Bez wątpienia Audi A3 8V nie jest najtańszym kompaktem, bo ceny używanych egzemplarzy trudno uznać za atrakcyjne. Nie jest też liderem, jeśli chodzi o wielkość kabiny czy pojemność bagażników. Jednak Audi A3 oceniamy wysoko, bo pod względem jakości wykończenia, a przede wszystkim trwałości, nie mamy wiele do zarzucenia. No, może poza głupiejącą elektroniką.
Foto: archiwum / Auto Świat
Audi A3 III (2012-20)
Myślisz: kompakt premium – mówisz: Audi A3! Bo choć to nieco lepszy Volkswagen Golf, właśnie to "nieco" robi różnicę. Ma to szczególne znaczenie w przypadku trzeciej odsłony Audi A3, z lat 2012-20! Dlaczego?
Foto: archiwum / Auto Świat
Audi A3 III (2012-20)
Gdyż po poprzedniku, który zaliczył kilka poważnych wpadek, Audi A3 III okazało się dopracowane pod wieloma względami. Określenie "premium" ma więc uzasadnienie. Wysoka jakość wykonania, świetna ergonomia, często bogate wyposażenie, doskonałe jak na segment C plastiki – tu naprawdę nie ma niczego do poprawy.
Tym bardziej że pod maskę Audi A3 trafiły udane silniki. Spośród benzyniaków największym wzięciem cieszy się wersja 1.4 TFSI i warto się nią zainteresować! To już poprawiony motor (seria EA211; pasek rozrządu zamiast wadliwego łańcucha), która w najpopularniejszych odmianach 122 i 125 KM dobrze sprawdza się podczas codziennej jazdy – setka poniżej 10 s, średnie spalanie 6-7 l/100 km.
Foto: różny / Auto Świat
Audi A3
Na rynku znajdziecie też mniejsze benzyniaki 1.0 R3 TSI (od 2016 r.) i motor 1.2 TSI (pokrewny z silnikiem 1.4 TSI), oferowany w latach 2013-16. Można też pomyśleć o mocniejszych benzyniakach 1.8 i 2.0 TFSI, które nie zużywają tak dużo oleju, jak wcześniej. Jedynie ich ceny są nadal wysokie – o ile w przypadku wersji 1.4 TSI można znaleźć coś ciekawego za 40-50 tys. zł, o tyle zadbane odmiany 1.8 i 2.0 to już wydatek minimum 55-60 tys. zł.
Natomiast w zupełnie innej lidze cenowej grają topowe wersje, a szczególnie RS 3 z 2,5-litrówką R5 pod maską – 367 i 400 KM! Jeśli dużo jeździcie poza miastem, możecie rozpatrzyć zakup Audi A3 z dieslem pod maską. Obie wersje – 1.6 i 2.0 – mają słabe punkty, ale wiele z nich usuniecie za rozsądne pieniądze dzięki bogatej palecie markowych zamienników (techniczny bliźniak Volkswagena Golfa VII i Skody Octavii III; pierwszy model zbudowany na płycie MQB).
Foto: Auto Świat
Test Audi A3 Sportback
Potencjalne problemy w używanym Audi A3 to m.in. usterki elektroniki, awarie skrzyni DSG, niedomagania tylnych świateł LED. Uważajcie też na oszukane egzemplarze (dużo odpicowanych poflotówek z importu, sporo aut po solidnych "dzwonach")! W ich przypadku ryzyko nieprzewidzianych wydatków wyraźnie rośnie. Także odsprzedaż takiego egzemplarza może być mocno problematyczna.
Audi A3 - typowe usterki
Audi A3 usterki karoserii - zaparowane reflektory (ledowe i ksenonowe), zdarzają się uszkodzone LED-y.
Audi A3 usterki elektryki - nie jest idealna! Głównie szwankuje elektronika pokładowa, np. nie wysuwa się ekran MMI, wyświetlają się kontrolki i losowe błędy.
Audi A3 usterki układu napędowego - w silniku 1.0 TFSI ryzyko poluzowania się cybanta intercoolera, w 1.2 TFSI awarie tzw. nastawnika turbiny, w 1.4 i 1.5 TFSI problem z wypadającymi zapłonami, w dieslach przypadki wycieków z pompy wody, kłopoty z osprzętem.
Audi A3 usterki zawieszenia - przedwczesne zużycie tulei tylnej belki (w wersji z belką skrętną).
Audi A3 - eksploatacja
Audi A3 wymiana olejku silnikowego - według wskazań komputera pokładowego
Audi A3 wymiana filtra kabinowego - na każdym przeglądzie
Audi A3 wymiana filtra powietrza - co 60 tys. km
Audi A3 wymiana świec zapłonowych - co 60 tys. km
Audi A3 wymiana płyny hamulcowego - co 2 lata
Audi A3 wymiana płyny chłodzącego - bez okresowej wymiany
Audi A3 wymiana napędu rozrządu - co 210 tys. km. W silnikach 1.8, 2.0 i 2.5 TFSI
Uwagi: pasek w dieslach wymieniajcie co 150-180 tys. km razem z pompą wody.
Audi A3 - popularne silniki
1.4 TFSI
1.6 TDI
2.0 TDI
Silnik – typ, liczba zaworów
t.benz. R4/16
t.diesel R4/16
t.diesel R4/16
Układ rozrządu
DOHC
DOHC
DOHC
Rodzaj napędu rozrządu
pasek
pasek
pasek
Pojemność skokowa (cm3)
1395
1598
1968
Moc maks. (kW/KM/obr./min)
90/122/5000-6000
77/105/3000-4000
110/150/3500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)
200/1400
250/1500
320/1750
Prędkość maksymalna (km/h)*
203
195
216
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)*
9,3
10,7
8,6
Spalanie (l/100 km)**
6,5/4,4/5,2
4,6/3,3/3,8
4,9/3,6/4,1
*osiągi wersji podstawowej, **zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie
Używane Audi A3 to jedna z droższych propozycji w segmencie używanych aut kompaktowych. Jednak jeśli ktoś szuka rodzinnego hatchbacka, w którym można poczuć się, niemal jak w luksusowej limuzynie to będzie to bardzo dobry wybór. Co równie ważne w przypadku tego modelu łatwo o dobry i sprawdzony układ napędowy.