- Odbywający się od dekady w brytyjskiej stolicy Concours of Elegance organizowany we współpracy z firmą A. Lange & Söhne jest najważniejszą tego typu imprezą w Wielkiej Brytanii i jedną z trzech najlepszych na świecie.
- W tym roku główną rolę na imprezie będzie odgrywał Aston Martin
- Organizator obiecuje, że w ogrodach Pałacu Hampton Court w zachodnim Londynie przedstawione zostaną najwspanialsze egzemplarze z bogatej historii firmy
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Niewątpliwą gwiazdą imprezy będzie ukochany Aston martin DB6 Volante Księcia Wali, który wraca na Concours of Elegance po 10 latach – był również prezentowany na inauguracyjnej wystawie w 2012 roku. Model ten jest prawdopodobnie jednym z najbardziej znanych brytyjskich pojazdów, ikoną, która pojawiała się na wielu ważnych wydarzeniach w ciągu ostatniego półwiecza. Pierwszy raz DB6 Volante w charakterystycznym kolorze Seychelles Blue został zaprezentowany podczas londyńskiego Salonu Samochodowego w 1966 roku, w samym środku lat 60., rok po swoim rodzeństwie Coupe.
Aston Martin DB5 V8
Na wystawie pojawi się również Aston Martin DB5 z potężnym silnikiem V8 pod znajomą długą maską. Prawdziwie fascynujący egzemplarz "NPP 7D" był pierwszym fabrycznym prototypem wykorzystanym do opracowania silnika V8, który miał zastąpić wysłużoną, zaprojektowaną przez Tadka Marka rzędową szóstkę – używaną od czasu wprowadzenia DB4 w 1959 roku. Model testowy skonstruowali inżynierowie Astona w Newport Pagnell w 1966 roku, wykorzystując podwozie DB6 w zmodyfikowanej wersji nadwozia DB5. Platforma zaprojektowana do umieszczenia 4,0-litrowej szóstki wymagała poważnych modyfikacji, aby pomieścić pokaźne 5,3-litrowe V8. Powstały w ten sposób samochód, wykończony w niebieskim lakierze Pacific Blue, został poddany wyczerpującym testom. Każda jazda była skrupulatnie zapisywana w dzienniku pokładowym samochodu. W styczniu 1969 roku, po trzech latach ciągłych ocen i poprawek, projekt został zakończony – rozwój V8 został uznany za sukces przez kierownictwo Astona Martin. V8 wkrótce trafiło do modelu DBS V8, dając początek nowej serii modeli V8 z Newport Pagnell napędzanych "brutalem w garniturze"; tworząc trzon gamy Astona Martina aż do przełomu wieków. Co ciekawe, po przejściu na emeryturę, egzemplarz testowy nie został zezłomowany – zamiast tego został kupiony przez osobę prywatną. Ostatnio przygotowany przez specjalistów Nicholas Mee & Company, ten prawdziwy kawałek historii Astona Martina prezentuje się w doskonałej formie.
Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:
Aston Martin DB4GT Zagato
Do Pałacu Hampton Court zawita też kolejny naprawdę wyjątkowy Aston Martin – dla wielu najpiękniejszy ze wszystkich: uświęcony DB4GT Zagato, w swojej najbardziej niesamowitej formie. Łącząc sprawdzone, wysokowydajne układy mechaniczne DB4GT z oszałamiająco stylowym – i lekkim – aluminiowym nadwoziem włoskiej firmy Zagato, DB4GT Zagato reprezentował to, co najlepsze ze świata drogowego i wyścigowego Astonów Martinów z lat 60. Samochód, który zostanie zaprezentowany w Londynie, ma podwozie numer 1093/R i jest trzecim z "ultralekkich" egzemplarzy MP209 zorientowanych na sporty motorowe, wykończony w zaskakującym odcieniu French Racing Blue. Zbudowany w 1962 roku, został dostarczony jako nowy do zdeklarowanego entuzjasty martki i kierowcy wyścigowego Jeana Kerguena. 1093/R brał udział w wyścigu Le Mans w roku 1962, powracając rok później z serią ulepszeń mechanicznych i dodatków aerodynamicznych, w tym małym tylnym spojlerem, zaprojektowanym w celu poprawy stabilności w szybkich sekcjach ulicznego toru. Dzięki zgrabnej sylwetce Zagato, 4,0-litrowa szóstka pozwalała osiągać ponad 170 mil na godzinę (270 km/h) na prostej Mulsanne – DB4GT z nadwoziem MP209 Zagato był naprawdę szybkim samochodem. Egzemplarz, który będzie móżna podziwiać w Londynie został odrestaurowany przez specjalistów z RS Williams.
Aston Martin DB4
Do 70-osobowego grona uczestników konkursu elegancji dołączy również DB4 z konwencjonalnym nadwoziem. Ten uroczy egzemplarz jest jednym z 349 samochodów serii 2. Wprowadzone w 1960 roku, rok po premierze DB4, samochody serii 2 zawierały szereg modyfikacji, które miały na celu naprawienie "problemów wieku dziecięcego" napotkanych przez właścicieli serii 1. Poprawiono m.in. mocowanie maski silnika, by nie otwierała się podczas jazdy z dużą prędkością, a także dzięki większej misce olejowej i ulepszonej pompie olejowej chłodzenie 3,7-litrowej rzędowej szóstki o mocy 240 KM.
DB4, który zostanie pokazany na wystawie, był pierwotnie własnością dość ekscentrycznego brytyjskiego dżentelmena i entuzjasty wyścigów o nazwisku Syd Greene. Greene regularnie startował tym samochodem w wyścigach na terenie Wielkiej Brytanii i Europy i wyróżniał się tym, że prowadził samochód jedną ręką – lewą stracił w wypadku w wieku 16 lat. Choć taka kontuzja mogła stłumić entuzjazm i apetyt na wyścigi u niektórych, nie zniechęciła Greene'a. Opracował on osobliwą, ale skuteczną technikę wyścigową, polegającą na zmianie biegów prawą ręką – sięgającą w poprzek ciała, ponieważ był to samochód z kierownicą po prawej stronie – i jednoczesnym chwytaniu udami drewnianej obręczy kierownicy. Samochód został poddany pełnej renowacji w 1990 roku; prace obejmowały modernizację silnika do pełnej specyfikacji Vantage.
Aston Martin International
Na tym nie koniec. Na wystawie znajdzie się również dużo starszy Aston Martin International z 1930 roku, model z punktu zwrotnego w historii marki, podkreślający wyjście z burzliwego okresu problemów finansowych — kiedy to faktycznie zaprzestano produkcji — zanim firma została uratowana przez inżynierów Augustusa Bertelliego i Billa Renwicka. Opracowali oni nowy czterocylindrowy silnik i uznali, że Aston Martin może stanowić doskonałą platformę do jego prezentacji. Przejąwszy kontrolę nad firmą, wprowadzili swój 1,5-litrowy silnik do modelu International, a powstały w ten sposób samochód pokazali światu na londyńskim Salonie Samochodowym w 1929 roku. Ten sportowy samochód szybko zyskał sławę dzięki swojej prędkości, doskonałym hamulcom i imponującej zdolności do trzymania się drogi. Był też jak na swoje czasy bardzo drogi – cena 598 funtów odpowiadała kosztom dużego domu rodzinnego. Samochód, który zostanie zaprezentowany w Hampton Court jest szczególnie godny uwagi jako jeden z niewielu, który został zbudowany poza fabryką Astona Martina w Feltham, zamiast tego został "ubrany" w nadwozie Drophead Coupe przez Jamesa Younga.
- Przeczytaj także: Jaguar XJR — Alu-kot z dopalaczem!
Concours of Elegance od 2 do 4 września
Kolejne gwiazdy Concours of Elegance zostaną ogłoszone w najbliższych tygodniach. Poza główną ekspozycją pojazdów, Concours of Elegance zgromadzi około 1000 innych samochodów w serii specjalnych pokazów, a także aukcję samochodów kolekcjonerskich na żywo prowadzoną przez Gooding & Co.
James Brooks-Ward, Concours of Elegance CEO, powiedział: "Jesteśmy zachwyceni mogąc ogłosić, że tak spektakularna gama Aston Martinów będzie gwiazdą naszego pokazu. Wystawa zgromadzi najrzadsze i najbardziej znaczące samochody, które nosiły słynną skrzydlatą plakietkę, kreśląc historię tej najbardziej czarującej brytyjskiej marki. Starannie dobrana kolekcja — pochodząca z najlepszych prywatnych kolekcji na świecie — będzie celebrować wszystko to, co czyni Astona Martina wielkim: inżynierską pomysłowość, niezwykłą odporność i oczywiście urzekający talent projektowy. Ta funkcja jest odpowiednim dodatkiem do naszego jubileuszowego wydarzenia i nie możemy się doczekać, aby podzielić się nią z naszymi gośćmi."
Bilety na Concours of Elegance 2022 są dostępne już od 35 funtów za półdniowy wstęp, a pełne trzydaniowe pakiety gościnne od 320 funtów. Bilety można kupić na stronie concoursofelegance.co.uk/tickets
Żródło: newspress.co.uk