- Na polskich drogach czasem pojawiają się "tajemnicze" żółte znaki
- Znaki takie nie dotyczą cywilnych użytkowników dróg
- Najczęściej spotkać je można podczas trwania dużych ćwiczeń wojskowych
Żółte oznaczenia pojawiły się na polskich drogach w związku z dużymi manewrami wojskowymi, takimi jak STEADFAST DEFENDER-24 oraz DRAGON-24. Polska, jako jeden z gospodarzy ćwiczeń, przyjęła na swoim terytorium tysiące żołnierzy i setki jednostek sprzętu sojuszniczego. W ćwiczeniu DR-24 uczestniczyło około 20 tys. żołnierzy i 3500 pojazdów z dziesięciu państw NATO, w tym 15 tys. żołnierzy Sił Zbrojnych RP. Tak duża liczba wojskowych kolumn sprawiła, że żółte znaki stały się widoczne na wielu trasach.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Znowu zrobiło się głośno o nowym znaku z białym rombem. Mandat to 600 zł. Stawiają go na zachodzie
Czym są żółte znaki MLC i kto się ma do nich stosować?
Żółte znaki, które pojawiły się przy polskich drogach, nie dotyczą cywilnych użytkowników dróg. Obowiązują wyłącznie kierowców pojazdów wojskowych. Oznaczenia te, zgodnie z kodeksem, noszą symbole od W-1 do W-7 i są określane jako "dodatkowe znaki dla kierujących pojazdami wojskowymi". Ich głównym celem jest informowanie o klasie obciążenia mostów oraz o szerokości i wysokości mostów czy tuneli. Takie znaki można spotkać w pobliżu obiektów inżynieryjnych, przez które mogą przejeżdżać wojskowe kolumny.
Znaki te mają kształt koła, a ich rozmiar zależy od rodzaju ruchu na moście: 40 cm średnicy dla mostów jednokierunkowych i 60 cm dla dwukierunkowych. Umieszczane są na początku tras wykorzystywanych przez pojazdy wojskowe oraz tuż przed mostami, zwykle w odległości do 100 m przed przyczółkiem.
Jakie informacje przekazują wojskowe znaki drogowe?
Wojskowe znaki drogowe przekazują szczegółowe informacje dotyczące możliwości przejazdu przez mosty i inne obiekty. Wśród nich wyróżnia się:
- W-1: klasa obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym
- W-2: klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym
- W-3: klasa obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym dla pojazdów kołowych i gąsienicowych
- W-4: klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym dla pojazdów kołowych
- W-5: klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym dla pojazdów gąsienicowych
- W-6: szerokość mostu lub środka przeprawowego
- W-7: wysokość skrajni pionowej na moście lub w tunelu
Dla cywilnych kierowców te oznaczenia nie mają praktycznego znaczenia, jednak ich obecność może sugerować możliwość spotkania kolumn wojskowych na trasie. Warto pamiętać, że pojazdy wojskowe nie są pojazdami uprzywilejowanymi i muszą przestrzegać ogólnych zasad ruchu drogowego, chyba że korzystają z sygnałów świetlnych i dźwiękowych.
Klasa obciążenia mostu — co oznacza numer MLC?
Zgodnie z umową standaryzacyjną NATO STANAG 2021, państwa członkowskie mają obowiązek wyznaczać wojskową klasę obciążenia obiektów mostowych na drogach publicznych według standardów sojuszu. Numer MLC (Military Load Classification) dotyczy nie tylko mostów, ale także wiaduktów, promów, tratw i pojazdów. Określa on maksymalną klasę pojazdów, które mogą bezpiecznie korzystać z danego obiektu.
W praktyce, jeśli numer klasy pojazdu jest mniejszy lub równy numerowi klasy mostu, promu czy drogi, pojazd może przejechać przez dany obiekt. W przeciwnym wypadku musi zawrócić. W umowie NATO wyróżniono 16 klas obciążenia, oznaczonych numerami od MLC 4 do MLC 150, które odpowiadają różnym typom pojazdów kołowych i gąsienicowych.
Obiekty mostowe z jezdnią o co najmniej dwóch pasach ruchu mają cztery klasy obciążenia: dwie dla pojazdów gąsienicowych (w jednej lub dwóch kolumnach) oraz dwie dla pojazdów kołowych (również w jednej lub dwóch kolumnach). Pojazdy wojskowe przejeżdżają przez mosty w odstępach co 30,5 m, w jednej lub maksymalnie dwóch kolumnach.
Jak ustala się klasy obciążenia mostów?
Umowa standaryzacyjna NATO nie określa szczegółowo sposobu wyznaczania klas obciążenia obiektów. Można je ustalać na podstawie obliczeń inżynieryjnych lub poprzez próbne obciążenie mostu. W Polsce Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie opracował metodę szybkiego wyznaczania wojskowych klas obciążenia, znaną jako MILORY. Do jej zastosowania niezbędna jest znajomość konstrukcji mostu, rozpiętości przęseł oraz innych szczegółowych parametrów technicznych.
Wojskowi kierowcy są odpowiednio przeszkoleni, by prawidłowo odczytywać te oznaczenia i stosować się do nich podczas przejazdu przez polskie drogi i mosty.