Auto Świat Testy Porównania samochodów Peugeot 208, Renault Clio czy Mazda 2 - które miejskie auto wybrać?

Peugeot 208, Renault Clio czy Mazda 2 - które miejskie auto wybrać?

Autor Przemysław Koryciński
Przemysław Koryciński

Jak osłodzić sobie codzienne dojazdy? Na przykład wybierając jedno z tych trzech aut – Peugeot 208, Renault Clio i Mazda 2 mają po 4 m długości, dobrze się prezentują i stają do boju z około stukonnymi silnikami

Porównanie aut miejskich: Renault Clio, Peugeot 208, Mazda 2
Zobacz galerię (23)
Auto Bild
Porównanie aut miejskich: Renault Clio, Peugeot 208, Mazda 2
  • Renault Clio ma najbardziej komfortowe zawieszenie, Peugeot 208 i Mazda 2 są wyraźnie sztywniejsze
  • Mazda 2 jest znacznie droższa od rywali – po doposażeniu kosztuje aż 17 300 zł więcej niż najtańsze w tym porównaniu Renault Clio
  • Peugeot najzwinniej się prowadzi i ma najbardziej precyzyjny układ kierowniczy

Cztery metry długości i 90 KM – tyle może wystarczyć do szczęścia. Kiedyś był to przepis na kompaktowego hatchbacka z werwą, natomiast dziś w tym formacie mieszczą się samochody segmentu B, czyli wozy miejskie, w raczej rozsądnych wersjach silnikowych. Na przykład Peugeot 208, Renault Clio i Mazda 2 – to auta dla tych, którzy poszukują samochodu głównie na codzienne sprawunki w mieście, nie muszą zaspokajać fanaberii ani pompować swojego ego wielkim autem, cenią za to dobry styl przedmiotów, których często używają.

Przeczytaj też:

Zacznijmy od Renault Clio, najtańszej propozycji w tym zestawieniu. Za model z 3-cylindrowym silnikiem 1.0 turbo o mocy 100 koni w wersji wyposażeniowej Intens trzeba zapłacić 62 900 zł. W cenie są już m.in. reflektory LED, automatyczna klimatyzacja, nawigacja, kluczyk zbliżeniowy, wirtualne zegary, asystent pasa ruchu i alufelgi. Bardzo bogato! I nawet po dokupieniu takich luksusów, jak: system multimedialny z 9,3-calowym ekranem, nagłośnienie marki Bose, kamera cofania, przednie czujniki parkowania, system monitorowania martwego pola oraz podgrzewanie foteli i kierownicy, nie przekroczycie kwoty 70 000 zł (po dokładną specyfikację odsyłamy do tabeli na końcu testu). A jeśli upolujecie wymarzony, tak spakietowany egzemplarz z rocznika 2019, to otrzymacie jeszcze rabat 4000 zł. Oferta Renault jest atrakcyjna.

Peugeot 208 1.2 PureTech też ma 3 cylindry z turbo i 102 KM. W wersji Allure kosztuje od 73 100 zł, natomiast po dodaniu opcji z Clio cena zakupu rośnie aż do równych 80 000 zł – i nie można tu mieć czujników martwego pola, grzanej kierownicy ani lepszego nagłośnienia.

To wszystko i tak przebija cena Mazdy 2. Ten model jest dostępny wyłącznie z 4-cylindrowym, wolnossącym 1.5 o mocy 90 KM. Wersja wyposażeniowa SkyPASSION startuje od – uwaga – 80 900 zł. Dokupując pakiet Safety i nawigację, można się zbliżyć do poziomu wyposażenia rywali, ale w takiej Maździe za 87 000 zł i tak będzie brakować Android Auto i Apple CarPlaya, przednich czujników parkowania, wirtualnych zegarów i systemu monitorującego uwagę kierowcy. Czyli płaci się o 17 300 zł więcej niż za Clio i otrzymuje uboższą konfigurację.

Przeczytaj też:

Mazdy nie należy jednak od razu skreślać za bardzo wysoką cenę. Po pięciu latach od premiery ten model przeszedł kurację odmładzającą. Z przodu wygląda teraz poważniej, a silnik wyposażono w elektryczny rozrusznik-generator, który potrafi odzyskiwać energię podczas hamowania, magazynować ją w akumulatorze i wspomagać jednostkę spalinową – to pozwoliło ograniczyć emisję CO2. Lifting nie zmienił, niestety, foteli, które nadal okazują się wąskie i krótkie. Ich oparcia są bardzo cienkie, więc jeśli pasażer siedzący za tobą ma długie nogi, będziesz czuł jego kolana wbijające się w twoje plecy. Natomiast w sportowo urządzonym kokpicie wciąż dominują twarde tworzywa.

W ogóle w Maździe ma się wrażenie, jakby była dość cienkoskórna, delikatna. Czuć też, że ma już swoje lata – brakuje tu chociażby układu automatycznego wzywania pomocy, który nie był jeszcze obowiązkowy, gdy „dwójka” debiutowała. System multimedialny jest sterowany pokrętłem na tunelu, co z założenia popieramy, ale dość wolno reaguje. Ekran ustawiono wysoko na desce rozdzielczej, jego 7 cali to najmniejsza przekątna w porównaniu. Nawigacja nie jest warta dopłaty – lepiej korzystać z aplikacji w telefonie.

Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – 208 jest wyjątkowe w środku

Peugeot prezentuje się nowocześniej, jego kokpit jest jedyny w swoim rodzaju, choć nie każdy się tu od razu odnajdzie. Zegary umieszczone nad dwukrotnie pościnaną kierownicą są nie tylko wirtualne, lecz także trójwymiarowe! Można zmieniać hierarchię poszczególnych wskaźników – niestety, od przełączenia pokrętła na kierownicy do reakcji ekranu mija bite 6 sekund (zmierzyliśmy to). Menu ekranu głównego z kolei denerwuje małymi ikonami – trzeba oprzeć dłoń na krawędzi obudowy, by stabilnie trafić palcem w daną funkcję.

Jeszcze słowo o jakości wykonania: Francuzi oszczędzają na lakierze. Elementy karoserii wokół silnika zostały tylko lekko pryśnięte farbą, pod pokrywą bagażnika wygląda to podobnie i brakuje tu też podłogi z regulacją. Wsiadając z tyłu, trzeba wykazać się zdolnościami gimnastycznymi i zgrabnie przerzucić nogi przez próg.

Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – Clio jest porządnie wykończone

To samo tyczy się też Clio, ale je akurat musimy pochwalić. Po pierwsze: ma największy bagażnik. Po drugie: jako jedyne w porównaniu ma podłogę z regulowaną wysokością. Po trzecie: Renault naprawdę się postarało i wykończyło Clio porządnymi tworzywami. Po czwarte: jeśli zamówi się opcjonalny 9,3-calowy ekran o pionowej orientacji, obsługa nie będzie sprawiać żadnych problemów: ikony są duże, czytelne, wszystko logiczne.

I... odjazd! Czy wspominaliśmy już kiedyś o tym, że drążek zmiany biegów w Clio mógłby być o jakieś 3 centymetry krótszy, a także skok samego lewarka mniejszy? To tylko taka przyjacielska rada, bo gdyby ten element dopracować, zmiana biegów byłaby bardziej jędrna i pewna, a jazda – przyjemniejsza. Francuzom polecamy po prostu sprawdzić, jak robią to Japończycy w Maździe.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – Mazda najoszczędniejsza

Trzycylindrowy silnik Clio jest nieźle pobudzony. Na pętli pomiarowej potrzebował średnio 5,8 l/100 km – to niemal tyle samo, co Mazda (5,7 l), i oszczędniej niż Peugeot (6,4 l). Nieźle, biorąc pod uwagę, że ma o jeden bieg mniej niż rywale i prostszy układ wtrysku paliwa. Mała „renówka” ma też dobre maniery: najlepiej z całej trójki amortyzuje nierówności, jest miękko zestrojona. Prowadzi się ją pewnie, układ kierowniczy daje lepsze wyczucie kół i zapewnia wyższą precyzję niż to, co pamiętamy z poprzednika.

Mimo to więcej frajdy z jazdy czuje się w „208-ce”. Dlaczego? Bo mały Peugeot ma bardziej żywiołowy i przede wszystkim elastyczny silnik. Są na to nawet dowody: 208 rozpędza się na 4. biegu od 60 do 100 km/h w 7,7 s. Renault potrzebuje na to 10,6 s, a Mazda – aż 14 s.

W zgodzie z charakterem silnika 1.2 PureTech, zawsze gotowego do „skoku”, zestrojono zawieszenie 208 – ma raczej sztywną naturę i pracuje mniej komfortowo niż w Renault. Mały Peugeot pewnie trzyma się drogi, jednak szybko nauczycie się omijać nawet mniejsze dziury. Ta mała kierownica pasuje do zwinnego auta, choć jeśli nigdy przedtem nie jeździliście jednym z nowych Peugeotów, to początkowo jej format i dziwny kształt będą wymagać przyzwyczajenia. Precyzja i charakterystyka pracy są lepsze niż u konkurentów.

Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – Mazda daje plamę w pomiarach elastyczności

A Mazda? Jej wolnossący silnik okazał się najoszczędniejszy w teście. Japońska filozofia konstruowania silników i układ miękkiej hybrydy dają tu więc wymierne korzyści. Ale to tylko jedna strona medalu. Bowiem półtoralitrowy czterocylindrowiec potrzebuje wysokich obrotów, żeby jechać, poniżej 3000 na minutę niewiele się dzieje. Do tego dochodzą jeszcze bardzo długie przełożenia skrzyni biegów, szczególnie tych wyższych: Mazda maksymalną prędkość 180 km/h osiąga na 4. biegu. Jeśli się w takiej sytuacji wrzuci „piątkę”, od razu zaczyna słabnąć, a na najwyższym, 6. przełożeniu nie pojedzie już szybciej niż 155 km/h.

Bardzo dużo punktów Mazda traci za elastyczność. Wyprzedzając np. tira na drodze krajowej, trzeba dużo pracować lewarkiem. Bo jeśli przy 80 km/h i na 5. biegu wciśniemy gaz, upłynie 24,6 s, nim osiągniemy 120 km/h. Ze względu na procedurę pomiarową sprawdziliśmy też, co się stanie, gdy wykonamy ten manewr na „szóstce” – no i nie dzieje się praktycznie nic, czyli 120 km/h pojawia się na prędkościomierzu po... 69,5 s.

Zawieszenie też, niestety, nie należy do mocnych stron małej Mazdy: jest zbyt sztywne jak na dynamiczne możliwości tego samochodu i na nierównościach mało wyrafinowanie pracuje – wstrząsy nieprzyjemnie przechodzą do kabiny. Za to bardzo sobie cenimy mechanizm zmiany biegów w „dwójce”: lewarek jest krótki i dobrze leży w dłoni, chodzi precyzyjnie i płynnie, zupełnie jak w kultowym MX-5.

Porażki w kategorii „Napęd i zawieszenie” Mazda nie jest w stanie nadrobić niskim spalaniem, a wręcz „dobija” ją wysoka cena po doposażeniu. Zwycięża udane pod wieloma względami, dobrze wyposażone i atrakcyjnie wycenione Clio.

Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – nasza opinia

Po zwycięstwie nad Oplem Corsą i Kią Rio nowe Renault Clio może dopisać do listy swoich sukcesów pokonanie Mazdy 2 i Peugeota 208. Francuzi walczyli łeb w łeb, ale ostatecznie Renault zdobyło decydujące punkty lepszym wyposażeniem oraz niższymi spalaniem, ceną i utratą wartości. To doskonały kompan w miejskiej codzienności. Gdybyśmy przyznawali punkty za awangardę, Peugeot pewnie miałby większe szanse na wygraną – 208 to fajna propozycja dla tych, którzy chcą spróbować czegoś nowego, są gotowi na zmianę pewnych przyzwyczajeń. Mazda 2 po liftingu stała się bardzo ekskluzywnym autem ze względu na cenę. I jak pokazał nasz test, niestety, jej właściwości nie równoważą tego.

Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – wymiary nadwozia i kabiny

Renault Clio - wymiary
Renault Clio - wymiaryŻródło: Auto Świat
Peugeot 208 - wymiary
Peugeot 208 - wymiaryŻródło: Auto Świat
Mazda 2 - wymiary
Mazda 2 - wymiaryŻródło: Auto Świat

Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – pomiary testowe

Dane/modelRenault ClioPeugeot 208Mazda 2
Przyspieszenie 0-50 km/h3,9 s3,6 s3,2 s
0-100 km/h11,2 s11,0 s11,0 s
0-130 km/h18,1 s18,8 s19,5 s
Elastyczność 60-100 km/h10,6/18,7 s (4./5. bieg)7,7/10,3 s (4./5. bieg)14,0/22,9 s (4./5. bieg)
80-120 km/h19,2 s (5. bieg)11,0/15,6 s (5./6. bieg)24,6/69,5 s (5./6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność1139/464 kg1157/438 kg1073/463 kg
Rozdział masy (przód/tył)60/40 proc.62/38 proc.63/37 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,7/10,8 m10,8/10,8 m10,6/10,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce)33,3 m33,6 m37,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące hamulce)33,7 m33,5 m36,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB (A)58 dB (A)59 dB (A)
przy 100 km/h65 dB (A)66 dB (A)67 dB (A)
przy 130 km/h70 dB (A)71 dB (A)72 dB (A)
Spalanie testowe5,8 l/100 km6,4 l/100 km5,7 l/100 km
Zasięg680 km720 km760 km

Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – dane techniczne

Dane/modelRenault ClioPeugeot 208Mazda 2
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R3/12benzynowy, turbo/R3/12benzynowy/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk wielopunkt./łańcuchwtrysk bezpośredni/pasekwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)99911991496
Moc maksymalna (KM/obr./min)100/5000102/550090/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)160/2750205/1750148/4000
Prędkość maksymalna (km/h)187188183
Skrzynia biegówmanualna, 5-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/btw/ttw/b
Pojemność bagażnika (l)391-1096309-1004280-950
Pojemność zbiornika paliwa (l)424444
Marka i model opon testowanego autaMichelin Primacy 4Michelin Primacy 4Toyo Proxes R55A
Rozmiar opon testowanego auta195/55 R 16195/55 R 16185/60 R 16
Emisja CO2 (g/km)/filtr cząstek stałych118/niedostępny123/seryjny120/niedostępny
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg)900/5801200/580900/550

Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – wyposażenie

Dane/modelRenault ClioPeugeot 208Mazda 2
Wersja wyjściowaIntensAllureSkyPASSION
Airbagi czołowe/boczne/kurtynyS/S/SS/S/SS/S/S
Światła przeciwmgielne/LEDS/SN/SN/S
Klimatyzacja aut./aut. światła drogoweS (1-strefowa)/SS (1-strefowa)/SS (1-strefowa)/4000 zł*
Elektrochromatyczne lusterko wewn.SSS
Elektr. podgrz./składane lusterka boczneS/SS/SS/S
Elektr. ster. szyby przód/tyłS/SS/SS/S
System multimedialny/nawigacjaS/SS/3500 zł*S/2100 zł
Bluetooth/USB/DABS/S/SS/S/3500 zł*S/S/S
Apple CarPlay/Android AutoS/SS/SN/N
Kluczyk zbliżeniowy/kierownica multif.S/S900 zł/S4000 zł*/S
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/NS/2500 zł*S/3500 zł*
Czujniki parkowania tylne/przednieS/1500 zł*S/1800 zł*S/N
Kamera cofania/automat parkujący1500*/2000 zł*1800 zł*/N4000 zł*/N
Podgrzewane fotele/kierownica1000 zł za obie opcje700 zł/NS/S
Wirtualne zegary/alufelgi w test. egz.S/S (16-calowe)S/S (16-calowe)N/S (16-calowe)
Unikanie kolizji/monitor. uwagi kierowcyS/NS/SS/3500 zł*
Skaner znaków/asystent pasa ruchuS/SS/S4000 zł*/S
Czujnik martw. pola/ruchu poprz. z tyłu800 zł/NN/NS/S

*pakiet

Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – ceny i gwarancja

Dane/modelRenault ClioPeugeot 208Mazda 2
Cena wyjściowa62 900 zł73 100 zł80 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)42,7 proc.46,4 proc.42,3 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata3 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. km lub 2 lataco 30 tys. km lub rokco 20 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu69 700 zł**80 000 zł87 000 zł

**cena Clio zawiera także pakiet multimedia z ekranem 9,3 cala za 3500 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – punktacja

NadwozieMaks. punktówRenaultPeugeotMazda
Przestronność z przodu40263028
Przestronność z tyłu30191820
Pojemność bagażnika25151211
Ładowność15888
Widoczność20101010
Fotele, pozycja kierowcy30202118
Ergonomia obsługi20161216
Jakość wykończenia20151514
Suma punktów w kategorii nadwozie200129126125
Napęd i zawieszenieMaks. punktówRenaultPeugeotMazda
Przyspieszenie25191919
Elastyczność2517191
Poziom hałasu1511108
Skrzynia biegów15899
Zachowanie na drodze30242523
Komfort jazdy30232220
Układ kierowniczy15111211
Średnica zawracania5444
Skuteczność hamulców40404031
Suma punktów w kategorii napęd i zawieszenie200157160126
KosztyMaks. punktówRenaultPeugeotMazda
Cena po doposażeniu50454036
Utrata wartości15969
Zużycie paliwa30211821
Wyposażenie – komfort40272523
Wyposażenie – bezpieczeństwo30221823
Ubezpieczenia10564
Gwarancja158810
Przeglądy1010107
Su­ma punktów200147131133
Wynik końcowy600433417384
Miejsce w teście123
Autor Przemysław Koryciński
Przemysław Koryciński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków