Volvo XC70 Cross Country gdy było nowe, kosztowało ponad 200 000 zł i spełniało wymagania solidnego auta na różne okazje, bezpiecznego, wszechstronnego, a w wersji z turbodieslem – również dość oszczędnego. Dziś można je kupić za 1/10 tej ceny. Czy jednak warto interesować się kilkunastoletnim Volvo XC70 z dieslem pod maską? Czy to auto jest godne uwagi? Jakich problemów można się spodziewać?
Generalnie Volvo XC70 to udany wóz, który – jeśli jest zadbany, ma rozsądny przebieg (mówimy tu nie o stanie licznika, lecz o rzeczywistym 200-250 tys. km) i przechodził regularne zabiegi serwisowe w zakładzie specjalizującym się w naprawie aut marki Volvo – powinien jeszcze długo posłużyć i dać sporo zadowolenia z jazdy.
Bardzo mocnym punktem modelu jest silnik. Diesel 2.4 R5 Volvo to jeden z bardziej udanych motorów wysokoprężnych ostatnich lat! W Volvo XC70 silnik 2.4 D5 zadebiutował w połowie 2002 r. Początkowo był oferowany w wersji 163-konnej, która zbiera wysokie noty za trwałość (najczęściej szwankują wtryskiwacze i turbiny), choć nie należy do najoszczędniejszych (średnio spala 8,5-9 l/100 km). Trochę to wina silnika, a trochę skrzyni automatycznej (seryjnie montowana do liftingu w 2004 r., później także manualna), która do tego dość często się psuje – zdarzają się kosztowne usterki elektroniki i mechaniki (nie każdy warsztat podejmuje się jej naprawy).
W 2005 roku pod maskę modelu trafił silnik 2.4 D5/185 KM (2. generacja) – dynamiczniejszy i oszczędniejszy od poprzednika. Także on zbiera pochlebne opinie za trwałość, choć jest już nieco bardziej skomplikowany. Jego największe główne grzechy to: awarie klapek w układzie dolotowym (koszt wymiany: 1200 zł) i napinacza paska wieloklinowego. Występują kłopoty z seryjnym filtrem cząstek stałych, niekiedy „podpiera się” któryś z zaworów (ryzyko wypalenia), choć trzeba zaznaczyć, że zdarza się to dość rzadko.
Przed zakupem radzimy skontrolować też stan zawieszenia, łożysk kół, elektroniki, układu kierowniczego i innych kluczowych podzespołów, bo mimo że na rynku jest sporo zamienników, niektóre naprawy będą kosztowne. Szukajcie więc tylko zadbanych i pewnych egzemplarzy (niestety, ich ceny zaczynają się od 30 000 zł), ponieważ do zmęczonego Volvo XC70 z dieslem za kilkanaście tysięcy złotych można szybko dołożyć drugie tyle!
Jeśli chodzi o codzienną eksploatację, to samochód w dobrej kondycji daje sporo zadowolenia. Wyposażenie wielu egzemplarzy jest bogate, komfort jazdy – więcej niż zadowalający. Zdolności terenowe może nie są zbyt duże, ale sprzęgło Haldex (trzeba pamiętać o wymianie oleju co 60 tys. km) już po 1/7 uślizgu któregokolwiek z przednich kół dołącza tylną oś.
Volvo XC70 Cross Country - na te podzespoły trzeba uważać
Największe zagrożenie czeka ze strony automatycznej skrzyni biegów – jakiekolwiek symptomy nieprawidłowego działania (np. szarpanie, ślizganie się podczas przyspieszania, hałasy itp.) powinny wzmóc czujność (drogie naprawy!). Zdarzają się luzy w zawieszeniu (stukają łączniki; wybite silentblocki wahaczy), czasami hałasują łożyska kół (przeważnie tylnych). Silnik Diesla 2.4 R5 to solidny napęd, ale obecnie (wiele aut pokonało 350-450 tys. km) może być konieczna wymiana elementów osprzętu (dotyczy to obu wersji mocy), tym bardziej, jeśli poprzedni właściciel oszczędzał na naprawach. Rzadko, ale zdarzają się wycieki z układu przeniesienia napędu.
Volvo XC70 Cross Country - dane techniczne
2.4 D5 | 2.4 D5 | |
Silnik – typ/cyl./zawory | t.diesel/R5/20 | t.diesel/R5/20 |
Poj. skokowa (cm3) | 2401 | 2401 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 163/4000 | 185/4000 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 340/1750 | 400/2000 |
Skrzynia biegów/napęd | man. lub aut./4x4 | man. lub aut./4x4 |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 70 | 70 |
Masa wł./ładowność (kg) | od 1741/480 | od 1741/480 |
Rozstaw osi (mm) | 2763 | 2763 |
Wym. (dł./szer./wys.; mm) | 4733/1860/1562 | 4733/1860/1562 |
Przysp. 0-100 km/h (s) | 11,5 | 9,3 |
Prędkość maks. (km/h) | 195 | 210 |
Śred. spal. (EU; l/100 km) | 8,5 | 7,3 |
Volvo XC70 Cross Country - serwis*
Olej silnikowy | co 20 tys. km lub rok |
Filtr powietrza | co 60 tys. km lub 3 l. |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km lub rok |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | bez okres. wym. |
Filtr paliwa | co 60 tys. km lub 4 l. |
Olej w przekładni | co 60 tys. km lub 4 l. |
Napęd rozrządu | co 160 tys. km lub 10 l. |
*plan serwisowy obowiązujący przez niemal cały okres produkcji modelu. W 2006 r. wydłużono niektóre interwały – np. oleju do 30 tys. km i napędu rozrządu do 180 tys. km
Volvo XC70 Cross Country - ceny części
Filtr powietrza | od 65 zł |
Filtr oleju | od 37 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 184 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 496 zł |
Sprzęgło (kpl.)** | od 990 zł |
Wtryskiwacz | od 970 zł |
Amortyzatory (przód) | od 780 zł |
Reflektor | od 692 zł |
*ceny zamienników o przyzwoitej jakości do XC70 2.4 D5/185 KM dostępnych poza ASO; **do skrzyni manualnej (cena bez koła dwumasowego)
Volvo XC70 Cross Country - nasza opinia
W przypadku tego auta uważajciena okazje i przygotujcie się raczej na wydatek 35 000-40 000 zł. Szukajcie samochodów z manualną skrzynią biegów, choć jeśli traficie na pewne XC70 z „automatem” (np. już zreanimowany), to wcale nie musi być to zły zakup.
Kilkunastoletnie XC70 można dziś kupić za mniej niż 20 000 zł.
Auto kusi prestiżem, bogatym wyposażeniem, napędem 4x4 i wysokim poziomem bezpieczeństwa. Ale czy jest trwałe?
Projekt i wykończenie na wysokim poziomie, zwłaszcza jeśli uda się znaleźć bogato wyposażoną wersję Summum lub limitowaną Ocean Race.
Przejrzyste zegary o typowym dla Volvo kroju liter nawet po latach mogą się podobać.
W wielu używanych egzemplarzach znajdziecie elektrycznie sterowane fotele.
Fotele są wygodne, ale podparcie boczne okazuje się przeciętne.
Z tyłu przeciętna ilość miejsca.
Silnik 2.4 D5 początkowo miał 163 KM. W 2005 r. zaprezentowano mocniejszą wersję – 185-konną.
Bagażnik XC70 jest ustawny i dość duży – poj. 485-1641 l. Równa podłoga po złożeniu kanapy.
Klimatyzacja automatyczna to wyposażenie seryjne każdego Volvo XC70 Cross Country.
XC70 nie przeszło testu zderzeniowego, ale Amerykanie w 2005 r. rozbili V70. Wynik? 5 gwiazdek.
Największe zagrożenie czeka ze strony automatycznej skrzyni biegów – jakiekolwiek symptomy nieprawidłowego działania (np. szarpanie, ślizganie się podczas przyspieszania, hałasy itp.) powinny wzmóc czujność (drogie naprawy!). Zdarzają się luzy w zawieszeniu (stukają łączniki; wybite silentblocki wahaczy), czasami hałasują łożyska kół (przeważnie tylnych). Silnik Diesla 2.4 R5 to solidny napęd, ale obecnie (wiele aut pokonało 350-400 tys. km) może być konieczna wymiana różnych elementów – dotyczy to obu wersji mocy. Rzadko, ale zdarzają się wycieki z układu przeniesienia napędu.
Skrzynia biegów - dominują „automaty”, których trwałość nie jest najwyższa. Często wymagają naprawy po ok. 200 tys. km.
Wtryskiwacze - zdarza się, że trzeba je wymienić, ale ceny nowych poza ASO nie szokują – od 970 zł.
Zawieszenie - najczęściej stukają łączniki stabilizatora. Przeciętną trwałość mają również silentblocki wahaczy.
Podwozie - zabezpieczenie przed korozją jest bardzo dobre. Można jeszcze spotkać egzemplarze z oryginalnym układem wydechowym.
W przypadku tego auta uważajcie na okazje i przygotujcie się raczej na wydatek 35 000-
-40 000 zł. Szukajcie samochodów z manualną skrzynią biegów, choć jeśli traficie na pewne XC70 z „automatem” (np. już zreanimowany), to wcale nie musi być to zły
zakup.
Audi A6 Allroad (1999-2005) - dużo ofert, głównie diesle 2.5 TDI (uwaga: drogie awarie), ale też pojawiają się benzyniaki (2.7T i 4.2). Ceny od 14 000 zł.
Mitsubishi Outlander (2003-06) - dominują wersje 2.0 (2WD lub 4WD), ale też sporo jest odmian 2.4 (4WD). Na rynku znajdziecie 2-litrówkę z turbo. Ceny od 15 000 zł.
Subaru Forester (2002-07) - nie za duże, za to dzielne auto! Forestera sprzed liftingu (w 2005 r.) można kupić znacznie poniżej 20 000 zł. W ofercie benzyniaki 2.0 i 2.5.