- Kia Rio ma przewagę w przestronności zdjęcia
- Renault Clio najwolniej się rozpędza, ale najmniej pali
- Opel Corsa hamuje jak sportowe auto, Renault Clio niewiele gorzej
- Przeczytaj też:
- Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
- Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - ceny, gwarancje, utrata wartości, przeglądy (oceniane)
- Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - punkty i klasyfikacja
- Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
- Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - podsumowanie
Opel Corsa F powstał na bazie platformy CMP – tej samej, którą wykorzystuje też Peugeot 208. Opel od 2017 r. należy do PSA, czyli Peugeota i Citroëna. Rywale Corsy w tym porównaniu oczywiście także działają według zasady „w kupie siła”: Renault Clio dzieli technikę z Nissanem Micrą, natomiast Kia Rio z Hyundaiem i20.
Nowy Opel Corsa z szerokim grillem, płaskim nadwoziem i pochylonym słupkiem C wygląda dynamiczniej niż poprzedniczka. Kokpit też robi wrażenie poważniejszego i solidniejszego, duże analogowe instrumenty są czytelne. Siedmiocalowy ekran znamy już z Peugeota 208 i – podobnie jak we francuskich modelach – reaguje w Oplu Corsie na dotyk z opóźnieniem, a ikony poszczególnych funkcji są za małe. Z przodu i z tyłu Opel Corsa oferuje mniej więcej tyle miejsca, co Renault, Kia z kolei jest odczuwalnie przestronniejsza.
Z przodu Opla Corsy w oczy rzuca się stosunkowo ciasna przestrzeń na nogi, z blisko ustawionymi obok siebie pedałami – z szerokimi butami będą kłopoty. A tył jest nawet jak na tę klasę aut dość ciasny. Dorośli muszą się nastawić na niewygodę, winne jest temu chociażby nisko zamontowane i krótkie siedzisko. Bagażnik mieści 309 l, w Kii Rio mamy do dyspozycji 325, a w Renault Clio – nawet 391 l. Jednak w Renault Clio przeszkadza bardzo wysoki wewnętrzny próg załadunku, który mierzy aż 27 centymetrów. Tak jak w Oplu Corsie, brakuje tu regulowanej podłogi.
Renault Clio zostało szarmancko urządzone, wskazania instrumentów są czytelne, a to wcale nie takie oczywiste w Renault. Siedmiocalowy ekran dotykowy ma ładną grafikę i bardziej logiczną obsługę niż Opel. Ilość miejsca w kabinie odpowiada temu, co oferuje Opel Corsa, czyli z przodu wystarczająco, ale z tyłu, podobnie jak w Corsie, zadziwiająco ciasno i dorosłym nie do polecenia. Siedzisko kanapy jest zamocowane jeszcze niżej nad podłogą niż w Oplu.
Pod względem przestronności Kia Rio jest wyraźnie najlepsza. Tyczy się to szczególnie ilości miejsca na kanapie. Godnie i wygodnie usiądą tu nawet wyżsi dorośli pasażerowie. Rio zostało urządzone rzeczowo i przejrzyście, do tego jest solidnie wykończone. Wsiadasz za kółko i nic nie wymaga wyjaśnień.
Kię Rio napędza litrowy silnik 3-cylindrowy o mocy 120 koni – to daje jej przewagę 20 KM nad 100-konną konkurencją. I Rio ją wykorzystuje: ostrzej reaguje, jest odczuwalnie żywsze. Silnik pracuje nieco głośniej niż jednostki w Oplu Corsie i Renault Clio, brzmi bardziej dosadnie – ale nie jest to uciążliwe. Co ważniejsze i boleśniejsze, w teście zużył 7 l/100 km, czyli o ponad litr więcej niż Corsa (5,9 l) i Clio (5,7 l/100 km).
Przeczytaj też:
- Nowe Renault Clio kontra Hyundai i20 i Volkswagen Polo
- Narodowe auto na prąd - po co nam ten miś?
- Nowy Hyundai i20 – trzeci stopień zaawansowania
Kia Rio została zestrojona dojrzale, poważnie, poręcznie, nie daje się wybić ze spokoju byle nierównościami i ma też układ kierowniczy, który jest szczerze oddany swojej roli. Mimo wszystko amortyzacja mogłaby być nieco delikatniejsza, w czasie rozprężania czuć niepotrzebną twardość i jest to cecha, którą Kia Rio dziedziczy najwyraźniej z pokolenia na pokolenie, bo w poprzedniej generacji tego modelu było podobnie.
Czas oddać pałeczkę Francuzom – bo Renault Clio robi to lepiej. Inżynierowie Renault zaszczepili resorowaniu dość miękkości, dzięki czemu jazda małym „mieszczuchem” jest przyjemniejsza, ale auto nie daje się też tak łatwo sprowokować do bardziej pospiesznej jazdy. A już na pewno nie z tym układem kierowniczym, który zupełnie nie przeszkadza w swobodnym manewrowaniu autem, jednak brakuje mu informacji zwrotnej, która przydałaby się na ostrzej pokonywanych zakrętach. Litrowy, 100-konny silnik pasuje do tej układanki.
Pozostaje cichszy niż motory Opla Corsy i Kii Rio, jednak w bezpośrednim porównaniu jest jakby trochę zduszony. Clio jako jedyne korzysta z 5-biegowej skrzyni, w dodatku z bardzo długą „piątką” – za długą jak na możliwości jednostki napędowej.
Opel Corsa ma przewagę w postaci największego silnika – pojemność skokowa wynosi 1,2 l. 100-konny trzycylindrowiec nie jest zupełnie cichy, brzmi nieco szorstko i ochryple, ale bacznie „słucha się” gazu. Corsa wypadła także najlepiej w próbie elastyczności – była szybsza niż mocniejsze Rio. Zestrojenie zawieszenia pasuje do ogólnej charakterystyki Opla. Corsa pewnie trzyma się drogi, amortyzacja poprzecznych nierówności jest jędrna, auto prowadzi się lekko i poręcznie. Układ kierowniczy bezpośrednio reaguje i precyzyjnie pracuje – udane zestrojenie.
Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Renault | Kia | Opel |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 4,0 s | 3,5 s | 3,7 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,3 s | 9,8 s | 10,7 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 18,4 s | 16,4 s | 18,0 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 10,9 s (4. bieg) | 8,1 s (4. bieg) | 7,8 s (4. bieg) |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 19,8 s (5. bieg) | 16,0 s (6. bieg) | 14,5 s (6. bieg) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1133/470 kg | 1163/447 kg | 1138/482 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 61/39 proc. | 62/38 proc. | 62/38 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 10,7/10,8 m | 10,9/11,1 m | 10,7/11,0 m |
Hamowanieze 100 km/h (zimne) | 34,5 m | 36,7 m | 34,0 m |
Hamowanieze ze 100 km/h (gorące) | 34,1 m | 35,6 m | 33,5 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 60 dB (A) | 61 dB (A) | 60 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 66 dB (A) | 69 dB (A) | 68 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 69 dB (A) | 71 dB (A) | 70 dB (A) |
Spalanie testowe | 5,7 l/100 km | 7,0 l/100 km | 5,9 l/100 km |
Zasięg | 730 km | 640 km | 740 km |
Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Wymiar | Jednostka | Renault Clio | Kia Rio | Opel Corsa |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1130 | 1145 | 1130 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1380 | 1450 | 1390 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 985 | 1010 | 1005 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 215 | 230 | 200 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 680 | 695 | 660 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1370 | 1415 | 1345 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 920 | 945 | 915 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 330 | 350 | 340 |
Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | Renault | Kia | Opel |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R3/12 | benzynowy, turbo/R3/12 | benzynowy, turbo/R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk wielopunkt./łańcuch | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 999 | 998 | 1199 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 100/5000 | 120/6000 | 100/5500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 160/2750 | 172/1500 | 205/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 187 | 190 | 194 |
Skrzynia biegów | manualna, 5-biegowa | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/b | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 391-1096 | 325-1103 | 309-1081 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 42 | 45 | 44 |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Primacy 4 | Cont. ContiSportContact5 | Michelin Pilot Sport 4 |
Rozmiar opon testowanego auta | 195/55 R 16 | 205/45 R 17 | 205/45 R 17 |
Emisja CO2 (g/km)/filtr cząstek stałych | 118/N | 139/S | 125/S |
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 900/580 | 1110/450 | 1200/580 |
Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | Renault | Kia | Opel |
Wersja wyjściowa | TCe 100 Intens | 1.0 T-GDi GT-Line | 1.2 Turbo Elegance |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
Światła przeciwmgielne/LED | S/S | S/N | S/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | N/S | N/S | S/1400 zł |
Elektrochromatyczne lusterko wewn. | S | S | S |
Elektr. podgrz./składane lusterka boczne | S/S | S/S | S/1600 zł (pakiet) |
Elektr. ster. szyby przód/tył | S/S | S/S | S/S |
System multimedialny/nawigacja | S/S | S/S | S/3000 zł |
Bluetooth/USB/DAB | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
Apple CarPlay/Android Auto | S/S | S/S | N/N |
Kluczyk zbliżeniowy/kierownica multif. | S/S | 1500 zł/S | 1600 zł (pakiet)/S |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/N (tylko w TCe 130) | S/N | S/2100 zł |
Czujniki parkowania tylne/przednie | S/2000 zł (pakiet) | S/N | 2500 zł (pakiet; za 2 opcje) |
Kamera cofania/automat parkujący | 2000 zł (pakiet; za 2 opcje) | S/N | 2500 zł (pakiet)/N |
Podgrzewane fotele/kierownica | 1000 zł za obie opcje | S/S | 1400 zł za obie opcje |
Wirtualne zegary/alufelgi w test. egz. | S/S (16-calowe) | N/S (17-calowe) | N/1250 zł (17-calowe) |
Unikanie kolizji/monitor. uwagi kierowcy | S/N | 4000 zł (pakiet; za 2 opcje) | S/S |
Skaner znaków/asystent pasa ruchu | S/S | N/4000 zł (pakiet) | S/S |
Czujnik martw. pola/ruchu za autem | 800 zł/N | 4000 zł (pakiet; za 2 opcje) | 2500 zł (pakiet)/N |
Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - ceny, gwarancje, utrata wartości, przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | Renault | Kia | Opel |
Cena wyjściowa | 62 900 zł | 71 990 zł | 65 650 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 42,6 proc. | 47,4 proc. | 45,8 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 3 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 15 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu | 66 700 zł | 77 490 zł | 76 800 zł |
Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Renault | Kia | Opel |
Przestronność z przodu | 40 | 26 | 30 | 26 |
Przestronność z tyłu | 30 | 19 | 22 | 18 |
Pojemność bagażnika | 25 | 15 | 13 | 12 |
Ładowność | 15 | 8 | 8 | 8 |
Widoczność | 20 | 16 | 17 | 16 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 22 | 25 | 23 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 18 | 14 |
Jakość wykończenia | 20 | 15 | 16 | 15 |
Suma punktów | 200 | 137 | 149 | 132 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Renault | Kia | Opel |
Przyspieszenie | 25 | 18 | 21 | 19 |
Elastyczność | 25 | 16 | 19 | 20 |
Poziom hałasu | 15 | 10 | 8 | 9 |
Skrzynia biegów | 15 | 11 | 14 | 12 |
Zachowanie na drodze | 30 | 24 | 25 | 25 |
Komfort jazdy | 30 | 23 | 21 | 20 |
Układ kierowniczy | 15 | 12 | 13 | 13 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 3 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 38 | 33 | 39 |
Suma punktów | 200 | 156 | 157 | 160 |
Koszty | Maks. pkt. | Renault | Kia | Opel |
Cena po doposażeniu | 50 | 43 | 37 | 37 |
Utrata wartości | 15 | 5 | 3 | 4 |
Zużycie paliwa | 30 | 19 | 14 | 18 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 29 | 26 | 26 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 17 | 16 | 18 |
Ubezpieczenia | 10 | 6 | 5 | 5 |
Gwarancja | 15 | 8 | 15 | 8 |
Przeglądy | 10 | 10 | 5 | 10 |
Suma punktów | 200 | 137 | 121 | 126 |
Wynik końcowy | 600 | 430 | 427 | 418 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. |
Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
Teoretycznie wyniki powinny być inne. Dlaczego? Dlatego, że Renault Clio jako jedyne auto w tym porównaniu ma tradycyjny, prosty i tani wtrysk wielopunktowy do kolektora ssącego. Kia Rio i Opel Corsa mają już wtrysk bezpośredni. Corsa wyszła na tym dobrze, bo okazała się prawie tak oszczędna, jak francuski rywal. Natomiast silnik Kii wyraźnie nie dorównuje konkurentom pod względem ekonomiki jazdy. Ma za to wyższą moc.
Renault Clio 1.0 TCe, Kia Rio 1.0 T-GDI, Opel Corsa 1.2 Turbo - podsumowanie
Spodziewaliście się takiego rozstrzygnięcia? Patrząc na przyspieszenie i elastyczność napędu, pozycja Clio w porównaniu nie wyglądała na uprzywilejowaną. Ale kiedy policzyliśmy wszystkie za i przeciw, plus dokonaliśmy analizy poziomu wyposażenia, to punkt po punkcie Renault Clio wdrapało się na szczyt naszego podium.
Gratulujemy francuskiej marce tego wyniku, bo wygrać z tak dobrymi samochodami, jak Kia Rio i Opel Corsa, to nie lada wyczyn, nawet jeżeli udało się to w znacznym stopniu dzięki lepszej cenie. Bo to żadna ujma – dla klienta cena ma często decydujące znaczenie.
A które auto jest Twoim faworytem? Zapraszamy do komentowania!
Galeria zdjęć
Te samochody są niemal tak duże, jak kompakty sprzed dwóch dekad. Rezerwy możliwości układów jezdnych w międzyczasie poszybowały mocno w górę, podobnie jak technologie w niemal każdej dziedzinie motoryzacji. Mamy tu dwie nowości i jednego rekina z wystarczającym stażem, by pożreć rywali.
Nowe Renault Clio zbudowano na nowo skonstruowanej platformie technologicznej, ale wygląda bardzo przypomina poprzednika.
W kabinie za to rewolucja, ale bardzo roztropna, bo zamiast wymuszania obsługi wszystkiego przez ekran dotykowy, pozostawiono wygodne pokrętła i przyciski, dające bezpośredni dostęp do najczęściej używanych funkcji i w minimalnym stopniu odciągające kierowcę od drogi.
To jest wada nowego Clio: ciasno na tylnej kanapie.
Renault Clio ma na papierze ogromny kufer – aż 391 litrów. Jego funkcjonalność ogranicza bardzo wysoki wewnętrzny próg załadunku, o wysokości aż 27 cm.
Kia Rio to stylowe, stonowane i eleganckie auto. Bez zbędnych ozdobników, przestronne i praktyczne.
Kokpit Kii może się pochwalić wzorową ergonomią obsługi. Przyciski, pokrętła i wyraźny ekran dotykowy z gałkami i przyciskami skrótów po bokach.
Z tyłu w Kii Rio jest najwięcej miejsca w tym porównaniu i przewaga koreańskiego auta jest duża.
W Rio zmieści się 325 litrów, podłogę można umieścić na dwóch wysokościach. Brak progu po złożeniu oparć. Do praktycznego bagażnika pasuje przestronna kabina.
Nowa Corsa pokazuje, że Opel ciągle nie ma pomysłu na wyrazisty styl swojego auta segmentu B, ale trzeba przyznać, że obecny model wygląda bardziej elegancko od poprzednika.
W kokpicie Corsy jest dość wąsko, a do tego obsługa panelu multimediów pachnie Peugeotem, czyli ekran dotykowy działa z opóźnieniem.
To właśnie o nim mowa. Niestety, Ople od czasu przejęcia marki przez koncern PSA nie zyskały na jakości odczuwalnej ani na ergonomii obsługi.
Z tyłu w Oplu będzie ciasno, szyberdach dodatkowo zabiera miejsce na głowę, którą pasażer musi trzymać we wgłębieniu podsufitki.
Corsa pomieści 309 litrów paczek i ma wysoki wewnętrzny próg w bagażniku – jego wysokość to 18 cm. To dużo, ale nie aż tak, jak we francuskim konkurencie.
Trzycylindrowy silnik 1.2 turbo z regału Peugeota żywiołowo reaguje na gaz i świetnie radzi sobie na niskich obrotach.
Czarne chmury nad Kią, Oplem i Renault? Na pewno nie teraz - te samochody są za dobre, żeby martwić się o wyniki sprzedaży. Wszystkie są lub będą hitami rynku.