• Ceny na rynku wtórnym startują od niecałych 20 tys. zł, ale na zakup Peugeota 208 radzimy przygotować 25-35 tys. zł.
  • Wśród Peugeotów 208 wystawionych do sprzedaży nieco więcej jest benzyniaków (głównie 3-cylindrowych). Z diesli więcej jest wersji 1.6, którą szczególnie polecamy.
  • Przyjemne wzornictwo, dobra jakość materiałów, duży wybór na rynku – Peugeot 208 ma wiele atutów.

To naprawdę miejski samochód godny uwagi! Wysoko oceniam ogólną jakość wykonania, poważne awarie zdarzają się dość rzadko, nie pamiętam, żeby wystąpił istotny problem z elektroniką. Trzeba tylko dobrze wybrać jednostkę napędową – taką opinię na temat Peugeota 208 usłyszeliśmy od Pawła Kalniuka z niezależnego serwisu Evo-car Service, specjalizującego się w naprawach aut francuskich. Nie mieliśmy też zbyt wielu zgłoszeń od użytkowników dotyczących usterek dużej wagi, co nie oznacza, że w 7-letniej historii modelu nie wydarzyły się żadne wpadki. Było ich kilka i dotyczyły głównie jednostek napędowych. Jednak po kolei.

Peugeot 208 – ładny i stylowy mieszczuch

„208-ka” pojawiła się w 2012 r. i była kontynuacją podejścia projektowego Francuzów, w którym nie tylko użyteczność jest ważna, auto ma też ładnie i stylowo wyglądać. I trzeba przyznać, że ten „mały lew” ma pazur i wciąż może się podobać. Prezentuje się świeżo i nowocześnie, choć nie tak, jak najnowsza generacja modelu, w wyglądzie której jest efekt „wow”! Drobny lifting, przeprowadzony w 2015 r., ograniczył się do subtelnych zmian w wyglądzie, bo w sumie po co modyfikować coś, co podoba się klientom?

Na rynku znajdziecie dwie wersje nadwozia: 3- i 5-drzwiową. Druga z nich jest częściej spotykana. Walory użytkowe kabiny są przeciętne na tle klasowych konkurentów (ilość miejsca z tyłu, nad głowami, na wysokości kolan), choć w żadnym razie nie można stwierdzić, że to kuse czy ciasne auto. Podobnie oceniamy bagażnik (poj. 285-1076 l) – może nie jest tak duży, jak np. w Clio IV (300-1146 l) czy Fabii III (300-1163 l), ale okazuje się ustawny i pozwala przewieźć najpotrzebniejsze rzeczy. Najważniejsze, że karoseria „208-ki” jest odporna na korozję.

Jeśli rdza pojawia się na elementach nadwozia, to powinniście wzmóc czujność! Może to świadczyć o powypadkowej przeszłości i naprawie najtańszym kosztem – takich aut nie brakuje na rynku wtórnym (głównie import). Jeśli chodzi o zawieszenie, to w zasadzie mamy jedno zastrzeżenie i dotyczy ono amortyzatorów. Dość szybko zaczynają nieprzyjemnie hałasować podczas pokonywania nierówności. Radzimy zainwestować w zamiennik o wysokiej jakości – rozwiązuje to problem.

Peugeot 208 – psują się głównie drobiazgi

Podobnie jest z tarczami hamulcowymi – oryginalne, stosowane na pierwszy montaż, okazują się nietrwałe. Kupcie dobry zamiennik. Inny kłopot z rodzaju tych drobnych to oporna praca mechanizmu zmiany biegów (typowy problem znany ze starszych aut koncernu PSA). A tak twierdzi Paweł Kalniuk: To wina wybieraka i linek mechanizmu zmiany biegów. Trzeba je regularnie czyścić i smarować, co znacznie poprawia precyzję pracy lewarka zmiany biegów. Inne drobne, choć częste problemy? Zdarzają się kłopoty z działaniem oświetlenia tablicy rejestracyjnej (dostaje się tam wilgoć).

Teraz istotne awarie, które w większości dotyczą silników. I tak, w popularnym i nowoczesnym benzyniaku 1.2 PureTech zdarza się poważny problem ze zbyt dużym luzem osiowym wału korbowego. Silnik w zasadzie nadaje się do wymiany. To złe wiadomości. Dobre są takie, że kłopot dotyczył tylko partii jednostek montowanych w początkowej fazie produkcji i dość szybko się pojawiał – wiele silników wymieniono w ramach gwarancji. Inne grzechy główne jednostki 1.2 PT to nietrwałe paski rozrządu pracujące w kąpieli olejowej, które z czasem brudzą olej i zatykają smok olejowy, co w skrajnych przypadkach prowadzi do zatarcia silnika, a także przypadki przepalenia uszczelki pod głowicą (zdarza się po pokonaniu 100-120 tys. km).

Żeby była jasność, nie skreślamy tej jednostki, bo jeśli wszystko działa jak należy, jest to wydajny, całkiem oszczędny motor i w wersji z turbo (110 KM) zapewniający niezłą dynamikę, ale radzimy raczej interesować się autami z późniejszego okresu produkcji (najlepiej po modernizacji), w których olej był wymieniany co ok. 15 tys. km, a nie co 25-30 tys. km, jak zaleca producent! Taki egzemplarz da sporo zadowolenia z eksploatacji, tym bardziej że silniki serii Prince (VTi i THP) zmagają się z jeszcze większą liczbą drogich problemów. Wysokie spalanie oleju, uszkodzone koła zmiennych faz rozrządu, kłopoty ze smarowaniem, wypadanie zapłonów, niedomagania pompy paliwa, uszkodzenia turbosprężarek (THP) to tylko niektóre awarie nękające te jednostki. Musimy zaznaczyć, że najbardziej usterkowe są wersje THP. I jeszcze jedno: jednostka 1.0 R3 VTi pochodzi z palety motorów PSA – często jest mylona z odmianą stosowaną w „107-ce”, w której wykorzystano silnik Toyoty.

Peugeot 208 – turbodiesel 1.6 HDI to dobry wybór!

Jeśli chodzi o diesle, to wersja 1.4 HDi/68 KM jest nie tylko za słaba do napędu „208-ki”, lecz także nieco gorzej wypada pod względem trwałości od 1.6 HDi. Generalnie większy diesel to świetny wybór niemal pod każdym względem – i trwałości (oceniamy ją wysoko), i kosztów napraw (są naprawdę rozsądne), i dynamiki (do 2015 r. 92 i 114, a później 99 i 120 KM).

Jeśli więc znajdziecie bezwypadkowy i zadbany egzemplarz z niedużym przebiegiem, który był regularnie serwisowany (olej wymieniany co ok. 15 tys. km), warto się nim zainteresować. Jest jeszcze diesel 1.5 HDi, który pojawił się pod sam koniec produkcji (2018 r.), ale to rzadkość na rynku, do tego ceny są wysokie. A skoro poruszyliśmy temat wartości „208-ki”, to choć ceny na rynku wtórnym startują od niecałych 20 tys. zł, radzimy przygotować 25-35 tys. zł – w tym przedziale cenowym można znaleźć auto warte uwagi.

Peugeot 208 – silniki benzynowe

1.0 VTi 1.2 PureTech 1.2 PureTech 1.2 PureTech 1.2 PureTech 1.4 VTi 1.6 VTi 1.6 THP 1.6 THP 1.6 THP (GTi) 1.6 THP (GTi)
Lata 2012-16 2016-19 2016-17 2012-19 2015-19 2012-15 2012-15 2012-15 2015-16 2013-15 2014-18
Silnik – typ, liczba zaworów benz. R3/12 benz. R3/12 benz. R3/12 benz. R3/12 t.benz. R3/12 benz. R4/16 benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek pasek pasek łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 999 1199 1199 1199 1199 1397 1598 1598 1598 1598 1598
Moc maksymalna (KM) przy obr./min 68/6000 68/5750 72/6350 82/5750 110/5500 95/6000 120/6000 156/6000 165/6000 200/5800 208/6000
Maks. moment obrotowy (Nm) przy obr./min 93/3000 106/2750 109/2600 118/2750 205/1500 136/4000 160/4250 240/1750 240/1400 275/1700 300/3000
Skrzynia biegów** 5M 5M 5M 5M, 5ETG 5M, 6EAT 5M 5M, 4A 6M 6M 6M 6M
Prędkość maksymalna (km/h) 163 165 165 178 190 188 190 215 218 230 230
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 14 13,8 13,8 12,2 (15,9) 9,6 (10,9) 10,5 8,9 (10,7) 7,3 7,4 6,8 6,5
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** 5,1/3,8/4,3 5,7/4,1/4,7 5,7/4,1/4,7 5,5/3,9/4,5 5,8/3,9/4,6 5.06.2020 7,4/4,5/5,6 7,9/4,5/5,8 7,1/4,6/5,6 8,2/4,7/5,9 7,0/4,5/5,4

Peugeot 208 – silniki Diesla

1.4 HDi 1.5 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi
Lata 2012-15 2018-19 2012-15 2015-18 2012-15 2015-18
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R4/8 t.diesel R4/16 t.diesel R4/8 t.diesel R4/8 t.diesel R4/8 t.diesel R4/8
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek pasek pasek pasek
Układ rozrządu OHC DOHC OHC OHC OHC OHC
Pojemność skokowa (cm3) 1398 1499 1560 1560 1560 1560
Moc maksymalna (KM) przy obr./min 68/4000 102/3500 92/4000 99/4000 114/3600 120/3500
Maks. moment obrotowy (Nm) przy obr./min 160/1750 250/1750 230/1750 254/1750 270/1750 300/1750
Skrzynia biegów** 5M, 5EGS 6M 5M, 6EGS 5M 6M 6M
Prędkość maksymalna (km/h) 163 188 185 187 190 190
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 13,5 10,5 10,9 10,7 9,7 9,4
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** 4,4/3,4/3,8 4,3/3,3/3,7 4,2/3,3/3,6 4,2/3,0/3,5 4,6/3,4/3,8 4,4/3,2/3,6

Peugeot 208 – typowe usterki

  • Objawy: stuki z okolic łączenia skrzyni biegów z silnikiem. Diagnoza: zbyt duży luz osiowy wału korbowego – silnik 1.2 R3 z początku produkcji. Koszt naprawy (wymiana słupka i robocizna) to ponad 10 tys. zł. Na szczęście wiele silników wymieniono na gwarancji.
  • Objawy: dokuczliwe stuki podczas przejeżdżania po nierównościach. Diagnoza: typowy kłopot to stukające amortyzatory (głównie tylne). Problemy pojawiają się dość szybko, a ich wyeliminowanie polega na wymianie amortyzatorów (od 350 zł za szt. poza ASO).
  • Objawy: kłopoty z wrzucaniem biegów – nadmierny opór, słaba precyzja. Diagnoza: problem z wybierakiem i linkami zmiany biegów. Usterka dobrze znana wielu właścicielom aut koncernu PSA. Pomaga czyszczenie i przesmarowanie – koszt poza ASO: ok. 200 zł.
  • Objawy: zaświecenie kontrolki silnika. Diagnoza: niedomagania systemu zmiennych faz rozrządu to typowy problem silników serii Prince (VTi i THP). Na zdjęciu jednostka 1.6 VTi – koszt koła zmiennych faz rozrządu (wałek ssący) nie jest wysoki (ok. 300 zł + robocizna).
  • Objawy: metaliczny hałas z okolic napędu rozrządu – najczęściej słychać go zaraz po uruchomieniu zimnego silnika. Diagnoza: typowy problem silników Prince (szczególnie THP). Zestaw łańcucha (z wariatorem) do 156-konnej wersji to koszt 1100 zł + robocizna (ok. 600 zł).
  • Objawy: korozja tłumika końcowego. Diagnoza: typowy problem miejskich aut. Korozja pojawia się dość szybko, ale to raczej rdza powierzchniowa. Jeśli nawet trzeba będzie wymienić ostatni tłumik, koszt nie jest wysoki. Poza tym zabezpieczenie „208-ki” przed rdzą jest dobre!

Peugeot 208 – naszym zdaniem

Jeśli szukacie stylowego auta do miasta z dobrą relacją ceny do wieku i nieźle wyposażonego, to powinniście pomyśleć o Peugeocie 208. Na zakup radzę przeznaczyć 25-35 tys. zł, gdyż taki przedział cenowy szeroko otwiera przed wami rynek używanych „208-ek” i pozwala na zakup aut po modernizacji. W przypadku tego modelu kluczowy okazuje się wybór silnika. Polecam diesla 1.6 HDi, który najlepiej wypada pod względem trwałości i kosztów eksploatacji, natomiast z benzyniaków można rozważyć zakup wersji 1.2 PT, ale z późniejszego okresu produkcji.