• Renault Clio ma najbardziej komfortowe zawieszenie, Peugeot 208 i Mazda 2 są wyraźnie sztywniejsze
  • Mazda 2 jest znacznie droższa od rywali – po doposażeniu kosztuje aż 17 300 zł więcej niż najtańsze w tym porównaniu Renault Clio
  • Peugeot najzwinniej się prowadzi i ma najbardziej precyzyjny układ kierowniczy

Cztery metry długości i 90 KM – tyle może wystarczyć do szczęścia. Kiedyś był to przepis na kompaktowego hatchbacka z werwą, natomiast dziś w tym formacie mieszczą się samochody segmentu B, czyli wozy miejskie, w raczej rozsądnych wersjach silnikowych. Na przykład Peugeot 208, Renault Clio i Mazda 2 – to auta dla tych, którzy poszukują samochodu głównie na codzienne sprawunki w mieście, nie muszą zaspokajać fanaberii ani pompować swojego ego wielkim autem, cenią za to dobry styl przedmiotów, których często używają.

Zacznijmy od Renault Clio, najtańszej propozycji w tym zestawieniu. Za model z 3-cylindrowym silnikiem 1.0 turbo o mocy 100 koni w wersji wyposażeniowej Intens trzeba zapłacić 62 900 zł. W cenie są już m.in. reflektory LED, automatyczna klimatyzacja, nawigacja, kluczyk zbliżeniowy, wirtualne zegary, asystent pasa ruchu i alufelgi. Bardzo bogato! I nawet po dokupieniu takich luksusów, jak: system multimedialny z 9,3-calowym ekranem, nagłośnienie marki Bose, kamera cofania, przednie czujniki parkowania, system monitorowania martwego pola oraz podgrzewanie foteli i kierownicy, nie przekroczycie kwoty 70 000 zł (po dokładną specyfikację odsyłamy do tabeli na końcu testu). A jeśli upolujecie wymarzony, tak spakietowany egzemplarz z rocznika 2019, to otrzymacie jeszcze rabat 4000 zł. Oferta Renault jest atrakcyjna.

Peugeot 208 1.2 PureTech też ma 3 cylindry z turbo i 102 KM. W wersji Allure kosztuje od 73 100 zł, natomiast po dodaniu opcji z Clio cena zakupu rośnie aż do równych 80 000 zł – i nie można tu mieć czujników martwego pola, grzanej kierownicy ani lepszego nagłośnienia.

To wszystko i tak przebija cena Mazdy 2. Ten model jest dostępny wyłącznie z 4-cylindrowym, wolnossącym 1.5 o mocy 90 KM. Wersja wyposażeniowa SkyPASSION startuje od – uwaga – 80 900 zł. Dokupując pakiet Safety i nawigację, można się zbliżyć do poziomu wyposażenia rywali, ale w takiej Maździe za 87 000 zł i tak będzie brakować Android Auto i Apple CarPlaya, przednich czujników parkowania, wirtualnych zegarów i systemu monitorującego uwagę kierowcy. Czyli płaci się o 17 300 zł więcej niż za Clio i otrzymuje uboższą konfigurację.

Mazdy nie należy jednak od razu skreślać za bardzo wysoką cenę. Po pięciu latach od premiery ten model przeszedł kurację odmładzającą. Z przodu wygląda teraz poważniej, a silnik wyposażono w elektryczny rozrusznik-generator, który potrafi odzyskiwać energię podczas hamowania, magazynować ją w akumulatorze i wspomagać jednostkę spalinową – to pozwoliło ograniczyć emisję CO2. Lifting nie zmienił, niestety, foteli, które nadal okazują się wąskie i krótkie. Ich oparcia są bardzo cienkie, więc jeśli pasażer siedzący za tobą ma długie nogi, będziesz czuł jego kolana wbijające się w twoje plecy. Natomiast w sportowo urządzonym kokpicie wciąż dominują twarde tworzywa.

W ogóle w Maździe ma się wrażenie, jakby była dość cienkoskórna, delikatna. Czuć też, że ma już swoje lata – brakuje tu chociażby układu automatycznego wzywania pomocy, który nie był jeszcze obowiązkowy, gdy „dwójka” debiutowała. System multimedialny jest sterowany pokrętłem na tunelu, co z założenia popieramy, ale dość wolno reaguje. Ekran ustawiono wysoko na desce rozdzielczej, jego 7 cali to najmniejsza przekątna w porównaniu. Nawigacja nie jest warta dopłaty – lepiej korzystać z aplikacji w telefonie.

Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – 208 jest wyjątkowe w środku

Peugeot prezentuje się nowocześniej, jego kokpit jest jedyny w swoim rodzaju, choć nie każdy się tu od razu odnajdzie. Zegary umieszczone nad dwukrotnie pościnaną kierownicą są nie tylko wirtualne, lecz także trójwymiarowe! Można zmieniać hierarchię poszczególnych wskaźników – niestety, od przełączenia pokrętła na kierownicy do reakcji ekranu mija bite 6 sekund (zmierzyliśmy to). Menu ekranu głównego z kolei denerwuje małymi ikonami – trzeba oprzeć dłoń na krawędzi obudowy, by stabilnie trafić palcem w daną funkcję.

Jeszcze słowo o jakości wykonania: Francuzi oszczędzają na lakierze. Elementy karoserii wokół silnika zostały tylko lekko pryśnięte farbą, pod pokrywą bagażnika wygląda to podobnie i brakuje tu też podłogi z regulacją. Wsiadając z tyłu, trzeba wykazać się zdolnościami gimnastycznymi i zgrabnie przerzucić nogi przez próg.

Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – Clio jest porządnie wykończone

To samo tyczy się też Clio, ale je akurat musimy pochwalić. Po pierwsze: ma największy bagażnik. Po drugie: jako jedyne w porównaniu ma podłogę z regulowaną wysokością. Po trzecie: Renault naprawdę się postarało i wykończyło Clio porządnymi tworzywami. Po czwarte: jeśli zamówi się opcjonalny 9,3-calowy ekran o pionowej orientacji, obsługa nie będzie sprawiać żadnych problemów: ikony są duże, czytelne, wszystko logiczne.

I... odjazd! Czy wspominaliśmy już kiedyś o tym, że drążek zmiany biegów w Clio mógłby być o jakieś 3 centymetry krótszy, a także skok samego lewarka mniejszy? To tylko taka przyjacielska rada, bo gdyby ten element dopracować, zmiana biegów byłaby bardziej jędrna i pewna, a jazda – przyjemniejsza. Francuzom polecamy po prostu sprawdzić, jak robią to Japończycy w Maździe.

Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – Mazda najoszczędniejsza

Trzycylindrowy silnik Clio jest nieźle pobudzony. Na pętli pomiarowej potrzebował średnio 5,8 l/100 km – to niemal tyle samo, co Mazda (5,7 l), i oszczędniej niż Peugeot (6,4 l). Nieźle, biorąc pod uwagę, że ma o jeden bieg mniej niż rywale i prostszy układ wtrysku paliwa. Mała „renówka” ma też dobre maniery: najlepiej z całej trójki amortyzuje nierówności, jest miękko zestrojona. Prowadzi się ją pewnie, układ kierowniczy daje lepsze wyczucie kół i zapewnia wyższą precyzję niż to, co pamiętamy z poprzednika.

Mimo to więcej frajdy z jazdy czuje się w „208-ce”. Dlaczego? Bo mały Peugeot ma bardziej żywiołowy i przede wszystkim elastyczny silnik. Są na to nawet dowody: 208 rozpędza się na 4. biegu od 60 do 100 km/h w 7,7 s. Renault potrzebuje na to 10,6 s, a Mazda – aż 14 s.

W zgodzie z charakterem silnika 1.2 PureTech, zawsze gotowego do „skoku”, zestrojono zawieszenie 208 – ma raczej sztywną naturę i pracuje mniej komfortowo niż w Renault. Mały Peugeot pewnie trzyma się drogi, jednak szybko nauczycie się omijać nawet mniejsze dziury. Ta mała kierownica pasuje do zwinnego auta, choć jeśli nigdy przedtem nie jeździliście jednym z nowych Peugeotów, to początkowo jej format i dziwny kształt będą wymagać przyzwyczajenia. Precyzja i charakterystyka pracy są lepsze niż u konkurentów.

Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – Mazda daje plamę w pomiarach elastyczności

A Mazda? Jej wolnossący silnik okazał się najoszczędniejszy w teście. Japońska filozofia konstruowania silników i układ miękkiej hybrydy dają tu więc wymierne korzyści. Ale to tylko jedna strona medalu. Bowiem półtoralitrowy czterocylindrowiec potrzebuje wysokich obrotów, żeby jechać, poniżej 3000 na minutę niewiele się dzieje. Do tego dochodzą jeszcze bardzo długie przełożenia skrzyni biegów, szczególnie tych wyższych: Mazda maksymalną prędkość 180 km/h osiąga na 4. biegu. Jeśli się w takiej sytuacji wrzuci „piątkę”, od razu zaczyna słabnąć, a na najwyższym, 6. przełożeniu nie pojedzie już szybciej niż 155 km/h.

Bardzo dużo punktów Mazda traci za elastyczność. Wyprzedzając np. tira na drodze krajowej, trzeba dużo pracować lewarkiem. Bo jeśli przy 80 km/h i na 5. biegu wciśniemy gaz, upłynie 24,6 s, nim osiągniemy 120 km/h. Ze względu na procedurę pomiarową sprawdziliśmy też, co się stanie, gdy wykonamy ten manewr na „szóstce” – no i nie dzieje się praktycznie nic, czyli 120 km/h pojawia się na prędkościomierzu po... 69,5 s.

Zawieszenie też, niestety, nie należy do mocnych stron małej Mazdy: jest zbyt sztywne jak na dynamiczne możliwości tego samochodu i na nierównościach mało wyrafinowanie pracuje – wstrząsy nieprzyjemnie przechodzą do kabiny. Za to bardzo sobie cenimy mechanizm zmiany biegów w „dwójce”: lewarek jest krótki i dobrze leży w dłoni, chodzi precyzyjnie i płynnie, zupełnie jak w kultowym MX-5.

Porażki w kategorii „Napęd i zawieszenie” Mazda nie jest w stanie nadrobić niskim spalaniem, a wręcz „dobija” ją wysoka cena po doposażeniu. Zwycięża udane pod wieloma względami, dobrze wyposażone i atrakcyjnie wycenione Clio.

Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – nasza opinia

Po zwycięstwie nad Oplem Corsą i Kią Rio nowe Renault Clio może dopisać do listy swoich sukcesów pokonanie Mazdy 2 i Peugeota 208. Francuzi walczyli łeb w łeb, ale ostatecznie Renault zdobyło decydujące punkty lepszym wyposażeniem oraz niższymi spalaniem, ceną i utratą wartości. To doskonały kompan w miejskiej codzienności. Gdybyśmy przyznawali punkty za awangardę, Peugeot pewnie miałby większe szanse na wygraną – 208 to fajna propozycja dla tych, którzy chcą spróbować czegoś nowego, są gotowi na zmianę pewnych przyzwyczajeń. Mazda 2 po liftingu stała się bardzo ekskluzywnym autem ze względu na cenę. I jak pokazał nasz test, niestety, jej właściwości nie równoważą tego.

Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – wymiary nadwozia i kabiny

Foto: Auto Świat
Renault Clio - wymiary
Foto: Auto Świat
Peugeot 208 - wymiary
Foto: Auto Świat
Mazda 2 - wymiary

Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – pomiary testowe

Dane/model Renault Clio Peugeot 208 Mazda 2
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,9 s 3,6 s 3,2 s
0-100 km/h 11,2 s 11,0 s 11,0 s
0-130 km/h 18,1 s 18,8 s 19,5 s
Elastyczność 60-100 km/h 10,6/18,7 s (4./5. bieg) 7,7/10,3 s (4./5. bieg) 14,0/22,9 s (4./5. bieg)
80-120 km/h 19,2 s (5. bieg) 11,0/15,6 s (5./6. bieg) 24,6/69,5 s (5./6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1139/464 kg 1157/438 kg 1073/463 kg
Rozdział masy (przód/tył) 60/40 proc. 62/38 proc. 63/37 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 10,7/10,8 m 10,8/10,8 m 10,6/10,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) 33,3 m 33,6 m 37,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące hamulce) 33,7 m 33,5 m 36,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A) 58 dB (A) 59 dB (A)
przy 100 km/h 65 dB (A) 66 dB (A) 67 dB (A)
przy 130 km/h 70 dB (A) 71 dB (A) 72 dB (A)
Spalanie testowe 5,8 l/100 km 6,4 l/100 km 5,7 l/100 km
Zasięg 680 km 720 km 760 km

Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – dane techniczne

Dane/model Renault Clio Peugeot 208 Mazda 2
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk wielopunkt./łańcuch wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 999 1199 1496
Moc maksymalna (KM/obr./min) 100/5000 102/5500 90/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 160/2750 205/1750 148/4000
Prędkość maksymalna (km/h) 187 188 183
Skrzynia biegów manualna, 5-biegowa manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/b tw/t tw/b
Pojemność bagażnika (l) 391-1096 309-1004 280-950
Pojemność zbiornika paliwa (l) 42 44 44
Marka i model opon testowanego auta Michelin Primacy 4 Michelin Primacy 4 Toyo Proxes R55A
Rozmiar opon testowanego auta 195/55 R 16 195/55 R 16 185/60 R 16
Emisja CO2 (g/km)/filtr cząstek stałych 118/niedostępny 123/seryjny 120/niedostępny
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) 900/580 1200/580 900/550

Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – wyposażenie

Dane/model Renault Clio Peugeot 208 Mazda 2
Wersja wyjściowa Intens Allure SkyPASSION
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny S/S/S S/S/S S/S/S
Światła przeciwmgielne/LED S/S N/S N/S
Klimatyzacja aut./aut. światła drogowe S (1-strefowa)/S S (1-strefowa)/S S (1-strefowa)/4000 zł*
Elektrochromatyczne lusterko wewn. S S S
Elektr. podgrz./składane lusterka boczne S/S S/S S/S
Elektr. ster. szyby przód/tył S/S S/S S/S
System multimedialny/nawigacja S/S S/3500 zł* S/2100 zł
Bluetooth/USB/DAB S/S/S S/S/3500 zł* S/S/S
Apple CarPlay/Android Auto S/S S/S N/N
Kluczyk zbliżeniowy/kierownica multif. S/S 900 zł/S 4000 zł*/S
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/N S/2500 zł* S/3500 zł*
Czujniki parkowania tylne/przednie S/1500 zł* S/1800 zł* S/N
Kamera cofania/automat parkujący 1500*/2000 zł* 1800 zł*/N 4000 zł*/N
Podgrzewane fotele/kierownica 1000 zł za obie opcje 700 zł/N S/S
Wirtualne zegary/alufelgi w test. egz. S/S (16-calowe) S/S (16-calowe) N/S (16-calowe)
Unikanie kolizji/monitor. uwagi kierowcy S/N S/S S/3500 zł*
Skaner znaków/asystent pasa ruchu S/S S/S 4000 zł*/S
Czujnik martw. pola/ruchu poprz. z tyłu 800 zł/N N/N S/S

*pakiet

Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – ceny i gwarancja

Dane/model Renault Clio Peugeot 208 Mazda 2
Cena wyjściowa 62 900 zł 73 100 zł 80 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 42,7 proc. 46,4 proc. 42,3 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata 3 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub 2 lata co 30 tys. km lub rok co 20 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu 69 700 zł** 80 000 zł 87 000 zł

**cena Clio zawiera także pakiet multimedia z ekranem 9,3 cala za 3500 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Porównanie Peugeot 208, Renault Clio Mazda 2 – punktacja

Nadwozie Maks. punktów Renault Peugeot Mazda
Przestronność z przodu 40 26 30 28
Przestronność z tyłu 30 19 18 20
Pojemność bagażnika 25 15 12 11
Ładowność 15 8 8 8
Widoczność 20 10 10 10
Fotele, pozycja kierowcy 30 20 21 18
Ergonomia obsługi 20 16 12 16
Jakość wykończenia 20 15 15 14
Suma punktów w kategorii nadwozie 200 129 126 125
Napęd i zawieszenie Maks. punktów Renault Peugeot Mazda
Przyspieszenie 25 19 19 19
Elastyczność 25 17 19 1
Poziom hałasu 15 11 10 8
Skrzynia biegów 15 8 9 9
Zachowanie na drodze 30 24 25 23
Komfort jazdy 30 23 22 20
Układ kierowniczy 15 11 12 11
Średnica zawracania 5 4 4 4
Skuteczność hamulców 40 40 40 31
Suma punktów w kategorii napęd i zawieszenie 200 157 160 126
Koszty Maks. punktów Renault Peugeot Mazda
Cena po doposażeniu 50 45 40 36
Utrata wartości 15 9 6 9
Zużycie paliwa 30 21 18 21
Wyposażenie – komfort 40 27 25 23
Wyposażenie – bezpieczeństwo 30 22 18 23
Ubezpieczenia 10 5 6 4
Gwarancja 15 8 8 10
Przeglądy 10 10 10 7
Su­ma punktów 200 147 131 133
Wynik końcowy 600 433 417 384
Miejsce w teście 1 2 3