Logo
WiadomościAktualnościAmerykańskie klimaty

Amerykańskie klimaty

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Są wprawdzie braćmi, ale zupełnie niepodobnymi. Współpraca dwóch niemieckich producentów - Volkswagena i Porsche - nad nowymi samochodami terenowymi nie zawsze przebiegała w pełnej harmonii.

W kwestii stylistyki nadwozia i wnętrza firmy poszły różnymi drogami. Podczas gdy Porsche stosuje w designie Cayenne elementy wyraźnie nawiązujące do "911", Volkswagen zbliża swój model wyglądem do limuzyny klasy wyższej D1. Na pierwszy rzut oka Colorado sprawia wrażenie potężnego Passata Varianta z dużym prześwitem. Za to Cayenne przypomina nieco czterodrzwiową, wysoko zawieszoną Carrerę.Z "911" projektanci Porsche przejęli między innymi stylistykę przedniej części nadwozia z charakterystycznymi reflektorami i trzyczęściowym wlotem powietrza. Typowa dla Porsche jest pozycja stacyjki po lewej stronie kierownicy. Pakiet Top Country zwiększający przydatność Cayenne do jazdy w warunkach terenowych, zawierający większe koła, inne opony, osłonę spodu i zmienną charakterystykę zawieszenia będzie wymagał dopłaty.Dostęp do Colorado umożliwi karta chipowa. Silnik uruchamiany będzie za pomocą przycisku. Wskaźniki, konstrukcja konsoli środkowej, dźwignia zmiany biegów przejęte zostaną w dużej mierze bez zmian z luksusowej limuzyny D1, prezentowanej dotychczas na wystawach samochodowych, ale przeznaczonej do seryjnej produkcji.Volkswagen i Porsche zdecydowały się na różne rozwiązania także w zespole napędowym. Pod maską Cayenne pracować będzie nowy 4,5-litrowy V8, dostępny w wersji wolno ssącej i jako biturbo. Słabszy wariant osiągnie moc 340 KM, turbodoładowany - 450. W kilka miesięcy po debiucie rynkowym ofertę uzupełnić ma zakupiony u Volkswagena 3,2-litrowy V6 o mocy 240 KM. Gama silnikowa Colorado sięgnie od 2,5-litrowego turbodiesla V6 TDI o mocy 180 KM po W12 o pojemności skokowej 6,0 l. Pomiędzy nimi zmieszczą się 2,8-litrowy V6 o mocy 204 KM, 3,8-litrowy W8 o mocy 280 KM i prezentowany w studyjnym AAC V10 TDI (por. informacja po lewej).Volkswagen zamierza produkować rocznie 80 tys. Colorado. Po wstępnym montażu w nowo wybudowanych zakładach w słowackiej Bratysławie samochody zostaną przetransportowane do montażu końcowego do Niemiec, do Drezna. Tam powstaje słynna już "szklana" fabryka Volkswagena, w której poza tym produkowany będzie topowy Passat z silnikiem W8 i wspominana już limuzyna D1. 126 km na zachód, w Lipsku Porsche buduje nową fabrykę dla Cayenne, którego produkcja sięgnąć ma 20 tys. egz.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: