Auto Świat Wiadomości Aktualności Kamery i specjalne znaki przy polskich drogach. Dzięki nim ma być komfortowo i bezpiecznie

Kamery i specjalne znaki przy polskich drogach. Dzięki nim ma być komfortowo i bezpiecznie

Już w drugim kwartale br. mają rozpocząć się testy niektórych elementów centralnego systemu Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem (KSZR). Dzięki najnowocześniejszym urządzeniom KSZR będzie uzyskiwał m.in. informacje o prędkości, liczbie i rodzaju pojazdów jadących daną drogą, ale też dane o czasach przejazdu na poszczególnych trasach, informacje o stanie nawierzchni i zajętości miejsc parkingowych.

Krajowy System Zarządzania Ruchem (KSZR) docelowo ma zwiększyć komfort i bezpieczeństwo kierowców
GDDKiA
Krajowy System Zarządzania Ruchem (KSZR) docelowo ma zwiększyć komfort i bezpieczeństwo kierowców
  • KSZR ma umożliwić dynamiczne zarządzanie ruchem i korzystnie wpłynąć na poprawę poziomu bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy
  • Jednym z elementów KSZR jest projekt KSZRD, który w Polsce obejmie ponad 1,1 tys. km dróg
  • W ramach KSZRD zostanie zainstalowanych łącznie 3,5 tys. urządzeń ITS, takich jak kamery i znaki zmiennej treści
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T - etap I (KSZRD) jest obecnie największym projektem ITS (Inteligentne Systemy Transportowe) realizowanym w Europie. Po jego wdrożeniu możliwe będzie dynamiczne zarządzanie ruchem na drogach krajowych, a także poszerzenie zakresu informacji przekazywanych kierowcom.

Docelowo KSZRD pozwoli monitorować w czasie rzeczywistym informacje o ruchu i warunkach na wszystkich polskich autostradach oraz drogach ekspresowych, a co za tym idzie także dynamicznie i płynnie zarządzać ruchem, np. kierując na objazdy lub informując o utrudnieniach bądź zdarzeniach drogowych.

Krajowy Systemu Zarządzania Ruchem — postęp prac

Na obszarze Polski projekt KSZRD obejmie ok. 28 proc. długości sieci bazowej TEN-T, czyli ok. 1100 km dróg. W 2021 r. zakończyły się już prace związane z przygotowaniem dokumentacji systemu centralnego, który będzie odgrywał rolę „serca” KSZR, natomiast w 2022 r. oddano Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem (KCZR) w Warszawie oraz Regionalne Centrum Zarządzania Ruchem (RCZR) we Wrocławiu.

Centrum Zarządzania Ruchem we Wrocławiu
Centrum Zarządzania Ruchem we WrocławiuGDDKiA

Obecnie prowadzone są prace, których celem jest dostawa niezbędnych rozwiązań teleinformatycznych oraz ich zintegrowanie z urządzeniami (modułami rozproszonymi) instalowanymi w pasie drogowym. Te ostatnie posłużą do zbierania informacji o natężeniu ruchu, warunkach pogodowych, a w efekcie pozwolą odpowiednio zarządzać ruchem.

Na podstawie uzyskanych danych możliwe będzie informowanie kierowców o utrudnieniach. W tym celu wykorzystane zostaną tablice VMS oraz mobilne znaki zmiennej treści.

Mobilne znaki zmiennej treści
Mobilne znaki zmiennej treściGDDKiA

Zgodnie z obowiązującym harmonogramem wdrożenie i integracja systemu centralnego nastąpi w trzecim i czwartym kwartale 2023 r. Ponadto trwają już prace, które mają na celu zintegrowanie i wdrożenie KSZRD w RPW dla Łodzi, Gdańska, Katowic i Wrocławia.

3,5 tys. urządzeń ITS z myślą o komforcie i bezpieczeństwie kierowców

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poziom bezpieczeństwa i komfort jazdy na drogach objętych systemem ma się poprawić. To dlatego, że GDDKiA zyska możliwość sprawniejszego monitorowania i zarządzania ruchem drogowym oraz szybszego informowania służb o wszelkich zdarzeniach drogowych.

Urządzenie do pozyskiwania kompleksowych danych pogodowych
Urządzenie do pozyskiwania kompleksowych danych pogodowychGDDKiA

"Ukończenie prac umożliwi zarządzanie ruchem na międzynarodowym szlaku transportowym łączącym Gdańsk z Czechami i Słowacją, prowadzącym przez Warszawę, Łódź i okolice Katowic, z odnogą do Wrocławia. CPW obejmie wybrane odcinki dróg w granicach woj. mazowieckiego - A2, S7 i S8. Cztery RPW obejmą natomiast pozostałe odcinki dróg wspomnianego szlaku transportowego: S6 i S7 na terenie woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego, A1 i A2 w woj. łódzkim, A1, A4, S1 w woj. śląskim oraz Autostradową Obwodnicę Wrocławia A8 i A4 w woj. dolnośląskim i opolskim" — precyzuje GDDKiA.

W ramach KSZRD zostanie zainstalowanych 3,5 tys. urządzeń ITS, m.in. kamer oraz znaków zmiennej treści. W przypadku tych drugich wykorzystywane są znaki pryzmatyczne, tzw. PVMS, które przypominają tradycyjne oznakowanie i które mogą pokazywać jedną z trzech ustalonych wcześniej treści. Z kolei znaki VMS rysunki znaków oraz komunikaty wyświetlają za pomocą diod LED. Oznakowanie tego typu można zobaczyć zarówno na bramownicach nad drogą, jak i na urządzeniach mobilnych VMS.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji