Auto Świat Testy Porównania samochodów Renault Clio, Opel Corsa i Kia Rio - próba sił w klasie B

Renault Clio, Opel Corsa i Kia Rio - próba sił w klasie B

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Nowy Opel Corsa z pewnością chciałby szybko wyjaśnić sytuację na podium tego porównania, ale to nie będzie zabawa, tylko ciężka praca. Pachnące nowością Renault Clio i królowa gwarancji Kia Rio łatwo nie oddadzą pola. Czas na porównanie!

Porównanie: Renault Clio, Opel Corsa i Kia Rio
Zobacz galerię (16)
Auto Bild
Porównanie: Renault Clio, Opel Corsa i Kia Rio
  • Kia Rio ma przewagę w przestronności zdjęcia
  • Renault Clio najwolniej się rozpędza, ale najmniej pali
  • Opel Corsa hamuje jak sportowe auto, Renault Clio niewiele gorzej

Opel Corsa F powstał na bazie platformy CMP – tej samej, którą wykorzystuje też Peugeot 208. Opel od 2017 r. należy do PSA, czyli Peugeota i Citroëna. Rywale Corsy w tym porównaniu oczywiście także działają według zasady „w kupie siła”: Renault Clio dzieli technikę z Nissanem Micrą, natomiast Kia Rio z Hyundaiem i20.

Nowy Opel Corsa z szerokim grillem, płaskim nadwoziem i pochylonym słupkiem C wygląda dynamiczniej niż poprzedniczka. Kokpit też robi wrażenie poważniejszego i solidniejszego, duże analogowe instrumenty są czytelne. Siedmiocalowy ekran znamy już z Peugeota 208 i – podobnie jak we francuskich modelach – reaguje w Oplu Corsie na dotyk z opóźnieniem, a ikony poszczególnych funkcji są za małe. Z przodu i z tyłu Opel Corsa oferuje mniej więcej tyle miejsca, co Renault, Kia z kolei jest odczuwalnie przestronniejsza.

Z przodu Opla Corsy w oczy rzuca się stosunkowo ciasna przestrzeń na nogi, z blisko ustawionymi obok siebie pedałami – z szerokimi butami będą kłopoty. A tył jest nawet jak na tę klasę aut dość ciasny. Dorośli muszą się nastawić na niewygodę, winne jest temu chociażby nisko zamontowane i krótkie siedzisko. Bagażnik mieści 309 l, w Kii Rio mamy do dyspozycji 325, a w Renault Clio – nawet 391 l. Jednak w Renault Clio przeszkadza bardzo wysoki wewnętrzny próg załadunku, który mierzy aż 27 centymetrów. Tak jak w Oplu Corsie, brakuje tu regulowanej podłogi.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Renault Clio zostało szarmancko urządzone, wskazania instrumentów są czytelne, a to wcale nie takie oczywiste w Renault. Siedmiocalowy ekran dotykowy ma ładną grafikę i bardziej logiczną obsługę niż Opel. Ilość miejsca w kabinie odpowiada temu, co oferuje Opel Corsa, czyli z przodu wystarczająco, ale z tyłu, podobnie jak w Corsie, zadziwiająco ciasno i dorosłym nie do polecenia. Siedzisko kanapy jest zamocowane jeszcze niżej nad podłogą niż w Oplu.

Pod względem przestronności Kia Rio jest wyraźnie najlepsza. Tyczy się to szczególnie ilości miejsca na kanapie. Godnie i wygodnie usiądą tu nawet wyżsi dorośli pasażerowie. Rio zostało urządzone rzeczowo i przejrzyście, do tego jest solidnie wykończone. Wsiadasz za kółko i nic nie wymaga wyjaśnień.

Kię Rio napędza litrowy silnik 3-cylindrowy o mocy 120 koni – to daje jej przewagę 20 KM nad 100-konną konkurencją. I Rio ją wykorzystuje: ostrzej reaguje, jest odczuwalnie żywsze. Silnik pracuje nieco głośniej niż jednostki w Oplu Corsie i Renault Clio, brzmi bardziej dosadnie – ale nie jest to uciążliwe. Co ważniejsze i boleśniejsze, w teście zużył 7 l/100 km, czyli o ponad litr więcej niż Corsa (5,9 l) i Clio (5,7 l/100 km).

Przeczytaj też:

Kia Rio została zestrojona dojrzale, poważnie, poręcznie, nie daje się wybić ze spokoju byle nierównościami i ma też układ kierowniczy, który jest szczerze oddany swojej roli. Mimo wszystko amortyzacja mogłaby być nieco delikatniejsza, w czasie rozprężania czuć niepotrzebną twardość i jest to cecha, którą Kia Rio dziedziczy najwyraźniej z pokolenia na pokolenie, bo w poprzedniej generacji tego modelu było podobnie.

Czas oddać pałeczkę Francuzom – bo Renault Clio robi to lepiej. Inżynierowie Renault zaszczepili resorowaniu dość miękkości, dzięki czemu jazda małym „mieszczuchem” jest przyjemniejsza, ale auto nie daje się też tak łatwo sprowokować do bardziej pospiesznej jazdy. A już na pewno nie z tym układem kierowniczym, który zupełnie nie przeszkadza w swobodnym manewrowaniu autem, jednak brakuje mu informacji zwrotnej, która przydałaby się na ostrzej pokonywanych zakrętach. Litrowy, 100-konny silnik pasuje do tej układanki.

Pozostaje cichszy niż motory Opla Corsy i Kii Rio, jednak w bezpośrednim porównaniu jest jakby trochę zduszony. Clio jako jedyne korzysta z 5-biegowej skrzyni, w dodatku z bardzo długą „piątką” – za długą jak na możliwości jednostki napędowej.

Opel Corsa ma przewagę w postaci największego silnika – pojemność skokowa wynosi 1,2 l. 100-konny trzycylindrowiec nie jest zupełnie cichy, brzmi nieco szorstko i ochryple, ale bacznie „słucha się” gazu. Corsa wypadła także najlepiej w próbie elastyczności – była szybsza niż mocniejsze Rio. Zestrojenie zawieszenia pasuje do ogólnej charakterystyki Opla. Corsa pewnie trzyma się drogi, amortyzacja poprzecznych nierówności jest jędrna, auto prowadzi się lekko i poręcznie. Układ kierowniczy bezpośrednio reaguje i precyzyjnie pracuje – udane zestrojenie.

Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testuRenaultKiaOpel
Przyspieszenie 0-50 km/h4,0 s3,5 s3,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h11,3 s9,8 s10,7 s
Przyspieszenie 0-130 km/h18,4 s16,4 s18,0 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h10,9 s (4. bieg)8,1 s (4. bieg)7,8 s (4. bieg)
Czas rozpędzania 80-120 km/h19,8 s (5. bieg)16,0 s (6. bieg)14,5 s (6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność1133/470 kg1163/447 kg1138/482 kg
Rozdział masy (przód/tył)61/39 proc.62/38 proc.62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,7/10,8 m10,9/11,1 m10,7/11,0 m
Hamowanieze 100 km/h (zimne)34,5 m36,7 m34,0 m
Hamowanieze ze 100 km/h (gorące)34,1 m35,6 m33,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h60 dB (A)61 dB (A)60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h66 dB (A)69 dB (A)68 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)71 dB (A)70 dB (A)
Spalanie testowe5,7 l/100 km7,0 l/100 km5,9 l/100 km
Zasięg730 km640 km740 km

Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

WymiarJednostkaRenault ClioKia RioOpel Corsa
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)113011451130
Szerokość wnętrza z przodu(mm)138014501390
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)98510101005
Zakres regulacji fotela(mm)215230200
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)680695660
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)137014151345
Wysokość nad głową z tyłu(mm)920945915
Wysokość siedziska z tyłu(mm)330350340

Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producentaRenaultKiaOpel
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R3/12benzynowy, turbo/R3/12benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk wielopunkt./łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3)9999981199
Moc maksymalna (KM/obr./min)100/5000120/6000100/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)160/2750172/1500205/1750
Prędkość maksymalna (km/h)187190194
Skrzynia biegówmanualna, 5-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/btw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)391-1096325-1103309-1081
Pojemność zbiornika paliwa (l)424544
Marka i model opon testowanego autaMichelin Primacy 4Cont. ContiSportContact5Michelin Pilot Sport 4
Rozmiar opon testowanego auta195/55 R 16205/45 R 17205/45 R 17
Emisja CO2 (g/km)/filtr cząstek stałych118/N139/S125/S
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg)900/5801110/4501200/580

Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

WyposażenieRenaultKiaOpel
Wersja wyjściowaTCe 100 Intens1.0 T-GDi GT-Line1.2 Turbo Elegance
Airbagi czołowe/boczne/kurtynyS/S/SS/S/SS/S/S
Światła przeciwmgielne/LEDS/SS/NS/S
Klimatyzacja manualna/automatycznaN/SN/SS/1400 zł
Elektrochromatyczne lusterko wewn.SSS
Elektr. podgrz./składane lusterka boczneS/SS/SS/1600 zł (pakiet)
Elektr. ster. szyby przód/tyłS/SS/SS/S
System multimedialny/nawigacjaS/SS/SS/3000 zł
Bluetooth/USB/DABS/S/SS/S/SS/S/S
Apple CarPlay/Android AutoS/SS/SN/N
Kluczyk zbliżeniowy/kierownica multif.S/S1500 zł/S1600 zł (pakiet)/S
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/N (tylko w TCe 130)S/NS/2100 zł
Czujniki parkowania tylne/przednieS/2000 zł (pakiet)S/N2500 zł (pakiet; za 2 opcje)
Kamera cofania/automat parkujący2000 zł (pakiet; za 2 opcje)S/N2500 zł (pakiet)/N
Podgrzewane fotele/kierownica1000 zł za obie opcjeS/S1400 zł za obie opcje
Wirtualne zegary/alufelgi w test. egz.S/S (16-calowe)N/S (17-calowe)N/1250 zł (17-calowe)
Unikanie kolizji/monitor. uwagi kierowcyS/N4000 zł (pakiet; za 2 opcje)S/S
Skaner znaków/asystent pasa ruchuS/SN/4000 zł (pakiet)S/S
Czujnik martw. pola/ruchu za autem800 zł/N4000 zł (pakiet; za 2 opcje)2500 zł (pakiet)/N

Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - ceny, gwarancje, utrata wartości, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/cenyRenaultKiaOpel
Cena wyjściowa62 900 zł71 990 zł65 650 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)42,6 proc.47,4 proc.45,8 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata3 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 15 tys. kmco 30 tys. km
Cena po doposażeniu66 700 zł77 490 zł76 800 zł

Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.RenaultKiaOpel
Przestronność z przodu40263026
Przestronność z tyłu30192218
Pojemność bagażnika25151312
Ładowność15888
Widoczność20161716
Fotele, pozycja kierowcy30222523
Ergonomia obsługi20161814
Jakość wykończenia20151615
Suma punktów200137149132
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.RenaultKiaOpel
Przyspieszenie25182119
Elastyczność25161920
Poziom hałasu151089
Skrzynia biegów15111412
Zachowanie na drodze30242525
Komfort jazdy30232120
Układ kierowniczy15121313
Średnica zawracania5433
Skuteczność hamulców40383339
Suma punktów200156157160
KosztyMaks. pkt.RenaultKiaOpel
Cena po doposażeniu50433737
Utrata wartości15534
Zużycie paliwa30191418
Wyposażenie – komfort40292626
Wyp. – bezpieczeństwo30171618
Ubezpieczenia10655
Gwarancja158158
Przeglądy1010510
Suma punktów200137121126
Wynik końcowy600430427418
Miejsce w teście 1.2.3.

Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Test spalania: Renault Clio, Kia Rio, Opel Corsa
Test spalania: Renault Clio, Kia Rio, Opel CorsaŻródło: Auto Świat

Teoretycznie wyniki powinny być inne. Dlaczego? Dlatego, że Renault Clio jako jedyne auto w tym porównaniu ma tradycyjny, prosty i tani wtrysk wielopunktowy do kolektora ssącego. Kia Rio i Opel Corsa mają już wtrysk bezpośredni. Corsa wyszła na tym dobrze, bo okazała się prawie tak oszczędna, jak francuski rywal. Natomiast silnik Kii wyraźnie nie dorównuje konkurentom pod względem ekonomiki jazdy. Ma za to wyższą moc.

Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - podsumowanie

Spodziewaliście się takiego rozstrzygnięcia? Patrząc na przyspieszenie i elastyczność napędu, pozycja Clio w porównaniu nie wyglądała na uprzywilejowaną. Ale kiedy policzyliśmy wszystkie za i przeciw, plus dokonaliśmy analizy poziomu wyposażenia, to punkt po punkcie Renault Clio wdrapało się na szczyt naszego podium.

Gratulujemy francuskiej marce tego wyniku, bo wygrać z tak dobrymi samochodami, jak Kia Rio i Opel Corsa, to nie lada wyczyn, nawet jeżeli udało się to w znacznym stopniu dzięki lepszej cenie. Bo to żadna ujma – dla klienta cena ma często decydujące znaczenie.

A które auto jest Twoim faworytem? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków