- Prawie równo za miesiąc, 1 listopada, system opłat e-TOLL obejmie nowe drogi. Zmiana jest znacząca
- Mówimy aż o 1600 km nowych dróg ekspresowych i autostrad
- Opłaty nie dotyczą wszystkich kierowców
Wkrótce kierowcy będą musieli sięgnąć głębiej do kieszeni. Już 1 listopada system e-TOLL obejmie dodatkowe 1600 kilometrów dróg szybkiego ruchu, co oznacza znaczące poszerzenie sieci płatnych tras. Jakie zmiany czekają użytkowników dróg, szczególnie tych poruszających się pojazdami starszymi niż Euro 5?
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNowe odcinki w systemie e-TOLL - bardzo duży wzrost
Ministerstwo Infrastruktury zaprezentowało grafikę, na której zaznaczone są nowe odcinki dróg, które wejdą w skład systemu e-TOLL. To niemal 50 proc. wzrost - z 3,6 tys. do 5,2 tys. kilometrów płatnych dróg. Opłaty oczywiście dotyczą kierowców samochodów ciężarowych i transportu ciężkiego. Samochody osobowe jakiś czas temu też były objęte e-Tollem (dotyczyło to małej części płatnych dróg), ale aktualnie wcześniej płatne państwowe odcinki dróg szybkiego ruchu są darmowe.
Przez siedem ostatnich lat wybudowano wiele odcinków dróg krajowych w najwyższym standardzie, za korzystanie z których użytkownicy pojazdów ciężkich nie ponosili opłat. Wiele z tych dróg wybudowano w częściach Polski, w których do tej pory nie istniały autostrady i drogi ekspresowe
- z upoważnienia Ministra Infrastruktury tłumaczy w odpowiedzi na interpelację poselską Stanisław Bukowiec, Sekretarz Stanu. Do odpowiedzi załączono także mapę, którą prezentujemy poniżej.
Przeczytaj także: To będzie najdłuższy tunel w Polsce, a miasto dostanie obwodnicę, na którą czekało dziesięciolecia
Szczegółowa lista płatnych odcinków od listopada
Zmiany dotkną m.in. odcinki autostrad A1 i A2, drogi ekspresowe S1, S2, S3, a także S5, S6, S7, S8, S10, S11, S12, S16, S17, S19, S51 oraz S61. Pełna lista dostępna jest w naszym artykule, więc warto się z nią zapoznać, aby nie zostać zaskoczonym nowymi opłatami.
Do odpowiedzi na poselską interpelacją załączono także dokładną mapę z nowymi odcinkami. Żółtym kolorem zaznaczone są nowe odcinki dróg, które wejdą w skład systemu eTOLL.
Dlaczego coraz więcej dróg będzie objętych opłatami?
. Analiza załączonej mapy wprost wskazuje, że w zależności od obszaru Polski, w którym przedsiębiorcy branży logistycznej prowadzą działalność, są oni albo zobligowani do uiszczania opłat niemal każdorazowo wykonując przewóz (np. na trasie Wrocław - Warszawa), albo są niemal całkowicie od nich uwolnieni (np. na trasie Lublin - Rzeszów). Stan w którym ze względu na miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce sytuacja podmiotów wykonujących takie same usługi jest zróżnicowana pod względem ciężarów publicznoprawnych związanych z wykorzystywaniem infrastruktury charakteryzującej się jednolitym standardem jest niedopuszczalna
- komentuje przedstawiciel Ministerstwa. Opłaty w systemie e-TOLL, po ostatnich podwyżkach, są dostępne w obwieszczeniu ministerialnym. Dla pojazdów Euro 5 lub nowszych o DMC powyżej 12 ton stawka wynosi 38 groszy za kilometr. Natomiast pojazdy z silnikiem Euro 3 i tej samej masie, płacą 63 grosze za kilometr.
Przeczytaj także: Tych tekstów kierowców policjanci nienawidzą. To gwarancja mandatu
Opłaty w systemie e-TOLL
Poniższe zrzuty ekranu pochodzą z obwieszczenia Ministerstwa Infrastruktury z dnia 20 grudnia 2023 r. w sprawie wysokości stawek opłaty elektronicznej na rok 2024 r.:
Co dalej z e-Toll?
Przedsiębiorcy transportowi, zwłaszcza ci dysponujący starszymi pojazdami, powinni przygotować się na nowe wydatki. Rozszerzenie systemu eTOLL to nie tylko większe koszty, ale także konieczność dostosowania się do nowych przepisów. Warto śledzić aktualności i planować trasy z uwzględnieniem zmian w systemie opłat drogowych.