Wątpliwości budziła też utrata wartości Priusów („niby Toyota, ale kto to będzie chciał kupić”). Jak potoczyły się losy czystych i mocnych diesli nie trzeba nikomu tłumaczyć, nawet Toyota przejechała się na swoich konstrukcjach. W przypadku hybryd jest jednak zupełnie inaczej: technologia okazała się trwała i nadzwyczaj niezawodna.

Chyba najwięcej obaw wiąże się z akumulatorami. Problemy pojawiają się (choć nie zawsze!), ale zazwyczaj dopiero po przejechaniu… 400 tys. km. Koszt zakupu nowego w ASO odstrasza (ceny spadły, ale to wciąż około 7 tys. zł), chyba jednak żaden serwis jeszcze ich nie wymieniał (przynajmniej nie na nowe).

Objawy uszkodzeń to komunikaty na desce rozdzielczej, w późniejszym czasie pojawiają się problemy z uruchomieniem silnika spalinowego (nie ma klasycznego rozrusznika). Zazwyczaj uszkodzeniu ulegają tylko pojedyncze ogniwa w akumulatorze. Można je naprawić, koszt operacji to około 2000 zł. Plusem jest też spora zamienność części – nie można co prawda przekładać całych baterii pomiędzy hybrydami Toyoty, ale moduły pasują w dość szerokim zakresie.

Nawet kupno używanego Priusa nie musi oznaczać akumulatorowej loterii!

"Jeśli boicie się o stan baterii w używanym aucie, warto podjechać do serwisu na test (za około 70 zł) – badanie pod obciążeniem pozwala dokładnie ocenić stan akumulatora" – tłumaczy Rafał Bilski z warszawskiego serwisu All Japanese Cars, specjalizującego się w Toyotach i chętnie zaglądającego również do hybryd.

{ "uuid": "b3669329-4cae-53d1-9027-af7c6038076c", "caption": "Akumulator ma powietrzny system chłodzenia. Warto dbać o czystość filtrów (wlot powietrza obok kanapy).", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MGI7MDA_/1756c38457192fa556e84951b3700b23.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "1c151771-7127-51c4-85c6-2d508c407bcc", "name": "Toyota", "idref": "1c151771-7127-51c4-85c6-2d508c407bcc" } ], "available": { "start": "2018-07-13 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5", "idref": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "1756c38457192fa556e84951b3700b23", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 900, "width": 1600, "bytes": 789353 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Akumulator ma powietrzny system chłodzenia. Warto dbać o czystość filtrów (wlot powietrza obok kanapy)." }, "source": { "uuid": "ada05e49-7aa6-5b51-a285-2ba3bb4313b3", "name": "Toyota" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały producenta", "uuid": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "09f5231a-c2d0-5462-bab4-8d53f6699c41", "name": "Toyota", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "63bbc18a-a06b-5cc2-8f86-61c0d056ecc3", "name": "Toyota Prius", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "f13cb40c-846e-53e6-87b2-dc6c192b9c6e", "name": "Hybrydy", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "52570e01-1189-541d-8796-d343293e48bd", "name": "Używane", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "8d92a0c7-1c85-5861-8718-eab16b1ac74a", "name": "Auto Świat / Używane", "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": "31620470-f961-5a71-a50a-560773ce7060", "name": "Auto Świat / Porady / Wszystko o silniku", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Akumulator ma powietrzny system chłodzenia. Warto dbać o czystość filtrów (wlot powietrza obok kanapy).
Akumulator ma powietrzny system chłodzenia. Warto dbać o czystość filtrów (wlot powietrza obok kanapy).

Wysoka trwałość baterii to zasługa dobrej konstrukcji – w trakcie pracy jest wykorzystywane około 1/3 jej pojemności, komputer nie dopuszcza do rozładowania ani przeładowania. Pozostałe elementy elektryczne i elektroniczne (również silniki) okazały się praktycznie niezniszczalne!

Do obsługi elektryki Priusa mechanik potrzebuje uprawnień SEP do 1 kV

Obsługa Priusa nie jest szczególnie trudna, ale mechanik musi przestrzegać kilku zaleceń:

- prace przy elemenatch układu prądowego wymagają specjalnych uprawnień wysokonapięciowych, warto też przejść specjalne szkolenie dla mechaników (prowadzi je np. Magneti Marelli)

- przed kontrolą "elektryki" założyć trzeba specjalne rękawice z izolacją, zaś przed pracą przy akumulatorze – maskę ochronną na twarz

- przed rozpoczęciem prac należy odczekać około 5 min, aby rozładwały się kondensatory falowników

- jeśli nie wymaga tego procedura kontrolna, prace powinne być wykonywane przy wyłączonym zapłonie

- diagnoza elektroniki wymaga interfejsu z odpowiednim oprogramowaniem

Skrzynia biegów bazuje na przekładniach planetarnych (to nie klasyczne CVT!). Są one połączone z motorem spalinowym oraz elektrycznymi w ten sposób, że umożliwiają pracę w charakterze przekładni bezstopniowej. Skrzynię biegów i układ przeniesienia napędu do dyferencjału zmodyfikowano w 2009 r. (zmieniając II generację Priusa na III). Starsze auta miały jedną przekładnię planetarną, a do przekazania napędu na dyferencjał wykorzystywano łańcuch. Potem łańcuch zastąpiono kołami zębatymi, a skrzynia otrzymała drugi zestaw planetarny.

Do ciekawostek należy też wyeliminowanie (w 3. generacji modelu) paska osprzętu – pompa cieczy jest elektryczna, podobnie jak kompresor klimatyzacji.

{ "uuid": "3ecc1dd6-29bb-569d-a8c8-4744b87d2594", "caption": "Kompresor „klimy” ma specjalną „linię” zasilającą, wychodzącą z falownika – pracuje na 201 V.", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTE7MDA_/b43ba01e4f1edda228597045ffcc628e.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-07-13 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "b43ba01e4f1edda228597045ffcc628e", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 901, "width": 1600, "bytes": 410158 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Kompresor „klimy” ma specjalną „linię” zasilającą, wychodzącą z falownika – pracuje na 201 V." }, "source": { "uuid": "59854eb6-e234-5a95-a880-16dd9edbc6a3", "name": "Auto Świat" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "09f5231a-c2d0-5462-bab4-8d53f6699c41", "name": "Toyota", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "63bbc18a-a06b-5cc2-8f86-61c0d056ecc3", "name": "Toyota Prius", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "f13cb40c-846e-53e6-87b2-dc6c192b9c6e", "name": "Hybrydy", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "52570e01-1189-541d-8796-d343293e48bd", "name": "Używane", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "8d92a0c7-1c85-5861-8718-eab16b1ac74a", "name": "Auto Świat / Używane", "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": "31620470-f961-5a71-a50a-560773ce7060", "name": "Auto Świat / Porady / Wszystko o silniku", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Kompresor „klimy” ma specjalną „linię” zasilającą, wychodzącą z falownika – pracuje na 201 V. Foto: Auto Świat
Kompresor „klimy” ma specjalną „linię” zasilającą, wychodzącą z falownika – pracuje na 201 V.

Zespół falownika ma swój niezależny układ chłodzenia (poj. 2,7 l) – płyn trzeba wymieniać co 40 tys. km lub 2 lata (czerwony LLC) bądź po 160 tys. km, a następnie co 80 tys. km (SLLC – różowy).

Układ hybrydowy Priusa - same zalety?

Połączenie silników benzynowego i elektrycznych zdaje egzamin. Przede wszystkim układ wykazał się świetną trwałością i nie generuje wysokich kosztów w trakcie eksploatacji.