Czego można wymagać od samochodu z segmentu A? Wnętrze nie może być zbyt duże, bo nie pozwalają na to skromne gabaryty karoserii. Jednak liczymy na to, że będzie funkcjonalnie zagospodarowane i przyzwoicie wykonane.
Wyposażenie? Oczywiście, przydałyby się klimatyzacja i elektryka, tyle że w mieście ważniejsze mogą okazać się ABS, a także wspomaganie układu kierowniczego.
Również silnik nie musi mieć nadzwyczajnej mocy – bardziej liczą się niskie spalanie i mała awaryjność. Ponieważ ważną grupą odbiorców w tym segmencie są kobiety, nie bez znaczenia jest też atrakcyjny wygląd karoserii.
Toyota Aygo zdaje się spełniać większość tych wymagań. Czyżby Japończycy (na spółkę z Francuzami) stworzyli idealnego malucha? Aż tak dobrze nie jest, ale rzeczywiście – Aygo to bardzo ważny gracz w tym segmencie.
Pochwalić trzeba zagospodarowanie przestrzeni w kabinie, jednak nie liczcie na zbyt dobre możliwości przewozowe. Bagażnik jest prawie symboliczny, na dodatek trudno go wykorzystać – ma wysoką krawędź załadunkową.
Tylna klapa w całości jest wykonana ze szkła – dzięki temu niewiele waży i okazuje się łatwa w użyciu. Otwór załadunkowy jest jednak mały, więc pralka raczej tu nie wejdzie. Niezbyt wygodnie poczujecie się też na tylnej kanapie.
W wersji 3d, mimo funkcji ułatwiającej przesuwanie fotela i jego powrót na miejsce, zajmowanie tylnych siedzeń jest niewygodne. Niewielka powierzchnia bocznych szyb to problem dla tych, którzy mają klaustrofobię.
Aygo, podobnie jak C1 i 107, powstaje w Czechach. Silniki 1.0 pochodzą z Polski.
Zdecydowanie lepiej poczujecie się na przednich fotelach – deska rozdzielcza jest fikuśna i urozmaicona, choć gołe powierzchnie blach przypominają, że jedzie się niedrogim, budżetowym maluchem.
Wszystkie Aygo mają wspomaganie kierownicy, dwie poduszki i ABS, poza tym jednak… nie liczcie na zbyt wiele, bo wszelkie dodatki oznaczały spory wydatek w salonie.
Wysoko oceniamy litrowego benzyniaka R3. Dynamika okazuje się zaskakująco dobra. Podczas redakcyjnego testu auto potrzebowało 12,6 s, żeby osiągnąć 100 km/h. Gorzej sprawdziło się pod względem elastyczności.
Minimalne spalanie? 4,6 l/100 km, co należy uznać za bardzo dobry wynik. Maksymalne zużycie podczas testu również nie było zbyt wysokie – 8,4 l/100 km. Do „setki” poziom hałasu w kabinie jest w pełni akceptowalny, zwłaszcza jeśli nie wjeżdża się w kałuże lub na kamyki – wtedy dają o sobie znać nieosłonięte nadkola.
Od Toyoty oczekujemy niezawodności. Samochód powstaje w Czechach w fabryce należącej do Toyoty i koncernu PSA. Nie jest to jednak problem, bo zarówno Aygo, jak i bliźniacze C1 oraz 107 zbierają dobre notowania za trwałość. Dotyczy to: silnika, skrzyni biegów, instalacji elektrycznej. Ślady rdzy na podwoziu znajdziecie głównie w egzemplarzach eksploatowanych w Polsce (zimy!).
Silnik benzynowy to prosta jednostka i na dodatek taka sama, jak w Yarisie, a to ułatwia dostęp do części. Również zakup innych elementów nie powinien sprawić dużych kłopotów.
Nasz ekspert radzi: na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę
Zakup Aygo nie wiąże się z ryzykiem poważnych wydatków – takie zapewnienie usłyszeliśmy od Rafała Bilskiego z serwisu All Japanese Cars. Nasz rozmówca podkreśla, że najdroższą operacją jest zazwyczaj… wymiana sprzęgła. Przekładnia kierownicza, skrzynie biegów, elektronika – to wszystko okazuje się trwałe, awarie należą więc naprawdę do rzadkości.
W autach z początków produkcji zdarzają się przeciekające uszczelki drzwi (nie pomaga wymiana!) czy też uszkodzone wkładki zamków (szczególnie w tylnej klapie egzemplarzy bez centralnego zamka).
Koszty, serwis, dane techniczne
Ceny części*
Filtr powietrza | od 32 zł |
Filtr oleju | od 16 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 120 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 300 zł |
Sprzęgło (kpl.) | od 430 zł |
Łańcuch rozrządu | od 470 zł |
Łożysko koła (przód) | od 200 zł |
Błotnik przedni | od 140 zł |
*ceny dotyczą nieoryginalnych części do Aygo I 1.0/68 KM dostępnych poza ASO; Toyota ma również okresowe promocje na wybrane części zamienne
Serwis*
Olej silnikowy | co 15 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 15 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 90 tys. km |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km |
Olej w skrzyni biegów | co 60 tys. km** |
Napęd rozrządu | bez wymiany*** |
*interwał przeglądów Toyoty Aygo to rok lub 15 tys. km; **kontrola; ***łańcuch wymienia się tylko w razie zużycia – w Aygo nie jest to częsty problem
Dane techniczne
Silnik – typ/cylindry/zawory | benz./R3/12 |
Pojemność skokowa (cm3) | 998 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 68/6000 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 93/3600 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 5 lub zaut. 5/przedni |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 35 |
Masa własna/ładowność (kg) | od 790/400 |
Rozstaw osi (mm) | 2340 |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 3410/1615/1465 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 14,2 (zaut.: 14,9) |
Prędkość maksymalna (km/h) | 157 |
Zużycie paliwa (wg EU; l/100 km) | 5,5/4,1/4,6 |
Nasza ocena
Idealne do miasta
Jeśli szukacie namiastki samochodu rodzinnego lub pojazdu na dalsze wyjazdy, to omijajcie Aygo. Ale jeżeli głównym celem ma być jazda miejska, mała Toyota sprawdzi się doskonale. To naprawdę bezpieczny wybór!
Galeria zdjęć
Wnętrze Aygo sprawia dobre wrażenie, choć zostało wykończone tanim i twardym plastikiem.
Pieciodrzwiowa wersja Aygo ma takie same gabaryty jak 3d, jest tylko nieznacznie cięższa.
Lata produkcji 2005-14 Wersja 1.0/68 KM Cena od 9700 zł Głównym miejscem aksploatacji Aygo powinno być miasto. Na trasie maluch sprawdzi się gorzej – rośnie hałas, daje o sobie znać słąba elastyczność.
Niezbyt praktyczny bagażnik – mały (139-782 l) i z wysokim progiem załadunku (80 cm). Przy załadunku większych rzeczy przeszkadza też ciasny otwór.
Litrowy silnik R3 pochodzi z… wałbrzyskiej fabryki Toyoty. Jego zaletą jest niskie spalanie.
Fotele nie zapewniają dostatecznego podparcia bocznego. Wersja 5d jest wyraźnie bardziej funkcjonalna niż 3d.
Wyposażenie wielu aut jest bardzo ubogie, obrotomierz na desce to już element z listy dodatków.
1. Silnik 1.0: za wycieki płynu chłodzącego często odpowiada pompa – usterka jest tania w naprawie, a markową pompę kupicie za 320 zł. 2. Korozja wydechu: jako pierwsza poddaje się rura obok tylnego tłumika. Najczęściej jednak na początku wystarczy naprawa uszkodzonego elementu. 3. Elementy zawieszenia: niska masa auta dobrze wpływa na stan podwozia. Trwałość łączników stabilizatora czy sworzni wahaczy nie odbiega od innych konstrukcji. 4. Sprzęgło: miejska eksploatacja negatywnie odbija się na trwałości sprzęgła – często trzeba je wymienić po 100 tys. km. Wydatek: około 700 zł.
Aygo zostało rozbite w 2012 r. Jak na segment A uzyskało akceptowalny wynik – 3 gwiazdki.