Infiniti FX Vettel Edition można klasyfikować jako samochód seryjny, zajmuje on wyjątkową pozycję na światowym rynku motoryzacyjnym. Powstał bowiem z inspiracji panującego Mistrza Świata Formuły 1, który zaangażował się nawet w prace konstrukcyjne.
Najpotężniejsze i najdroższe Infiniti, jakie kiedykolwiek wyprodukowano, jest realizacją życzenia Sebastiana Vettela, aby FX był jeszcze bardziej podporządkowany kierowcy niż wersja standardowa oraz obdarzony wyjątkowymi parametrami aerodynamicznymi, estetycznymi i technicznymi, odwołującymi się do Formuły 1. Samochód miał sprostać tym wymaganiom, utrzymując równowagę wszystkich parametrów jezdnych oraz zachowując geny samochodu sportowego.
Czym różni się od typowego Infiniti FX?
Jednostka V8 z systemem zmiennych faz rozrządu i zmiennego stopnia otwarcia zaworów VVEL to gwarancja mocy Infiniti przy maksymalnej wydajności. Silnik w standardowej wersji generuje 390 KM mocy, dostarczanej na zależny od momentu obrotowego inteligentny system napędu na wszystkie koła, za pośrednictwem 7-biegowej adaptacyjnej przekładni automatycznej z magnezowymi łopatkami zmiany biegów. W FX Vettel Edition moc zwiększono do 420 KM, a to dzięki choćby nowemu układowi wydechowemu. O 20 Nm zwiększono również moment obrotowy – z imponujących przecież 500 Nm do 520 Nm.
W konstrukcji układu wydechowego o zoptymalizowanym przepływie zastosowano klapkę wydechu, której otwieranie bądź zamykanie jest sterowane jednym przyciskiem na desce rozdzielczej. To rozwiązanie zwiększa moc i wydajność, a ponadto wzbogaca jazdę o przyjemny pomruk. Dodatkowe wrażenia słuchowe można odbierać jedynie w warunkach dużego obciążenia silnika lub podczas redukcji biegów w trybie manualnym. W normalnych warunkach silnik funkcjonuje z kulturą pracy znaną z modelu standardowego.
FX Vettel Edition jest lżejszy i bardziej aerodynamiczny, ma też większą siłą dociskającą przy wysokich prędkościach. Zastosowano w nim elementy z włókna węglowego, takie same jak w bolidach F1 wspieranego przez Infiniti zespołu Red Bull Racing. Wykończoną Alcantarą kabinę zaprojektował sam Sebastian Vettel.
Sportowy charakter
Nowy profil nadwozia i obniżona sylwetka wpłynęły oczywiście na poprawę parametrów aerodynamicznych. Zmiany te współgrają z modyfikacjami zawieszenia, które z kolei jeszcze bardziej zwiększają zwrotność i dynamikę samochodu przy wszystkich prędkościach. Pod względem przyczepności, precyzji prowadzenia, równowagi i trakcji, FX Vettel Edition mógłby uchodzić za samochód sportowy.
Sportowe sprężyny i obniżenie prześwitu o 20 mm to kluczowe elementy przydające nowych możliwości podwoziu na platformie FM (front-midship), z jego bliskim ideału rozkładem masy, nisko położonym środkiem ciężkości czy też amortyzatorami z systemem ciągłej kontroli tłumienia w zawieszeniu (CDC − Continuous Damping Control). Zwrotność połączona z maksymalną stabilnością przy wysokich prędkościach to natomiast zasługa układu aktywnego sterowania tylnych kół skrętnych (RAS − Rear Active Steering).
Najlepszym potwierdzeniem doskonałości standardowego FX50 jest fakt, że niewiele innych elementów wymagało zmian, aby współgrać z bardziej dynamicznym charakterem FX Vettel Edition. Wyjątkową moc hamowania zapewniają wentylowane tarcze hamulcowe i przeciwstawne zaciski hamulcowe (4-tłoczkowe z przodu i 2-tłoczkowe z tyłu). Vettel Edition to oczywiście nadal FX, ze swoimi pięcioma gwiazdkami EuroNCAP i całym zestawem zaawansowanych, elektronicznych systemów bezpieczeństwa Infiniti.
Ekskluzywna seria limitowana
Produkcja FX Vettel została ograniczona do 150 egzemplarzy na całym świecie. 50 samochodów przeznaczonych jest na Europę Zachodnią i Środkową, 50 na Rosję i 50 na Bliski Wschód. Produkcja będzie realizowana w Bottrop (Niemcy). Budowa wszystkich samochodów zakończy się w połowie czerwca.
Egzemplarz, który przyjechał z Niemiec do Polski pochodzi z tzw. preserii. Dotychczas powstało tylko 6 egzemplarzy, a produkcja seryjna dopiero się rozpoczyna.
Każdy FX Vettel Edition to 320 roboczogodzin zespołu 25 rzemieślników, gdyż wszystkie prace wykonywane są ręcznie, z niewielką pomocą lasera. Jest on stosowany do perforowania Alcantary, aby przednie fotele zachowały swoje funkcje chłodzenia, a tylko laser może zapewnić niezbędną precyzję. Kolejnym potwierdzeniem wyjątkowej dbałości o szczegóły jest sprowadzana z Japonii specjalna nić, w odcieniu dokładnie pasującym do fioletowych barw Infiniti, stosowana w charakterystycznych szwach tapicerowanych elementów zmienionego wykończenia kabiny.
Dla zmian w nadwoziu FX Vettel Edition zastosowano 13 elementów wykonanych z lekkiego, ale bardzo wytrzymałego włókna węglowego, montowanego w rzadkiej technologii pre-preg, a więc tej samej klasy co elementy stosowane przez zespół Red Bull Racing F1. Każdy element jest wykonywany ręcznie i przed montażem wykańczany dwunastoma (!) powłokami.
Cena w Polsce
Wszystko wskazuje na to, iż przynajmniej jeden egzemplarz Infiniti FX Vettel Edition trafi do Polski. Auto wycenione zostało na 666 100 zł. Do tego należy jeszcze doliczyć 29 000 za karbonowe skrzydło. Wszystkie egzemplarze tej wyjątkowej limitowanej serii będą dostępne tylko w kolorze Moonlight White.
Plusy+sportowy design nadwozia+indywidualizacja wnętrza z elementami karbonu i alcantarą+dodatkowa moc silnika+sportowy dźwięk silnika
Minusy-cena