E-tron to duma Audi – jest pierwszym seryjnie produkowanym modelem tej marki, który został wyposażony w elektryczny napęd. To uniwersalny, rodzinny i bardzo komfortowy SUV – te walory doceniło wielu z Was, naszych Czytelników, oddając na e-trona najwięcej głosów w kategorii „Wyznaczają ekotrendy”, do której nominowaliśmy samochody z alternatywnym napędem.
Najmocniejsza obecnie dostępna wersja 55 quattro potrafi na jednym ładowaniu przejechać nawet do 436 km (według cyklu pomiarowego WLTP), rozpędza się do 200 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,7 s. A to wszystko bezemisyjnie.
Za takimi osiągami stoją liczne zaawansowane rozwiązania, przede wszystkim z zakresu zarządzania energią i aerodynamiki. Dwa silniki, osiągające moc do 408 KM i moment obrotowy do 664 Nm, pozwalają zarówno bezszelestnie i bardzo dynamicznie nabierać prędkości, jak i skutecznie ją wytracać przy jednoczesnym odzyskiwaniu energii. Hamujący ze 100 km/h e-tron rekuperuje z mocą 230 kW. Elektryczne jednostki mogą wygenerować moment hamujący do 0,3 g – to wystarcza na 90 proc. hamowań w codziennej jeździe.
E-tron może się pochwalić bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza Cx, który wynosi 0,28. Jeśli samochód jest wyposażony w opcjonalne kamery zastępujące boczne lusterka wartość ta spada do 0,27, a to przekłada się na o 5 km większy zasięg. E-tron Sportback, który niebawem pojawi się w salonach, osiąga nawet współczynnik Cx 0,25.
W zależności od prędkości seryjne pneumatyczne zawieszenie się obniża, przez co zmniejsza opory aerodynamiczne. W trybie autostradowym prześwit wynosi tylko 146 mm. Jeśli chce się pokonać bezdroża, można go zwiększyć do 223 mm. Miechy powietrzne i adaptacyjne amortyzatory zapewniają też bardzo wysoki poziom resorowania i filtrowania wstrząsów płynących z kół do karoserii.
Przestronna kabina z wygodnymi fotelami zapewnia świetny komfort podróżowania. Jest starannie i luksusowo wykończona, naszpikowana ekranami ze znakomitą grafiką – jeśli auto wyposażono w „wirtualne lusterka”, kierowca korzysta z aż 5 monitorów. Wrażenie robi też wyciszenie wnętrza e-trona. Inżynierowie zadbali o to, by do uszu podróżujących nie docierały irytujące szumy toczenia opon ani powietrza – cisza dopełnia przyjemność jazdy e-tronem.
Szybkie ładowanie
Audi e-tron jest przystosowane do ładowania z mocą do nawet 150 kW. Dzięki temu uzupełnienie prądu w prawie pustym akumulatorze trwa około 30 minut. Ładowarki o tak wysokiej mocy będą powstawać w ramach sieci konsorcjum Ionity przy głównych europejskich szlakach komunikacyjnych.
Nowa wersja Sportback
Wiosną w salonach pojawi się druga wersja nadwoziowa Audi e-trona: Sportback. Tę odmianę cechują opadająca linia dachu w stylu coupé i bardziej pochylona tylna szyba. Mocniej zaakcentowane błotniki dodają sylwetce muskularności. Ten kształt karoserii pozwolił osiągnąć jeszcze niższy współczynnik oporu powietrza Cx: 0,25. Przyczynia się on do wydłużenia maksymalnego zasięgu do 446 km (WLTP). Ceny wersji 50 quattro: od 318 800 zł.
Produkcja neutralna pod względem emisji CO2
E-tron jest wytwarzany w fabryce Audi w Brukseli, która posiada certyfikat neutralności CO2. 95 proc. energii zasilającej zakłady pochodzi ze źródeł odnawialnych, reszta jest kompensowana przez projekty ochrony środowiska. Na dachach o powierzchni 37 tys. m2 znajdują się ogniwa fotowoltaiczne.
Dane techniczne
Wersja | 50 quattro | 55 quattro |
Silniki | 2 elektryczne, przy osiach | |
Poj. akumulatora brutto (kWh) | 71 | 95 |
Moc maks. (KM) | 313 | 360 (408*) |
Maks. moment obr. (Nm) | 540 | 561 (664*) |
Napęd | 4x4 | |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4901/1935/1629 | |
Pojemność bagażników (l) | 60 przód/600-1725 tył | |
Masa własna (kg) | 2370 | 2490 |
0-100 km/h (s) | 6,8 | 6,6 (5,7*) |
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 | 200 |
Śr. zużycie prądu (kWh/100 km) | 22,4 | 22,4 |
Zasięg wg cyklu WLTP (km) | 336 | 436 |
Cena (zł) | 307 500 | 341 800 |