- ZOS będzie mieć blisko 50 km długości
- Z centrum tego prawie 400-tysięcznego miasta zostanie wyprowadzona duża część ruchu, w tym pojazdów jadących do wielkich zakładów chemicznych
- Dzięki ZOS droga z Polic do węzła Goleniów Północ skróci się z 58 km do 23 km
Mniejszy ruch w mieście, mniejsze korki — także na drogach wokół miasta — i mniejsze zanieczyszczenie powietrza w tej blisko 400-tysięcznej metropolii. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) właśnie złożyła do Wojewody Zachodniopomorskiego wniosek o wydanie decyzji o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Jak ma ona wyglądać? Mamy mapy i wizualizacje.
Idea obwodnicy omijającej Szczecin od północy i zachodu ma przeszło 30 lat. Taka koncepcja pojawiła się już na przełomie lat 80. i 90. Pierwsze plany poczyniono jeszcze w latach 90.
Przeczytaj także: Jeździłem nowym chińskim spalinowym SUV-em. Cena Jaecoo 7 jest fenomenalna, ale auto ma jeszcze większe atuty
Zachodnia Obwodnica Szczecina: przebieg i długość
Zachodnia Obwodnica Szczecina (ZOS) będzie biegła w ciągu drogi ekspresowej S6. Złożą się na nią trzy odcinki realizacyjne:
- Kołbaskowo-Dołuje (13,6 km);
- Dołuje-Police (11,9 km);
- Police-Goleniów (23,4 km)
Całość będzie mieć długość 48,9 km. Częścią ZOS będzie 5-kilometrowy tunel pod Odrą, który zostanie najdłuższym tego typu obiektem w Polsce.
Przeczytaj także: Odkryłem dwukolorowy listek w Google Maps. Teraz używam go cały czas
GDDKiA podaje, że "nowa trasa odciąży obecny przebieg dróg A6, S3 i S6 omijających Szczecin od południa oraz wschodu. W miesiącach letnich, ze względu na znaczne natężenia ruchu, tworzą się na nim spowolnienia i zatory drogowe. Nowa S6 domknie ring wokół Szczecina, co znacząco poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu. Nowa droga będzie miała szczególne znaczenie dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6), trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie. Z centrum Szczecina wyprowadzona zostanie znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdów jadących do zakładów chemicznych w Policach".
Zachodnia Obwodnica Szczecina: szczegóły trasy
Na ZOS złożą się trzy odcinki realizacyjne. Pierwszy z nich — Kołbaskowo-Dołuje — rozpocznie się na połączeniu z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 (przetarg na realizację tej inwestycji GDDKiA ogłosiło pod koniec września 2024 r.). W tym miejscu obwodnica, poprzez węzeł Siadło Górne, włączy się w układ drogowy nowego węzła Szczecin Zachód na autostradzie A6. Trasa przetnie następnie wiaduktem linie kolejową Berlin-Szczecin. Dalej droga będzie biegła w kierunku północnym, od wschodu omijając Będargowo. Za nim znajdzie się węzeł drogowy Będargowo.
Następnie S6 przetnie linię kolejową Szczecin-Stobno Szczecińskie (będzie tu estakada o długości 284 m, czyli najdłuższy most na całej obwodnicy). S6 między Dołujami i Skarbimierzycami przetnie obecną DK10. Węzeł drogowy Dołuje powstanie około 900 m na północ od DK10 i będzie łączył S6 z obwodnicą Mierzyna w ciągu DK10, która będzie budowana równolegle z ZOS przez GDDKiA i Miasto Szczecin. Wzdłuż S6 powstanie też łącznik do obecnego przebiegu DK10. Dalej S6 będzie od wschodu omijać Wołczkowo.
Kolejnym odcinek to Dołuje-Police, który rozpocznie się na wschód od Wołczkowa. Następnie nowa trasa przetnie drogę powiatową Wołczkowo-Dobra. Węzeł drogowy Dobra zostanie zrealizowany w nowej lokalizacji i będzie łączył S6 od wschodu z przewidzianą do realizacji przez gminę Dobra obwodnicą Wołczkowa, a od Zachodu z ul. Dereszową i przez nią z istniejącą drogą powiatową. Dalej nowa S6 będzie przechodziła między miejscowościami Sławoszewo i Bartoszewo. Na południe od tej pierwszej miejscowości będzie zlokalizowane Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Sławoszewo. Przebieg S6 będzie się zmieniał na kierunek wschodni. Droga ekspresowa S6 na południe od Tanowa przetnie DW115, a następnie na wschód od tej miejscowości DW114. Na połączeniu z DW114 powstanie węzeł drogowy Tanowo. Następnie trasa drogi ekspresowej będzie prowadziła na północ od Trzeszczyna.
Ostatni odcinek ZOS to Police-Goleniów zaczynający się ok.1,5 km na zachód od węzła drogowego Police, który powstanie na połączeniu z ul. Kuźnicką oraz Piotra i Pawła (prowadzącymi do zakładów chemicznych), a także od strony południowej z DW114 i realizowaną obecnie przez gminę Police obwodnicą. Przy węźle będzie zlokalizowany obwód drogowy wraz z centrum zarządzania tunelem. Tuż za węzłem rozpocznie się wlot do tunelu drogowego przechodzącego pod instalacjami zakładów chemicznych, liniami kolejowymi, DW114, terenami portu Police i nurtem Odry. Wylot zostanie zlokalizowany ok. 500 m od wschodniego brzegu Odry. S6 po wyjściu na poziom terenu będzie biegła w kierunku miejscowości Święta, omijając ją od północy. Dalej droga poprowadzi w kierunku wschodnim, przechodząc na północ od Modrzewi, gdzie będzie zlokalizowany węzeł drogowy na skrzyżowaniu z DW111. Ok. 2,4 km na wschód od węzła drogowego Modrzewie powstanie MOP Bolesławice. Trasa połączy się z istniejącymi drogami ekspresowymi S3 i S6 na węźle Goleniów Północ, który zostanie rozbudowany o relacje w kierunku nowej S6.
Najdłuższy tunel w Polsce
Częścią Zachodniej Obwodnicy Szczecina będzie najdłuższy tunel biegnący pod rzeką w Polsce. Konstrukcja ma mierzyć aż 5 km długości.
Rekordowy tunel będzie dwunawowy, w każdej nawie znajdzie się dwupasmowa jezdnia. Tunel będzie mieć 14,85 m zewnętrznej średnicy, a grubość obudowy wyniesie 60 cm. Na przebiegu tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które będą służyły również do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych. Spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu będą mieć długość ok. 600 m.
Do drążenia tunelu posłuży TBM, czyli Tunnel Boring Machine.
Obwodnica Szczecina: procedura odszkodowawcza
GDDKiA w komunikacie zaznacza, że "wszyscy właściciele nieruchomości, które mają zostać przejęte pod drogę, zostaną poinformowani przez Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki (na adres wskazany w ewidencji gruntów i budynków) — najpierw o wszczęciu postępowania, a następnie o wydaniu decyzji ZRID, po której ruszy procedura odszkodowawcza prowadzona przez Wojewodę Zachodniopomorskiego. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronach internetowych GDDKiA".
Jak podaje GDDKiA, "budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina przewidziana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.)".