W skrócie

Fiat Punto Cabrio

To jeden z najtańszych sposobów na podróżowanie samochodem bez dachu. Najstarsze egzemplarze kosztują 4-5 tysięcy złotych. Mając w kieszeni 10 tysięcy złotych można myśleć o zakupie samochodu z 2000 roku ze skórzaną tapicerką, dwoma poduszkami powietrznymi, klimatyzacją, elektrycznie składanym dachem oraz ABS-em. Znalezienie takiego okazu będzie jednak trudne…

Punto nie jest wzorem trwałości, jednak wymiana większości elementów nie uderzy kierowcy po kieszeni. Konstrukcja samochodu jest na tyle prosta, że z naprawą poradzi sobie każdy warsztat. Koszty serwisowania można obniżyć dzięki łatwo dostępnym zamiennikom. Warto zwrócić uwagę na stan dachu. W niektórych przypadkach jego naprawa może kosztować… połowę wartości Punto Cabrio.

Newralgicznym punktem Punto jest mało trwałe zawieszenie - rzadko kiedy wytrzymuje więcej niż 30 tysięcy kilometrów. W wielu egzemplarzach można znaleźć ogniska mniej lub bardziej zaawansowanej korozji. Jednostki napędowe są trwałe - wytrzymują ponad 300 tysięcy kilometrów. W międzyczasie zdążą się zepsuć elementy osprzętu, sprzęgło i skrzynia biegów będą wymagały interwencji mechanika, a także pojawią się wycieki oleju.

Kabina samochodu jest przestronna, jednak jakość użytych materiałów oraz precyzja montażu pozostawiają wiele do życzenia. Nie imponuje także sztywność karoserii, która na większych nierównościach wpada w wibracje. Wśród najtańszych egzemplarzy dominują samochody z ubogim wyposażeniem. Znalezienie Punto Cabrio z radioodtwarzaczem, centralnym zamkiem, elektrycznie sterowanymi szybami oraz poduszką powietrzną jest wykonalne. Egzemplarze z klimatyzacją oraz elektrycznie otwieranym dachem trafiają się sporadycznie.

Źródłem wyjątkowych atrakcji nie są także silniki. Najczęściej spotykany 1.2 przeciętną dynamikę rekompensuje spalaniem na poziomie 6,5 l/100km. Kto liczy na doskonałe prowadzenie oraz ostre jak brzytwa hamulce powinien poszukać kabrioletu pod innym adresem. Włoski maluch w obu kategoriach jest przeciętny.

Mimo że Punto Cabrio powstał na bazie popularnego samochodu, znalezienie atrakcyjnego kabrioletu jest trudnym zadaniem. Egzemplarze z pierwszej ręki albo w idealnej kondycji należą do rzadkości. Ceny samochodów są przystępne. Egzemplarze z 2000 roku kosztują poniżej 10 tysięcy złotych.

Cena: 5-10 tysięcy złotych

Zalety

+ prosta konstrukcja

+ tanie części zamienne

+ długowieczne silniki

Wady

- ubogie wyposażenie

- mizerne osiągi

- spora awaryjność

Popularne silniki

Pojemność (l) Moc (KM) 0-100 km/h (s)
1.2 60 15,0
1.6 90 12,3

Mazda MX-5

To najpopularniejszy roadster świata. Liczba wyprodukowanych egzemplarzy lekkiego i fantastycznie prowadzącego się auta przekroczyła już 800 tysięcy. Sukces nie jest dziełem przypadku. Co ważne, już samochody z początku produkcji były bliskie ideału, a obecnie są dostępne za rozsądne pieniądze.

Smukła sylwetka Mazdy MX-5 kryje niezbyt przestronne wnętrze. Po kilkunastu kilometrach okazuje się jednak, że wielkość kabiny została tak dobrana, by kierowcy nie było ciasno, a jednocześnie, by czuł się zespolony z samochodem.

Japoński roadster jest jednym z najmniej awaryjnych samochodów. MX-5 od lat zajmuje czołowe lokaty w rankingach TUV - okazuje się lepsza nawet od Nissana Almery i Toyoty Corolli. Ponadprzeciętna trwałość sprawia, że koszty utrzymania MX-5 są rozsądne. W przypadku awarii zaletą okazuje się prostota konstrukcji. Ceny części zamiennych niewiele odbiegają od kwot, jakie zostawiają w serwisach posiadacze niemieckich samochodów. Najwięcej kosztuje wymiana cewek zapłonowych - ponad 1700 złotych.

Do napędu lekkiego samochodu Mazda używała silników o pojemności 1,6 oraz 1,8 litra. Użytkownicy chwalą je za wyjątkową trwałość, przyzwoitą dynamikę oraz elastyczność, jak również niewygórowane zapotrzebowanie na paliwo.

Od chwili debiutu w 1989 roku główną zaletą samochodu pozostaje doskonałe prowadzenie. Rozkład masy między osiami w stosunku 53:47 oraz napęd na tylną oś sprawia, że Mazda MX-5 pokonuje zakręty z zadziwiającą łatwością.

Mazda nie traci na wartości. Przy dużym szczęściu uda się kupić samochód za 10 tysięcy złotych. Żeby uniknąć rozczarowań, lepiej z góry założyć konieczność wydania 12-13 tysięcy złotych. Emocjonalny stosunek właścicieli do ich pojazdów sprawia, że zdarzają się oferty sprzedaży MX-5 z 1991 roku za kwoty, jakie wystarczą na samochód z… 2000 roku.

Cena: 10-70 tysięcy złotych

Zalety

+ doskonałe właściwości jezdne

+ niezawodność

+ rozsądne koszty utrzymania

Wady

- wysokie ceny niektórych elementów

- mało wyszukane wnętrze

- wysokie ceny samochodów

Popularne silniki

Pojemność (l) Moc 0-100 km/h (s)
1.6 115 8,8
1.8 146 8,4

BMW Z3

Z3 zyskało rozgłos dzięki roli w filmie "Golden Eye". Auto, którego historia sięga 1995 roku, jest wciąż warte uwagi. Przyciąga oko nietypową sylwetką, urzeka doskonałym prowadzeniem i przekonuje… rozsądnymi kosztami eksploatacji.

Pod względem technicznym BMW Z3 stanowi dwuosobową odmianę popularnego BMW E36, z którym dzieli silniki, skrzynie biegów, hamulce, układ kierowniczy oraz przednie zawieszenie. Tylne koła są prowadzone przez wahacze przejęte ze starszego BMW E30. W efekcie utrzymanie BMW Z3 w stanie pełnej sprawności jest proste i stosunkowo tanie. W przypadku awarii można sięgnąć po oryginalne części, zamienniki albo elementy używane. Warto jednak pamiętać, że w samochodach z silnikami 2,8, 3,0 i 3,2 rośnie liczba nietypowych części, co podnosi koszty ich utrzymania.

W przypadku auta produkowanego w amerykańskim Spartanburgu trudno mówić o poważnych defektach. Zdarzają się drobne wycieki oleju i cieczy chłodzącej, elementy gumowe zawieszenia wyrabiają się stosunkowo szybko, a tylny dyferencjał potrafi nadmiernie hałasować. Trudniejsze i kosztowne do usunięcia są nieszczelności otwieranego dachu, a także zmatowienie tylnej szyby, którą wykonano z tworzywa sztucznego. Silniki - o ile nie zostały przegrzane - dzielnie znoszą przebiegi sięgające kilkuset tysięcy kilometrów.

BMW Z3 imponuje właściwościami jezdnymi. Samochód jest doskonale wyważony, posiada napęd na tylną oś oraz precyzyjny układ kierowniczy. Atutem Z3 jest również doskonała pozycja za kierownicą. Ciasna kabina nie każdemu przypadnie do gustu - podobnie jak przytłaczająca czerń plastików w tańszych wersjach. Do wykończenia kabin lepiej wyposażonych Z3 używano skóry.

Podstawowy silnik ma pojemność 1,8 litra. 116 KM i 168 Nm nie brzmi zachęcająco, jednak warto pamiętać, że niemiecki roadster waży niecałe 1200 kilogramów. W rezultacie podstawowa wersja przyśpiesza od 0 do 100 km/h w czasie 10,5 sekundy oraz jest w stanie osiągnąć 194 km/h.

Pod długą maską z powodzeniem mieściły się także 6-cylindrowe silniki. Najmniejszy miał pojemność dwóch litrów i rozwijał 150 KM. Już w tym przypadku sprint do "setki" trwał niecałe 9 sekund. Na podobny manewr wersja 2.8 potrzebowała dwóch sekund mniej. Dla miłośników ekstremalnych wrażeń BMW przygotowało model M Roadster z 321-konnym silnikiem 3.2.

Roadster BMW powoli traci na wartości. 14-letni samochód z podstawowym silnikiem będzie trudno kupić za mniej niż 15-16 tysięcy złotych. Mocniejsze i dobrze wyposażone wersje kosztują 25-30 tysięcy złotych. Flagowy M Roadster jest rzadko spotykany. Może kosztować 50-80 tysięcy złotych.

Cena: 15-80 tysięcy złotych

Zalety

+ duża gama jednostek napędowych

+ doskonałe właściwości jezdne

+ niewysokie koszty utrzymania

Wady

- ograniczona przestronność wnętrza i bagażnika

- wysokie ceny samochodów

- plastikowa tylna szyba podatna na zarysowania

Popularne silniki

Pojemność (l) Moc 0-100 km/h (s)
1.8 116 10,5
2.8 191 7,1