• Suzuki SX4 S-Cross wyróżnia dobra trwałość – poważne awarie zdarzają się bardzo rzadko, a drobne problemy da się niedrogo usunąć
  • Można liczyć na korzystną relację ceny do wieku
  • Wszystkie silniki oferowano z napędem 4x4 – tylną oś dołącza sprzęgło wielopłytkowe

Gdy jesienią 2013 r. na rynku pojawiło się SX4 S-Cross, było to swego rodzaju wydarzenie, gdyż na tle poprzednika zaprezentowano zupełnie nową konstrukcję. Owszem, auto zachowało ogólny charakter modelu SX4, ale wyraźnie urosło i wydoroślało, tym samym pozbyto się wad użytkowych (m.in. mały bagażnik i niewiele miejsca z tyłu na wysokości kolan), które ciążyły na SX4. S-Crossa pozycjonowano o stopień wyżej i miał jak równy z równym konkurować z takimi crossoverami, jak np. Nissan Qashqai. Oczekiwania Suzuki były więc duże, a zachętą miała być cena, która startowała od ok. 70 tys. zł. Zresztą obecnie na rynku wtórnym też okazuje się całkiem atrakcyjna, gdyż egzemplarze z początku produkcji można kupić już za mniej niż 40 tys. zł. Tylko czy Suzuki SX4 S-Cross warto się interesować? Jak wypadają trwałość, niezawodność i koszty eksploatacji tego modelu?

Suzuki SX4 S-Cross – prosta i udana konstrukcja

O opinię zapytaliśmy Łukasza Sitnika, koordynatora autoryzowanego serwisu Japan Motors w Warszawie. Tak stwierdził: „To chyba najbardziej udany model Suzuki ostatnich lat. Tak naprawdę trudno wskazać poważne awarie. Do tego budowa S-Crossa jest nieskomplikowana, a koszty serwisu i wielu napraw są bardzo rozsądne”. Także do naszej redakcji nie trafiły skargi użytkowników dotyczące poważnych awarii, auto świetnie wypadło w teście na dystansie 100 tys. km (ocena 6-). Do tego w stosunku do modelu SX4 polepszono zabezpieczenie przed korozją. Żeby była jednak jasność: jest lepiej, ale nie idealnie! Dlatego jeśli zamierzacie na dłużej związać się z tym autem, zalecamy dodatkowe zabezpieczenie antykorozyjne: podwozia, profili zamkniętych, maski oraz komory jednostki napędowej.

Zresztą potwierdza to także nasz rozmówca i dodaje: „Przy okazji warto zainwestować w ceramiczną ochronę lakieru, który jest miękki i podatny na obicia. Kompleksowa usługa – zabezpieczenie przed korozją i nałożenie powłoki ceramicznej (lakier i wnętrze) – to koszt ok. 1,7 tys. zł”. Radzimy również pomyśleć o wygłuszeniu kabiny, gdyż przy większych prędkościach lub podczas jazdy po mokrym asfalcie hałas jest nieco większy niż można by się tego spodziewać.

Suzuki SX4 S-Cross – twarde plastiki w kabinie

Irytować może też wykończenie wnętrza. Nie oczekujcie tu luksusu, mięciutkich tworzyw ani wysokogatunkowych tkanin. Plastik jest twardy (na początku wydaje nieprzyjemny zapach), a materiałowa tapicerka pochodzi z tych tanich, ale jak wspomnieliśmy na wstępie – cena nie jest wygórowana i zdaje się adekwatna do jakości (także wykończenia). Generalnie to typowo budżetowy crossover i po prostu trzeba to zaakceptować. I jeszcze jedno: w autach sprzed modernizacji zdarzało się, że górna część konsoli środkowej się wypaczała (od słońca) – Suzuki usuwało problem w ramach gwarancji. Ogólnie z jakością wnętrza nie jest najlepiej, ale już walory użytkowe wypadają całkiem korzystnie – spora przestrzeń z przodu i z tyłu, bagażnik o pojemności 430-1269 l (z podwójną podłogą).

Wyposażenie? Radzimy rozejrzeć się za topową odmianą Elegance, którą wyposażono w dość dużo elementów zwiększających komfort podróży oraz bezpieczeństwo jazdy, a do modernizacji w serii była skórzana tapicerka siedzeń, a także duży (robiący wrażenie!) szyberdach. Oferowano też odmiany Premium (i Premium Plus z seryjną nawigacją) oraz bazową Comfort. Po zmianach wyposażenie nieco wzbogacono, ale nazwy głównych wersji (Comfort, Premium i Elegance) pozostały bez zmian, natomiast zamiast podwersji Premium Plus wprowadzono Elegance Sun, której wyróżnikiem było m.in. panoramiczne okno dachowe.

Suzuki SX4 S-Cross – trwałość silników to mocny punkt modelu

Jeśli chodzi o wybór silnika, to co prawda oferta nie jest zbyt bogata, ale wszystkie jednostki bardzo dobrze wypadają pod względem trwałości. Początkowo w ofercie były 1.6 VVT (benzyniak) i 1.6 DDIS (diesel). Pierwszy to solidny silnik (kod M16A), który przy mocy 120 KM oferuje przyzwoite osiągi (S-Cross to dość lekkie auto) i stosunkowo nieduże spalanie. Typowe awarie? Trudno je wskazać. Po większych przebiegach zdarzają się wycieki spod uszczelki pokrywy zaworów, rzadziej dekla rozrządu. Jak zaznacza nasz rozmówca: „Miałem jeden przypadek poważnego uszkodzenia tego silnika, ale była to wersja z instalacją LPG, a trzeba wiedzieć, że silnik ten, montowany w autach sprzedawanych w EU, nie był przystosowany do współpracy z gazem”. Generalnie, jeśli jednostka ta regularnie przechodzi serwis (olej wymieniany co 15 tys. km, regulacja zaworów co ok. 40 tys. km) i nie jest katowana, sprawuje się bardzo dobrze i w zasadzie się nie psuje. Warto jeszcze dodać, że silnik 1.6 VVT łączono z bezstopniową skrzynią CVT.

Diesel 1.6 DDIS/120 KM też nie jest złym napędem, ale ryzyko drogich awarii okazuje się obecnie znacznie większe niż w wersji 1.6 VVT (wiele aut pokonało już ok. 150 tys. km). Poza tym to dość głośny silnik, który stanowi zdecydowaną mniejszość na rynku wtórnym (w Polsce wycofany z oferty już w 2015 r.; na niektórych rynkach do 2018 r.), ale... jako jedyny był łączony z 2-sprzęgłową skrzynią (opcja), stosowaną w autach po liftingu.

Suzuki SX4 S-Cross – szczególnie polecamy benzyniaki

A skoro poruszyliśmy temat modernizacji, to oprócz zmian w wyglądzie i wyposażeniu był to przełomowy moment z punktu widzenia napędu, gdyż wycofano benzyniaka 1.6 VVT i pojawiły się silniki z doładowaniem BoosterJet – 1.0 R3/111 (K10C) i 1.4 R4/140 KM (K14C). Mają wtrysk bezpośredni, hydraulikę zaworów, łańcuchowy napęd rozrządu oraz turbosprężarkę (w 1.0 firmy IHI, w 1.4 – Mitsubishi). Jak na razie nie słychać o problemach tych silników, radzimy jedynie wymieniać olej co 15 tys. km (od nr. VIN 650001 Suzuki przewiduje co 20 tys. km), a sam wybór uzależnić od potrzeb i oczekiwań – dynamika wersji 1.4 Boosterjet jest naprawdę niezła, a spalanie niewiele wyższe od odmiany 1.0 R3.

Oba silniki zostały wycofane wiosną br., a ich miejsce zajął 1.4 Boosterjet Hybrid/129 KM z układem mild hybrid 48 V SHVS – starter/generator ISG 10 kW 48 V z funkcją silnika elektrycznego, akumulator litowo-jonowy i przetwornica prądu stałego. Warto wiedzieć, że silnik 1.4 (oznaczenie „K14D”) przeszedł spore zmiany konstrukcyjne, m.in.: inny kształt tłoków, nowy łańcuch rozrządu, natrysk oleju na denko tłoka, zmienne fazy rozrządu na obu wałkach, zintegrowany kolektor dolotowy. Wprowadzono też poprawki w elektronice układu wspomagania, gdyż do tego momentu zbierało wiele negatywnych opinii dotyczących precyzji i samej pracy. Pamiętajcie też, że to lekki samochód (podatny na boczny wiatr przy większych prędkościach). I tak naprawdę tylko takie problemy możemy wytknąć SX4 S-Cross. Generalnie to trwały samochód, który owszem, miejscami jest tanio wykonany, ale też nie kosztuje przesadnie dużo – cena adekwatna do jakości.

Suzuki SX4 S-Cross – wersje silnikowe

1.0 Boosterjet 1.4 Boosterjet Hybrid 1.4 Boosterjet 1.6 VVT 1.6 DDIS
Lata 2016-20 od 2020 r. 2016-20 2013-16 2013-18
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R3/12 t.benz. R4/16 + miękka hybryda t.benz. R4/16 benz. R4/16 t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch pasek
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 998 1373 1373 1586 1598
Moc maksymalna (KM) przy obr./min 111/5500 129/5500 140/5500 120/6000 120/3750
Maks. moment obrotowy (Nm) przy obr./min 170/2000-3500 235/2000-3000 220/1500-4000 156/4400 320/1750
Napęd/Skrzynia biegów** 2WD, 4WD/5M, 6A 2WD, 4WD/6M 2WD, 4WD/6M, 6A (opcja w 4x4) 2WD, 4WD/6M, CVT 2WD, 4WD/6M, 6A (opcja w 4x4)
Prędkość maksymalna (km/h) 180 (170) 190 200 (200) 180 (170) 180 (175)
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,0 (12,4) 9,5 9,5 (10,2) 11,0 (12,4) 12,0 (13,0)
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** 5,7/4,6/5,0 (6,2/4,7/5,2) 5,3/4,3/4,6**** 6,3/4,9/5,4 (6,7/5,2/5,7) 6,8/4,8/5,5 (6,8/4,7/5,5) 5,4/3,8/4,4 (bd./bd./4,6)

*dane dla wersji podstawowej, w nawiasie osiągi odmiany z automatyczną skrzynią biegów; **M – manualna, A – automatyczna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie; ****zużycie paliwa wg NEDC

Suzuki SX4 S-Cross – serwis, przeglądy, ceny części

Materiały eksploatacyjne Benzynowe* Diesel
Olej silnikowy 3,9-4,3 l, 0W-20 lub 5W-30 5,7 l, 0W-30 lub 5W-30
Olej w skrzyni manualnej 2,5 l, 75W-80 GL4 2,1 l, 75W-80 GL4
Układ chłodzenia 5,8 l, na bazie glikolu 5,5 l, na bazie glikolu
Płyn hamulcowy ok. 1,0 l, DOT4 ok. 1,0 l, DOT4
Interwały międzyprzeglądowe Benzynowe* Diesel
Olej silnikowy co 20 tys. km lub co rok co 20 tys. km lub co 2 lata**
Filtry: przeciwpyłkowy/powietrza co 60 tys. km/co 40 tys. km co 60 tys. km/co 40 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata lub co 40 tys. km co 2 lata lub co 40 tys. km
Napęd rozrządu bez okres. wym. (łańcuch) co 140 tys. km (pasek)***
Ceny zamienników Benzynowe* Diesel
Filtr oleju/powietrza od 21/38 zł od 49/45 zł
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) od 190/380 zł od 190/380 zł
Kompletne sprzęgło**** od 900 zł od 1420 zł
Reflektor od 670 zł od 670 zł

*dane dla 1.6 VVT; **lub gdy zapali się kontrolka wymiany oleju (zalecana wymiana co 15 tys. km lub co rok); ***lub co 5 lat; ****tarcza, docisk i łożysko

Suzuki SX4 S-Cross – typowe usterki i najczęstsze problemy

  • efekt „wyrywania” kierownicy podczas powrotu do punktu „zero. Problem związany elektrycznym wspomaganiem.
  • miękki lakier podatny na uszkodzenia i zarysowania.
  • kuny upodobały sobie przewody sondy lambda, przepustnicy oraz od spryskiwaczy, co często kończy się ich uszkodzeniem.
  • w silniku 1.6 VVT po większych przebiegach zdarzają się wycieki spod uszczelki pokrywy zaworów,
  • w 1.6 DDIS, po przejechaniu 150-200 tys. km trzeba przygotować się na potencjalne problemy z osprzętem.
  • w autach sprzed modernizacji zdarzało się, że górna część konsoli środkowej się wypaczała (od słońca).
  • akcji serwisowa (partia aut) polegająca na wymianie poszyć oparć przednich foteli. Kieszenie w których znajdowały się boczne poduszki powietrzne, mogły spowodować niewłaściwe otwarcie tych poduszek.

Suzuki SX4 S-Cross – naszym zdaniem

Jeśli szukacie crossovera za 40-50 tys. zł i głównie stawiacie na niezawodność, nie zapominajcie o Suzuki SX4 S-Cross. To auto warte uwagi. Owszem, trzeba zaakceptować np. nie najlepszą precyzję prowadzenia czy braki w wykończeniu wnętrza, ale poważne awarie zdarzają się bardzo rzadko, a drobne problemy da się niedrogo usunąć. Do tego można liczyć na korzystną relację ceny do wieku. Polecam silniki benzynowe, gdyż uchodzą za trwałe i niezawodne.