Zaskakuje skala problemu i łatwość, z jaką można go rozwiązać. Mowa o akcji serwisowej, którą przeprowadzi Toyota w pojazdach marek Toyota i Lexus. Pozornie błaha usterka może mieć wpływ na uzyskanie pomocy w krytycznej sytuacji.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Usterka obowiązkowego systemu umożliwiającego wezwanie pomocy

System automatycznego wzywania pomocy, tzw. eCall, od 1 kwietnia 2018 r. jest obowiązkowym elementem każdego nowego samochodu osobowego i dostawczego o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 t sprzedawanego w Unii Europejskiej. Celem wprowadzenia systemu eCall była chęć skrócenia czasu powiadamiania służb ratunkowych o wypadku.

I właśnie ten element zawiódł w tysiącach Toyot i Lexusów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował, że w przypadku zaistnienia usterki osoba znajdująca się w pojeździe nie dostaje ostrzeżenia, iż system nie może nawiązać połączenia alarmowego.

Naprawy wymaga łącznie 20 modeli Toyoty i Lexusa

W Polsce kampanią naprawczą objętych jest 19 tys. 291 samochodów. Są to egzemplarze wyprodukowane w RPA, Czechach, Francji, Japonii, Turcji, USA i Wielkiej Brytanii. Na liście znalazły się:

  • Aygo (okres produkcji: 27.09.2022-03.08.2023);
  • bZ4X (okres produkcji: 29.03.2022-04.07.2023);
  • Camry (okres produkcji: 19.05.2023-30.06.2023);
  • C-HR TMMT (okres produkcji: 05.01.2022-01.08.2023);
  • Corolla (okres produkcji: 09.10.2020-04.08.2023);
  • Corolla Cross (okres produkcji: 20.07.2022-04.07.2023);
  • ES (okres produkcji: 12.01.2023-26.06.2023);
  • Highlander (okres produkcji: 02.02.2023-12.06.2023);
  • Hilux (okres produkcji: 07.09.2021-05.06.2023);
  • LS 500/500H (okres produkcji: 10.02.2023-12.06.2023);
  • Mirai (okres produkcji: 26.01.2023-27.04.2023);
  • NX (okres produkcji: 16.11.2021-10.07.2023);
  • Prius/PHEV (okres produkcji: 15.03.2023-07.07.2023);
  • RAV4 (okres produkcji: 06.10.2022-18.07.2023);
  • RAV4 PHV (okres produkcji: 24.11.2022-07.07.2023);
  • RX (okres produkcji: 20.12.2022-03.07.2023);
  • RZ (okres produkcji: 02.02.2023-29.06.2023);
  • UX (okres produkcji: 09.09.2022-06.07.2023);
  • Yaris (okres produkcji: 14.06.2021-03.08.2023);
  • Yaris Cross (okres produkcji: 15.07.2021-28.07.2023).

Właściciele aut wymagających naprawy i tak mają powody do zadowolenia. Urządzenia telematyczne (DCM) zostaną zaktualizowane automatycznie przez SMS wysłany bezpośrednio do pojazdu. Nie ma potrzeby zgłaszania się do autoryzowanych stacji obsługi (ASO).