- Toyota Avensis - nie bać się Valvematiców!
- Toyota Avensis - regularnie wymieniaj olej!
- Toyota Avensis - solidne podwozie
- Toyota Avensis III - dane techniczne silników benzynowych
- Toyota Avensis III - dane techniczne silników diesla
- Toyota Avensis III - serwis
- Toyota Avensis III - ceny części
- Naszym zdaniem: Toyota Avensis wzorzec jakości
Dobre przyjęcie Toyoty Avensis to dla producenta sprawa nie tylko finansów, lecz także prestiżu. Od czasu wycofania modelu Camry z Europy Toyota Avensis stała się flagowym modelem japońskiej firmy (Lexusa nie liczymy, ponieważ to odrębna marka). Debiutująca w 2008 roku (na polskim rynku od początku 2009 r.) trzecia generacja Avensisa miała sporo ciekawostek, m.in. pojawiły się: nowa rodzina silników benzynowych, systemy elektroniczne wspomagające kierowcę, bezstopniowe skrzynie biegów.
Czy można mówić o tym, że Toyota Avensis znalazła się w technicznej awangardzie klasy średniej? Mimo tych ciekawostek – zdecydowanie nie. Konkurencyjne pojazdy już kilka lat wcześniej na szeroką skalę wykorzystywały wysilone małe silniki (z doładowaniem i wtryskiem bezpośrednim) i dawały możliwość doposażania aut.
Kto szuka modnego, „bajeranckiego” samochodu, rzeczywiście powinien zwrócić swoją uwagę gdzie indziej. Toyota Avensis III gwarantuje za to wysoką niezawodność (choć nie jest to bezusterkowy ideał!) oraz dość przyjemne, funkcjonalne wnętrze i całkowicie poprawne podwozie. Usterki w Toyocie Avensis? Warto od razu zaznaczyć, że ogólna ocena auta jest więcej niż pozytywna, samochód na pewno wypada też lepiej niż poprzednik (który zanotował sporo problemów).
Zaczniemy od silników Toyoty Avensis. Od początku produkcji do dzisiaj oferowano tylko trzy benzyniaki, wszystkie z nowej rodziny ZR: 1.6, 1.8 oraz 2.0. Różnice nie są duże, ale jeśli ktoś myśli o dynamicznej jeździe, powinien sięgnąć po wersję 2.0, bo wszystkie są raczej nastawione na oszczędność niż sprinterskie wykorzystanie. Można liczyć na atrakcyjne zużycie paliwa. Z wypowiedzi użytkowników wynika, że w mieście bez problemów można się zmieścić w 10 l/100 km (w 1.6 i 1.8), a średnia to 7-8 l/100 km. W 2.0 to zazwyczaj o 1 l więcej.
Kierowców częściej interesuje jednak, czy Toyota poradziła sobie z dużym zużyciem oleju, typowym dla wcześniejszych silników ZZ. W Toyocie Avensis problem można uznać za rozwiązany – choć czasem jednostki palą olej, to na pewno nie w ilościach 1 l/1000 km. Wynika to nie tyle ze zużycia pierścieni, co raczej z lepkości zalecanego oleju. W autach z początku produkcji pojawiło się kilka usterek, ale zwykle eliminowano je na gwarancji i nie były dokuczliwe. Wrażliwe elementy to m.in. komory spalania w których gromadzi się sadza (trudny rozruch) i koło zębate wałka rozrządu.
Toyota Avensis - nie bać się Valvematiców!
O opinię na temat silników które mogą napędzać Toyotę Avensis poprosiliśmy Rafała Bilskiego z serwisu All Japanese Cars, specjalizującego się w naprawie Toyot: "O Valvematicach nie powiem złego słowa – zdarzyło nam się kilka pojedynczych przypadków z uszkodzonymi uszczelkami pod głowicą, ale to kropla w morzu jeżdżących aut, poza tym silniki miały nieustaloną historię serwisową. Jako ciekawostkę mogę powiedzieć, że w ogóle nie ma popytu na używane jednostki, dzięki czemu są tak tanie, że czasem nie opłaca się ich rozbierać."
Z benzyniakami współpracują przekładnie manualne (zdarzają się kłopoty z łożyskowaniem) oraz – z dwoma większymi – bezstopniowe (z 7 zaprogramowanymi przełożeniami). W przypadku skrzyń Multidrive trzeba przestrzegać terminów wymiany oleju (co 90 tys. km), inaczej po 200-250 tys. km przekładnia może się rozpaść.
Toyota Avensis - regularnie wymieniaj olej!
Regularna wymiana oleju może również pomóc w przedłużeniu trwałości diesli 1.6 i 2.0 montowanych od ostatniego liftingu. Obie jednostki należą do niezbyt polecanej serii N47 BMW, która miała duże problemy z trwałością łańcuchowego napędu rozrządu. Jednak mechanicy specjalizujący się w naprawach BMW jako jeden z powodów niskiej trwałości rozrządu wskazywali długie interwały między wymianami oleju, poza tym po 2010 roku jakość tych silników nieco się poprawiła. Na razie jednak za wcześnie, żeby wyciągać wiążące wnioski.
Diesle Toyoty
Od początku produkcji do 2015 r. Toyota montowała w Avensisach silniki Diesla swojej konstrukcji (seria AD). To jednostki znane z kłopotów z kadłubem (erozja), ale w Avensisie usterka ta nie występowała tak często, jak np. w RAV4. Jeśli auto miało mniej niż 7 lat i przebieg krótszy niż 180 tys. km, producent naprawiał silnik na własny koszt.
Poza ASO naprawa kadłuba i wymiana uszczelki wymaga zostawienia około 4000 zł. Taką operację można jednak wykonać tylko raz, potem kadłub kwalifikuje się do wymiany! Poza tym mniej więcej w 2010 r. Toyota poprawiła konstrukcję i liczba usterek silnika wyraźnie spadła. Rafał Bilski chwali też diesle: Bardzo mocne są turbosprężarki oraz wtryskiwacze. Koła dwumasowe często wytrzymują 300 tys. km. Oczywiście, po większych przebiegach koszty utrzymania auta w idealnym stanie i tak nie będą niskie.
Typowym kłopotem związanym z eksploatacją współczesnych diesli są filtry cząstek stałych. W przypadku Toyoty Avensis z początku produkcji było to obowiązkowe wyposażenie diesli 2.2, ale zdarza się też w dwulitrówkach. Filtr DPF sprawia kłopoty głównie w egzemplarzach eksploatowanych w mieście. W dieslach Toyota oferowała przekładnie manualne lub klasyczne „automaty”. Te pierwsze nie sprawiają kłopotów, ale automatyczne czasem zawodzą – są za słabe w stosunku do momentu obrotowego silnika wysokoprężnego.
Przygodę z Toyotą Avensis w dieslu można zaryzykować, ale nie ma gwarancji, że nie dojdzie do kosztownej usterki. Za to sporo ciepłych słów należy się tym autom za walory użytkowe. Nawet odmiana 2.0 ma akceptowalną dynamikę, wersje 2.2 zapewniają naprawdę dobre osiągi i rozsądne spalanie – średnie w najmocniejszej wersji to 7,0 l/100 km, czyli tyle, co w porównywalnych autach konkurencji.
Toyota Avensis - solidne podwozie
W Avensisie trzeciej generacji Toyota zadbała o lepsze dopracowanie podwozia. Jest sztywniejsze, co pozytywnie wpływa na prowadzenie auta, a wcale nie pogorszyło komfortu jazdy. Brak takich rozwiązań, jak elektroniczna regulacja siły tłumienia, zmniejsza co prawda możliwości dopasowania charakterystyki w czasie jazdy, ale za to doskonale obniża koszty ewentualnych napraw.
W podwoziu Toyoty Avensis jedyną rzeczą wymagającą regularnej naprawy jest mechanizm hamulca ręcznego – wilgoć dostaje się do pancerzy, przez co „stają” linki i uszkadza się sterowanie. Niestety, można tylko zamontować oryginalny zestaw kupiony od Toyoty, innego rozwiązania nie przyjmie komputer samochodu. Czasem słychać też o uszkodzonych przekładniach kierowniczych, nie jest to jednak nagminny problem.
Toyota Avensis jest mało skomplikowana technicznie, dzięki czemu pozostała niezawodnym autem! Pomaga też regularny serwis.
W japońskim samochodzie mającym kilka lat zazwyczaj pojawiają się już pierwsze problemy z korozją. Również pod tym względem Toyota Avensis nie wypada źle, bo w najstarszych egzemplarzach czasem korodują śruby i belki pomocnicze, ale nie ma kłopotów z odkręcaniem zawieszenia itp. Toyota wymaga (i bardzo dobrze!) serwisowania auta co 15 tys. km. Za to wszystkie silniki mają rzeczywiście trwałe łańcuchy rozrządu.
Toyota Avensis III - dane techniczne silników benzynowych
Wysoka trwałość mechaniczna silników, ale ich dynamika (szczegolnie 1.6 i 1.8) nie powala.
Dane techniczne* | Toyota Avensis 1.6 | Toyota Avensis 1.8 | Toyota Avensis 2.0 |
Lata | od 2008 r. | od 2008 r. | od 2008 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 | 1794 | 1998 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 132/6400 | 147/6400 | 152/6200 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 160/4400 | 180/4400 | 196/4000 |
Skrzynia biegów** | 6M | 6M, CVT | 6M, CVT |
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 | 200 | 205 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,4 | 9,4 | 9,0 |
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** | 8,3/5,4/6,5 | 8,5/5,4/6,5 | 9,1/5,6/6,9 |
2008 | 28 500 | 29 200 | 32 300 |
2009 | 31 600 | 32 200 | 35 000 |
2010 | 33 900 | 34 500 | 39 000 |
2011 | 35 800 | 36 500 | 47 000 |
2012 | 39 900 | 42 300 | 49 200 |
2013 | 48 200 | 49 800 | 56 000 |
2014 | 56 700 | 58 600 | 65 400 |
*dane dla wersji z manualną skrzynią; **M – manualna, CVT – bezstopniowa; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie |
Toyota Avensis III - dane techniczne silników diesla
Wersja 124-konna to poprawiony, ale o 2 KM słabszy motor niż stosowany przed 2011 rokiem. Wersje 2.2 są ciekawe, ale mogą być kłopoty w autach z początku produkcji!
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Dane techniczne* | Toyota Avensis 1.6 D-4D | Toyota Avensis 2.0 D-4D | Toyota Avensis 2.0 D-4D | Toyota Avensis 2.0 D-4D | Toyota Avensis 2.2 D-4D | Toyota Avensis 2.2 D-4D |
Lata | od 2015 r. | 2011-15 | 2008-11 | od 2015 r. | 2008-15 | 2008-15 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 | 1998 | 1998 | 1995 | 2231 | 2231 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 112/4000 | 124/3600 | 126/3600 | 143/4000 | 150/3600 | 177/3600 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 270/1750-2250 | 310/1600-2400 | 310/1800-2400 | 320/1750-2250 | 340/2000-2800 | 400/2000-2800 |
Skrzynia biegów** | 6M | 6M | 6M | 6M | 6M, 6A | 6M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 200 | 200 | 200 | 210 | 220 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,4 | 9,8 | 9,7 | 9,5 | 8,9 | 8,5 |
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** | 5,1/3,6/4,2 | 5,6/3,9/4,5 | 6,6/4,3/5,1 | 5,7/3,8/4,5 | 7,0/4,7/5,5 | 7,4/5,0/5,9 |
2008 | – | – | 26 900 | – | 28 900 | 33 100 |
2009 | – | – | 29 400 | – | 32 000 | 37 000 |
2010 | – | – | 32 300 | – | 34 500 | 40 400 |
2011 | – | 44 800 | 37 900 | – | 41 800 | 47 200 |
2012 | – | 46 500 | – | – | 48 800 | 55 000 |
2013 | – | 54 200 | – | – | 63 300 | 74 800 |
2014 | – | 63 100 | – | – | 73 300 | 84 800 |
*dane dla wersji z manualną skrzynią; **M – manualna, A – automatyczna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie |
Toyota Avensis III - serwis
Materiały eksploatacyjne, przeglądy | benzynowe | diesle |
Olej silnikowy | 4,2 l, 5W-30 SL/SM, wymiana co 15 tys. km | 6,3 l (2.0), 5,9 l (2.2), 5W-30*, wymiana co 15 tys. km |
Olej w skrzyni manualnej | 2,4 l, GL-4, 75W | 2,3 l, GL-4, 75W |
Olej w skrzyni automatycznej | 7,7 l (1.8), 9,1 l (2.0), CVTF TC (org. Toyota) | 6,5 l, ATF WS (org. Toyota) |
Układ chłodzenia | 6,2-6,3 l (na bazie glikolu) | 7,4-7,8 l (na bazie glikolu) |
Płyn hamulcowy | około 1,0 l, DOT 3 lub 4, wymiana co 30 tys. km lub 2 lata | około 1,0 l, DOT 3 lub 4, wymiana co 30 tys. km lub 2 lata |
Napęd rozrządu | łańcuch, bez okresowej wymiany | łańcuch, bez okresowej wymiany |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km lub 4 lata | co 60 tys. km lub 4 lata |
*w 2.0 bez filtra DPF – CF/B1, w 2.0 z filtrem i wszystkich 2.2 – C2 |
Toyota Avensis III - ceny części
Ceny zamienników (zł) | 2.0 z 2009 r. | 2.2 D-4D/150 KM z 2009 r. |
Filtr oleju/powietrza | od 26/53 | od 20/85 |
Klocki/tarcze hamulcowe | od 290/460 | od 290/460 |
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) | od 690/380 | od 690/380 |
Chłodnica cieczy | od 620 | od 830 |
Sprzęgło kompletne (+koło dwumasowe) | od 1040 (brak) | od 1640 (+2980) |
Wahacz przedni kompletny | od 390 | od 390 |
Reflektor/błotnik | od 680/680 | od 680/680 |
Naszym zdaniem: Toyota Avensis wzorzec jakości
Od Toyoty Avensis klienci oczekują głównie niezawodności. Samochód spełnia pokładane w nim nadzieje, szczególnie gdy jest wyposażony w benzynowy silnik.
W przypadku diesli ryzyko awarii jest większe, ale na pewno problemy nie są nagminne. Co ważne: Avensisa polecimy nie tylko ze względu na dobrą jakość, trzeba też docenić jego walory funkcjonalne: jest obszerny i – po drugim liftingu – naprawdę nieźle wygląda. Można się przyczepić do ograniczonej listy wariantów wyposażenia i silników.
Galeria zdjęć
Nadwozie kombi ma nieco ponad połowa sprzedawanych Avensisów trzeciej generacji, ale znalezienie sedana również nie stanowi problemu.
2008 Debiut: tylko sedan i kombi, nowe silniki, skrzynia CVT. 2011 Lifting: nowe reflektory, modernizacja dwulitrowego diesla. 2015 Duźe zmiany: nowy wygląd przodu auta, diesle firmy BMW.
Pod względem designu auta z początku produkcji nie są szczególnie porywające. Jakość wykończenia? Nie wypada najgorzej. Warto zauważyć, że wnętrze wyraźnie zmodernizowano w ramach drugiego liftingu – zupełnie nowy projekt deski rozdzielczej zbiera świetne opinie, ale to bardzo młode auta, więc osiągają wysokie ceny.
Avensis to auto klasy średniej, można więc oczekiwać przestronnego wnętrza. Samochód nie jest największy w klasie, ale dostępna przestrzeń nie powinna rozczarować – szeroka kabina (zmieszczą się trzy osoby), pasażerowie jadący na kanapie nie muszą walczyć z tunelem biegnącym zazwyczaj przez środek samochodu, bo go tam nie ma. Miejsce na nogi – dość obszerne, ale jeśli zestawimy to z takimi konkurentami, jak np. Ford Mondeo, to okaże się jednak dalekie od ideału. Materiałowa tapicerka nie wygląda szczególnie atrakcyjnie, ale jest trwała. Fotele mogłyby mieć nieco lepsze podparcie boczne.
Wymiary (dł./szer./wys.) 4695/1810/1480 mm Rozstaw osi 2700 mm Masa własna od 1365 kg
Bagażnik sedana ma dużą pojemność (509 l), ale zawiasy ograniczają wykorzystanie, wąski luk kabinowy
Wymiary (dł./szer./wys.) 4765/1810/1480 mm Rozstaw osi 2700 mm Masa własna od 1400 kg
Kombi oferuje wzorowe możliwości przewozowe. Po rozłożeniu kanapy powstaje równa podłoga o długości 1,9 m. Pojemność bagażnika: 543-1610 l.
Samochód został opracowany w europejskim centrum projektowym Toyoty. Firma szczyci się niezłym dopracowaniem aerodynamiki auta – współczynnik oporu powietrza w sedanie wynosi 0,28. Zawieszenie wszystkich kół jest niezależne: z przodu to kolumny resorujące, z tyłu układ wielowahaczowy (brak, choćby w opcji, systemu z elektroniczną regulacją twardości). Pod maską znalazły się nowoczesne jednostki benzynowe serii ZR z rozrządem typu Valvematic (zmienne fazy otwarcia oraz skok zaworów). Początkowo montowano diesle Toyoty (AD), zaś od 2015 r. są stosowane diesle opracowane przez BMW (1.6 lub 2.0). Pojawiły się też przekładnie bezstopniowe (Multidrive).
Pod względem awaryjności mechanicznej i odporności na korozję Avensis wypada świetnie. Widać dużą poprawę w stosunku do kontrowersyjnego poprzednika.
Elektrycznie sterowany hamulec jest elementem wyposażenia seryjnego. Niestety, jakakolwiek awaria oznacza konieczność wymiany całego modułu, i to na nowy, kupiony w serwisie Toyoty – innego nie da się zgrać z elektroniką samochodu. Moduł jest umieszczony nad ramą pomocniczą zawieszenia, co nie ułatwia samego procesu wymiany (razem trzeba przygotować co najmniej 2500 zł). Tylne klocki zużywają się nawet szybciej niż przednie. Warto pamiętać o tym podczas przeglądu. Kosztują około 200 zł (zamiennik o dobrej jakości).
Diesle BMW nie mają dobrej opinii – zarówno wariant 1.6, jak i 2.0 należą do zniesławionej serii N47, z zawodnym rozrządem umieszczonym od strony skrzyni biegów. W Toyocie na razie nie występują często.
Uszkodzenia Valvematiców są naprawdę sporadyczne, czasem trzeba wymienić np. uszczelkę pod głowicą. Skrzynie biegów: w manualnych pracujących z silnikami benzynowymi trzeba liczyć się ze zużyciem łożysk (naprawa lub wymiana na używaną – 2000 zł). Automatyczne przekładnie mają przyzwoitą trwałość, ale w odmianach dieslowskich zdarzają się awarie.
Korozja nie jest dużym problemem w przypadku karoserii Avensisów, ale w podwoziu najstarszych aut (lub na śrubach) nie tak trudno znaleźć już rude ślady.
Trwały układ wydechowy. W dieslach kłopoty sprawia czasem filtr cząstek stałych, ale zdarzają się one w autach jeżdżących dużo po mieście, które pokonały ponad 200 tys. km. Najczęściej wystarcza wypalanie serwisowe, konieczność wymiany to rzadkość.
W zawieszeniu właściwie żadne elementy nie zużywają się zbyt szybko, czasem trzeba zamontować nowy łącznik stabilizatora lub pojawi się luz na którymś z elementów.
Toyota Avensis III - to nam się podoba: bardzo wysoka trwałość mechaniczna samochodu – praktycznie niezniszczalne benzyniaki, przestronne, ciekawe nadwozia, dobry komfort jazdy, pewne prowadzenie, rozsądne spalanie. Toyota Avensis III - to nam się nie podoba: możliwe usterki diesli (początek produkcji), ograniczona lista silników (brak np. mocnych wersji benzynowych), niezbyt duże możliwości personalizowania wyglądu.