Dziewiąty odcinek niekończącego się serialu imieniem Corolla, japoński producent rozpoczął jesienią 2001 roku. W odróżnieniu od konkurentów, którzy wprowadzają kolejne wersje nadwozia stopniowo, Toyota zdecydowała się na mocne uderzenie i premierę czterech wersji jednocześnie. Sedan, trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, kombi, dopełnił jeszcze minivan Verso. Na początku 2004 roku premierę miał jego nowy model, który z niewielkimi zmianami produkowany jest do dzisiaj. Corolla na stary kontynent oferowana była początkowo z dwoma benzynowymi i dwoma wysokoprężnymi jednostkami. Benzynowe wyposażone były w system zmiennych faz rozrządu i nikogo nie mógł dziwić fakt, że silnik 1,4 osiąga moc 71 kW, a 1,6 o 10 kW więcej. Diesle D4-D z bezpośrednim wtryskiem paliwa common rail miały pojemność skokowa 2,0 litra i moc 66 kW lub 81 kW.

Atrakcję w ofercie stanowiła trzydrzwiowa wersja T-Sport z silnikiem 1,8 l i systemem VVTL-i. To rozwiązanie dawało 141 kw mocy i było oferowane w powiązaniu z sześciostopniowa przekładnią manualną. W Europie auto było dostępne z przednim napędem, a w Japonii także z systemem 4x4

Sprzedaż tej generacji rozpoczęto na początku 2002 roku, a wersja T-Sport od kwietnia. W następnym roku wprowadzono zmodernizowany turbodiesel o mocy 85 kW.