"Podzieliliśmy przetargi na kwartały (...). Do końca pierwszego kwartału zostało kilkanaście dni, ale w tym czasie uruchomimy jeszcze kilka przetargów. W pozostałych trzech kwartałach zostanie ogłoszonych kolejnych. 44 to jest plan inwestycji na bieżący rok" - powiedział na konferencji prasowej Grabarczyk.

Jak dodał, oprócz nowo uruchamianych inwestycji, będą realizowane te, które zostały już zakontraktowane w postaci umów. W 2008 roku rozstrzygnięto 32 przetargi na kwotę ok. 14 mld zł. W trakcie procedury przetargowej jest zaś 30.

Grabarczyk podkreślił, że przyjęty we wtorek przez rząd projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym tworzy spójny system finansowania budowy krajowych dróg, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

"Przyjęto, że środki na inwestycje drogowe będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego. Pozostałe wydatki w zakresie utrzymania i zarządzania krajowymi drogami będą finansowane z budżetu państwa" - wyjaśnił. Jak dodał, rok 2009 będzie rokiem przejściowym, w którym wszystkie wydatki będą pokrywane z KFD. Pozwoli to na zaplanowane przez rząd oszczędności na ok. 9,7 mld zł w br.

"KFD będzie zasilany pożyczkami, ale także emisjami obligacji, które będą uruchamiane przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Będzie także dopuszczone tzw. finansowanie pomostowe ze środków własnych BGK" - powiedział Grabarczyk.

Minister przypomniał, że niebawem zostanie ogłoszony kolejny przetarg na budowę odcinka autostrady A2 Stryków-Konotopa.

"Pracujemy nad koncepcją pięciu odcinków po to, by zagwarantować, że ten cały odcinek pomiędzy Strykowem a Konotopą będzie dostępny dla kierowców przed Euro 2012. Może się zdarzyć, że najkorzystniejszą ofertę na wszystkie pięć odcinków złoży konkretne konsorcjum" - powiedział Grabarczyk.

Pod koniec lutego ministerstwo infrastruktury ogłosiło, że niepowodzeniem zakończyły się negocjacje w sprawie budowy odcinka autostrady A2 Stryków-Konotopa. Poinformowało, że w marcu zostanie ogłoszony kolejny przetarg.

Pierwotnie budowa odcinka miała być prowadzona w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Ubiegały się o to dwie firmy: Autostrada Mazowsze SA i Autostrada Południe SA. Jednak będzie ona budowana w systemie "Projektuj i Buduj". Oznacza to, że koszty finansowania budowy pokryje Skarb Państwa, a GDDKiA będzie odpowiedzialna za przeprowadzenie przetargu.

Grabarczyk poinformował na konferencji, że resort stara się o 3 mld euro kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego; pieniądze będą przeznaczone na budowę autostrad.

"Mam przed sobą wniosek do EBI, w którym minister finansów zwraca się o środki na realizację konkretnych zadań inwestycyjnych. Wśród tych zadań wymienione są autostrada A1, A2 i A4. Staramy się o ponad 3 mld euro" - powiedział.

Decyzja o przyznaniu Polsce kredytu może zapaść pod koniec kwietnia.

Prezes EBI Philippe Maystadt mówił na początku marca, że EBI pożyczy Polsce w 2009 r. od 3,5 do 4 miliardów euro. Natomiast wiceprezes EBI Marta Gajęcka szacowała, że z napływających do banku wniosków wynika, iż w tym roku Polska może dostać ok. 6 mld euro kredytów z EBI. W roku 2008 było to 2,84 mld euro.