- Renault Clio ma najbardziej komfortowe zawieszenie, Peugeot 208 i Mazda 2 są wyraźnie sztywniejsze
- Mazda 2 jest znacznie droższa od rywali – po doposażeniu kosztuje aż 17 300 zł więcej niż najtańsze w tym porównaniu Renault Clio
- Peugeot najzwinniej się prowadzi i ma najbardziej precyzyjny układ kierowniczy
- Przeczytaj też:
- Przeczytaj też:
- Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – 208 jest wyjątkowe w środku
- Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – Clio jest porządnie wykończone
- Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – Mazda najoszczędniejsza
- Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – Mazda daje plamę w pomiarach elastyczności
- Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – nasza opinia
- Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – wymiary nadwozia i kabiny
- Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – pomiary testowe
- Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – dane techniczne
- Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – wyposażenie
- Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – ceny i gwarancja
- Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – punktacja
Cztery metry długości i 90 KM – tyle może wystarczyć do szczęścia. Kiedyś był to przepis na kompaktowego hatchbacka z werwą, natomiast dziś w tym formacie mieszczą się samochody segmentu B, czyli wozy miejskie, w raczej rozsądnych wersjach silnikowych. Na przykład Peugeot 208, Renault Clio i Mazda 2 – to auta dla tych, którzy poszukują samochodu głównie na codzienne sprawunki w mieście, nie muszą zaspokajać fanaberii ani pompować swojego ego wielkim autem, cenią za to dobry styl przedmiotów, których często używają.
Przeczytaj też:
Zacznijmy od Renault Clio, najtańszej propozycji w tym zestawieniu. Za model z 3-cylindrowym silnikiem 1.0 turbo o mocy 100 koni w wersji wyposażeniowej Intens trzeba zapłacić 62 900 zł. W cenie są już m.in. reflektory LED, automatyczna klimatyzacja, nawigacja, kluczyk zbliżeniowy, wirtualne zegary, asystent pasa ruchu i alufelgi. Bardzo bogato! I nawet po dokupieniu takich luksusów, jak: system multimedialny z 9,3-calowym ekranem, nagłośnienie marki Bose, kamera cofania, przednie czujniki parkowania, system monitorowania martwego pola oraz podgrzewanie foteli i kierownicy, nie przekroczycie kwoty 70 000 zł (po dokładną specyfikację odsyłamy do tabeli na końcu testu). A jeśli upolujecie wymarzony, tak spakietowany egzemplarz z rocznika 2019, to otrzymacie jeszcze rabat 4000 zł. Oferta Renault jest atrakcyjna.
Peugeot 208 1.2 PureTech też ma 3 cylindry z turbo i 102 KM. W wersji Allure kosztuje od 73 100 zł, natomiast po dodaniu opcji z Clio cena zakupu rośnie aż do równych 80 000 zł – i nie można tu mieć czujników martwego pola, grzanej kierownicy ani lepszego nagłośnienia.
To wszystko i tak przebija cena Mazdy 2. Ten model jest dostępny wyłącznie z 4-cylindrowym, wolnossącym 1.5 o mocy 90 KM. Wersja wyposażeniowa SkyPASSION startuje od – uwaga – 80 900 zł. Dokupując pakiet Safety i nawigację, można się zbliżyć do poziomu wyposażenia rywali, ale w takiej Maździe za 87 000 zł i tak będzie brakować Android Auto i Apple CarPlaya, przednich czujników parkowania, wirtualnych zegarów i systemu monitorującego uwagę kierowcy. Czyli płaci się o 17 300 zł więcej niż za Clio i otrzymuje uboższą konfigurację.
Przeczytaj też:
- Renault Clio, Opel Corsa i Kia Rio - próba sił w klasie B
- Nowe Renault Clio kontra Hyundai i20 i Volkswagen Polo - czy poradzi sobie z rywalami?
- Dacia Duster TCe 100 - lepszy z trzema cylindrami?
Mazdy nie należy jednak od razu skreślać za bardzo wysoką cenę. Po pięciu latach od premiery ten model przeszedł kurację odmładzającą. Z przodu wygląda teraz poważniej, a silnik wyposażono w elektryczny rozrusznik-generator, który potrafi odzyskiwać energię podczas hamowania, magazynować ją w akumulatorze i wspomagać jednostkę spalinową – to pozwoliło ograniczyć emisję CO2. Lifting nie zmienił, niestety, foteli, które nadal okazują się wąskie i krótkie. Ich oparcia są bardzo cienkie, więc jeśli pasażer siedzący za tobą ma długie nogi, będziesz czuł jego kolana wbijające się w twoje plecy. Natomiast w sportowo urządzonym kokpicie wciąż dominują twarde tworzywa.
W ogóle w Maździe ma się wrażenie, jakby była dość cienkoskórna, delikatna. Czuć też, że ma już swoje lata – brakuje tu chociażby układu automatycznego wzywania pomocy, który nie był jeszcze obowiązkowy, gdy „dwójka” debiutowała. System multimedialny jest sterowany pokrętłem na tunelu, co z założenia popieramy, ale dość wolno reaguje. Ekran ustawiono wysoko na desce rozdzielczej, jego 7 cali to najmniejsza przekątna w porównaniu. Nawigacja nie jest warta dopłaty – lepiej korzystać z aplikacji w telefonie.
Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – 208 jest wyjątkowe w środku
Peugeot prezentuje się nowocześniej, jego kokpit jest jedyny w swoim rodzaju, choć nie każdy się tu od razu odnajdzie. Zegary umieszczone nad dwukrotnie pościnaną kierownicą są nie tylko wirtualne, lecz także trójwymiarowe! Można zmieniać hierarchię poszczególnych wskaźników – niestety, od przełączenia pokrętła na kierownicy do reakcji ekranu mija bite 6 sekund (zmierzyliśmy to). Menu ekranu głównego z kolei denerwuje małymi ikonami – trzeba oprzeć dłoń na krawędzi obudowy, by stabilnie trafić palcem w daną funkcję.
Jeszcze słowo o jakości wykonania: Francuzi oszczędzają na lakierze. Elementy karoserii wokół silnika zostały tylko lekko pryśnięte farbą, pod pokrywą bagażnika wygląda to podobnie i brakuje tu też podłogi z regulacją. Wsiadając z tyłu, trzeba wykazać się zdolnościami gimnastycznymi i zgrabnie przerzucić nogi przez próg.
Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – Clio jest porządnie wykończone
To samo tyczy się też Clio, ale je akurat musimy pochwalić. Po pierwsze: ma największy bagażnik. Po drugie: jako jedyne w porównaniu ma podłogę z regulowaną wysokością. Po trzecie: Renault naprawdę się postarało i wykończyło Clio porządnymi tworzywami. Po czwarte: jeśli zamówi się opcjonalny 9,3-calowy ekran o pionowej orientacji, obsługa nie będzie sprawiać żadnych problemów: ikony są duże, czytelne, wszystko logiczne.
I... odjazd! Czy wspominaliśmy już kiedyś o tym, że drążek zmiany biegów w Clio mógłby być o jakieś 3 centymetry krótszy, a także skok samego lewarka mniejszy? To tylko taka przyjacielska rada, bo gdyby ten element dopracować, zmiana biegów byłaby bardziej jędrna i pewna, a jazda – przyjemniejsza. Francuzom polecamy po prostu sprawdzić, jak robią to Japończycy w Maździe.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPorównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – Mazda najoszczędniejsza
Trzycylindrowy silnik Clio jest nieźle pobudzony. Na pętli pomiarowej potrzebował średnio 5,8 l/100 km – to niemal tyle samo, co Mazda (5,7 l), i oszczędniej niż Peugeot (6,4 l). Nieźle, biorąc pod uwagę, że ma o jeden bieg mniej niż rywale i prostszy układ wtrysku paliwa. Mała „renówka” ma też dobre maniery: najlepiej z całej trójki amortyzuje nierówności, jest miękko zestrojona. Prowadzi się ją pewnie, układ kierowniczy daje lepsze wyczucie kół i zapewnia wyższą precyzję niż to, co pamiętamy z poprzednika.
Mimo to więcej frajdy z jazdy czuje się w „208-ce”. Dlaczego? Bo mały Peugeot ma bardziej żywiołowy i przede wszystkim elastyczny silnik. Są na to nawet dowody: 208 rozpędza się na 4. biegu od 60 do 100 km/h w 7,7 s. Renault potrzebuje na to 10,6 s, a Mazda – aż 14 s.
W zgodzie z charakterem silnika 1.2 PureTech, zawsze gotowego do „skoku”, zestrojono zawieszenie 208 – ma raczej sztywną naturę i pracuje mniej komfortowo niż w Renault. Mały Peugeot pewnie trzyma się drogi, jednak szybko nauczycie się omijać nawet mniejsze dziury. Ta mała kierownica pasuje do zwinnego auta, choć jeśli nigdy przedtem nie jeździliście jednym z nowych Peugeotów, to początkowo jej format i dziwny kształt będą wymagać przyzwyczajenia. Precyzja i charakterystyka pracy są lepsze niż u konkurentów.
Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – Mazda daje plamę w pomiarach elastyczności
A Mazda? Jej wolnossący silnik okazał się najoszczędniejszy w teście. Japońska filozofia konstruowania silników i układ miękkiej hybrydy dają tu więc wymierne korzyści. Ale to tylko jedna strona medalu. Bowiem półtoralitrowy czterocylindrowiec potrzebuje wysokich obrotów, żeby jechać, poniżej 3000 na minutę niewiele się dzieje. Do tego dochodzą jeszcze bardzo długie przełożenia skrzyni biegów, szczególnie tych wyższych: Mazda maksymalną prędkość 180 km/h osiąga na 4. biegu. Jeśli się w takiej sytuacji wrzuci „piątkę”, od razu zaczyna słabnąć, a na najwyższym, 6. przełożeniu nie pojedzie już szybciej niż 155 km/h.
Bardzo dużo punktów Mazda traci za elastyczność. Wyprzedzając np. tira na drodze krajowej, trzeba dużo pracować lewarkiem. Bo jeśli przy 80 km/h i na 5. biegu wciśniemy gaz, upłynie 24,6 s, nim osiągniemy 120 km/h. Ze względu na procedurę pomiarową sprawdziliśmy też, co się stanie, gdy wykonamy ten manewr na „szóstce” – no i nie dzieje się praktycznie nic, czyli 120 km/h pojawia się na prędkościomierzu po... 69,5 s.
Zawieszenie też, niestety, nie należy do mocnych stron małej Mazdy: jest zbyt sztywne jak na dynamiczne możliwości tego samochodu i na nierównościach mało wyrafinowanie pracuje – wstrząsy nieprzyjemnie przechodzą do kabiny. Za to bardzo sobie cenimy mechanizm zmiany biegów w „dwójce”: lewarek jest krótki i dobrze leży w dłoni, chodzi precyzyjnie i płynnie, zupełnie jak w kultowym MX-5.
Porażki w kategorii „Napęd i zawieszenie” Mazda nie jest w stanie nadrobić niskim spalaniem, a wręcz „dobija” ją wysoka cena po doposażeniu. Zwycięża udane pod wieloma względami, dobrze wyposażone i atrakcyjnie wycenione Clio.
Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – nasza opinia
Po zwycięstwie nad Oplem Corsą i Kią Rio nowe Renault Clio może dopisać do listy swoich sukcesów pokonanie Mazdy 2 i Peugeota 208. Francuzi walczyli łeb w łeb, ale ostatecznie Renault zdobyło decydujące punkty lepszym wyposażeniem oraz niższymi spalaniem, ceną i utratą wartości. To doskonały kompan w miejskiej codzienności. Gdybyśmy przyznawali punkty za awangardę, Peugeot pewnie miałby większe szanse na wygraną – 208 to fajna propozycja dla tych, którzy chcą spróbować czegoś nowego, są gotowi na zmianę pewnych przyzwyczajeń. Mazda 2 po liftingu stała się bardzo ekskluzywnym autem ze względu na cenę. I jak pokazał nasz test, niestety, jej właściwości nie równoważą tego.
Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – wymiary nadwozia i kabiny
Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – pomiary testowe
Dane/model | Renault Clio | Peugeot 208 | Mazda 2 |
---|---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,9 s | 3,6 s | 3,2 s |
0-100 km/h | 11,2 s | 11,0 s | 11,0 s |
0-130 km/h | 18,1 s | 18,8 s | 19,5 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 10,6/18,7 s (4./5. bieg) | 7,7/10,3 s (4./5. bieg) | 14,0/22,9 s (4./5. bieg) |
80-120 km/h | 19,2 s (5. bieg) | 11,0/15,6 s (5./6. bieg) | 24,6/69,5 s (5./6. bieg) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1139/464 kg | 1157/438 kg | 1073/463 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 60/40 proc. | 62/38 proc. | 63/37 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 10,7/10,8 m | 10,8/10,8 m | 10,6/10,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 33,3 m | 33,6 m | 37,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące hamulce) | 33,7 m | 33,5 m | 36,9 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) | 58 dB (A) | 59 dB (A) |
przy 100 km/h | 65 dB (A) | 66 dB (A) | 67 dB (A) |
przy 130 km/h | 70 dB (A) | 71 dB (A) | 72 dB (A) |
Spalanie testowe | 5,8 l/100 km | 6,4 l/100 km | 5,7 l/100 km |
Zasięg | 680 km | 720 km | 760 km |
Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – dane techniczne
Dane/model | Renault Clio | Peugeot 208 | Mazda 2 |
---|---|---|---|
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R3/12 | benzynowy, turbo/R3/12 | benzynowy/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk wielopunkt./łańcuch | wtrysk bezpośredni/pasek | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 999 | 1199 | 1496 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 100/5000 | 102/5500 | 90/6000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 160/2750 | 205/1750 | 148/4000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 187 | 188 | 183 |
Skrzynia biegów | manualna, 5-biegowa | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/b | tw/t | tw/b |
Pojemność bagażnika (l) | 391-1096 | 309-1004 | 280-950 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 42 | 44 | 44 |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Primacy 4 | Michelin Primacy 4 | Toyo Proxes R55A |
Rozmiar opon testowanego auta | 195/55 R 16 | 195/55 R 16 | 185/60 R 16 |
Emisja CO2 (g/km)/filtr cząstek stałych | 118/niedostępny | 123/seryjny | 120/niedostępny |
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 900/580 | 1200/580 | 900/550 |
Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – wyposażenie
Dane/model | Renault Clio | Peugeot 208 | Mazda 2 |
---|---|---|---|
Wersja wyjściowa | Intens | Allure | SkyPASSION |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
Światła przeciwmgielne/LED | S/S | N/S | N/S |
Klimatyzacja aut./aut. światła drogowe | S (1-strefowa)/S | S (1-strefowa)/S | S (1-strefowa)/4000 zł* |
Elektrochromatyczne lusterko wewn. | S | S | S |
Elektr. podgrz./składane lusterka boczne | S/S | S/S | S/S |
Elektr. ster. szyby przód/tył | S/S | S/S | S/S |
System multimedialny/nawigacja | S/S | S/3500 zł* | S/2100 zł |
Bluetooth/USB/DAB | S/S/S | S/S/3500 zł* | S/S/S |
Apple CarPlay/Android Auto | S/S | S/S | N/N |
Kluczyk zbliżeniowy/kierownica multif. | S/S | 900 zł/S | 4000 zł*/S |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/N | S/2500 zł* | S/3500 zł* |
Czujniki parkowania tylne/przednie | S/1500 zł* | S/1800 zł* | S/N |
Kamera cofania/automat parkujący | 1500*/2000 zł* | 1800 zł*/N | 4000 zł*/N |
Podgrzewane fotele/kierownica | 1000 zł za obie opcje | 700 zł/N | S/S |
Wirtualne zegary/alufelgi w test. egz. | S/S (16-calowe) | S/S (16-calowe) | N/S (16-calowe) |
Unikanie kolizji/monitor. uwagi kierowcy | S/N | S/S | S/3500 zł* |
Skaner znaków/asystent pasa ruchu | S/S | S/S | 4000 zł*/S |
Czujnik martw. pola/ruchu poprz. z tyłu | 800 zł/N | N/N | S/S |
*pakiet
Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – ceny i gwarancja
Dane/model | Renault Clio | Peugeot 208 | Mazda 2 |
---|---|---|---|
Cena wyjściowa | 62 900 zł | 73 100 zł | 80 900 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 42,7 proc. | 46,4 proc. | 42,3 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata | 3 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub 2 lata | co 30 tys. km lub rok | co 20 tys. km lub rok |
Cena po doposażeniu | 69 700 zł** | 80 000 zł | 87 000 zł |
**cena Clio zawiera także pakiet multimedia z ekranem 9,3 cala za 3500 zł
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.
Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – punktacja
Nadwozie | Maks. punktów | Renault | Peugeot | Mazda | |
---|---|---|---|---|---|
Przestronność z przodu | 40 | 26 | 30 | 28 | |
Przestronność z tyłu | 30 | 19 | 18 | 20 | |
Pojemność bagażnika | 25 | 15 | 12 | 11 | |
Ładowność | 15 | 8 | 8 | 8 | |
Widoczność | 20 | 10 | 10 | 10 | |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 20 | 21 | 18 | |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 12 | 16 | |
Jakość wykończenia | 20 | 15 | 15 | 14 | |
Suma punktów w kategorii nadwozie | 200 | 129 | 126 | 125 | |
Napęd i zawieszenie | Maks. punktów | Renault | Peugeot | Mazda | |
Przyspieszenie | 25 | 19 | 19 | 19 | |
Elastyczność | 25 | 17 | 19 | 1 | |
Poziom hałasu | 15 | 11 | 10 | 8 | |
Skrzynia biegów | 15 | 8 | 9 | 9 | |
Zachowanie na drodze | 30 | 24 | 25 | 23 | |
Komfort jazdy | 30 | 23 | 22 | 20 | |
Układ kierowniczy | 15 | 11 | 12 | 11 | |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 4 | 4 | |
Skuteczność hamulców | 40 | 40 | 40 | 31 | |
Suma punktów w kategorii napęd i zawieszenie | 200 | 157 | 160 | 126 | |
Koszty | Maks. punktów | Renault | Peugeot | Mazda | |
Cena po doposażeniu | 50 | 45 | 40 | 36 | |
Utrata wartości | 15 | 9 | 6 | 9 | |
Zużycie paliwa | 30 | 21 | 18 | 21 | |
Wyposażenie – komfort | 40 | 27 | 25 | 23 | |
Wyposażenie – bezpieczeństwo | 30 | 22 | 18 | 23 | |
Ubezpieczenia | 10 | 5 | 6 | 4 | |
Gwarancja | 15 | 8 | 8 | 10 | |
Przeglądy | 10 | 10 | 10 | 7 | |
Suma punktów | 200 | 147 | 131 | 133 | |
Wynik końcowy | 600 | 433 | 417 | 384 | |
Miejsce w teście | 1 | 2 | 3 |
Galeria zdjęć
Dwie nowości i jeden odnowiony: Peugeot 208 i Renault Clio są zupełnie świeże, natomiast Mazda 2 niedawno przeszła lifting.
Francja górą! Renault Clio i Peugeot 208 zdeklasowały Mazdę. „Dwójka” po liftingu jest lepsza, ale niestety, już nie najświeższa.
O niebo porządniejszy kokpit niż w poprzedniku, Renault bardzo poprawiło też system multimedialny. 9,3-calowy ekran z dopracowaną grafiką i interfejsem.
Estetyczny i bardzo wygodny w obsłudze panel klimatyzacji, który znamy także z Dacii Duster.
Stylowo i bardzo inaczej: trójwymiarowe wirtualne zegary robią wrażenie, do małej kierownicy trzeba się przyzwyczaić. Obsługa skupiona na ekranie.
Ekran jest zwrócony w stronę kierowcy. Piękna klawiatura przycisków-skrótów do menu i najważniejszych funkcji.
Sportowy styl w małej Maździe: duży analogowy obrotomierz, mały cyfrowy wskaźnik prędkości. Obsługa multimediów pokrętłem na tunelu lub dotykowo podczas postoju.
Bez wyświetlaczy, ale za to prosto i funkcjonalnie. Podgrzewane fotele są seryjne w wersji SkyPASSION.
Nisko zamontowana kanapa, na kolana i nad głową miejsca jest na styk. Dorośli się zmieszczą, ale bez wygody
Człowiek na zdjęciu ma 180 cm wzrostu, ale w „208-ce” siedzi mu się kiepsko. Powód: kanapa jest za nisko.
Do Mazdy najłatwiej się wsiada, ale pasażerowie z długimi nogami będą musieli wciskać je w przednie oparcia.
Renault podaje aż 391 l pojemności i 1096 l po złożeniu oparć. Podłoga z regulowaną wysokością tylko w pakiecie z nagłośnieniem Bose (od 2000 zł).
309-1004 l pojemności. Peugeot nie oferuje podłogi z regulowaną wysokością, dlatego po złożeniu oparcia powstaje próg.
Mazda ma najmniejszy bagażnik: mieści 280-950 l. Załadunek większych przedmiotów może utrudniać stopień powstały po złożeniu oparć.
Najoszczędniejsza okazała się Mazda – zużyła w teście średnio 5,7 l/100 km. Jej silnik nie ma turbodoładowania, za to ma największą pojemność skokową w tym porównaniu, o jeden cylinder więcej niż jednostki konkurentów i układ mild hybrid.
Minimalnie więcej potrzebował silnik Renault – z turbo, ale bez bezpośredniego wtrysku. Na pętli pomiarowej zużył średnio 5,8 l/100 km.
Technicznie najbardziej zaawansowany motor Peugeota okazał się najmocniej spragniony w tym porównaniu – 6,4 l/100 km.