Znakomite osiągi zapewniają VW Golfowi R (już czwartej generacji) supermocny, 2-litrowy, doładowany silnik TSI, który osiąga 300 KM i bardzo wysoki moment obrotowy 380 Nm (od 1800 do 6200 obr./min.
Aby tak duży moment przenieść na koła, najnowszego Golfa R wyposażono w napęd na 4 koła (system 4MOTION ze sprzęgłem Haldex 5. generacji). Zawieszenie auta jest obniżone o 20 mm, w porównaniu ze zwykłymi wersjami.
Golfa R można zamówić z ręczną, 6-biegową skrzynią lub z przekładnią DSG - również 6-biegową. „Automat" jest szybszy, skrzynia DSG zapewnia przyspieszenie do „setki" w 4,9 sekundy, podczas gdy przyspieszanie z ręczą skrzynią trwa 5,1 sekundy.
Z daleka Golfa R można pomylić ze zwykłym Golfem. Auto nie ma bowiem jakichś spektakularnych dodatków typu tylny spoiler wielkości dużej półki na książki czy też wielkich wlotów powietrza. Jedyne co go wyróżnia to: cztery końcówki układu wydechowego, charakterystyczny wzór 18-calowych felg ze stopów lekich (opony w rozmiarze 225/40) oraz emblematy z literą R.
Nowy Golf R wyposażony jest seryjnie w dwustopniopwy układ ESC Sport. ESC zapewnia stabilizację toru jazdy, ale w sportowych próbach, np. w wyścigach na torze czaserm to przeszkadza. Po uaktywnieniu systemu ESC Sport układ reagule z pewną tolerancją, pozwalając na większe uślizgi auta i pokonywanie zakrętów bokiem. ESC można też całkowicie wyłączyć.
Sportową jazdę ułatwia też progresywny układ kierowniczy - od oporu do oporu wystarczy zaledwie 2,1 obrotu koła kierownicy (w zwykłych odmianach Golfa 2,75 obrotu). Takie przełożenie układu kierowniczego pozwala na sportową jazdę i szybkie reagowanie kierownicą na zachowanie auta, np. uślizgi tyłu.
Wnętrze Golfa R jest i sportowe, i luksusowe jednocześnie. Przednie fotele zostały mocno wyprofilowane, pokryto je tkaniną w połączeniu z alcantarą. Na desce rozdzielczej centralne miejsce zajmuje ekran dotykowy (dostępny w trzech rozmiarach: 5, 5,8 lub 8 cali).
VW Golf R czwartej generacji w podstawowej konfiguracji kosztuje 147 490 zł. Doposażenie go w opcjonalne dodatki, np. skrzynię DSG, 19-calowe koła, automatyczny tempomat ACC, adaptacyjną regulację zawieszenia, system wyboru profilu jazdy, system rozpoznawiania znaków drogowy i wiele innych dostępnych układów z łatwością zwiększy cenę do ponad 200 tys. zł.
ZOBACZ TAKŻE: