Nie jest tajemnicą, że to auto powstało w niemieckim centrum badawczo-rozwojowych Hyundaia, a więc już w założeniu było ukierunkowano na europejskiego użytkownika.
Getz po raz pierwszy zaprezentowany został jesienią 2002 roku podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Paryżu. Początkowo model ten napędzany był silnikami benzynowymi wykonanymi w technice trójzaborowej o pojemności skokowej 1,1 i 1,3 litra o mocy 46 i 60 kW. Uzupełnieniem był nowoczesny czterozaworowy i czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 1,6 l i mocy 77 kW oraz trzycylindrowy wysokoprężny 1,5 CRDi o mocy 60 kW. Jednostka wysokoprężna pojawiła się w ofercie polskiego importera najpóźniej.
W 2003 rokusilniki o pojemności skokowej 1,3 l doczekał się wzmocnienia o 2 kW.
Rok 2005 przyniósł modernizacje samochodu i jego jednostek napędowych. Podstawowy o pojemności skokowej 1,1 l dawał moc 48 kW, silnik o pojemności 1,3 l zastąpiony został 1,4 l o mocy 71 kW. Natomiast wysokoprężny otrzymał jeden cylinder i zmienna geometrie łopatek turbosprężarki (VGT) oraz dwa warianty mocy - 65 kW i 81 kW. Jednocześnie zaokrąglone zostały kształty nadwozia, a także zmodernizowano niektóre elementy wnętrza.
W 2006 roku ofertę producenta dopełniła wersja Cross, która otrzymała wygląd modnego SUV-a, ale w rzeczywistości nie była przeznaczona do jazdy w terenie. Jednak podobnie jak wersji trzydrzwiowej, tej spotkamy na polskich drogach bardzo niewiele egzemplarzy. Getz wciąż jest produkowany, ale już wiadomo, że następca Hyundai i20 wkrótce pojawi sięw sprzedaży. Oficjalna europejska premiera spodziewana jest na początku października br. podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Paryżu.
Bezpieczeństwo i niezawodność
Niezależny test zderzeniowy przeprowadzony w 2004 roku przez EuroNCAP oceniony został na 25 punktów i cztery gwiazdki. Za ochronę dzieci Getz otrzymał 37 punktów i również cztery gwiazdki. Gorzej było z ochrona pieszego, gdzie przyznano pięć punktów i jedna gwiazdkę.
W statystykach niezawodności i usterkowości TÜV 2008 Getz znajdziemy w kategorii najmłodszych samochodów 2-3 letnich, gdzie został sklasyfikowany na 38 pozycji ze średnią 3,9 % ważniejszych usterek. Także według polskich specjalistów zajmujących się samochodami używanymi ten model uznawany jest za jeden z mniej awaryjnych.
Zalety i wady
Największą zaleta małego Koreańczyka z niemieckim paszportem jest bezspornie jego design wersji pięciodrzwiowej, który posiada w sobie dawkę ponadczasowości, a także jego stosunkowo mała awaryjność.
Pierwsza wersja benzynowego silnika 1,3 l jest wystarczająca i niezawodna. Porównując ten model z konkurentami, których długość całkowita urosła do ponad 4 metrów, doceniamy jego zalety. Pozornie mniejszy Getz, który ma długość całkowitą 3,81 m i wysokość 1,49 m, dysponuje jednak stosunkowo przestrzennym wnętrzem.
Samochody produkcji koreańskiej słyną z bogatego wyposażenia i także Getz nie jest pod tym względem wyjątkiem. Wersje topowe dysponowały dla przykładu przesuwanym tylnym fotelem, co pozwalało na lepsze wykorzystanie jego wnętrza, w zależności od preferencji.
Ceny tego auta są także na naszym rynku nie są wygórowane, a co najważniejsze, auto to nie należy do popularnych względem kradzieży.
Zdecydowanie najgorszym w palecie silnikiem jest trzycylindrowy wysokoprężny, który dostarczasz wibracji i jest przy tym głośny. Nie wystarcza tutaj zupełnie fabryczne wytłumienie komory silnika i wielu użytkowników dokonuje dodatkowych zabiegów zmierzających do obniżenia hałasu we wnętrzu auta.
Getz ma także twardsze od konkurentów w swojej klasie zawieszenie, co nie każdemu może przypaść do gustu.Nie jest to przecież samochód o sportowym duchu. Ciemnoszare elementy z tworzywa we wnętrzu są twarde, ale to użytkownikom już raczej nie powinno przeszkadzać.
Wady
Wśród problemów wymienić należy awarie systemu centralnego zamykania pojazdu i zacinające się klamki tylnych drzwi. Także zbyt długo nie wytrzymują tarcze sprzęgła. Z tylnych hamulców często usłyszymy stukanie, gdyż łożyska w nich zużywają się stosunkowo szybko. Drobnym problemem jest także rdzewienie zewnętrznej anteny radiowej.Na koniec warto jeszcze dodać, że silniki tego modelu nie należą do najoszczędniejszych i oprócz paliwa wymagają dolewania oleju silnikowego.
Ceny
Najtańszego Goetza znaleźliśmy już za 17,5 tys. złotych. Silnik benzynowy 1,3 i przebieg 30 tys. km. z 2005 roku. Trzyletnie wersje s silnikiem o pojemności skokowej 1,1 i przebiegiem nie więcej niż 40 tys. zł są dostępne w granicach 20 tys. zł. O przynajmniej 5-8 tys. droższe są diesle. Roczny Goetz 1,1 l, to wydatek poniżej 30 tys. zł.
Plusy
- elegancki i ponadczasowy design wersji pięciodrzwiowej- mocny i elastyczny silnik 1,3 l- niewielka awaryjność- bogate wyposażenie- pojemne wnętrze- przystępne ceny używanych egzemplarzy- niewielki wskaźnik kradzieży
Minusy
- głośny i wibrujący trzycylindrowy silnik wysokoprężny- awarie centralnego zamka i klamek tylnych drzwi- stukające tylne hamulce