Auto Świat Używane Czy to faktycznie "motoryzacyjny złom"? Nastoletnie auta, które nadal budzą podziw

Czy to faktycznie "motoryzacyjny złom"? Nastoletnie auta, które nadal budzą podziw

Media alarmują – do Polski napływa "motoryzacyjny złom", "zalewają nas wraki". A wszystko to dlatego, że średni wiek używanych aut sprowadzanych do Polski przekroczył 13 lat. Czy rzeczywiście kilkunastoletnie samochody są tak niebezpieczne i nieekologiczne, jak się o nich mówi? Czy 13-letnie auto to złom, którym strach i wstyd wyjechać na ulicę?

Nówka z salonu? Ależ skąd – to auto ma już kilkanaście lat. Według niektórych to złom, który powinien trafić do huty, dla innych obiekt westchnień!
Zobacz galerię (31)
Auto Bild
Nówka z salonu? Ależ skąd – to auto ma już kilkanaście lat. Według niektórych to złom, który powinien trafić do huty, dla innych obiekt westchnień!
  • Większość aut wyprodukowanych w okolicach 2009-2010 r. ma już ważne systemy poprawiające bezpieczeństwo i obniżające emisję spalin.
  • Korozja w przypadku aut, które mają teraz kilkanaście lat, jest znacznie mniejszym problemem, niż była w przypadku aut, które były w tym wieku kilkanaście lat temu
  • Największy problem z nastoletnimi autami jest taki, że koszty poważnych napraw mogą być niewspółmiernie wysokie do ich aktualnej wartości.
  • Nie bez powodu auta luksusowe tracą na wartości szybciej niż popularne, niedrogie w obsłudze modele

Przez wiele lat handlarze z Polski uchodzili za "czyścicieli" niemieckich, francuskich czy holenderskich placów z używanymi autami. To nieprawda, że do Polski trafiały najgorsze auta! Auta w najgorszym stanie – byle jeżdżące i niezbyt skomplikowane, najchętniej japońskie i francuskie z Europy Zachodniej trafiały do Afryki. Od pewnego czasu jest jednak tak, że w Polsce kilkuletnie, atrakcyjne, zadbane auta używane są z reguły tańsze niż w Niemczech, Belgii czy Francji. Do Polski opłaca się sprowadzać auta starsze, najlepiej wymagające napraw lub co najmniej "dopieszczenia", takie, na które na bardziej wymagających rynkach chętnych jest mniej. Warto jednak wiedzieć, że przez kryzys także w Europie Zachodniej auta używane wyraźnie podrożały – według szacunków ekspertów, w Niemczech samochody w wieku od 10 do 20 lat w ciągu ostatniego r. stały się średnio o ok. 30 proc. droższe.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji