Logo
WiadomościAktualnościUkryta funkcja w bagażniku auta. Może cię uratować przed lawetą

Ukryta funkcja w bagażniku auta. Może cię uratować przed lawetą

Niepozorna, a jednak niezwykle przydatna. Czerwona linka ukryta w bagażniku to element, o którym wielu kierowców nie ma pojęcia, a który może uratować w kryzysowej sytuacji. Sprawdź, czy masz ją w swoim aucie i zobacz, jak z niej korzystać.

Bagażnik może mieć ukrytą funkcję, o której kierowcy nie mają pojęcia
Auto Świat / Piotr Szypulski
Bagażnik może mieć ukrytą funkcję, o której kierowcy nie mają pojęcia
  • Czerwona linka w bagażniku to awaryjny mechanizm, który może uratować nas przed lawetą
  • Linkę można znaleźć w bocznej ściance bagażnika pod tapicerką

Wyobraź sobie sytuację: kontrolka rezerwy paliwa świeci się od dłuższego czasu, a ty docierasz na stację benzynową dosłownie na oparach. Zatrzymujesz auto, próbujesz otworzyć klapkę wlewu paliwa, ale ta nie reaguje. Co teraz? Na szczęście producenci samochodów przewidzieli takie scenariusze i w wielu modelach umieścili ukryty mechanizm awaryjnego otwierania. Właśnie tutaj w grę wchodzi czerwona linka.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Chcesz zatankować i nie możesz. Nie wzywaj od razu lawety

W przypadku awarii siłownika otwierającego klapkę wlewu paliwa, z pomocą przychodzi czerwona lub szara linka, którą znajdziemy w bagażniku. Zazwyczaj jest ukryta w bocznej ściance, po tej samej stronie, co wlew paliwa, i znajduje się pod tapicerką. Wystarczy delikatnie pociągnąć za linkę, aby ręcznie odblokować klapkę i umożliwić tankowanie.

To rozwiązanie, stosowane głównie w samochodach grupy Volkswagena, jest proste i skuteczne. W innych autach producenci mogą oferować alternatywne systemy, takie jak specjalne dźwignie lub korki paliwa zamykane na kluczyk.

Problem na stacji? Nie ignoruj go

Po awaryjnym otwarciu klapki problem z tankowaniem zostaje rozwiązany, ale to nie koniec sprawy. Warto jak najszybciej odwiedzić warsztat, aby sprawdzić, co spowodowało usterkę siłownika i wymienić niesprawny mechanizm. Unikniesz w ten sposób powtórki problemu w przyszłości.

Nie wszystkie marki stosują linkę jako rozwiązanie awaryjne. Na przykład w wielu modelach Opla klapka paliwa jest blokowana ryglem, który wysuwa się po zamknięciu auta centralnym zamkiem. Z kolei w starszych samochodach można spotkać korki wlewu paliwa zamykane na kluczyk – to proste, ale skuteczne zabezpieczenie.

Choć to niewielki i ukryty element, czerwona linka może okazać się nieoceniona w sytuacji awaryjnej. Warto sprawdzić, czy twój samochód jest w nią wyposażony, i wiedzieć, jak jej użyć.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji