Szkoda tylko, że nie każdy producent potrafi wszystkie te elementy skomponować tak, by całość budziła emocje i pożądanie.
Przedstawiamy 10 ciekawych kompaktowych hot-hatchy w wieku 10-15 lat, w przypadku których udało się to całkiem nieźle.
Kryterium? Cena zakupu poniżej 30 tys. zł. To niedużo, ale pamiętajmy o tym, że wiele tych aut ma za sobą dość dynamiczny żywot – czujność podczas oględzin wskazana!
Kolejność ustaliliśmy na podstawie deklarowanego czasu sprintu od 0 do 100 km/h.
Audi S3 I generacji z silnikiem 1.8T (1999-2003) nie było może tak ostre jak obecnie produkowane wersje, ale i tak zapewniało sporo frajdy z jazdy jak na swoje czasy. Stały napęd na obie osie, moc od 210 do 225 KM i sprint od 0 do 100 km/h w 6,6-6,8 s. Od 20 tys. zł.
Seat Leon Cupra R z lat 2000-05 występował z silnikami: 1.8T/210 i 225 KM oraz 2.8 V6/204 KM. Zdecydowanie polecamy odmianę z turbiną – mniej pali, jest szybsza i tańsza w eksploatacji. Od 0 do 100 km/h rozpędza się w 6,9-7,2 s. Uwaga: wiele egzemplarzy powypadkowych.
Opel Astra II OPC początkowo (1999-2002) był dostępny z silnikiem 2.0/160 KM. Tej odmiany nie polecamy – nie jest zbyt szybka ani nie powala wyglądem. Co innego „odjechane” wersje turbo o mocach 192 („setka” w 7,5 s) i 200 KM (7,3 s). Od 18 tys. zł.
Honda Civic VTi z lat 1996-2000 od 0 do 100 km/h rozpędza się w takim samym czasie (7,8 s) jak opisywany obok Golf, ale dajemy jej pierwszeństwo ze względu na wolnossący silnik. 160 KM z pojemności 1,6 l uzyskano m.in. dzięki zmiennym fazom rozrządu. Civic „jedzie górą” i jest trwały jak na sportowca. Ceny: od 13-14 tys. zł.
Volkswagen Golf IV jest uważany za najmniej udanego członka rodziny GTI. Cóż, decyzja o zdegradowaniu słynnych trzech liter do rangi oznaczenia wersji wyposażenia i wprowadzenie diesli rzeczywiście nie były dobrymi pomysłami. Odmiana 1.8T/180 KM daje jednak dużo frajdy i nie jest droga – od 15 tys. zł.
Fiat Bravo HGT to jedno z najtańszych aut w naszym zestawieniu: sensowny egzemplarz kupimy nawet za 7-8 tys. zł. Pięciocylindrowy silnik 2.0/147 lub 154 KM pięknie brzmi i zapewnia niezłe osiągi (0-100 km/h w 8 s), ale miewa problemy z panewkami. Bravo HGT boryka się też z nietrwałym układem jezdnym.
Ford Focus ST był produkowany tylko przez dwa lata (2002-04), dlatego znalezienie ciekawego egzemplarza łatwe nie będzie. Warto jednak szukać, bo za niewielkie pieniądze otrzymamy dynamiczne (0-100 km/h w 8,2 s) i bardzo dobrze prowadzące się auto. Uwaga na korozję i awarie zawieszenia.
Nissan Almera GTi nie cieszy się chyba takim uznaniem, na jakie zasługuje. Przyzwoita dynamika („setka” w 8,2 s), zaskakująco dobre własności jezdne i trwały silnik 2.0/143 KM sprawiają, że to ciekawa propozycja dla klientów z budżetem nieprzekraczającym 10 tys. zł.
Citroën Xsara VTS bywa problematyczny (np. awaryjna tylna belka, korozja nadwozia), ale nadrabia bogatym wyposażeniem i niską ceną zakupu – poniżej 10 tys. zł. Silnik 2.0/163 KM nie czyni z Xsary rakiety (0-100 km/h w 8,7 s), za to okazuje się trwały.