Android Auto 7.9 Coolwalk po raz pierwszy pokazano już w maju. Jeszcze do niedawna serwisy powszechnie informowały, że dla tego wydania, dostępnego jeszcze w wyłącznie testowej wersji beta, Google nie podało żadnych informacji. W dostępnych w sieci kompilacjach oznaczonych numerem 7.9 do niedawna nie umieszczono nawet nowości znanych właśnie pod kodową nazwą Coolwalk. Wiele serwisów internetowych otwarcie informowało, że owszem nowa wersja jest i można ją pobrać, aczkolwiek nie wiadomo, co w niej zamieszczono i jak jest lista zmian.

Teraz w najnowszej kompilacji w końcu pojawiły się nowości z projektu Coolwalk. Są one może w sumie niewielkie, jeśli chodzi o same możliwości Android Auto, za to znaczące w kwestii poprawy bezpieczeństwa.

Android Auto 7.9 Coolwalk - bardziej komfortowo i bezpieczniej

Android Auto 7.9 Coolwalk wprowadza przede wszystkim zmiany, jeśli chodzi o — nazwijmy to umownie — wygląd aplikacji. Interfejs uczyniono bardziej użytecznym, a przez to także bardziej bezpiecznym. Jest on teraz warstwowy, a aplikacje zajmują w nim różne ilości miejsca, w zależności od ich ważności. Co bardzo istotne, priorytet poszczególnych z nich można sobie samemu ustalać. Domyślnie najwyższy poziom istotności ma aplikacja nawigacyjna, czyli najczęściej Mapy Google. W efekcie, kiedy np. będziemy chcieli skorzystać z odtwarzacza muzyki, czy system odbierze wiadomość z komunikatora i wybierzemy jej otwarcie, system już nie przełączy nas na tę aplikację, ale otworzy wiadomość obok Map, a odtwarzacz będzie dalej umieszczony na ekranie, ale nie włączy się na jego pełną wielkość, a Mapy nie zostaną "zepchnięte" chwilowo na dalszy plan i dalej będą widoczne. Poniższe wideo bardzo dobrze ilustruje tę sytuację:

Ta z pozoru mała zmiana, nie tylko pozwala bardziej wydajnie korzystać z aplikacji dostępnych za pomocą Android Auto, ale także poprawia bezpieczeństwo. Jeśli często korzysta się np. z Map Google i mają one wysoki priorytet, zawsze będą na ekranie, a inne mniej ważne aplikacje wyświetlane będą niejako "obok" z mniejszą ważnością. Taki układ owocuje także rzadszą koniecznością używania ekranu podczas jazdy — nie trzeba już będzie np. przełączać się z powrotem na Mapy Google, kiedy będziemy przez chwilę chcieli skorzystać z aplikacji do streamingu audio (dajmy na to ze Spotify), co przełoży się na zwiększenie bezpieczeństwa podczas jazdy — mniej klikania w ekran to większe skupienie się na drodze.

Coolwalk wprowadza także dość istotną zmianę z punktu widzenia użytkownika. Poprzednie wersje Android Auto można było uruchomić także z poziomu smartfonu. 7.9 Coolwalk da się "odpalić" już tylko z poziomu samochodu.

Android Auto 7.9 Coolwalk - wersja beta gotowa do przetestowania

Android Auto 7.9 Coolwalk można już przetestować. Aplikacja dostępna jest jednak dopiero w wersji beta, nie jest jeszcze więc dopracowana w każdym calu. Google nadal nad nią pracuje, ale jest już na tyle stabilna, że można sprawdzić ją w swoim samochodzie. Aplikację pobrać można jednak nie ze sklepu Google, ale z jednego z serwisów z plikami .apk, np. z Softpedii, czy APK Mirror. Pamiętać trzeba, że wersje beta (zgodnie z ich nazwą) testuje się na własną odpowiedzialność.