Główne utrudnienia podczas prac to korozja, która może zaatakować połączenia śrubowe i przewody hamulcowe (konieczna kontrola po zakupie), lub konieczność posłużenia się dodatkowymi urządzeniami, np. do pomiaru jakości płynów hamulcowego i chłodzącego, lub komputerem do diagnostyki urządzenia wtryskowego i układu zapłonowego itp. W takich przypadkach trzeba skorzystać z pomocy fachowego serwisu.
Niedrogie części, prosta budowa – Seicento jest tanie w eksploatacji i łatwe w serwisie!
Gdy nabierzecie wprawy, będziecie mogli wykonać praktycznie wszystkie prace, również takie, jak wymiana rozrządu (trudna ze względu na małą ilość miejsca), uszczelki pod głowicą czy sprzęgła. Bez większego kłopotu wymienicie elementy zawieszenia.
Ile można zaoszczędzić dzięki samodzielnym naprawom? Jeśli swojego Fiata zabierzecie do ASO za przegląd zapłacicie (bez materiałów) ok. 300 zł. Zapytaliśmy też w ASO, ile kosztuje rozszerzony przegląd z materiałami. „Około 700 zł” – taką odpowiedź uzyskaliśmy. Jest więc na czym oszczędzać!
Jeśli zdiagnozujecie usterkę lub planujecie prace obsługowe, pamiętajcie o zgromadzeniu potrzebnych narzędzi, materiałów i części. Seicento figuruje w katalogach z zamiennikami, a nabywca wybiera z wachlarza produktów w różnych cenach.
Seicento ma też inne zalety – można znaleźć egzemplarze od 1. właściciela, z polskiego salonu, w niezłym stanie. Oczywiście, ten Fiacik ma również wady – przede wszystkim chodzi o niezbyt dobrą ochronę w czasie kolizji, a także ubogie wyposażenie (np. ABS był opcją w najlepszych wariantach). Co prawda, samochód waży tylko 740 kg, ale manewrowanie na parkingu bez wspomagania nie jest przyjemne.
W Seicento od roku modelowego 2002 Fiat wprowadził kilka modernizacji: wielopunktowy wtrysk, inne pakiety wyposażeniowe. Zmianie uległa też częstotliwość przeglądów – z 15 tys. km na 20 tys. km (lub raz w roku).
Galeria zdjęć
Do obsługi Seicento wystarczy podstawowy komplet kluczy, garaż i trochę smykałki. Jeśli planujecie regularnie obsługiwać swoje auto, powinniście zaopatrzyć się w książkę wydawnictwa WKŁ – 60 zł to inwestycja, która szybko się zwróci!
Auta z roku modelowego 2002 otrzymały zmieniony układ dolotowy. Demontaż pokrywy filtra powietrza (na fot.) wymaga odkręcenia 12 wkrętów, ale operacja jest łatwa. Kontrolę przeprowadza się co roku, wkład wymienia co 40 tys. km. Czas: 15 min
Wymiana żarówek (H4) w reflektorach z racji łatwego dostępu okazuje się bardzo prosta. Można to zrobić nawet po ciemku w trasie. Zdejmujemy gumową osłonę żarówki (1), odłączamy kostkę (2), odpinamy pręcik zabezpieczajacy (3) i wymontowujemy żarówkę (4). Montaż – w odwrotnej kolejności. Czas: 15 min
Wymiana żarówek (P21W lub kolorowa PY21W) w kierunkowskazach przednich również okazuje się niezwykle prosta. Od strony komory silnika odciągamy zawleczkę (1), wysuwamy kierunkowskaz (2), przekręcamy obsadę żarówki (3) i wyjmujemy ją (4). Czas: 10 min
Wymiana żarówek w tylnych lampach (P21W do kierunkowskazów, dwuwłóknowa P21/5W do świateł hamowania i pozycyjnych oraz P21W do świateł cofania i przeciwmgielnych) wymaga użycia śrubokręta krzyżakowego. Odkręcamy dwie śruby i wyjmujemy lampę (1), odłączamy kostkę elektryczną (2), odpinamy zaczepy do listwy z żarówkami (3) i wymieniamy właściwą żarówkę (4). Czas: 15 min
Główna skrzynka z bezpiecznikami znajduje się w okolicy lewego kolana kierowcy (można ją otworzyć płaskim śrubokrętem). Dodatkowe bezpieczniki znajdziecie za akumulatorem (wentylatora chłodnicy, systemu zapłonowego, sterowania klimatyzacją czy otwieranym dachem) oraz przy komputerze sterującym jednostką napędową (sondy lambda, immobilisera Fiat Code). Czas: 10 min
Do układu smarowania trzeba wlać 3,5 l oleju o lepkości 15W-40. Pamiętajcie o zakupie nowego filtra (dwa rodzaje – najlepiej znać rozmiary). Zużyty olej należy właściwie zutylizować, np. oddać do punktu recyklingu aut. Wymiana: co 20 tys. km lub co rok. Czas: 30 min
Kontrola temperatury zamarzania i szczelności wymaga użycia odpowiednich urządzeń, ale wymiana płynu (4 l) jest prosta – spuszcza się go, odłączając od chłodnicy dolny króciec. W układzie zamontowano odpowietrzniki (jeden pokazany strzałką). Czas: 30 min
Do trzeciego światła "stop" również bardzo łatwo się dostać – wystarczy odkręcić kilka wkrętów trzymających dużą obudowę z tworzywa sztucznego na tylnej klapie. W ten sposób uzyskacie też dostęp do silniczka wycieraczek, który lubi "strajkować" (gdy przestanie się obracać z powodu korozji pomoże raczej tylko wymiana). Czas: 15 min
Żeby dostać się do świec (do wersji po liftingu potrzebne NGK BKR 5EZ, wcześniej – Champion RC9YCC), należy zdemontować obudowę filtra powietrza. Nie trzeba odkręcać wszystkich 12 wkrętów, wystarczy tylko 2 śruby na zewnątrz obudowy i odłączyć przewód gumowy (pod spodem). Potrzebny klucz do świec. Czas: 20 min
Układ hamulcowy ma prostą budowę. Przynajmniej raz w roku trzeba skontrolować stan klocków i grubość tarcz – ich wymiana nie niesie niespodzianek. Klocki o niezłej jakości kupicie za 70 zł, tarcze (niewentylowane!) – również po 70 zł. Czas wymiany: 1 godz.
Do kontroli poziomu oleju służy otwór wlewowy (strzałka wyżej; umieszczona niżej wskazuje otwór spustowy). Fiat zaleca kontrolę co 80 tys. km (lub w razie wycieków), bez potrzeby wymiany. Olej (poj. 2,4 l) o lepkości 75W-90 i klasy jakości GL5. Czas: 30 min
Kolumna zawieszenia jest przykręcona od góry trzema śrubami, a od dołu dwiema. Jeśli macie dobre klucze, odkręcenie jej nie powinno sprawić problemów. Uwaga: do demontażu sprężyny powinniście użyć specjalnych ściągaczy sprężyn. Czas: 1 godz.
Uszkodzona manszeta? Trzeba spuścić olej ze skrzyni biegów i wymontować (a następnie rozebrać) półoś. Przy okazji warto zweryfikować stan przegubów. To praca raczej dla mechaników.
Co prawda, wymiana płynu (zalecana co 2 lata) nie jest trudna, ale w wiekowym aucie z bardzo dużym prawdopodobieństwem ukręcicie odpowietrzniki lub śruby.
Auto wyposażone jest w złącze diagnostyczne, podstawowa kontrola nie wymaga specjalistycznych testerów. Komputer można wymienić samodzielnie (łatwy dostęp w komorze silnika).
Wałek rozrządu w silniku 1.1 jest napędzany paskiem zębatym. Pasek nie ma skomplikowanego prowadzenia, ale między silnikiem a podłużnicą jest mało miejsca, dlatego – nie mając wprawy – lepiej operację powierzyć mechanikom. Fiat zaleca wymianę paska co 105 tys. km (do 2002 r.) lub co 120 tys. km lub 5 lat w przypadku młodszych aut.