): między 1996 a 2004 r. nosiła nazwę „Octavia”, a później (po debiucie 2. odsłony modelu) – „Octavia Tour” (2004-10). Na rynku znajdziecie więc auta z różnych lat i w różnym stanie.
Najtańsze Octavie kosztują kilka tysięcy złotych. Zanim jednak wydacie nawet tak nieduże pieniądze, liczcie się z tym, że kilkunastoletnie egzemplarze mają swoje problemy. Auta z lat 90. zaczynają już korodować, zaś podzespoły mechaniczne, mimo że solidne i w większości pochodzące z półek Volkswagena, mają już za sobą najczęściej kilkaset tysięcy kilometrów. Trochę lepiej prezentują się auta po modernizacji (2000 r.), ale i one nie dają gwarancji dobrego zakupu.
Skoda Octavia - pojemna, ale nietania
Największe prawdopodobieństwo znalezienia Octavii 1. generacji w dobrym stanie jest pośród wersji Tour (ceny od kilkunastu do około 20 tys. zł) – dużo egzemplarzy krajowych, często z potwierdzonym przebiegiem, niekiedy sprzedawanych przez pierwszego właściciela. Pamiętajcie jednak, że nie zwalnia was to z czujności podczas zakupu ani z dokładnej weryfikacji, gdyż nawet wśród najmłodszych aut zdarzają się egzemplarze z dużymi przebiegami – szczególnie dotyczy to wersji wysokoprężnych.
Skoda Octavia - na rynku dominują Diesle
Zresztą właśnie Octavia z dieslem 1.9 TDI uchodzi za szczególnie poszukiwany towar. I nie ma się czemu dziwić, ponieważ to solidny i – w mocniejszych wersjach – całkiem efektywny silnik. Owszem, po zimnym rozruchu hałasuje, ale mało pali i jest tani w eksploatacji. Szczególnie dotyczy to wersji 90- i 110-konnej z pompą rozdzielaczową. Do dziś mechanicy twierdzą, że to jedne z lepszych diesli ostatnich lat. Wersje z pompowtryskiwaczami (101 i 130 KM) aż takiej renomy nie mają, ale też trudno na nie narzekać, tym bardziej że pod maskę modelu nie trafiały silniki z serii B, które są znane z obracających się panewek (szczególnie BXE).
Poza tym Octavii 1.9 TDI z pompowtryskiwaczami jest zdecydowanie mniej na rynku niż odmian z pompą rozdzielaczową. Powód? 101-konny silnik z PD trafił pod maskę Octavii I w 2000 r. i do 2005 r. był łączony tylko z napędem 4x4 (od 2005 r. w odmianie Tour), a topowa wersja o mocy 130 KM zadebiutowała w 2002 r. i była oferowana jedynie przez dwa lata, do tego miała wysoką cenę.
Skoda Octavia - silniki TDI są głośne, ale mało palą
Podczas codziennej eksploatacji Octavia TDI średnio pali około 5,5 l/100 km, i to niezależnie od mocy, bo różnica między odmianami 90-konną a 130-konną przeważnie oscyluje w granicach 0,3-0,4 l/100 km. Natomiast duże różnice są w dynamice. Topowa odmiana 130-konna osiąga „setkę” w niecałe 10 s, natomiast wersje 110- i 90-konne odpowiednio w około 11,5 i 13,0 s (te wartości wystarczają do spokojnej, rodzinnej jazdy).
Miano najwolniejszej Octavii z dieslem przypada wolnossącej wersji SDI. Około 19 s od 0 do 100 km/h to już niedzisiejszy wynik. Także elastyczność woła o pomstę do nieba. A zalety? Wysoka trwałość i niskie spalanie – wielu użytkowników osiąga średnie wartości poniżej 5 l/100 km.
I choć Octavia z dieslem jest godna polecenia, to jednak często ma już bardzo duże przebiegi i wymaga dofinansowania. Może więc rozejrzeć się za wersją benzynową? Wybór jest całkiem spory i – co najważniejsze – w znakomitej większości silniki są godne zainteresowania. Jedyny wyjątek to bazowy czeski motor 1.4/60 KM, który, po pierwsze, nie grzeszy trwałością, a po drugie, jest zdecydowanie za słaby do napędu Octavii. Na szczęście występował tylko w latach 1999-2001 i słabo się sprzedawał.
Skoda Octavia - dobry benzyniak? 1.6 8V/102 KM
Jeśli celujecie w benzyniaka do codziennej jazdy i nie zależy wam na osiągach, radzimy poszukać albo silnika 1.4 16V/75 KM, albo 1.6 8V – oba z palety VW (zresztą jak pozostałe). Pierwszy z nich zadebiutował w 2000 r. i był oferowany do końca produkcji modelu. Ta jednostka stosowana w wielu autach Grupy VW zbiera niezłe opinie i jest niedroga w naprawach, ale na początku produkcji zaliczyła kilka wpadek, m.in.: zamarzające odmy (z czasem zmodyfikowano ich budowę), nadmierne spalanie oleju, problemy z hydrauliką zaworów i uszkodzenia modułu zapłonowego.
Drugi silnik – 1.6 8V – jest pewniejszy. Owszem, pali nieco więcej niż 1.4 16V, ale w zasadzie nie ma słabych punktów. Powtarzalne usterki to jedynie uszkodzenia cewki zapłonowej (zamiennik o dobrej jakości kosztuje 350-400 zł) i przepustnicy – za markowy zamiennik zapłacicie ok. 500 zł, czasami pomaga czyszczenie i ponowne programowanie (200-300 zł). Do tego silnik ten kapitalnie sprawdza się na LPG, zarówno w wersjach 75- i 101-konnej, oferowanch do modernizacji, jak i późniejszej, 102-konnej. Zresztą właśnie tę odmianę szczególnie polecamy – znacznie lepsze osiągi w porównaniu z 75-konną odmianą, łatwiej o niezajeżdżony egzemplarz.
Skoda Octavia - wersje 8V – dobre do LPG
Przeglądając oferty rynkowe, znajdziecie jeszcze jedną wersję Octavii z silnikiem wyposażonym w 8-zaworową głowicę. Chodzi o 115-konną 2-litrówkę, która – podobnie jak 1.6 8V – wyróżnia się wysoką trwałością i bardzo dobrą współpracą z LPG, ale do najoszczędniejszych nie należy. Dynamika? Niezła, choć osoby liczące na dobre przyspieszenie powinny rozejrzeć się za Octavią z silnikiem 1.8, najlepiej z turbo. 150-konna Octavia do „setki” przyspiesza w około 8,5 s i może rozpędzić się do blisko 220 km/h.
Skoda Octavia - coś dla amatorów ścigania
Jeszcze lepsze osiągi zapewnia topowa odmiana RS, bazująca na tym silniku – od 0 do 100 km/h w 7,9 s, prędkość maksymalna ponad 230 km/h. Niestety, usportowiona Octavia to rzadkość na rynku i spory wydatek na tle innych odmian. Ceny aut w niezłym stanie zaczynają się od ok. 15 tys. zł. Mimo to warto szukać mocniejszych odmian modelu, bo choć silnik 1.8 T ma kilka typowych problemów (m.in. przeciętna trwałość popychaczy zaworowych i łańcucha spinającego wałki, termostatu, wysokie zużycie oleju silnikowego), to generalnie uchodzi za solidny i podatny na tuning (spore rezerwy na seryjnym „dole”).
Oprócz udanego napędu Octavia ma też wiele zalet użytkowych. Liftback w momencie debiutu górował nad przeciętnym 5-drzwiowym hatchbackiem klasy C, i to nie tylko długością (4507 mm), lecz także 528-litrowym kufrem. Co więcej, bagażnik odmiany kombi wykraczał wręcz poza przyjęte wówczas standardy – 548-1521 l. Świetne walory transportowe Octavii do dziś są jej największą zaletą.
A wady? Jest w zasadzie jedna. Dorosłym osobom będzie brakowało przestrzeni z tyłu na wysokości kolan. Trochę to efekt wygospodarowania dużych bagażników, trochę zastosowania płyty podłogowej PQ34, znanej z Audi A3 I i Volkswagena Golfa IV, w przypadku której rozstaw osi wynosi skromne 2512 mm. Wyposażenie przeważnie jest dość ubogie w autach sprzed liftingu, nieco lepsze można spotkać później.
Skoda Octavia - solidne podwozie
Zaletą modelu jest trwałe i tanie w naprawach zawieszenie. Rzadko pojawiają się wycieki w układzie przeniesienia napędu. Jeżeli już wystąpią, należy się ich spodziewać z wewnętrznych przegubów półosi napędowych i połączenia silnika ze skrzynią biegów. Sama przekładnia nawet po większych przebiegach z reguły jest w dobrej kondycji, choć warto obejrzeć jej obudowę (przypadki pęknięcia). Generalnie Octavia I to dobry pomysł na budżetowe auto rodzinne, ale ze względu na wiek i dużą liczbę zajeżdżonych aut do zakupu podchodźcie z dystansem.
Skoda Octavia I - dane techniczne:
Wersja 60-konna jest rzadko spotykana i niepolecana. Silnik 1.4/75 KM to benzyniak dla oszczędnych, wersja 1.6/75 KM jest słaba, ale trwała. Wersje 101- i 102-konne to najlepszy wybór wśród benzyniaków do codziennej jazdy.
Dane techniczne* | 1.4 | 1.4 | 1.6 | 1.6 | 1.6 |
Lata | 1999-2001 | 2000-10 | 1996-2000 | 1997-2000 | 2000-10 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/8 | benz. R4/16 | benz. R4/8 | benz. R4/8 | benz. R4/8 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | OHV | DOHC | OHC | OHC | OHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1397 | 1390 | 1598 | 1595 | 1595 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 60/4500 | 75/5000 | 75/4600 | 101/5600 | 102/5600 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 120/4500 | 126/3300 | 135/3200 | 145/3800 | 148/3800 |
Skrzynia biegów** | 5M | 5M | 5M | 5M, 4A | 5M, 4A |
Prędkość maksymalna (km/h) | 155 | 171 | 170 | 187 | 190 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 18,9 | 15,3 | 14,4 | 12,2 | 11,8 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 10,5/5,7/7,4 | 9,0/5,4/6,7 | 10,6/5,9/7,6 | 10,7/5,9/7,7 | 9,9/5,5/7,1 |
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna, A – automatyczna | |||||
Orientacyjne ceny używanych Octavii I z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł) | |||||
1999 | 5400 | – | 6400 | 6800 | – |
2000 | 6100 | 6700 | 7200 | 7500 | 7700 |
2001 | 6900 | 7300 | – | – | 8500 |
2002 | – | 8100 | – | – | 9400 |
2003 | – | 9000 | – | – | 10 300 |
2004 | – | 9900 | – | – | 11 200 |
Skoda Octavia I - dane techniczne:
Silniki 1.8 są dobre, ale lepiej wybrać odmianę z turbo. RS to topowa odmiana Octavii. 2.0 - spore spalanie, ale też ponadprzeciętna trwałość.
Dane techniczne* | 1.8 | 1.8 T | 1.8 T (RS) | 2.0 | 2.0 |
Lata | 1996-2000 | 1998-2010 | 2001-06 | 1999-2002 | 2002-06 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/20 | t.benz. R4/20 | t.benz. R4/20 | benz. R4/8 | benz. R4/8 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | OHC | OHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1781 | 1781 | 1781 | 1984 | 1984 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 125/6000 | 150/5700 | 180/5500 | 115/5200 | 115/5400 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 170/4200 | 210/1750 | 235/1950 | 170/2400 | 172/3200 |
Skrzynia biegów** | 5M, 4A | 5M, 4A | 5M | 5M, 4A | 5M, 4A |
Prędkość maksymalna (km/h) | 201 | 219 | 235 | 198 | 199 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,4 | 8,4 | 7,9 | 10,8 | 11 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 11,9/6,3/8,4 | 10,7/6,2/7,9 | 10,8/6,4/8,0 | 11,2/6,1/8,0 | 11,2/6,1/8,0 |
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna, A – automatyczna | |||||
Orientacyjne ceny używanych Octavii I z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł) | |||||
1999 | 7100 | 8700 | – | 7300 | – |
2000 | 7800 | 9800 | – | 8000 | – |
2001 | – | 10 700 | 13 900 | 8800 | – |
2002 | – | 11 900 | 14 800 | 9700 | 9900 |
2003 | – | 12 800 | 15 700 | – | 10 800 |
2004 | – | 13 900 | 16 600 | – | 11 700 |
Skoda Octavia I - dane techniczne:
Silniki SDI: powolne, ślamazarne, ale palą tyle, co nic, i są trwałe. Jednostki TDI - prosta budowa i tanie naprawy. Bardzo dobry wybór!
Dane techniczne* | 1.9 SDI | 1.9 SDI | 1.9 TDI | 1.9 TDI |
Lata | 1997-2000 | 2000-03 | 1996-2005 | 2000-10 |
Silnik – typ, liczba zaworów | diesel R4/8 | diesel R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | OHC | OHC | OHC | OHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1896 | 1896 | 1896 | 1896 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 68/4200 | 68/4200 | 90/4000 | 90/3750 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 133/2200 | 130/2200 | 210/1900 | 210/1900 |
Skrzynia biegów** | 5M | 5M | 5M | 5M, 4A |
Prędkość maksymalna (km/h) | 161 | 163 | 181 | 182 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 18,9 | 19,2 | 13,5 | 13 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 7,1/4,3/5,3 | 7,0/4,3/5,2 | 6,7/4,1/5,1 | 6,6/4,2/5,0 |
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna, A – automatyczna | ||||
Orientacyjne ceny używanych Octavii I z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł) | ||||
1999 | 8000 | – | 8500 | – |
2000 | 8900 | 9100 | 9500 | 9500 |
2001 | – | 9800 | 10 400 | 10 400 |
2002 | – | 10 600 | 11 200 | 11 200 |
2003 | – | 11 400 | 12 000 | 12 000 |
2004 | – | – | 12 900 | 13 000 |
Skoda Octavia I - dane techniczne:
Wersje z pompowtryskiwaczami do 2005 r. występowały tylko z napędem 4x4. Dobra dynamika! Odmiana 110-konna to ciekawa alternatywa dla 90-konnej.
Dane techniczne* | 1.9 TDI PD | 1.9 TDI | 1.9 TDI | 1.9 TDI PD |
Lata | 2000-10 | 1997-2000 | 2000-06 | 2002-04 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | OHC | OHC | OHC | OHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1896 | 1896 | 1896 | 1896 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 101/4000 | 110/4150 | 110/4000 | 130/4000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 240/1800 | 235/1900 | 235/1900 | 310/1900 |
Skrzynia biegów** | 5M, 6M (4x4) | 5M | 5M | 6M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 189 (4x4: 184) | 192 | 191 | 207 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,8 (4x4: 13,4) | 11,3 | 11,1 | 9,7 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 6,7/4,1/5,1 | 6,7/4,0/5,0 | 6,6/4,1/5,0 | 7,0/4,3/5,2 |
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna | ||||
Orientacyjne ceny używanych Octavii I z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł) | ||||
1999 | 9900 | 8600 | – | – |
2000 | 10 700 | 9800 | 9500 | – |
2001 | 11 600 | – | 10 500 | – |
2002 | 12 200 | – | 11 300 | 12 400 |
2003 | 13 000 | – | 12 100 | 13 600 |
2004 | 13 900 | – | 13 000 | 14 900 |
Skoda Octavia I - materiały eksploatacyjne i serwis:
Materiały eksploatacyjne* | benzynowe** | diesel** |
Olej silnikowy | 4,5 l, 5W-30 | 4,5 l, 5W-30 |
Olej w skrzyni manualnej | 1,7 l, 75W-90 Synth. | 2,0 l, 75W-90 Synth. |
Układ chłodzenia | 6,3 l (na bazie glikolu) | 6,8 l (na bazie glikolu) |
Płyn hamulcowy | ok. 0,6 l, DOT 4 | ok. 0,6 l, DOT 4 |
Napęd rozrządu | pasek | pasek |
Olej silnikowy (wymiana) | co 15 tys. km lub co rok | co 15 tys. km lub co rok |
Filtr przeciwpyłkowy (wymiana) | co 15 tys. km | co 15 tys. km |
Filtr powietrza (wymiana) | co 60 tys. km | co 60 tys. km |
Płyn hamulcowy (wymiana) | co 2 lata | co 2 lata |
Napęd rozrządu (wymiana) | co 120 tys. km lub co 6 lat | co 60-120 tys. km lub co 6 lat |
*zalecane przez producenta; **dane dla benzyniaka 1.6/101 lub 102 KM i diesla 1.9 TDI/90 i 110 KM |
Skoda Octavia I - ceny części:
Ceny zamienników (zł) | benzynowe* | diesel* |
Filtr oleju/powietrza | od 26/24 | od 24/28 |
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) | od 86/220 | od 86/220 |
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) | od 320/240 | od 320/240 |
Łożysko koła przednie/tylne (kpl.) | od 58/52 | od 58/52 |
Sprzęgło (komplet) | od 345 | od 460 |
Napęd rozrządu (kpl. + pompa wody) | od 310 | od 560 |
Reflektor/błotnik (przód) | od 272/224 | od 272/224 |
*dane dla benzyniaka 1.6/102 KM i diesla 1.9 TDI/90 KM |
Skoda Octavia - dobra propozycja na rodzinny samochód
Nie czarujmy się, Octavia 1. generacji najlepsze lata ma już za sobą – konstrukcja pochodzi z początku lat 90. XX w., dużo jest wyeksploatowanych aut z wysokimi przebiegami. Usterki będą się zdarzać, jednak ich usunięcie nie wiąże się z dużymi wydatkami – tanie części, prosta i powszechnie znana technika – a to kluczowe w przypadku leciwych aut. Czeski pojazd polecamy osobom z niewielkim budżetem (kilka lub kilkanaście tysięcy złotych), poszukującym praktycznego, rodzinnego auta.
Kokpit najuboższej wersji LX (później Classic; do połowy 1999 r. był też w GLX).
Fotele zostały udanie wyprofilowane, ale co najważniejsze – dobrze znoszą upływ czasu. Z tyłu miejsca jest sporo na szerokość i wysokość, ale brakuje przestrzeni na wysokości nóg.
Do końca produkcji Octavii pierwszej generacji (pod nazwą „Tour”) na rynku były dostępne dwie wersje nadwoziowe – liftback oraz kombi. Obie charakteryzują się bardzo dobrymi walorami użytkowymi bagażników. W odmianach 4x4 bagażnik jest mniejszy o 100 l – dotyczy obu wersji.
Liftback:
Wymiary (dł./szer./wys.): 4507/1731/1431 mm.
Rozstaw osi 2512 mm.
Bagażnik wersji liftback ma poj. 528-1328 l. Jest ustawny, pakowny, doskonale spisze się podczas rodzinnych wyjazdów.
Do końca produkcji Octavii pierwszej generacji (pod nazwą „Tour”) na rynku były dostępne dwie wersje nadwoziowe – liftback oraz kombi. Obie charakteryzują się bardzo dobrymi walorami użytkowymi bagażników. W odmianach 4x4 bagażnik jest mniejszy o 100 l – dotyczy obu wersji.
Kombi:
Wymiary (dł./szer./wys.): 4513/1731/1431 mm.
Rozstaw osi 2512 mm.
Jeszcze więcej litrów do wykorzystania, jeszcze bardziej użyteczny niż w liftbacku – kufer kombi ma poj. 548-1512 l.
Objawy: nierówna praca silnika na wolnych obrotach, falowanie obrotów, szarpanie.
Diagnoza: zabrudzona przepustnica – typowy problem silnika 1.6 8V. Czasami pomaga czyszczenie i programowanie (200-300 zł). Dobry zamiennik kosztuje ok. 500 zł.
Objawy: brak prądu, rozładowany akumulator.
Diagnoza: w alternatorach montowanych w dieslach często zawodzi sprzęgiełko (koszt wymiany: ok. 200 zł). Wiele awarii (także w jednostkach benzynowych) występuje z powodu dużych przebiegów.
Objawy: zwisające (często hałasujące podczas jazdy) elementy plastikowe w podwoziu.
Diagnoza: uszkodzone plastikowe osłony silnika to typowy problem wersji 1.9 TDI. Ich ceny poza ASO są różne – od 150 aż do 550 zł za zamienniki wykonane z blachy (2 mm).
Objawy: hałasy podczas jazdy z okolic przedniego zawieszenia.
Diagnoza: ogólna trwałość układu jezdnego jest dobra, jednak zdarzają się auta z wybitymi łącznikami stabilizatora czy też tulejami wahaczy przednich.
Objawy: silnik nie ma dynamiki, wzrost spalania, luki w mocy podczas przyspieszania.
Diagnoza: uszkodzenie przepływomierza powietrza to dość częsta przypadłość silnika 1.9 TDI. Koszt poza ASO wynosi od 130 do 350 zł (w zależności od typu i producenta).
Objawy: spadek mocy, brak dynamiki podczas przyspieszania, wyciek oleju.
Diagnoza: problem z EGR-em. W silniku 1.9 TDI występuje kilka wersji zaworu EGR – nowy kosztuje od 350 do 500 zł (poza ASO). Niekiedy pomaga czyszczenie.
Objawy: zatrzymanie pracy silnika.
Diagnoza: pęknięcie paska rozrządu w dieslu 1.9 TDI, co w konsekwencji doprowadza do uszkodzenia m.in. zaworów, głowicy, a nawet korbowodów i korpusu silnika. Mechanicy sugerują wymianę co 60-90 tys. km.
Objawy: spadek mocy, opóźniony rozruch, nierównomierna praca, czarne spaliny.
Diagnoza: uszkodzenie pompowtryskiwacza w silniku 1.9 TDI z PD – jego regeneracja przeważnie kosztuje 350-600 zł (zależnie od zakresu prac), nowy – od ok. 1000 zł.
Octavia RS pod maską ma silnik 1.8 T/180 KM. Występuje w wersjach liftback i kombi.
Octavia 1. generacji to samochód nieskomplikowany technicznie, łatwy do zdiagnozowania i tani w naprawach – oczywiście, oceniając to przez pryzmat dzisiejszych czasów. Budowa czeskiego kompaktu jest bliźniacza z zastosowaną w Audi A3 1. generacji i Golfem IV – m.in. te same płyta podłogowa, elektronika i niemal wszystkie jednostki napędowe. Diesle 90- i 110-konne mają pompę rozdzielaczową, a 101 i 130 KM – pompowtryskiwacze.
W modelu znalazł się też napęd 4x4 (debiut jesienią 1999 roku), który początkowo był oferowany tylko w odmianie kombi (silniki: 1.8 T, 2.0, a także 1.9 TDI z PD). W 2001 roku ofertę poszerzono o nadwozie liftback, oferowane jedynie z 90-konnym turbodieslem. Za rozdział momentu odpowiada międzyosiowe sprzęgło Haldex. Rozdział momentu obrotowego pomiędzy osiami (w zakresie od 90:10 do 50:50) zależy głównie od przyczepności terenu i jest kontrolowany przez elektronikę. Skrzynię 6-biegową znajdziecie tylko w wersjach 1.9 TDI 4x4 o mocy 101 KM (fot.) i odmianie 1.9 TDI/130 KM.
W teście na dystansie 100 tys. km uczestniczyła Octavia w kolorze czerwonym, z nadwoziem kombi i silnikiem 1.9 TDI/110 KM. Samochód okazał się pakownym i oszczędnym środkiem lokomocji, ale też przysporzył nam kilku problemów. Aż dwa razy musieliśmy skorzystać z usług pomocy drogowej – przy 58 740 km zastrajkował przekaźnik prądu do modułu sterującego pracą silnika, a przy 64 051 km współpracy odmówił immobiliser. Wystąpiły też inne usterki, choć trzeba je zaliczyć do tych, które z natury są mało uciążliwe. Po rozebraniu auta na części w nie najlepszej kondycji były sprzęgło i przeguby napędowe. Zastrzeżenia mieliśmy też do stanu zaworów i popychaczy hydraulicznych. Silnik, skrzynia biegów, podwozie i pozostałe elementy były w dobrej kondycji.
1. Okładzina sprzęgła w wielu punktach jest nierówno zużyta, a docisk sprzęgła ma przypalone miejsca. Częściowo spowodowała to jazda z przyczepą.
2. Nadmierny luz zlokalizowaliśmy też w przegubach zewnętrznych półosi napędowych.
Wiele Octavii pierwszej generacji do dziś ma zamontowaną kratkę – efekt przepisów podatkowych dla firm.
1996
Debiut wersji liftback.
1997
Wejście na rynek kombi.
2000
Octavia przeszła modernizację, m.in.: nowe grill i zderzaki, gładkie szkła reflektorów, zmodyfikowane tylne lampy. W kabinie pojawiły się lepsze materiały wykończeniowe, a w ofercie – inne warianty wyposażeniowe.
2004
Prezentacja Octavii II. Starszy model występował dalej pod nazwą Tour.
2010
Koniec produkcji I generacji.