Logo
WiadomościAktualnościAudi SQ7 TDI z potrójnym doładowaniem

Jest nią jednostka V8 o pojemności czterech litrów, wspomagana dwiema turbosprężarkami pracującymi selektywnie (przy niższym i średnim obciążeniu spaliny dopływają tylko do jednej z nich, druga włącza się dopiero przy wyższych obciążeniach). To jeszcze nie wszystko. Za doładowanie odpowiada ponadto elektrycznie napędzana sprężarka (EAV), dając dynamiczny zryw przy ruszaniu i wspierać silnik podczas przyspieszania przy niskich obciążeniach. Elektryczna sprężarka nie potrzebuje do pracy spalin, skutecznie eliminując tzw. „turbodziurę”. Ten patent znamy już z BMW, np. z modelu X5 M50d.

Flagowy SUV Audi dysponuje mocą 435 KM i momentem obrotowym na poziomie 900 Nm (dostępny już od 1000 do 3250 obr./min), który przekazywany jest na cztery koła poprzez ośmiostopniowy skrzynię automatyczną tiptronic. Sprint do pierwszej „setki” trwa tylko 4,8 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. SQ7 TDI gwarantuje wysokie osiągi, ale to odmiana, która ma cechować się jednocześnie niskim apetytem na paliwo. Producent deklaruje, że średnie spalanie wynosi 7,4 l/100 km (według nowego cyklu NEFZ, emisja CO2 wynosi 194 g CO2/km).

„W ślad za świetnie przyjętym na rynku modelem SQ5, koncepcję auta typu S z wysokoprężną jednostką napędową wdrażamy do serii Q7. Audi SQ7 TDI z silnikiem V8 TDI charakteryzuje się zużyciem paliwa na poziomie jednostki sześciocylindrowej” – powiedział dr Stefan Knirsch, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego.

Nowinką na pokładzie największego SUV-a marki z Ingolstadt jest również elektromechaniczna aktywna stabilizacja wychylania się pojazdu w zakrętach, która działa szybciej i efektywniej w porównaniu do konwencjonalnych stabilizatorów uruchamianych hydraulicznie. To rozwiązanie w połączeniu z elektryczną sprężarką spowodowało, że Audi SQ7 zostało wyposażone w instalację pokładową o zwiększonej mocy do napędzania systemów wymagających wyższego napięcia. Pod podłogą bagażnika zamontowano 48-woltowy akumulator litowo-jonowy o pojemności nominalnej 470 watogodzin i maksymalnej mocy wyjściowej 13 kW.

Audi nie podało ceny modelu SQ7 TDI. Nie wiemy jeszcze kiedy samochód trafi do sprzedaży.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium