I w jednym, i w drugim przypadku postęp stylistyczny w stosunku do poprzedników jest potężny! Astra III to pierwszy rodzinny hatchback w historii Opla, który wygląda naprawdę dobrze. Sylwetka jest dynamiczna i elegancka oraz co ważne, mimo obecności na rynku trwającej dekadę, nadal prezentuje się współcześnie. Kia modelem Cee`d na poważnie chciała zaatakować europejski rynek. Wiedziała zatem, że stylistyka będzie jednym z ważniejszych argumentów. Aby maksymalnie dopasować karoserię do gustu klientów ze Starego Kontynentu, hatchbacka stworzono w niemieckim centrum rozwojowym w Russelsheim. Efekt? Opływowa forma, stonowane akcenty i nowoczesna sylwetka.

Opel - trudno mieć zastrzeżenia do jakości!

Kabina Opla jest równie nowoczesna co karoseria. Deska rozdzielcza została rozświetlona jasnymi akcentami, a ponadto wykonano ją z materiałów dobrej jakości. Ergonomię obsługi ogranicza jedynie nadmierna ilość przycisków. Poza tym drażnić mogą elektroniczne kierunkowskazy.

Opel Astra III
Opel Astra III

Astra III oferuje przestronną kabinę. Bagażnik hatchbacka mieści od 380 do 1295 litrów. Kombi zabiera na pokład od 500 do 1590 litrów. Co można powiedzieć o wnętrzu Kii? Jest przestronne, proste, ergonomiczne i całkiem funkcjonalne. Być może jakość wykończenia Cee`da nie jest tak wysoka, jak w niemieckim konkurencie, jednak niższa była też cena startowa. 5-drzwiowy koreańczyk oferuje bagażnik o pojemności od 340 do 1300 litrów. Nadwozie kombi zabiera od 534 do 1664 litrów.

Jako pierwszy na rynek trafił Opel. Premiera trzeciej odsłony Astry odbyła się w roku 2004. Dwa lata później swój kompakt zaprezentowali Koreańczycy. Zdecydowanie większa popularność, szersza oferta i większa ilość wyeksploatowanych egzemplarzy sprawia, że niemiec okazuje się dużo tańszy. Najtańszy model można kupić już za 10 tysięcy złotych. Cee`d jest o 5 tysięcy droższy. Za maksymalnie 30 tysięcy kierowca może kupić Opla z 2010 i Kię z 2008 roku. Standardem w obydwu hatchbackach będzie komplet poduszek powietrznych, ABS, pakiet elektryczny i wspomaganie kierownicy. Większość aut posiada także klimatyzację.

Kia Cee'd I
Kia Cee'd I

Rekordy popularności w wynikach sprzedaży Opla bił 1,7-litrowy diesel o mocy 100 koni mechanicznych. Jednostka opracowana przez inżynierów Isuzu, następnie nieco zmodyfikowana i dostosowana do wymogów wtrysku typu common-rail zapewnia przyzwoitą dynamikę. Astra III przyspiesza do pierwszej setki w 12,3 sekundy. W mieście auto spala 6,4, a poza miastem 4,2 litra oleju napędowego. W silniku 1,7 CDTI najszybciej dochodzi do awarii w układzie doładowania. Albo naprawy wymaga turbosprężarka, albo zawór kontroli ciśnienia. Z czasem puszczają także uszczelniacze pompy. Niełatwo jest znaleźć zadbanego Opla z dieslem. Spora liczba aut ma poflotową przeszłość i duży przebieg na karku.

Cee`d 1,6 CRDi: niskie spalanie, tanie naprawy

W przypadku Cee`da, kupujący bardzo chętnie wybierali 115-konną wersją motoru 1,6 CRDi. Hatchback rozpędza się do 100 km/h w 11,7 sekundy. Koreański diesel jest gwarantem nie tylko lepszej dynamiki, ale również niższego spalania. Zapotrzebowanie na olej napędowy w cyklu miejskim nie przekracza 6 litrów. Poza miastem z baku auta znika 4,3 litra ropy. Najsłabszym punktem silnika 1,6 CDRi jest turbosprężarka i układ wtryskowy. Na szczęście oba mechanizmy można tanio regenerować. O ile w Oplu rozrząd jest napędzany za pomocą paska, o tyle w Kii zastosowano bezobsługowy łańcuch.

Opel Astra III
Opel Astra III

"Kijanka" nie jest typem samochodu bezawaryjnego, jednak nie psuje się częściej, niż wskazuje na to średnia w segmencie C. Standardowym problemem jest zawieszające się radio. Serwisy radzą sobie z problemem poprzez instalację nowego oprogramowania lub wymianę urządzenia. W trakcie eksploatacji zdarzają się drobne usterki w układzie elektrycznym, wycieki na łączeniu silnika i skrzyni biegów, awarie alternatora lub zatarcia silniczka sterującego klapą nawiewu. Dodatkowo szybko wycierają się uszczelki drzwi i matowieją reflektory, a po pokonaniu 100 tysięcy kilometrów wymiany mogą wymagać przeguby i sprzęgło. Części zamienne do Cee`da są naprawdę tanie. To znacznie obniża koszt obsługi serwisowej po zrezygnowaniu z usług ASO.

Bardzo dobrze w kwestii trwałości sprawują się zadbane Astry. Lista charakterystycznych usterek jest krótka. Właściciele Opli skarżą się na nieprawidłowe działanie modułu CIM pod kolumną kierowniczą i elektrohydraulicznego wspomagania układu kierowniczego oraz problemy ze sterownikami szyb i fabrycznym radiem. Niską trwałość ma łożysko kompresora klimatyzacji oraz pękają węże chłodnicy. Najdroższe w usunięciu będą usterki związane z układem kierowniczym. Naprawa poza ASO kosztuje od 500 do nieco ponad tysiąca złotych. Reszta części jest dostępna w postaci tanich zamienników.

Wielowahaczowy komfort lub trwałość z belką

Kia i Opel naprawdę dobrze zachowują się na drodze. Zapewniają sporą precyzję prowadzenia, dobrą trakcję i nie boją się szybko pokonywanych zakrętów. Nieco wyższy komfort oferuje Cee`d, jednak wynika to z konstrukcji tylnego zawieszenia. O ile w Astrze inżynierowie zastosowali belkę skrętną, o tyle Koreańczycy postawili na oś wielowahaczową. Co z trwałością? Niemiecki hatchback ma skrajnie proste resorowanie. W efekcie praktycznie bez żadnych awarii pokonuje nawet 150 tysięcy kilometrów. W przypadku Kii dwoma najszybciej zużywającymi się elementami są amortyzatory tylne i łączniki stabilizatora. Amortyzatory często były wymieniane jeszcze w ramach gwarancji.

Kia Cee'd I
Kia Cee'd I

Nietrudno orzec, że pojedynek jest niezwykle wyrównany. Astra jest ładniejsza, ale Cee`d lepiej wyposażony. Opel ma niższe ceny, ale Kia nadrabia 7-letnią gwarancją. Aby nie rozstrzygać tego porównania, postanowiłem podzielić się pewną refleksją. Skoro już pierwszy koreański model stworzony w zgodzie z nową filozofią dorównał jakością autom z Europy, producenci tacy jak Opel, Volkswagen, Renault czy Citroen nie mogą bagatelizować przeciwnika. W przeciwnym razie szybko znajdą się w poważnych tarapatach.