Dziewiąty odcinek niekończącego się serialu imieniem Corolla, japoński producent rozpoczął jesienią 2001 roku. W odróżnieniu od konkurentów, którzy wprowadzają kolejne wersje nadwozia stopniowo, Toyota zdecydowała się na mocne uderzenie i premierę czterech wersji jednocześnie. Sedan, trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, kombi, dopełnił jeszcze minivan Verso. Na początku 2004 roku premierę miał jego nowy model, który z niewielkimi zmianami produkowany jest do dzisiaj. Corolla na stary kontynent oferowana była początkowo z dwoma benzynowymi i dwoma wysokoprężnymi jednostkami. Benzynowe wyposażone były w system zmiennych faz rozrządu i nikogo nie mógł dziwić fakt, że silnik 1,4 osiąga moc 71 kW, a 1,6 o 10 kW więcej. Diesle D4-D z bezpośrednim wtryskiem paliwa common rail miały pojemność skokowa 2,0 litra i moc 66 kW lub 81 kW.

Atrakcję w ofercie stanowiła trzydrzwiowa wersja T-Sport z silnikiem 1,8 l i systemem VVTL-i. To rozwiązanie dawało 141 kw mocy i było oferowane w powiązaniu z sześciostopniowa przekładnią manualną. W Europie auto było dostępne z przednim napędem, a w Japonii także z systemem 4x4

Sprzedaż tej generacji rozpoczęto na początku 2002 roku, a wersja T-Sport od kwietnia. W następnym roku wprowadzono zmodernizowany turbodiesel o mocy 85 kW.

W lutym 2004 roku Corolla przeszła facelifting, w którym zmieniono kształt atrapy wlotu powietrza chłodnicy. Hatchback od kombi i sedana różnił się także nowym kształtem przednich reflektorów, które upodobniły się do Yarisa. Doszedł także nowy silnik wysokoprężny 1,4 D-4D o mocy 66 kW.

Wersja TS Compressor była najmocniejsza wersją T-Sport. Prototyp po raz pierwszy zaprezentowany został podczas Essen Motor Show w 2003 roku, a wersja seryjna ukazała się dopiero wiosną 2005 roku. Dostępne były wersje o różnej mocy - 158 kW, 166 kW i 173 kW, a także dwa warianty nadwozia - trzy- i pięciodrzwiowe. Najwięcej trafiło ich do Wielkiej Brytanii.

Podczas salonu samochodowego w Paryżu (2006) Toyota przedstawiła koncept Space, który był zapowiedzią modelu o nazwie Auris. Seryjna produkcja hatchabcka rozpoczęła się w marcu 2007 roku. Nazwa Corolla jednak zupełnie nie zniknęła, bo nadal występuje pod nią wersja sedan. Kombi jest nadal produkowane, ale z przeznaczeniem na rynek japoński.

Bezpieczeństwo i niezawodność

Crashtest niezależnej organizacji Euro NCAP przeszła Toyota Corolla E12 w 2002 roku. Próbie poddano pięciodrzwiowy hatchback z silnikiem 1,4 l w wersji Terra z dwoma poduszkami powietrznymi. Za czołowe i boczne zderzenie samochód otrzymał 28 punktów i cztery gwiazdki. Za czołowe zderzenie przyznano 12 punktów, za boczne 16 punktów, a za ochronę pieszego dwie gwiazdki i 11 punktów. Technicy TÜV wysoko ocenili podwozie, zużycie oleju w normie. Zwrócili uwagę na problemy ze światłami, szczególnie z ich ustawieniem. Mogą pojawiać się problemy z uszczelką pod głowicą oraz zwiększone zużycie klocków hamulcowych.

Zalety

Corolla słynie ze swej niezawodności i właściciele nie muszą się obawiać znacznych wydatków na części zamienne. Wnętrze jest przestrzenne, producent wykorzystuje dobrej jakości materiały, które wytrzymują długi okres eksploatacji. Dobre jest ergonomia, wszystkie przełączniki i dźwignie umiejscowiono na właściwych miejscach. Oddzielnym rozdziałem są własności jezdne. Zawieszenie ustawiono komfortowo, auto trzyma dobrze tor jazdy, na zakrętach nadmiernie się nie przychyla. Wszystkie jednostki napędowe dysponują odpowiednią mocą i dynamiką. dotyczy to także wysokoprężnych.

Minusy

Bagażniki we wszystkich wersjach nadwozia są mniejsze w porównaniu z porównywalnymi modelami innych marek. W przypadku hatchbacka jest to pojemność 289 l, co nawet nie wystarczyłoby do sklasyfikowania w czołówce kategorii małych samochodów. Natomiast w klasie niższej średniej ten parametr jest porównywalny z Chevroletem Lacetti hatchback i Alfą 147. Sedan oferuje 402 litry, a kombi 437 litrów i jest to nieco więcej, niż w poprzedniej generacji. Osoby o wyższym wzroście mogą narzekać na siedzenia.

Wady

Korozja nęka układ wydechowy, pojawia się w dolnych częściach jednostki napędowej, ale jedynie na częściach zewnętrznych i nie ma wpływu na ich funkcjonowanie. Szybciej niż można by tego oczekiwać zużywają się elementy cierne sprzęgła. Denerwować mogą awarie centralnego zamka i oryginalnego radia. Egzemplarze z początkowego okresu produkcji (do maja 2002) miały problemy z hamulcem postojowym. Nie odnotowano problemów z wyciekami oleju. Podkreślić należy, ze Corolla należy do grupy najmniej awaryjnych pojazdów.

Ceny

W komisach najczęściej oferowane są pięciodrzwiowe hatchbacki z podstawowym silnikiem. Ich ceny rozpoczynają się od 25 tys. zł, a przebieg to przynajmniej 70-90 tys. kilometrów. Jednak dla Corolli to niewiele i takim autem można spokojnie pojeździć jeszcze dobrych parę lat. Diesel 1,4 D-4D z silnikiem o mocy 90 KM i przebiegiem 100 tys. km w wersji kombi oferowany jest za prawie 40 tys. zł. Wybór tego modelu jest duży, wiele egzemplarzy pochodzi z prywatnego importy z Niemiec. Jednak ze względu na niezawodność i trwałość, nie można oczekiwać taniej oferty tego modelu.

Zalety

.Duza niezawodność.Przestrzenne i wygodne wnętrze.Ergonomia wnętrza.Jakość wykonania.Własności jezdne.Mocne i niezawodne jednostki napędowe

Wady

.Wielkość bagażnika we wszystkich wersjach.Krótsze siedzenia.Zużycie paliwa silnika 1,4 l przy wy szych obrotach.Nieprecyzyjny wskaźnik paliwa.Podwyższone zużycie paliwa jednostek benzynowych (do roku 2003)

Najczęściej występujące usterki

.Korozja układu wydechowego.Korozja dolnej części silnika.Luzy w przednim zawieszeniu.Przedwczesne zużycie sprzęgła.Problemy z centralnym zamkiem.Awarie oryginalnego radia.Problemy z hamulcem postojowym (do maja 2002)