Jak poinformował w czwartek PAP rzecznik General Motors Poland Przemysław Byszewski, astra III sedan będzie wytwarzana na tej samej linii produkcyjnej co obecnie wytwarzane w fabryce modele, czyli astra II, agila i zafira. Zaplanowane na ponad rok przygotowania do produkcji nowego modelu polegać będą głównie na przystosowaniu do tego linii produkcyjnej.

"Astra III sedan będzie piątą wersją nadwozia tego samochodu. Nie znamy jeszcze jego szczegółowych parametrów, a jedynie rysunki prototypu. Na oficjalną prezentację trzeba będzie jeszcze poczekać" - powiedział Byszewski.

Szczegółów na temat produkcji nowej astry III jest na razie tak niewiele, że General Motors nie wydał jak dotąd żadnego oficjalnego komunikatu w tej sprawie. O tym, że nowy model będzie wytwarzany w Gliwicach, poinformowano jednak oficjalnie załogę fabryki.

Rzecznik dodał, że rocznie z taśmy gliwickiej fabryki, która będzie jedynym miejscem produkcji tego modelu na świecie, zjeżdżać ma ok. 30 tys. samochodów, z przeznaczeniem na rynki szeroko rozumianej Europy środkowo-wschodniej: Polski, Czech, Słowacji, Węgier, Bułgarii, Rumunii, krajów nadbałtyckich, państw byłej Jugosławii oraz - być może - Turcji.

Produkcja nowego modelu nie będzie wiązać się ani ze zwiększaniem zatrudnienia, wynoszącego obecnie ok. 3,2 tys. pracowników, ani zdolności produkcyjnych fabryki, szacowanych na ok. 180 tys. samochodów rocznie. Nie wiadomo jeszcze, kiedy fabryce uda się osiągnąć tę docelową moc. 2006 rok ma być - według Byszewskiego - rekordowy pod względem wielkości produkcji.

W ubiegłym roku z gliwickiej fabryki wyjechało blisko 128 tys. aut (w 2004 roku 116,5 tys.), z czego ponad 63 tys. astry II, 37 tys. agili i 27 tys. zafiry, której produkcję uruchomiono we wrześniu ubiegłego roku. Gdy w produkcji przybywać będzie nowej astry III, stopniowo mniej będzie przede wszystkim agili.

Rozpoczęcie wytwarzania zafiry, z którym wiązało się zwiększenie zatrudnienia w fabryce o blisko tysiąc osób, to część programu offsetowego, związanego z kupnem samolotu F-16 dla wojska. Ponad 90 proc. produkcji gliwickiego zakładu trafia na eksport. Od początku swojej działalności fabryka wyprodukowała w sumie ponad 600 tys. samochodów.