• Fiat Bravo II przeszedł test zderzeniowy w 2007 roku i otrzymał maksymalną ocenę 5 gwiazdek
  • O ile Stilo zaprojektowano trochę po niemiecku, o tyle styl Bravo II przywodzi na myśl typowo włoskie wzornictwo
  • Z technicznego punktu widzenia system MultiAir ma wiele zalet, ale w Bravo II okazuje się awaryjny

Jeśli szukacie auta kompaktowego z benzyniakiem, a wasz budżet oscyluje w granicach 15-20 tys. zł, to nie zapominajcie o Fiacie Bravo II! To modelowy przykład niedocenianego auta, za którym ciągnie się nie najlepsza sława poprzednika, bo choć Stilo nie było złym pojazdem, to jednak najpierw Fiat strzelił sobie w kolano ceną (na początku była bardzo wysoka!), a gdy już ta się unormowała, na jaw wyszło kilka niedoróbek.

W przypadku Bravo II Fiat nie popełnił takich błędów. Atrakcyjna cena, bogate wyposażenie, niezłe wykończenie i – co ważne – naprawdę dobra ogólna trwałość. W wielu przypadkach Włosi dopracowali rozwiązania zastosowane w Stilo, a pod maskę trafił nowoczesny benzyniak z rodziny T-Jet. 

Generalnie wybór wśród benzyniaków sprowadza się do motoru 1.4. Początkowo w ofercie były wersje 90-konna wolnossąca i z turbo (T-Jet) – 120 i 150 KM. Wszystkie zbierają dobre opinie za trwałość, choć nie są wolne od kilku problemów. I tak, bazowa 90-konna odmiana ma tendencję do nadmiernego spalania oleju silnikowego, do tego okazuje się za słaba do napędu auta, które z pełnym bakiem, dwoma dorosłymi osobami na pokładzie i kilkoma torbami waży ok. 1,5 t, a spalanie tego silnika wcale nie jest niskie – średnie ok. 7,5 l/100 km.

120-konna wersja T-Jet pali nieco więcej (o 0,5-0,7 l/100 km), ale za to dynamika jest już naprawdę satysfakcjonująca („setka” w mniej niż 10 s). Jeszcze lepiej pod względem osiągów wypada 150-konna odmiana – od 0 do 100 km/h w ok. 8,5 s. Powtarzalne problemy wersji z turbo to wycieki z układu chłodzenia, a także uszkodzenia turbosprężarki IHI, a ściślej pęknięcia jej obudowy w okolicach zaworu wastegate.

Czasami niedomagają też cewki. Warto dodać, że silniki 1.4 T-Jet są podatne na tuning. Na seryjnym „dole” przy zastosowaniu większej turbiny i bardziej wydajnego intercoolera motor bez kłopotu wystroicie na ponad 200 KM.

W 2010 r. miejsce silnika 1.4 T-Jet/150 KM zajęła 140-konna wersja 1.4 z systemem MultiAir (wyeliminowano wałek ssący – zawory są sterowane hydraulicznie). Niestety, to dobre rozwiązanie, które obniża spalanie, emisję szkodliwych zanieczyszczeń, a do tego poprawia efektywność silnika, okazuje się też zawodne!

Często po przejechaniu 100 tys. km system MultiAir zaczyna niedomagać, a jak twierdzą mechanicy, najlepiej wymienić cały moduł, co wraz z robocizną kosztuje ok. 4500 zł (poza ASO). W przypadku silnika MultiAir ważna jest częsta wymiana oleju – nawet co 10 tys. km. Zresztą generalnie interwał co 30 tys. km jest mocno na wyrost i zalecamy skrócenie go do 12-15 tys. km.

Oprócz wyboru odpowiedniej wersji benzyniaka 1.4 ważna jest też skrzynia biegów. W silnikach T-Jet 120 i 150 KM montowano przekładnię M32 GM-u (oznaczenie Fiata – C544), w której niską trwałość mają łożyska (naprawa ok. 1500 zł). Ale uwaga: na przełomie sierpnia i września 2010 r., kiedy wycofano 150-konną wersję i wprowadzono motor 1.4 MultiAir, pojawiła się nowa przekładnia C635. Odtąd nie tylko wspomniany silnik MultiAir, lecz także 120-konny T-Jet miały nowszą (lepszą!) skrzynię.

Silnik 1.4/90 KM przez cały okres produkcji był łączony z przekładnią C514 – zbiera dobre opinie. Co oprócz skrzyni warto jeszcze skontrolować w używanym Bravo? Na pewno stan zawieszenia i działanie klimatyzacji – automatykę sterującą w wersji z automatyczną klimą (bywają kłopoty z poprawnym działaniem) i kondycję skraplacza (kruszyło się wypełnienie między lamelkami – początek produkcji). Poza tym zadbany Fiat Bravo z benzyniakiem nie powinien sprawiać dużych kłopotów. Generalnie to nieskomplikowane auto, tanie w naprawach i serwisie. 

Fiat Bravo - ceny części

Filtr oleju od 18 zł
Filtr powietrza od 36 zł
Klocki hamulcowe od 126 zł
Tarcze hamul. (przód) od 310 zł
Pasek wielorowkowy od 32 zł
Amortyzatory (tył) od 300 zł
Sprzęgło** od 390 zł
Reflektor od 552 zł

** komplet – tarcza, docisk i łożysko

Fiat Bravo - serwis

Olej silnikowy co 30 tys. km**
Filtr powietrza co 60 tys. km
Filtr pyłkowy co 30 tys. km
Płyn hamulcowy co 60 tys. km**
Płyn chłodzący kontrola co przegląd
Świece zapłonowe co 30 tys. km
Pasek akcesoryjny co 120 tys. km
Napęd rozrządu*** co 120 tys. km

** lub co 2 lata; ***lub co 4 lata (trudne warunki eksploatacji) bądź co 5 lat (normalne)

Fiat Bravo - dane techniczne

. 1.4 1.4 T-Jet
Silnik – typ/zawory benz. R4/16 t.benz. R4/16
Poj. skokowa (cm3) 1368 1368
Moc maks. (KM/obr./min) 90/5500 120/5000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 128/4500 200/1750
Skrzynia biegów man. 6 man. 6
Napęd przedni przedni
Masa wł./ładowność (kg) od 1280/470 od 1335/485
Wym. (dł./szer./wys.; mm) 4336/1792/1498 4336/1792/1498
Rozstaw osi (mm) 2600 2600
Przysp. 0-100 km/h (s) 12,5 9,6
Prędkość maks. (km/h) 179 198
Spalanie (wg EU; l/100 km) 8,6/5,5/6,7 8,6/5,5/6,7

Fiat Bravo - naszym zdaniem

Jeśli Bravo z benzyniakiem, to najlepiej w wersji 1.4 T-Jet/120 KM ze skrzynią C635, montowaną od przełomu sierpnia i września 2010 r. Takie auto jest w zasadzie pozbawione punktów zapalnych. Alternatywa to trochę ślamazarna wersja o mocy 90 KM. Odmiana MultiAir? Niekoniecznie.