• Kia Rio ma przewagę w przestronności zdjęcia
  • Renault Clio najwolniej się rozpędza, ale najmniej pali
  • Opel Corsa hamuje jak sportowe auto, Renault Clio niewiele gorzej

Opel Corsa F powstał na bazie platformy CMP – tej samej, którą wykorzystuje też Peugeot 208. Opel od 2017 r. należy do PSA, czyli Peugeota i Citroëna. Rywale Corsy w tym porównaniu oczywiście także działają według zasady „w kupie siła”: Renault Clio dzieli technikę z Nissanem Micrą, natomiast Kia Rio z Hyundaiem i20.

Nowy Opel Corsa z szerokim grillem, płaskim nadwoziem i pochylonym słupkiem C wygląda dynamiczniej niż poprzedniczka. Kokpit też robi wrażenie poważniejszego i solidniejszego, duże analogowe instrumenty są czytelne. Siedmiocalowy ekran znamy już z Peugeota 208 i – podobnie jak we francuskich modelach – reaguje w Oplu Corsie na dotyk z opóźnieniem, a ikony poszczególnych funkcji są za małe. Z przodu i z tyłu Opel Corsa oferuje mniej więcej tyle miejsca, co Renault, Kia z kolei jest odczuwalnie przestronniejsza.

Z przodu Opla Corsy w oczy rzuca się stosunkowo ciasna przestrzeń na nogi, z blisko ustawionymi obok siebie pedałami – z szerokimi butami będą kłopoty. A tył jest nawet jak na tę klasę aut dość ciasny. Dorośli muszą się nastawić na niewygodę, winne jest temu chociażby nisko zamontowane i krótkie siedzisko. Bagażnik mieści 309 l, w Kii Rio mamy do dyspozycji 325, a w Renault Clio – nawet 391 l. Jednak w Renault Clio przeszkadza bardzo wysoki wewnętrzny próg załadunku, który mierzy aż 27 centymetrów. Tak jak w Oplu Corsie, brakuje tu regulowanej podłogi.

Renault Clio zostało szarmancko urządzone, wskazania instrumentów są czytelne, a to wcale nie takie oczywiste w Renault. Siedmiocalowy ekran dotykowy ma ładną grafikę i bardziej logiczną obsługę niż Opel. Ilość miejsca w kabinie odpowiada temu, co oferuje Opel Corsa, czyli z przodu wystarczająco, ale z tyłu, podobnie jak w Corsie, zadziwiająco ciasno i dorosłym nie do polecenia. Siedzisko kanapy jest zamocowane jeszcze niżej nad podłogą niż w Oplu.

Pod względem przestronności Kia Rio jest wyraźnie najlepsza. Tyczy się to szczególnie ilości miejsca na kanapie. Godnie i wygodnie usiądą tu nawet wyżsi dorośli pasażerowie. Rio zostało urządzone rzeczowo i przejrzyście, do tego jest solidnie wykończone. Wsiadasz za kółko i nic nie wymaga wyjaśnień.

Kię Rio napędza litrowy silnik 3-cylindrowy o mocy 120 koni – to daje jej przewagę 20 KM nad 100-konną konkurencją. I Rio ją wykorzystuje: ostrzej reaguje, jest odczuwalnie żywsze. Silnik pracuje nieco głośniej niż jednostki w Oplu Corsie i Renault Clio, brzmi bardziej dosadnie – ale nie jest to uciążliwe. Co ważniejsze i boleśniejsze, w teście zużył 7 l/100 km, czyli o ponad litr więcej niż Corsa (5,9 l) i Clio (5,7 l/100 km).

Kia Rio została zestrojona dojrzale, poważnie, poręcznie, nie daje się wybić ze spokoju byle nierównościami i ma też układ kierowniczy, który jest szczerze oddany swojej roli. Mimo wszystko amortyzacja mogłaby być nieco delikatniejsza, w czasie rozprężania czuć niepotrzebną twardość i jest to cecha, którą Kia Rio dziedziczy najwyraźniej z pokolenia na pokolenie, bo w poprzedniej generacji tego modelu było podobnie.

Czas oddać pałeczkę Francuzom – bo Renault Clio robi to lepiej. Inżynierowie Renault zaszczepili resorowaniu dość miękkości, dzięki czemu jazda małym „mieszczuchem” jest przyjemniejsza, ale auto nie daje się też tak łatwo sprowokować do bardziej pospiesznej jazdy. A już na pewno nie z tym układem kierowniczym, który zupełnie nie przeszkadza w swobodnym manewrowaniu autem, jednak brakuje mu informacji zwrotnej, która przydałaby się na ostrzej pokonywanych zakrętach. Litrowy, 100-konny silnik pasuje do tej układanki.

Pozostaje cichszy niż motory Opla Corsy i Kii Rio, jednak w bezpośrednim porównaniu jest jakby trochę zduszony. Clio jako jedyne korzysta z 5-biegowej skrzyni, w dodatku z bardzo długą „piątką” – za długą jak na możliwości jednostki napędowej.

Opel Corsa ma przewagę w postaci największego silnika – pojemność skokowa wynosi 1,2 l. 100-konny trzycylindrowiec nie jest zupełnie cichy, brzmi nieco szorstko i ochryple, ale bacznie „słucha się” gazu. Corsa wypadła także najlepiej w próbie elastyczności – była szybsza niż mocniejsze Rio. Zestrojenie zawieszenia pasuje do ogólnej charakterystyki Opla. Corsa pewnie trzyma się drogi, amortyzacja poprzecznych nierówności jest jędrna, auto prowadzi się lekko i poręcznie. Układ kierowniczy bezpośrednio reaguje i precyzyjnie pracuje – udane zestrojenie.

Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Renault Kia Opel
Przyspieszenie 0-50 km/h 4,0 s 3,5 s 3,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,3 s 9,8 s 10,7 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 18,4 s 16,4 s 18,0 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 10,9 s (4. bieg) 8,1 s (4. bieg) 7,8 s (4. bieg)
Czas rozpędzania 80-120 km/h 19,8 s (5. bieg) 16,0 s (6. bieg) 14,5 s (6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1133/470 kg 1163/447 kg 1138/482 kg
Rozdział masy (przód/tył) 61/39 proc. 62/38 proc. 62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 10,7/10,8 m 10,9/11,1 m 10,7/11,0 m
Hamowanieze 100 km/h (zimne) 34,5 m 36,7 m 34,0 m
Hamowanieze ze 100 km/h (gorące) 34,1 m 35,6 m 33,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 60 dB (A) 61 dB (A) 60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 66 dB (A) 69 dB (A) 68 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 69 dB (A) 71 dB (A) 70 dB (A)
Spalanie testowe 5,7 l/100 km 7,0 l/100 km 5,9 l/100 km
Zasięg 730 km 640 km 740 km

Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

Wymiar Jednostka Renault Clio Kia Rio Opel Corsa
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1130 1145 1130
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1380 1450 1390
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 985 1010 1005
Zakres regulacji fotela (mm) 215 230 200
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 680 695 660
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1370 1415 1345
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 920 945 915
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 330 350 340

Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta Renault Kia Opel
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk wielopunkt./łańcuch wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 999 998 1199
Moc maksymalna (KM/obr./min) 100/5000 120/6000 100/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 160/2750 172/1500 205/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 187 190 194
Skrzynia biegów manualna, 5-biegowa manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/b tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 391-1096 325-1103 309-1081
Pojemność zbiornika paliwa (l) 42 45 44
Marka i model opon testowanego auta Michelin Primacy 4 Cont. ContiSportContact5 Michelin Pilot Sport 4
Rozmiar opon testowanego auta 195/55 R 16 205/45 R 17 205/45 R 17
Emisja CO2 (g/km)/filtr cząstek stałych 118/N 139/S 125/S
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) 900/580 1110/450 1200/580

Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Renault Kia Opel
Wersja wyjściowa TCe 100 Intens 1.0 T-GDi GT-Line 1.2 Turbo Elegance
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny S/S/S S/S/S S/S/S
Światła przeciwmgielne/LED S/S S/N S/S
Klimatyzacja manualna/automatyczna N/S N/S S/1400 zł
Elektrochromatyczne lusterko wewn. S S S
Elektr. podgrz./składane lusterka boczne S/S S/S S/1600 zł (pakiet)
Elektr. ster. szyby przód/tył S/S S/S S/S
System multimedialny/nawigacja S/S S/S S/3000 zł
Bluetooth/USB/DAB S/S/S S/S/S S/S/S
Apple CarPlay/Android Auto S/S S/S N/N
Kluczyk zbliżeniowy/kierownica multif. S/S 1500 zł/S 1600 zł (pakiet)/S
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/N (tylko w TCe 130) S/N S/2100 zł
Czujniki parkowania tylne/przednie S/2000 zł (pakiet) S/N 2500 zł (pakiet; za 2 opcje)
Kamera cofania/automat parkujący 2000 zł (pakiet; za 2 opcje) S/N 2500 zł (pakiet)/N
Podgrzewane fotele/kierownica 1000 zł za obie opcje S/S 1400 zł za obie opcje
Wirtualne zegary/alufelgi w test. egz. S/S (16-calowe) N/S (17-calowe) N/1250 zł (17-calowe)
Unikanie kolizji/monitor. uwagi kierowcy S/N 4000 zł (pakiet; za 2 opcje) S/S
Skaner znaków/asystent pasa ruchu S/S N/4000 zł (pakiet) S/S
Czujnik martw. pola/ruchu za autem 800 zł/N 4000 zł (pakiet; za 2 opcje) 2500 zł (pakiet)/N

Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - ceny, gwarancje, utrata wartości, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny Renault Kia Opel
Cena wyjściowa 62 900 zł 71 990 zł 65 650 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 42,6 proc. 47,4 proc. 45,8 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 3 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 15 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 66 700 zł 77 490 zł 76 800 zł

Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Renault Kia Opel
Przestronność z przodu 40 26 30 26
Przestronność z tyłu 30 19 22 18
Pojemność bagażnika 25 15 13 12
Ładowność 15 8 8 8
Widoczność 20 16 17 16
Fotele, pozycja kierowcy 30 22 25 23
Ergonomia obsługi 20 16 18 14
Jakość wykończenia 20 15 16 15
Suma punktów 200 137 149 132
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Renault Kia Opel
Przyspieszenie 25 18 21 19
Elastyczność 25 16 19 20
Poziom hałasu 15 10 8 9
Skrzynia biegów 15 11 14 12
Zachowanie na drodze 30 24 25 25
Komfort jazdy 30 23 21 20
Układ kierowniczy 15 12 13 13
Średnica zawracania 5 4 3 3
Skuteczność hamulców 40 38 33 39
Suma punktów 200 156 157 160
Koszty Maks. pkt. Renault Kia Opel
Cena po doposażeniu 50 43 37 37
Utrata wartości 15 5 3 4
Zużycie paliwa 30 19 14 18
Wyposażenie – komfort 40 29 26 26
Wyp. – bezpieczeństwo 30 17 16 18
Ubezpieczenia 10 6 5 5
Gwarancja 15 8 15 8
Przeglądy 10 10 5 10
Suma punktów 200 137 121 126
Wynik końcowy 600 430 427 418
Miejsce w teście  1. 2. 3.

Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Foto: Auto Świat
Test spalania: Renault Clio, Kia Rio, Opel Corsa

Teoretycznie wyniki powinny być inne. Dlaczego? Dlatego, że Renault Clio jako jedyne auto w tym porównaniu ma tradycyjny, prosty i tani wtrysk wielopunktowy do kolektora ssącego. Kia Rio i Opel Corsa mają już wtrysk bezpośredni. Corsa wyszła na tym dobrze, bo okazała się prawie tak oszczędna, jak francuski rywal. Natomiast silnik Kii wyraźnie nie dorównuje konkurentom pod względem ekonomiki jazdy. Ma za to wyższą moc.

Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - podsumowanie

Spodziewaliście się takiego rozstrzygnięcia? Patrząc na przyspieszenie i elastyczność napędu, pozycja Clio w porównaniu nie wyglądała na uprzywilejowaną. Ale kiedy policzyliśmy wszystkie za i przeciw, plus dokonaliśmy analizy poziomu wyposażenia, to punkt po punkcie Renault Clio wdrapało się na szczyt naszego podium.

Gratulujemy francuskiej marce tego wyniku, bo wygrać z tak dobrymi samochodami, jak Kia Rio i Opel Corsa, to nie lada wyczyn, nawet jeżeli udało się to w znacznym stopniu dzięki lepszej cenie. Bo to żadna ujma – dla klienta cena ma często decydujące znaczenie.

A które auto jest Twoim faworytem? Zapraszamy do komentowania!