Lata 60. były okresem wojny domowej oraz niestabilnej sytuacji politycznej w Kolumbii. Poza Renault żaden z motoryzacyjnych koncernów nie odważył się na poważną inwestycję w tym kraju, a wiele z ówczesnych pojazdów jeżdżących po drogach Kolumbii pamiętało jeszcze lata 30. Były to głównie auta produkcji amerykańskiej.

Zaporowe cła i system podatkowy kraju nie zachęcały do importu nowych aut.

Już rok po otwarciu firmy SOFASA z hal nowego zakładu Envigado w departamencie Antioqua wyjechały pierwsze egzemplarze kolumbijskiego Renault 4. Niedługo później rozpoczęto montaż większego modelu R6, przeznaczonego głównie na taksówki. W roku 1973 zmontowano 1550 egzemplarzy Renault 12.

Dwa lata później SOFASA wprowadziła na rynek dostawczy Renault 4 Fourgonette. Początkowo produkcja była skierowana wyłącznie na potrzeby rodzimego rynku. Wraz z rozbudową zakładu, auta z Envigado eksportowano do Wenezueli i Ekwadoru. W 1979 roku produkcja osiągnęła liczbę 25 007 pojazdów.

W 1981 roku model 18 zastąpił wysłużoną dwunastkę, która powstała w liczbie ponad 56 tysięcy egzemplarzy. Kolejno wprowadzano nowoczesne Renault 9 i 11, wycofując model 6. Przez lata w produkcji pozostawał model 4, który zmotoryzował Kolumbię, kraj liczący dziś 45 milionów mieszkańców. Jeszcze w 1991 roku montowano go jako Renault 4 Amigo Fiel. Egzemplarze czwórkimożna do dziś zobaczyć na ulicach Bogoty, Baranquilla czy Cali.

Powolna stabilizacja sytuacji politycznej sprzyjała rozwojowi firmy SOFASA i wprowadzaniu nowoczesnych modeli. SOFASA oferowała flagowy model Renault 21 oraz popularną dziewiątkę, dostępnąw wersjach Super, Brio i Malimo, różniących się wyposażeniem. Firma rozwijała sieć salonów sprzedaży oraz autoryzowanych warsztatów na terenie całej Kolumbii, zdobywając wiodącą pozycję na rynku. W latach 90. wprowadzano kolejne modele – 19, Clio i Laguna.

W 1995 roku powstała wenezuelska filia SOFAVEN, która uczestniczyła w montażu Renault Twingo. Dwa lat później SOFASA zmodernizowała model 9, w tym czasie zadebiutował też model Megane w kilku wersjach nadwoziowych.

Oferta

W ofercie firmy SOFASA znajdują się modele, które są dobrze znane z polskich ulic. Gamę otwierają: Twingo, Clio, Megane II Hatchback, Sandero, Kangoo/Kangoo Sportway, Scenic Sportway, Koleos 4x4. W Envigado produkuje się także Renault Symbol II, które w Polsce znane jest jako Thalia oraz Renault Logan (identyczne z modelem Dacia Logan).

SOFASA jest ważnym partnerem koncernu Renault w Ameryce Południowej. Dostarcza samochody do kilku krajów ościennych zjednoczonych w Pakcie Andyjskim, południowoamerykańskim odpowiedniku UE. Renault z SOFASA eksportowane są do Chile, Ekwadoru, Boliwii oraz innych krajów tego regionu. Firma aktywnie wspiera wenezuelską filię SOFAVEN oraz sieć Renault w Ekwadorze.

Wyznaczanie standardów

Firma SOFASA świętuje swoje 40-lecie jako renomowany producent, znany ze swoich wysokich standardów jakości i uznawany za najlepszy zakład produkcyjny Renault w całej Ameryce pod względem wskaźników jakości, kosztów produkcji, terminowości oraz wydajności pracy. W ostatnich latach firma wielokrotnie zdobywała też tytuł Pracodawcy Roku oraz Nagrodę Krajów Ameryki Łacińskiej za jakość wyrobów.

Jednym z priorytetów korporacyjnych Renault jest troska o środowisko naturalne. SOFASA wprowadziła restrykcyjne normy stosowane we wszystkich europejskich zakładach koncernu, mające na celu ograniczenie zanieczyszczeń środowiska. W latach 2005–2008 o 56 % zredukowano emisję toksycznych NOx oraz dwutlenku węgla do atmosfery, ograniczając także straty energii i pobór wody, przy stałym wzroście produkcji.

Obecnie firma zatrudnia ponad 900 pracowników i posiada 116 punktów obsługi posprzedażnej w całym kraju. Wszystkie wyposażone są w najnowocześniejszy sprzęt obsługiwany przez specjalnie przeszkoloną kadrę techników. SOFASA posiada certyfikat systemu jakości ISO 9002 : 94.

Sieć licencji

Licencje na produkcję Renault trafiały do wielu krajów świata. W latach 50. japońska firma Hino montowała słynne 4 CV. W lipcu 1959 roku rozpoczęto produkcję samochodu Alfa Romeo 1090, licencyjnej wersji Renault Dauphine. Kilka modeli, m.in. Renault 16 montowano w australijskich zakładach Heidelberg koło Melbourne. Między 1966 a 1970 rokiem wbułgarskim Płowdiw budowano Renault 8 i 10 znane pod nazwą Bulgarrenault.

Najbardziej znanym przykładem jest współpraca z Dacią, która dziś jest częścią koncernu Renault. Początkowo montowano tylnosilnikowy model R8 przez Uzina de Autoturisme Pitesti jako Dacia 1100. W 1969 roku zastąpił go nowszy model 12, budowany w Argentynie, Hiszpanii oraz Turcji. Kolejne generacje auta nosiły oznaczenia 1310/1400/1410, Nova, SuperNova oraz Solenza.

W 2004 roku wprowadzono model Logan. Przez trzy lata wwytwórni w Mioveni powstawały także dostawcze modele Dacia D6 będące rumuńską wersją Renault Estafette, a także mało znana Dacia 2000 – czyli licencyjna odmiana Renault 20. Samochody Renault budowano w zakładach FASA-Renault w Hiszpanii. Oprócz Renault 7, niewielkiego sedana spokrewnionego technicznie z popularną R5, montowano tam nawet krótką serię sportowego coupe Renault Alpine A 110.

Od montażu słynnej czwórki rozpoczęła się działalność jugosłowiańskiego zakładu w Novo Mesto, który dziś stanowi słoweńską filię koncernu. Ten pojazd budowany był także w irlandzkim Wexford. W latach 80. we współpracy z firmą AMC w USA montowano model 9 znany jako Alliance, a także 11 pod nazwą Encore. Ostatnim amerykańskim autem był Medallion – wersja Renault 21. Dziś poza Francją samochody Renault są produkowane w Argentynie, Brazylii, Kolumbii, Maroku, Meksyku, Portugalii, Słowenii i Turcji oraz w Korei pod marką Renault Samsung Motors.