Auto Świat Używane Co warto kupić Używany Hyundai i20 - Dużo lepszy po zmianach

Używany Hyundai i20 - Dużo lepszy po zmianach

Autor Adam Włodarz
Adam Włodarz

Pierwsza generacja Hyundaia i20 miała być przełomowa. I rzeczywiście, to niezłe auto, ale wiele zależy od miejsca i roku produkcji. Które i20 są lepiej wykonane, a które gorzej?

IMG_1554_resize
Zobacz galerię (17)
Auto Świat
IMG_1554_resize

Trendy rynkowe są nieubłagane i od ładnych kilku lat najpopularniejszy w Europie jest segment B (w Polsce wciąż na topie sprzedaży nowych aut są kompakty). To z tego powodu producenci mocno przykładają się do swoich miejskich pojazdów.

Nie inaczej było w przypadku Hyundaia, który następcę nieco topornego z wyglądu Getza zaprojektował rękami Europejczyków w niemieckim studiu stylistycznym w Rüsselsheim. Powstał dzięki temu bardzo dobrze wyglądający samochód, który mógł się poszczycić także sporym jak na segment B wnętrzem i całkiem obszernym bagażnikiem.

Hyundai i20 to typowy przedstawiciel segmentu B.
Hyundai i20 to typowy przedstawiciel segmentu B.Żródło: Auto Świat

Początkowo Hyundai zapowiadał, że nowe auto będzie produkowane w czeskich zakładach w Noszowicach, plany te jednak zweryfikowano i gdy w marcu 2009 r. Hyundai i20 trafił do polskich salonów, na wklejce informacyjnej, umieszczonej na słupku drzwi kierowcy, można było przeczytać: Hyundai Motor India.

Była to zresztą ta sama fabryka, która wcześniej produkowała Getza (część indyjskich egzemplarzy trafiła na nasz rynek). Dlaczego o tym piszemy? Otóż okazuje się, że jakość Hyundaiów i20 wyprodukowanych w Indiach nie jest najwyższa. Uwaga ta dotyczy w tym samym stopniu wykończenia i montażu wnętrza (dość dużo hałasujących elementów, kiepskie plastiki itp.), co nadwozia samochodu.

Miejsce produkcji i20 można poznać po pierwszym znaku numeru VIN. Auta z Indii mają literę „M”, te z Turcji – „N”

Problemy z korozją miał już Getz, niestety, w Hyundaiu i20 powróciły. Pierwsze doniesienia o tym pojawiły się już po dwóch latach od debiutu. Producent dość szybko reagował i na gwarancji naprawiał newralgiczne miejsca. Standardowo Hyundai daje 12 lat na perforację blachy i 3 lata na lakier (do 2010 r., później – 5 lat). Aktualnie problemy dotyczą kilku miejsc (o których piszemy w galerii), ale można przypuszczać, że będą one postępowały.

W 2010 r. Koreańczycy rozpoczęli produkcję Hyundaia i20 w Turcji i od tego czasu indyjskie egzemplarze przestały być sprzedawane w salonach w Europie. To, z której fabryki pochodzi auto, da się zweryfikować po numerze VIN. Mechanicy zgodnie twierdzą, że są one lepiej zabezpieczone przed korozją, ale najbezpieczniejszym wyborem jest zakup aut po face liftingu (2012 r.), w ramach którego poprawiono także wykończenie wnętrza. W egzemplarzach po modernizacji wyeliminowano m.in. stuki dochodzące z okolicy deski rozdzielczej.

Uwaga na benzyniaka 1.2, lepsze są silniki 1.4

Koreański model ma kilka jednostek napędowych, ale realnie na naszym rynku wystepują dwa silniki – benzyniak 1.2 (przed liftingiem 78 KM, po nim 86) oraz diesel 1.4 CRDi (zazwyczaj 75 KM, rzadziej 90). Pierwszy z nich nie zapewnia zbyt dobrych osiągów, a do tego jest paliwożerny (w mieście potrafi zużyć więcej niż 7 l benzyny na 100 km). Producent oferował go z instalacją LPG (firmy BRC; opcja za 3900 zł), którą montowano na składzie celnym lub u dilera.

Niestety, motor ten miewa problem niezależnie od tego, czym go się zasila, bo dochodzi w nim do zatkania katalizatora. Objawów w postaci dławienia się silnika i jego nierównej pracy nie można lekceważyć, bo w skrajnym przypadku drobne części katalizatora mogą dostać się do jednostki i ją uszkodzić.

Jeśli nastąpi to po gwarancji (od 2010 r. 5-letniej, wcześniej 3-letniej), wydatki mogą być spore (używany silnik kosztuje ok. 3000 zł, montaż 1500-2000 zł; nowa jednostka w ASO – ponad 20 000 zł). Jak poinformowali nas mechanicy specjalizujący się w naprawach koreańskich modeli, uszkodzenia nie da się wyeliminować, bo producent nie przekonstruował katalizatora. Co gorsza, problem może zdarzyć się nawet po bardzo niskim przebiegu.

W przypadku Hyundaia i20 bezpieczniejszym wyborem okazuje się benzyniak 1.4, ale w jego przypadku podaż używanych egzemplarzy jest bardzo niewielka i zwykle pochodzą one z importu. Benzynowe 1.6 to już zupełna egzotyka nie tylko na naszym rynku, lecz w ogóle na europejskim. Jedynym poważnym problemem jednostki 1.4 jest rozciągnięty łańcuch rozrządu. Dotyczy aut z początku produkcji; na szczęście nie dochodzi do jego zerwania ani przeskoczenia o ząbek.

Diesel 1.4 CRDi to o wiele bardziej popularny motor, do tego w miarę udany. Na plus zaliczamy brak dwumasowego koła zamachowego (nie ma go żaden z diesli w Hyundaiu i20). Co prawda, zdarzają się uszkodzenia sprzęgła w tej wersji silnikowej, choć jego ceny nie są wygórowane (zamiennik: od 650 zł). Wśród typowych awarii tego motoru wymienia się też uszkodzenia turbosprężarki o zmiennej geometrii (koszt w ASO: ok. 3000 zł).

Po liftingu 75-konną wersję zastąpiono silnikiem R3 1.1 CRDi o tej samej mocy (1.4 CRDi/90 KM pozostał w ofercie). To motor tej samej serii, co 1.4 CRDi, ale ma nieco niższą żywotność i o wiele gorszą kulturę pracy, ale również nie jest przesadnie awaryjny.

Na rynku nie brakuje „i20-ek” z tą jednostką, do tego są to polecane poliftingowe egzemplarze. Silnik 1.1 CRDi charakteryzuje się bardzo niskim spalaniem – jeśli nie przekroczycie 100 km/h w trasie, zadowoli się 4 l ON na 100 km, średnio zaś da się uzyskać wynik 4,5 litra. W ofercie był jeszcze diesel 1.6 CRDi (116 lub 128 KM), ale ten silnik występuje okazjonalnie.

Hyundai i20 to - ogólnie - dobre auto, ale producent zanotował kilka wpadek.
Hyundai i20 to - ogólnie - dobre auto, ale producent zanotował kilka wpadek.Żródło: Auto Świat

Poza problemami z korozją i kłopotami z katalizatorem Hyundai i20 jest dość dobrze oceniane przez mechaników. Typowym problemem (dotyczy też wielu innych Hyundaiów) są niedziałające kluczyki (wymienia się w nich zwykle transponder immobilizera, rzadziej jego antenkę; koszt w pierwszym przypadku w ASO to 350 zł, w drugim – 300 zł).

Kupując używanego Hyundaia i20, warto zwrócić uwagę na to, czy nie hałasuje manualna przekładnia (wymiana łożysk jest droga). Czterobiegowy „automat” występuje niezwykle rzadko (głównie z benzyniakiem 1.4), ale nie słychać, żeby był awaryjny. W tym modelu dość szybko zużywają się też tylne łożyska kół (zamiennik: od 320 zł za sztukę). Nietypowe części do i20 kupicie jednak tylko w ASO.

Hyundai i20 I: eksploatacja

Materiały i terminybenzynowe*diesle*
Olej silnikowy3,5 l, 5W-20, wym. co 20 tys. km lub co rok5,2 l, 5W-30, wym. co 20 tys. km lub co rok
Olej w skrzyni manualnej1,9 l, 75W-852,0 l, 75W-85
Układ chłodzenia4,2 l (na bazie glikolu)6,3 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowyok. 0,8 l, DOT 3/4, wym. co 2 lata lub 40 tys. km
Napęd rozrządułańcuch, bez okresowej wymianyłańcuch, bez okresowej wymiany
Filtr przeciwpyłkowyco 20 tys. kmco 20 tys. km
Filtr powietrzaco 40 tys. kmco 40 tys. km
*dane dla benzyniaka 1.2/78 KM oraz diesla 1.4 CRDi/75 KM z 2010 roku

Hyundai i20 I: ceny części

Zamiennikibenzynowe*diesle*
Filtr oleju/powietrzaod 18/35od 23/46
Klocki/tarcze hamulcowe od 80/280od 80/300
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.)od 439/400od 439/400
Sprzęgło (komplet)od 350od 650
Łożysko koła tylnegood 320od 320
Sworzeń wahaczaod 50od 50
Reflektor/błotnikod 510/260od 510/260
*dane dla benzyniaka 1.2/78 KM oraz diesla 1.4 CRDi/75 KM z 2010 roku

Hyundai i20 I: dane techniczne

Bazowy benzyniak jest najczęściej spotykany, ale bardziej polecamy jednostkę 1.4. Model 1.6 to rzadki przypadek.

Dane techniczne*1.21.21.41.6
Lata2008-122012-142008-142008-12
Silnik – typ, liczba zaworówbenz. R4/16benz. R4/16benz. R4/16benz. R4/16
Napędu rozrządułańcuch, DOHCłańcuch, DOHCłańcuch, DOHCłańcuch, DOHC
Pojemność skokowa (cm3)1248124813961591
Moc maks. (KM) przy obr./min78/600086/6000101/5500126/6300
Maks. mom. (Nm) przy obr./min119/4000121/4000137/4200157/4200
Skrzynia biegów5M5M5M/4A5M/4A
Prędkość maksymalna (km/h)165168181190
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)12,912,711,69,5
Spalanie (wg EU; l/100 km)6,4/4,5/5,26,1/4,2/4,97,2/4,7/5,67,7/5,1/6,1
200911 50013 80015 500
201013 300-16 30018 100
201114 900-18 80021 600
201217 40020 70021 70025 200
2013-24 50029 700-
*dane dla wersji z manualną skrzynią

Diesel 1.1 jest wyjątkowo oszczędny. Najpopularniejszy diesel 1.4 CRDi to dobry pomysł w Hyundaiu i20. Motor 1.6 jest dość mocny oraz oszczędny.

Dane techniczne*1.1 CRDi1.4 CRDi1.4 CRDi1.6 CRDi**
Lata2012-142008-122008-142008-12
Silnik – typ, liczba zaworówt.diesel R3/12t.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16
Napędu rozrządułańcuch, DOHCłańcuch, DOHCłańcuch, DOHCłańcuch, DOHC
Pojemność skokowa (cm3)1120139613961582
Moc maks. (KM) przy obr./min75/400075/400090/4000116/4000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min180/1750-2500220/1750-2750220/1750-2750260/1900-2750
Skrzynia biegów6M6M6M6M
Prędkość maksymalna (km/h)158163171190
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)15,716,013,510,7
Spalanie (wg EU; l/100 km)4,2/3,3/3,65,5/3,8/4,44,9/3,8/4,25,3/3,7/4,4
2009-14 80016 20019 000
2010-17 40019 20023 300
2011-20 00022 00025 100
201226 30023 30025 70032 300
201331 100-28 900-
*dane dla wersji z manualną skrzynią; **na wybranych rynkach także 128-konna wersja (odmiana Sport) – prędkość maksymalna i zużycie paliwa takie same, jak w 116-konnej wersji, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,4 s

Hyundai i20 I - naszym zdaniem: im nowszy, tym lepszy

Ładny wygląd i dość duże wnętrze to nieco za mało jak na auto klasy B. Główne grzechy Hyundaia to korozja i ryzyko poważnej awarii najpopularniejszego silnika 1.2.

Jeśli macie zamiar zdecydować się na ten model, to poszukajcie aut wyprodukowanych w Turcji (od 2010 r.), a nie tych pochodzących z Indii. Odradzamy zakup i20 z podstawowym benzyniakiem 1.2; zdecydowanie lepszym wyborem są silniki 1.4. Odrzućcie także auta poflotowe i po szkole nauki jazdy, bo mogą być bardzo wyeksploatowane.

Autor Adam Włodarz
Adam Włodarz