Takie uściślenie jest konieczne. Dlaczego? Otóż w przeciwnym razie mamy do czynienia z sytuacją, w której modele najczęściej użytkowane przez klientów z racji swojej dużej liczby automatycznie będą wymienianie jako te najbardziej zagrożone kradzieżą. A w rzeczywistości nie zawsze tak musi być.

Poniżej znajduje się ranking najczęściej kradzionych pojazdów w 2009 roku, skonstruowany w oparciu o policyjne statystyki:

Porównując policyjne statystyki kradzieży aut za rok ubiegły z danymi rejestracyjnymi z lat 2000-2010, przygotowaliśmy poniższą listę modeli według najwyższego współczynnika skali kradzieży (w nawiasie znajdują się wartości w odniesieniu na każde 1000 zarejestrowanych egzemplarzy):

1.   Fiat Cinquecento: 64,72

2.   Fiat 126p: 26,23

3.   SEAT Leon: 10,43

4.   Audi A6: 6,64

5.   Fiat Uno: 5,1

6.   VW Passat: 4,44

7.   Peugeot 307: 3,89

8.   Audi A3: 3,8

9.   Audi A4: 3,54

10. Toyota Corolla: 3,11

11. Fiat Panda: 2,96

12. SEAT Toledo: 2,89

13. SEAT Ibiza: 2,5

14. Skoda Octavia: 2,45

15. VW Golf: 2,06

16. Toyota Avensis: 2,05

17. Honda Civic: 1,98

18. Toyota Yaris: 1,97

19. Audi 80: 1,77

20. Fiat Seicento: 1,74

21. VW Polo: 1,28

22. Renault Megane: 1,18

23. Skoda Fabia: 0,9

24. Ford Focus: 0,84

25. Opel Vectra: 0,81

26. Ford Escort: 0,78

27. Ford Mondeo: 0,75

28. Opel Astra: 0,43

Jak widać, przedstawiany w mediach jako najczęściej kradziony VW Passat znajduje się dopiero na szóstej pozycji w rankingu. Czołowe miejsca w tym zestawieniu zajmują modele wytwarzane niegdyś w Polsce, a najwyżej sklasyfikowanym autem wśród marek zachodnich jest SEAT Leon. Najmniejszy współczynnik skali kradzieży spośród wszystkich modeli wymienionych w cytowanych statystykach policji ma natomiast produkowany m.in. w Polsce Opel Astra (0,43).

Trzeba jednak dodać, że wykorzystane do sporządzenia powyższego opracowania dane obejmują pierwsze rejestracje dopiero od roku 2000. Niektóre z modeli były produkowane wcześniej i rejestrowane przed 2000 rokiem (takie auta jak 126p i Cinquecento praktycznie nie występują w bazie IBRM Samar). Również w przypadku innych pojazdów produkowanych przed 2000 rokiem dane rejestracyjne są zaniżone, a to oznacza, że współczynnik skali kradzieży dla poszczególnych modeli może być jeszcze niższy niż podano wyżej.

Ze statystyk policyjnych wynika, że liczba samochodów kradzionych w Polsce z roku na rok systematycznie spada, a dodatkowo efekty przynoszą działania podejmowane przez funkcjonariuszy przeciwko złodziejom aut.