Koncernowy brat Skody Octavii i VW Golfa, mimo że wykorzystuje podobną technikę, nie cieszy się w Polsce tak dużą popularnością, jak rodzeństwo. Sprzedaż Leona
w ubiegłym roku wyniosła 4050 szt., podczas gdy w analogicznym okresie kupiono 12 604 Golfy i aż 16 966 Octavii (dane: Samar). I choć jest to najlepiej sprzedający się model Seata na świecie, to na polskim rynku ciągle nie może dorównać braciom z Grupy VW. Teraz jednak sytuacja może się zmienić, gdyż jego atrakcyjność zwiększyła się dzięki liftingowi.
Co się zmieniło? Seat Leon otrzymał ostrzejsze rysy z przodu (szerszy grill, inny zderzak i reflektory LED), pojawiły się nowe systemy bezpieczeństwa (m.in. asystent jazdy w korku, pozwalający na półautonomiczną jazdę) oraz nowoczesne multimedia (8-calowy ekran dotykowy, szersze możliwości wykorzystania smartfona).
Seat Leon - elegancki jak Xcellence
Poliftingowy model uatrakcyjniono także za sprawą nowej wersji wyposażeniowej Xcellence, która jest skierowana do kierowców szukających komfortu, elegancji i nowoczesnych technologii. Właśnie taki pojazd trafił na pół roku w nasze ręce.
Xcellence to druga, obok sportowo stylizowanej FR, topowa wersja wyposażeniowa (oferowane w tej samej cenie 97 600 zł). Poczucie elegancji na zewnątrz zapewniają tu chromowane listwy okienne i grill, a w środku – czarno-granatowa tapicerka, elementy dekoracyjne w kolorze Ice Metal oraz diodowy pakiet oświetlenia wnętrza. Do rozwiązań podnoszących wygodę użytkowania można zaliczyć podłokietnik w drugim rzędzie siedzeń, system dostępu bezkluczykowego oraz seryjne czujniki parkowania z tyłu.
W Xcellence znajdziecie także: 7 airbagów, klimatyzację automatyczną, reflektory LED i multimedia z 8-calowym ekranem dotykowym, czujnikiem zbliżeniowym i systemem rozpoznawania mowy. Za symboliczną złotówkę otrzymacie pakiet Comfort+, zawierający m.in. podgrzewane fotele, asystenta pasa ruchu i aktywny tempomat z systemem kontroli odstępu.
Seat Leon - 150 KM: w sam raz na kompakt
Do napędu Leona mogą posłużyć silniki benzynowe i diesle o mocy od 86 do 300 KM. Wydaje się nam, że do prestiżowej wersji Xcellence idealnie pasuje 150-konny doładowany benzyniak, połączony z dwusprzęgłową skrzynią automatyczną. Ten duet gwarantuje nie tylko dobrą dynamikę przy umiarkowanym spalaniu, lecz także dużą wygodę jazdy dzięki „automatowi”.
Seat Leon - to nam się podoba
Dynamiczny i oszczędny silnik, szybko działający i intuicyjny „automat”, znakomite prowadzenie, nowoczesne systemy asystujące.
Seat Leon - to nam się nie podoba
Wysoka cena, brak dedykowanych przycisków wokół 8-cal. ekranu, szarpnięcie przy szybkim starcie po uruchomieniu silnika (start-stop).
Seat Leon - nasza ocena
Cena ponad 130 000 zł za 150-konnego Leona może szokować, ale w zamian otrzymujemy kompaktowy samochód z najnowocześniejszymi systemami podwyższającymi komfort i bezpieczeństwo, wyposażony w dynamiczny i oszczędny silnik, a do tego z dopracowanym podwoziem, które sprawia dużo frajdy.
Seat Leon 1.4 TSI DSG Xcellence - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Pojemnośc skokowa | 1395 cm3 |
Moc maksymalna | 150 KM/5000-6000 obr./min. |
Maks. moment. obrotowy | 250 Nm/1500-3500 obr./min. |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,0 s |
Prędkość maksymlana | 215 km/h |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 7b (DSG)/przedni |
Średnie spalanie wg producenta | 5,0 l/100 km |
Pojemność bagażnika | 380-1210 l |
Długość/szerokość, wysokość | 4282/1816/1459 mm |
Rozstaw osi | 2636 mm |
Masa własna/ładowność | 1382 kg/482 kg kg |
Średnica zawracania | 10,3 m |
Opony testowanego auta | 225/45 R 17 |
Cena podst. testowanej wersji | 97 600 zł |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 4 lata (120 tys. km) |
Przeglądy okresowe | co 30 tys. km lub 2 lata |
Cena testowanego egzemplarza | 132 730 zł |