- Suzuki SX4 S-Cross wyróżnia dobra trwałość – poważne awarie zdarzają się bardzo rzadko, a drobne problemy da się niedrogo usunąć
- Można liczyć na korzystną relację ceny do wieku
- Wszystkie silniki oferowano z napędem 4x4 – tylną oś dołącza sprzęgło wielopłytkowe
Gdy jesienią 2013 r. na rynku pojawiło się Suzuki SX4 S-Cross, było to swego rodzaju wydarzenie, gdyż na tle poprzednika zaprezentowano zupełnie nową konstrukcję. Owszem, auto zachowało ogólny charakter modelu SX4, ale wyraźnie urosło i wydoroślało, tym samym pozbyto się wad użytkowych (m.in. mały bagażnik i niewiele miejsca z tyłu na wysokości kolan), które ciążyły na SX4. Suzuki SX4 S-Crossa pozycjonowano o stopień wyżej i miał jak równy z równym konkurować z takimi crossoverami, jak np. Nissan Qashqai.
Oczekiwania Suzuki były więc duże, a zachętą miała być cena, która startowała od ok. 70 tys. zł. Zresztą obecnie na rynku wtórnym też okazuje się całkiem atrakcyjna, gdyż egzemplarze z początku produkcji można kupić już za mniej niż 40 tys. zł. Tylko czy Suzuki SX4 S-Cross warto się interesować? Jak wypadają trwałość, niezawodność i koszty eksploatacji tego modelu?
Suzuki SX4 S-Cross – prosta i udana konstrukcja
O opinię zapytaliśmy Łukasza Sitnika, koordynatora autoryzowanego serwisu Japan Motors w Warszawie. Tak stwierdził: "To chyba najbardziej udany model Suzuki ostatnich lat. Tak naprawdę trudno wskazać poważne awarie. Do tego budowa S-Crossa jest nieskomplikowana, a koszty serwisu i wielu napraw są bardzo rozsądne". Także do naszej redakcji nie trafiły skargi użytkowników dotyczące poważnych awarii, auto świetnie wypadło w teście na dystansie 100 tys. km (ocena 6-). Do tego w stosunku do modelu SX4 polepszono zabezpieczenie przed korozją. Żeby była jednak jasność: jest lepiej, ale nie idealnie! Dlatego, jeśli zamierzacie na dłużej związać się z tym autem, zalecamy dodatkowe zabezpieczenie antykorozyjne: podwozia, profili zamkniętych, maski oraz komory jednostki napędowej.
Zresztą potwierdza to także nasz rozmówca i dodaje: "Przy okazji warto zainwestować w ceramiczną ochronę lakieru, który jest miękki i podatny na obicia. Kompleksowa usługa – zabezpieczenie przed korozją i nałożenie powłoki ceramicznej (lakier i wnętrze) – to koszt ok. 1,7 tys. zł". Radzimy również pomyśleć o wygłuszeniu kabiny, gdyż przy większych prędkościach lub podczas jazdy po mokrym asfalcie hałas jest nieco większy, niż można by się tego spodziewać.
Suzuki SX4 S-Cross – twarde plastiki w kabinie
W Suzuki SX4 S-Cross irytować może też wykończenie wnętrza. Nie oczekujcie tu luksusu, mięciutkich tworzyw ani wysokogatunkowych tkanin. Plastik jest twardy (na początku wydaje nieprzyjemny zapach), a materiałowa tapicerka pochodzi z tych tanich, ale jak wspomnieliśmy na wstępie – cena nie jest wygórowana i zdaje się adekwatna do jakości (także wykończenia). Generalnie to typowo budżetowy crossover i po prostu trzeba to zaakceptować. I jeszcze jedno: w autach sprzed modernizacji zdarzało się, że górna część konsoli środkowej się wypaczała (od słońca) – Suzuki usuwało problem w ramach gwarancji. Ogólnie z jakością wnętrza nie jest najlepiej, ale już walory użytkowe wypadają całkiem korzystnie – spora przestrzeń z przodu i z tyłu, bagażnik o pojemności 430-1269 l (z podwójną podłogą).
Wyposażenie? Radzimy rozejrzeć się za topową odmianą Elegance, którą wyposażono w dość dużo elementów zwiększających komfort podróży oraz bezpieczeństwo jazdy, a do modernizacji w serii była skórzana tapicerka siedzeń, a także duży (robiący wrażenie!) szyberdach. Oferowano też odmiany Premium (i Premium Plus z seryjną nawigacją) oraz bazową Comfort. Po zmianach wyposażenie nieco wzbogacono, ale nazwy głównych wersji (Comfort, Premium i Elegance) pozostały bez zmian, natomiast zamiast podwersji Premium Plus wprowadzono Elegance Sun, której wyróżnikiem było m.in. panoramiczne okno dachowe.
Suzuki SX4 S-Cross – trwałość silników to mocny punkt modelu
Jeśli chodzi o wybór silnika, to co prawda oferta nie jest zbyt bogata, ale wszystkie jednostki bardzo dobrze wypadają pod względem trwałości. Początkowo w ofercie były 1.6 VVT (benzyniak) i 1.6 DDIS (diesel). Pierwszy to solidny silnik (kod M16A), który przy mocy 120 KM oferuje przyzwoite osiągi (Suzuki SX4 S-Cross to dość lekkie auto) i stosunkowo nieduże spalanie. Typowe awarie? Trudno je wskazać. Po większych przebiegach zdarzają się wycieki spod uszczelki pokrywy zaworów, rzadziej dekla rozrządu. Jak zaznacza nasz rozmówca: "Miałem jeden przypadek poważnego uszkodzenia tego silnika, ale była to wersja z instalacją LPG, a trzeba wiedzieć, że silnik ten, montowany w autach sprzedawanych w EU, nie był przystosowany do współpracy z gazem". Generalnie, jeśli jednostka ta regularnie przechodzi serwis (olej wymieniany co 15 tys. km, regulacja zaworów co ok. 40 tys. km) i nie jest katowana, sprawuje się bardzo dobrze i w zasadzie się nie psuje. Warto jeszcze dodać, że silnik 1.6 VVT łączono z bezstopniową skrzynią CVT.
Diesel 1.6 DDIS/120 KM też nie jest złym napędem, ale ryzyko drogich awarii okazuje się obecnie znacznie większe niż w wersji 1.6 VVT (wiele aut pokonało już ok. 150 tys. km). Poza tym to dość głośny silnik, który stanowi zdecydowaną mniejszość na rynku wtórnym (w Polsce wycofany z oferty już w 2015 r.; na niektórych rynkach do 2018 r.), ale... jako jedyny był łączony z 2-sprzęgłową skrzynią (opcja), stosowaną w autach po liftingu.
Suzuki SX4 S-Cross – szczególnie polecamy benzyniaki
A skoro poruszyliśmy temat modernizacji, to oprócz zmian w wyglądzie i wyposażeniu był to przełomowy moment z punktu widzenia napędu, gdyż wycofano benzyniaka 1.6 VVT i pojawiły się silniki z doładowaniem BoosterJet – 1.0 R3/111 (K10C) i 1.4 R4/140 KM (K14C). Mają wtrysk bezpośredni, hydraulikę zaworów, łańcuchowy napęd rozrządu oraz turbosprężarkę (w 1.0 firmy IHI, w 1.4 – Mitsubishi). Jak na razie nie słychać o problemach tych silników, radzimy jedynie wymieniać olej co 15 tys. km (od nr. VIN 650001 Suzuki przewiduje co 20 tys. km), a sam wybór uzależnić od potrzeb i oczekiwań – dynamika wersji 1.4 Boosterjet jest naprawdę niezła, a spalanie niewiele wyższe od odmiany 1.0 R3.
Oba silniki zostały wycofane wiosną br., a ich miejsce zajął 1.4 Boosterjet Hybrid/129 KM z układem mild hybrid 48 V SHVS – starter/generator ISG 10 kW 48 V z funkcją silnika elektrycznego, akumulator litowo-jonowy i przetwornica prądu stałego. Warto wiedzieć, że silnik 1.4 (oznaczenie "K14D") przeszedł spore zmiany konstrukcyjne, m.in.: inny kształt tłoków, nowy łańcuch rozrządu, natrysk oleju na denko tłoka, zmienne fazy rozrządu na obu wałkach, zintegrowany kolektor dolotowy. Wprowadzono też poprawki w elektronice układu wspomagania, gdyż do tego momentu zbierało wiele negatywnych opinii dotyczących precyzji i samej pracy. Pamiętajcie też, że to lekki samochód (podatny na boczny wiatr przy większych prędkościach). I tak naprawdę tylko takie problemy możemy wytknąć Suzuki SX4 S-Cross. Generalnie to trwały samochód, który owszem, miejscami jest tanio wykonany, ale też nie kosztuje przesadnie dużo – cena adekwatna do jakości.
Suzuki SX4 S-Cross – wersje silnikowe
1.0 Boosterjet | 1.4 Boosterjet Hybrid | 1.4 Boosterjet | 1.6 VVT | 1.6 DDIS | |
Lata | 2016-20 | od 2020 r. | 2016-20 | 2013-16 | 2013-18 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R3/12 | t.benz. R4/16 + miękka hybryda | t.benz. R4/16 | benz. R4/16 | t.diesel R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 998 | 1373 | 1373 | 1586 | 1598 |
Moc maksymalna (KM) przy obr./min | 111/5500 | 129/5500 | 140/5500 | 120/6000 | 120/3750 |
Maks. moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 170/2000-3500 | 235/2000-3000 | 220/1500-4000 | 156/4400 | 320/1750 |
Napęd/Skrzynia biegów** | 2WD, 4WD/5M, 6A | 2WD, 4WD/6M | 2WD, 4WD/6M, 6A (opcja w 4x4) | 2WD, 4WD/6M, CVT | 2WD, 4WD/6M, 6A (opcja w 4x4) |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 (170) | 190 | 200 (200) | 180 (170) | 180 (175) |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,0 (12,4) | 9,5 | 9,5 (10,2) | 11,0 (12,4) | 12,0 (13,0) |
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** | 5,7/4,6/5,0 (6,2/4,7/5,2) | 5,3/4,3/4,6**** | 6,3/4,9/5,4 (6,7/5,2/5,7) | 6,8/4,8/5,5 (6,8/4,7/5,5) | 5,4/3,8/4,4 (bd./bd./4,6) |
*dane dla wersji podstawowej, w nawiasie osiągi odmiany z automatyczną skrzynią biegów; **M – manualna, A – automatyczna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie; ****zużycie paliwa wg NEDC
Suzuki SX4 S-Cross – serwis, przeglądy, ceny części
Materiały eksploatacyjne | Benzynowe* | Diesel |
Olej silnikowy | 3,9-4,3 l, 0W-20 lub 5W-30 | 5,7 l, 0W-30 lub 5W-30 |
Olej w skrzyni manualnej | 2,5 l, 75W-80 GL4 | 2,1 l, 75W-80 GL4 |
Układ chłodzenia | 5,8 l, na bazie glikolu | 5,5 l, na bazie glikolu |
Płyn hamulcowy | ok. 1,0 l, DOT4 | ok. 1,0 l, DOT4 |
Interwały międzyprzeglądowe | Benzynowe* | Diesel |
Olej silnikowy | co 20 tys. km lub co rok | co 20 tys. km lub co 2 lata** |
Filtry: przeciwpyłkowy/powietrza | co 60 tys. km/co 40 tys. km | co 60 tys. km/co 40 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata lub co 40 tys. km | co 2 lata lub co 40 tys. km |
Napęd rozrządu | bez okres. wym. (łańcuch) | co 140 tys. km (pasek)*** |
Ceny zamienników | Benzynowe* | Diesel |
Filtr oleju/powietrza | od 21/38 zł | od 49/45 zł |
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) | od 190/380 zł | od 190/380 zł |
Kompletne sprzęgło**** | od 900 zł | od 1420 zł |
Reflektor | od 670 zł | od 670 zł |
*dane dla 1.6 VVT; **lub gdy zapali się kontrolka wymiany oleju (zalecana wymiana co 15 tys. km lub co rok); ***lub co 5 lat; ****tarcza, docisk i łożysko
Suzuki SX4 S-Cross – typowe usterki i najczęstsze problemy
- efekt "wyrywania" kierownicy podczas powrotu do punktu "zero. Problem związany elektrycznym wspomaganiem.
- miękki lakier podatny na uszkodzenia i zarysowania.
- kuny upodobały sobie przewody sondy lambda, przepustnicy oraz od spryskiwaczy, co często kończy się ich uszkodzeniem.
- w silniku 1.6 VVT po większych przebiegach zdarzają się wycieki spod uszczelki pokrywy zaworów,
- w 1.6 DDIS, po przejechaniu 150-200 tys. km trzeba przygotować się na potencjalne problemy z osprzętem.
- w autach sprzed modernizacji zdarzało się, że górna część konsoli środkowej się wypaczała (od słońca).
- akcji serwisowa (partia aut) polegająca na wymianie poszyć oparć przednich foteli. Kieszenie w których znajdowały się boczne poduszki powietrzne, mogły spowodować niewłaściwe otwarcie tych poduszek.
Suzuki SX4 S-Cross – naszym zdaniem
Jeśli szukacie crossovera za 40-50 tys. zł i głównie stawiacie na niezawodność, nie zapominajcie o Suzuki SX4 S-Cross. To auto warte uwagi. Owszem, trzeba zaakceptować np. nie najlepszą precyzję prowadzenia czy braki w wykończeniu wnętrza, ale poważne awarie zdarzają się bardzo rzadko, a drobne problemy da się niedrogo usunąć. Do tego można liczyć na korzystną relację ceny do wieku. Polecam silniki benzynowe, gdyż uchodzą za trwałe i niezawodne.
Prozaiczny problem: wnętrze jest tak szczelne, że podczas zamykania klapy bagażnika zdarza się, że ona odskakuje.
Wym. (dł./szer./wys.) 4300/1765/1575 mm.
Rozstaw osi 2600 mm.
Pojemność bagażnika 430-1269 l
Suzuki postawiło na spokojną formę deski rozdzielczej. Wszystko jest czytelne i znajduje się pod ręką, natomiast zastrzeżenia mamy do przeciętnej jakości plastików.
Do wyboru są cztery tryby pracy napędu AllGrip: Auto, Snow, Sport oraz Lock.
Choć wygląda niepozornie, jednak SX4 S-Cross zaskakuje przestronnością.
Sporo miejsca jest z przodu i z tyłu.
Wielkość bagażnika na plus! Pojemność wynosi 430 l przed złożeniem oparć kanapy i 1269 l po ich pochyleniu do przodu. Podwójna podłoga – w standardzie.
Na zdjęciu SX4 sprzed liftingu z panoramicznym oknem dachowym – ma ono metr długości i otwiera się szeroko, ale zabiera nieco przestrzeni nad głową.
Objawy: koło kierownicy dość nerwowo reaguje na polecenia kierowcy – efekt „wyrywania” kierownicy podczas powrotu do punktu „zero”.
Diagnoza: wina elektrycznego wspomagania, które dość specyficznie pracuje. W wersji 1.4 Boosterjet Hybrid problem wyeliminowano.
Objawy: wyciek płynu do spryskiwaczy, problem
z sondą lambda, zaświecenie kontrolki silnika.
Diagnoza: mechanicy twierdzą, że niemal zawsze winne są kuny, które upodobały sobie następujące przewody – sondy lambda, przepustnicy oraz od spryskiwaczy (na zdjęciu).
Objawy: ryzyko pojawienia się korozji po kilkunastu latach eksploatacji.
Diagnoza: najstarsze auta mają prawie 7 lat i jak na razie nieźle opierają się rdzy, choć radzimy wykonać dodatkowe zabezpieczenie antykorozyjne, którego koszt startuje od blisko 1000 zł.
Objawy: popiskiwanie podczas jazdy, dochodzące z okolic kół tylnej osi.
Diagnoza: klocki zakleszczone w jarzmie. Nie jest to poważny problem, ale co jakiś czas warto wyjąć klocki i przeczyścić jarzmo oraz prowadnice. Koszt: od 250-300 zł.
Naszą przygodę z SX4 S-Cross rozpoczęliśmy w 2014 r. i skończyliśmy 2 lata później. Co ważne, z bardzo pozytywnym skutkiem, gdyż auto otrzymało 8 punktów karnych i ocenę końcową 6-. Niedomagały głównie drobiazgi (np. nawigacja), natomiast poważne problemy nie wystąpiły, a stan auta po rozebraniu na części był zaskakująco dobry.