Ten duży, siedmiomiejscowy pojazd będzie pozycjonowany w USA w segmencie zaledwie średniej wielkości SUV-ów. Na Amerykanach samochody o długości ponad 5 metrów (Atlas ma 5037 mm długości, 1979 szerokości, 1768 mm wysokości) nie robią większego wrażenia i kupują je na masową skalę. W 2015 roku na ten fragment rynku przypadło 10 proc. wszystkich nowo rejestrowanych samochodów.

Atlas ma przekonywać do siebie nie tylko funkcjonalną i przestronną kabiną, ale również nowoczesnymi technologiami. Reflektory i światła do jazdy dziennej LED będą należeć do wyposażenia standardowego. Za dopłatą będą oferowane cyfrowy zestaw wskaźników (w USA pod nazwą Volkswagen Digital Cockpit), internetowe usługi Volkswagen Car-Net czy wysokiej jakości system audio marki Fender, składający się z 12 głośników i 480-watowego wzmacniacza. Nie zabraknie również najnowszych systemów bezpieczeństwa.

Auto będzie napędzane jednym z dwóch silników benzynowych: czterocylindrowym 2.0 TSI o mocy 238 KM lub bardziej odpowiadającym amerykańskim realiom silnikiem 3.6 V6, generującym 280 KM. Oba będą współpracować z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów, jednak słabsza wersja będzie wyposażona w przedni napęd, a mocniejsza – w 4Motion.

Volkswagen Atlas, obok Passata, będzie produkowany w zakładach w Chattanooga (stan Tennessee). Samochód trafi do oferty w USA w pierwszej połowie 2017 roku. Nieco później nowy model będzie dostępny również w Rosji i na Bliskim Wschodzie. Sprzedaż w Europie nie jest planowana.