Logo
UżywaneWięcej niż Ibiza

Więcej niż Ibiza

Seat od wielu lat mocno stawia na sportowy wizerunek. Mariaż z Volkswagenem pod koniec lat 80.

Więcej niż Ibiza
Zobacz galerię (4)
Auto Świat
Więcej niż Ibiza

wpłynął na wprowadzenie nowych technologii, ale nie bez znaczenia dla obrania właśnie takiego kierunku przez hiszpańską firmę była wcześniejsza współpraca z włoskim projektantem Giorgio Giugaro oraz firmami Karmann i Porsche. Zaprezentowana w 1993 r. Ibiza była zwiastunem poprawy jakości i ukształtowania image'u. Jak się później okazało, stała się także podstawą do budowy samochodu rajdowego. Zaprezentowana w 1996 roku Ibiza Cupra posłużyła za bazę do skonstruowania auta w kategorii Kit Car, które w latach 1996, 97 i 98 zdobyło tytuły mistrzowskie w klasie F2.Sportowy duchJuż sama nazawa (skrót od Cup Racing) nie pozostawia cienia wątpliwości, dla kogo przeznaczono auto. 3-drzwiowe nadwozie na pierwszy rzut oka niewiele różni się od wariantu "cywilnego" Ibizy. Natomiast zdecydowanie odmiennie w stosunku do wersji bazowej wygląda wnętrze. Co prawda, projekt kokpitu nie uległ modyfikacjom, ale pojawiło się sporo sportowych detali, m.in. białe tarcze zegarów, lewarek oraz miech dźwigni biegów obszyte skórą. W dolnej części konsoli środkowej znalazły się wskaźniki ciśnienia oleju silnikowego i prądu ładowania. Poza tym znajdziemy tu materiały wykończeniowe (zarówno plastik, jak i tapicerkę materiałową) dobrej jakości, wygodne fotele o świetnym trzymaniu bocznym oraz przyzwoite wyposażenie seryjne - dwa airbagi, ABS, szyby sterowane elektrycznie, alufelgi, firmowy sprzęt audio czy uchylane tylne szyby.Jednak to, co elektryzuje miłośników aut sportowych, znajduje się pod maską. W Ibizie zastosowano 2-litrowy, 150-konnym silnik VW przejęty z Golfa III GTi. Jeśli wziąć pod uwagę niewielką masę własną pojazdu, to jednostka jest wystarczająco dynamicza już w dolnym zakresie obrotów. Ale Cupra swój hiszpański temperament pokazuje po przekroczeniu 4000 obr./min. Dzięki trzem pierwszym, krótkim przełożeniom podczas testów auto przyspieszyło od 0 do 50 km/h w 3,2 s, natomiast "setkę" uzyskało po 8,6 s. Osiągi można uznać za zadowalające, tym bardziej że sportowy Seat rozpędza się do prawie 220 km/h. Pozostaje żałować, że gang silnika podczas przyspieszania jest mało efektowny. Brzmienie można zdecydowanie poprawić, "rezygnując" ze środkowego tłumika lub pokusić się o zastosowanie sportowego wydechu. Pociesza przeciętny apetyt na paliwo. Podczas dynamicznej jazdy po mieście Cupra spala ok. 10-11 l benzyny na 100 km, natomiast poza miastem 7-8 l. Dużo zadowolenia z jazdy daje zawieszenie, które w stosunku do wersji cywilnej przeszło gruntowną modernizację. Pojawiły się twardsze i krótsze (o 40 mm) sprężyny, stabilizator z tyłu i amortyzatory o zmienionej charakterystyce. Efekt - ekstremalnie twardy układ o znakomitych własnościach. Podczas pokonywaniu ostrych zakrętów z dużymi prędkościami i szybkiej jazdy na wprost Cupra zachowuje się bardzo neutralnie i pewnie. Niestety marna jakość polskich dróg rzadko pozwala w pełni wykorzystać walory układu jezdnego.Trakcję poprawia zastosowany w przekładni elektroniczny system blokady mechanizmu różnicowego (EDS). Umożliwia pełne wykorzystanie mocy i momentu podczas przyspieszania, gdy koła napędzane natrafiają na nawierzchnie o różnej przyczepności. Cupra ma jeszcze jedną bardzo ważną zaletę cenioną przez amatorów sportowego szaleństwa - skuteczne hamulce. Ich konstrukcję po drobnej modernizacji przejęto od samochodów dostawczych, m.in. Seatów Inca czy Alhambra. Charakteryzują się one dobrą wydajnością. Droga hamowania ze 100 do 0 km/h wynosi 37,8 m. Co najważniesze, hamulce nie są podatne na fading. Jedyny mankamentDoskonałe wrażenie psuje skrzynia biegów. Narastająca liczba przejechanych kilometrów wpływa na coraz gorszą precyzję działania przekładni. Szczególnie zmiana z pierwszego biegu na drugi niekiedy sprawia kłopoty - choć nie jest to regułą. Wadą przekładni jest również długi skok lewarka w niczym nieprzypominający skrzyni biegów, jaka powinna być zamontowana w aucie o charakterze sportowym. Podczas eksploatacji szybko zużywają się synchronizatory - głównie drugiego i trzeciego biegu, zdarzają się też wycieki oleju. Natomiast w układzie przeniesienia napędu niekiedy zawodzi siłownik sprzęgła.Cupra jest ciekawą propozycją dla początkujących "sportowców". To mały, dynamiczny i dający sporo satysfakcji z jazdy samochód, który dzięki dość niskim kosztom eksploatacji można użytkować na co dzień. Spora utrata wartości sprawiła, że kilkuletnie egzemplarze są w "zasięgu ręki" szerszej grupy osób. Trudno mówić o typowych awariach, gdyż właśnie w przypadku aut sportowych są one szczególnie uzależnione od sposobu użytkowania. Jednak poza wspomnianymi niedomaganiami skrzyni biegów Cuprę trapią głównie problemy z szybko wybijającymi się elementami zawieszenia. Co prawda, pasuje sporo części od wersji popularnych, ale podzespoły "nietypowe" wykorzystywane tylko w Cuprze oraz elementy nadwozia są już zdecydowanie droższe.

Powiązane tematy: