Takie uściślenie jest konieczne. Dlaczego? Otóż w przeciwnym razie mamy do czynienia z sytuacją, w której modele najczęściej użytkowane przez klientów z racji swojej dużej liczby automatycznie będą wymienianie jako te najbardziej zagrożone kradzieżą. A w rzeczywistości nie zawsze tak musi być.
Poniżej znajduje się ranking najczęściej kradzionych pojazdów w 2009 roku, skonstruowany w oparciu o policyjne statystyki:
Porównując policyjne statystyki kradzieży aut za rok ubiegły z danymi rejestracyjnymi z lat 2000-2010, przygotowaliśmy poniższą listę modeli według najwyższego współczynnika skali kradzieży (w nawiasie znajdują się wartości w odniesieniu na każde 1000 zarejestrowanych egzemplarzy):
1. Fiat Cinquecento: 64,72
2. Fiat 126p: 26,23
3. SEAT Leon: 10,43
4. Audi A6: 6,64
5. Fiat Uno: 5,1
6. VW Passat: 4,44
7. Peugeot 307: 3,89
8. Audi A3: 3,8
9. Audi A4: 3,54
10. Toyota Corolla: 3,11
11. Fiat Panda: 2,96
12. SEAT Toledo: 2,89
13. SEAT Ibiza: 2,5
14. Skoda Octavia: 2,45
15. VW Golf: 2,06
16. Toyota Avensis: 2,05
17. Honda Civic: 1,98
18. Toyota Yaris: 1,97
19. Audi 80: 1,77
20. Fiat Seicento: 1,74
21. VW Polo: 1,28
22. Renault Megane: 1,18
23. Skoda Fabia: 0,9
24. Ford Focus: 0,84
25. Opel Vectra: 0,81
26. Ford Escort: 0,78
27. Ford Mondeo: 0,75
28. Opel Astra: 0,43
Jak widać, przedstawiany w mediach jako najczęściej kradziony VW Passat znajduje się dopiero na szóstej pozycji w rankingu. Czołowe miejsca w tym zestawieniu zajmują modele wytwarzane niegdyś w Polsce, a najwyżej sklasyfikowanym autem wśród marek zachodnich jest SEAT Leon. Najmniejszy współczynnik skali kradzieży spośród wszystkich modeli wymienionych w cytowanych statystykach policji ma natomiast produkowany m.in. w Polsce Opel Astra (0,43).
Trzeba jednak dodać, że wykorzystane do sporządzenia powyższego opracowania dane obejmują pierwsze rejestracje dopiero od roku 2000. Niektóre z modeli były produkowane wcześniej i rejestrowane przed 2000 rokiem (takie auta jak 126p i Cinquecento praktycznie nie występują w bazie IBRM Samar). Również w przypadku innych pojazdów produkowanych przed 2000 rokiem dane rejestracyjne są zaniżone, a to oznacza, że współczynnik skali kradzieży dla poszczególnych modeli może być jeszcze niższy niż podano wyżej.
Ze statystyk policyjnych wynika, że liczba samochodów kradzionych w Polsce z roku na rok systematycznie spada, a dodatkowo efekty przynoszą działania podejmowane przez funkcjonariuszy przeciwko złodziejom aut.