• Autostrada Wielkopolska S.A. (AWSA) od 9 marca br. podnosi stawki opłat za przejazd trzema odcinkami autostrady koncesyjnej pomiędzy Koninem i Nowym Tomyślem, tłumaczą to m.in. rosnącymi kosztami utrzymania
  • Po raz pierwszy za przejazd 150-kilometrowym odcinkiem A2 mniej zapłacą motocykliści
  • AWSA przymierza się do rozbudowy odcinka Poznań Krzesiny — Poznań Wschód o trzeci pas ruchu

Już od czwartku (9 marca br.) od godz. 6.00 będą obowiązywały nowe, wyższe stawki za przejazd każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków autostrady A2 na odcinku Konin — Nowy Tomyśl. Zgodnie z nowym cennikiem za pokonanie jednego fragmentu kierowcy zapłacą:

  • Kat. 6 motocykle: 14 zł;
  • Kat. 1 pojazdy osobowe o dwóch osiach: 28 zł (wcześniej 26 zł);
  • Kat. 2 pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami: 43 zł (wcześniej 39 zł);
  • Kat. 3 pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami: 66 zł (wcześniej 60 zł);
  • Kat. 4 pojazdy samochodowe o więcej niż̇ trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami: 100 zł (wcześniej 91 zł);
  • Kat. 5 pojazdy ponadnormatywne: 280 zł (wcześniej 260 zł).

Wyższe stawki dotyczą jedynie tej części autostrady A2, którą zarządza Autostrada Wielkopolska S.A. (AWSA). Na pozostałym odcinku zarządzanym przez spółkę Autostrada Wielkopolska II S.A., tj. łączącym Nowy Tomyśl ze Świeckiem, na którym stawki ustala minister infrastruktury, ceny pozostają bez zmian.

To oznacza, że za przejazd całym fragmentem A2 od Konina do Świecka kierowcy samochodów osobowych zamiast dotychczasowych 96 zł od 9 marca 2023 będą płacili 102 zł.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Pomimo rosnących cen za przejazd powody do radości mają użytkownicy motocykli. Ci wreszcie doczekali się podobnego udogodnienia jak w przypadku autostrady A4. W efekcie od 9 marca za przejazd autostradą A2 na odcinku Konin — Nowy Tomyśl zapłacą o 50 proc. mniej niż kierowcy aut osobowych.

Drożyzna w kraju powodem wzrostu stawek za przejazd autostradą A2

Podwyżkę opłat AWSA tłumaczy wzrostem kosztów bieżącego utrzymania, kosztów finansowania (obsługi kredytów) oraz kosztem realizowanych i planowanych inwestycji. Jak podkreśla w swoim komunikacie spółka, wspomniane wyżej koszty utrzymania autostrady znacząco wzrosły m.in. z racji styczniowego podwyższenia cen nośników energii o 34 proc.

Ponadto już i tak wysokie stawki opłat w porównaniu z tymi obowiązującymi na państwowych odcinkach autostrad AWSA tłumaczy koniecznością uiszczania 23-procentowego podatku VAT. Ten obejmuje tylko koncesyjne autostrady.

Duże natężenie ruchu ciężarówek to konieczność remontów

AWSA przekazała, że średni dobowy ruch pomiędzy Koninem i Nowym Tomyślem wynosi ok. 30 tys. pojazdów. Znacznie większe natężenie notowane jest w okolicach Poznania. Pomiędzy zewnętrznymi węzłami obwodnicy stolicy Wielkopolski w ciągu doby przejeżdża nawet ponad 80 tys. pojazdów, a czasami niemal 100 tys. 30 proc. ruchu generują samochody ciężarowe, co przekłada się na zużycie nawierzchni i konieczność prowadzenia remontów.

W 2023 r. AWSA ma kontynuować duży remont nawierzchni na odcinku łączącym Nowy Tomyśl z Poznaniem. Spółka podkreśla, że nowa nawierzchnia pojawiła się już na węźle w Nowym Tomyślu, w Buku i na ponad 42-kilometrowym odcinku jezdni głównej. W planach natomiast jest dalszy remont nawierzchni fragmentu Buk — Poznań oraz na trzech kolejnych węzłach.

W br. przewidziany jest również remont obiektów inżynierskich, a także nowe inwestycje w rozwiązania proekologiczne, m.in. rozwój sieci ładowarek elektrycznych i wprowadzenie opraw oświetleniowych LED. Ponadto prowadzone są prace planistyczne i przygotowania do rozbudowy obwodnicy Poznania o trzeci pas ruchu na odcinku Poznań Krzesiny — Poznań Wschód.

Ładowanie formularza...