Auto Świat Wiadomości Aktualności Tylko dla orłów: trudne pytania z egzaminu na prawo jazdy

Tylko dla orłów: trudne pytania z egzaminu na prawo jazdy

Zachowajcie czujność! Ten zestaw pytań został wybrany z państwowej bazy pytań nieco "tendencyjnie": pytania trudne przemieszane są z podchwytliwymi. Na prawdziwym egzaminie pytań jest więcej, a test rozwiązujemy pod presją czasu, jednak prawdziwy egzamin składa się w większości z pytań prostszych z kategorii "przepisy ruchu drogowego". Tym razem skupiamy się na pytaniach "specjalistycznych", które należą do pytań wycenianych wysoko – po dwa i trzy punkty. Są niby łatwe, a jednak potrafią "zakręcić" w głowie kandydatowi na kierowcę. Ten zatem, kto uzyska komplet punktów, może uważać się za "orła". Powodzenia!

Prawo Jazdy
Onet
Prawo Jazdy

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/15
Żródło: Ministerstwo Infrastruktury

Ile wynosi maksymalna dopuszczalna prędkość samochodu osobowego na drodze za tym znakiem?

Poprawna odpowiedź: 100 km/h

Nie 90 km/h, ale 100! Dlaczego? "Prędkość dopuszczalna poza obszarem zabudowanym (...) wynosi: na drodze ekspresowej jednojezdniowej oraz na drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu – 100 km/h".

Pytanie 2/15
Żródło: Ministerstwo Infrastruktury

Jakiej prędkości nie możesz przekraczać na obszarze zabudowanym, holując samochodem osobowym inny pojazd silnikowy?

Poprawna odpowiedź: 30 km/h

Przepis mówi: "Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że: prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem;"

Pytanie 3/15
Żródło: Ministerstwo Infrastruktury

Jak powinien być ustawiony zagłówek?

Poprawna odpowiedź: Tak, aby jego górna część znajdowała się na wysokości czubka głowy.

Choć w przypadku niektórych foteli może to wyglądać nieco inaczej, wątpliwości dotyczą jedynie wyboru pomiędzy odpowiedziami pierwszą i drugą. Odpowiedź pierwsza jest jednak – według oficjalnego klucza – jedyną poprawną.

Pytanie 4/15
Żródło: Ministerstwo Infrastruktury

Jak osiągnąć najkrótszą drogę hamowania pojazdem wyposażonym w układ przeciwblokujący (ABS)?

Poprawna odpowiedź: Maksymalnie wciskając pedał hamulca

Hamowanie pulsacyjne to technika, która – stosowana przez doświadczonych kierowców – może skrócić drogę hamowania w samochodach bez ABS-u. Tych aut jest jednak na drogach coraz mniej, można powiedzieć wręcz, że są już rzadkością. W samochodach z ABS-em, chcąc zahamować awaryjnie na śliskiej nawierzchni, po prostu wciskamy mocno hamulec, w autach z mechaniczną skrzynią biegów pod koniec manewru hamowania także wciskamy sprzęgło. Co ciekawe, ABS nie w każdych warunkach skraca drogę hamowania, jednak w każdych zapobiega utracie kontroli nad kierunkiem jazdy.

Pytanie 5/15
Żródło: Ministerstwo Infrastruktury

Jak, w przybliżeniu, wzrasta długość drogi hamowania pojazdu przy dwukrotnie większej prędkości?

Poprawna odpowiedź: Czterokrotnie

Długość drogi hamowania nie rośnie liniowo wraz ze wzrostem prędkości jazdy.

Pytanie 6/15
Żródło: Ministerstwo Infrastruktury

Jaki minimalny odstęp od pojazdu poprzedzającego powinieneś zachować, stojąc w tunelu, w zatorze drogowym tzw korku?

Poprawna odpowiedź: 5 m

Jest taki przepis w Prawie o ruchu drogowym: "Kierujący pojazdem w tunelu, podczas zatrzymania wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego, jest obowiązany zachować odstęp od poprzedzającego pojazdu nie mniejszy niż 5 m".

Pytanie 7/15
Żródło: Ministerstwo Infrastruktury

Jaki odstęp powinieneś zachować, jadąc za innym pojazdem?

Poprawna odpowiedź: Niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu

Na takie pytania odpowiadamy np. drogą eliminacji złych odpowiedzi: pierwsza jest zbyt prosta, na pewno nie ma oparcia w przepisach; trzecia – nie ma takiego przepisu i nie ma też w tym sensu, druga – tak, z przepisów wynika wprost, że mamy unikać kolizji. Uwaga: obecnie na autostradach i drogach szybkiego ruchu minimalny wymagany przepisami odstęp to "połowa prędkości", np. przy 140 km/h będzie to 70 m, przy 100 km/h – 50 m. Na pozostałych drogach – jak w odpowiedzi zaznaczonej jako poprawna.

Pytanie 8/15
Żródło: Ministerstwo Infrastruktury

Czego możesz się spodziewać podczas gwałtownego hamowania w takich warunkach drogowych?

Poprawna odpowiedź: Zmniejszonej przyczepności kół do jezdni

Jest zima – musi być zimno. Jest mokro – musi być ślisko. Proste.

Pytanie 9/15

Jak utrzymasz właściwy tor jazdy, gdy poruszasz się drogą ekspresową w gęstej mgle?

Poprawna odpowiedź: Uwzględniając znaki poziome wyznaczające pasy ruchu

Wiadomo, że wskazania nawigacji są pomocne i niejeden kierowca na nich się opiera, jednak nie jest to zalecane postępowanie.

Pytanie 10/15
Żródło: Ministerstwo Infrastruktury

W jakich warunkach masz prawo włączyć tylne światła przeciwmgłowe?

Poprawna odpowiedź: Gdy widoczność podczas opadów śniegu jest mniejsza niż 50 m.

Deszcz, mgła, śnieg – to wszystko zmyłki. Każde z wymienionych zjawisk atmosferycznych ogranicza widoczność, a właśnie ograniczona widoczność, określana w metrach (z oczywistych względów szacunkowo), jest podstawą do włączenia tylnych świateł przeciwmgłowych. Prawidłowa odpowiedź to 50 metrów.

Pytanie 11/15

W jaki sposób należy obserwować otoczenie podczas jazdy po autostradzie?

Poprawna odpowiedź: Patrzeć do przodu i regularnie kontrolować drogę za pojazdem w lusterkach wstecznych

Pytanie z serii: co ja mam na myśli? A zatem: patrzymy nie tylko do przodu, ale też uwaga na sytuację przed i za pojazdem nie musi być rozdzielona po równo. Odpowiedź trzecia jest zatem właściwa.

Pytanie 12/15
Żródło: Ministerstwo Infrastruktury

Jak powinieneś się zachować przed rozpoczęciem wyprzedzania przy dobrej przejrzystości powietrza, aby zapewnić sobie optymalną widoczność drogi?

Poprawna odpowiedź: Będę utrzymywać odstęp od pojazdu poprzedzającego, wystarczający do obserwacji drogi przed tym pojazdem.

Odpowiadamy przez eliminację złych odpowiedzi: pierwsza – gdy zbliżamy się maksymalnie do poprzedzającego pojazdu, widzimy mniej; w trzeciej opcji kluczem jest słowo "zmusić" – nikogo do niczego na drodze nie wolno zmuszać! Zostaje odpowiedź środkowa jako jedyna poprawna.

Pytanie 13/15

W jakiej kolejności masz obowiązek wykonać poszczególne czynności, gdy przygotowujesz się do jazdy samochodem?

Poprawna odpowiedź: Ustawić fotel kierowcy, lusterka i zapiąć pasy bezpieczeństwa.

Poprawna odpowiedź: trzecia – tak jest w urzędowym kluczu do pytań. Prawdopodobnie chodzi o to, że najpierw ustawiamy fotel, a potem dopiero lusterka – to by się zgadzało.

Pytanie 14/15
Żródło: Ministerstwo Infrastruktury

W którym momencie wciśniesz pedał sprzęgła, gdy, jadąc z dużą prędkością samochodem osobowym, planujesz wykonać manewr hamowania?

Poprawna odpowiedź: Gdy prędkość poruszania się samochodu spadnie do minimalnej dla aktualnego przełożenia.

Zapewne, jeżdżąc na co dzień samochodem, nie zastanawiacie się wcale, kiedy podczas hamowania wcisnąć pedał sprzęgła – w którymś momencie wciskacie go i... wszystko działa! Autorom pytania zapewne chodzi o to, że zwłoka z wciśnięciem sprzęgła zapobiega zablokowania koł osi napędzanej podczas hamowania – gdy auto jest na biegu, koła osi napędzanej po prostu nie mogą się zablokować, co redukuje ryzyko poślizgu. To taka praktyka quasi-sportowa. W praktyce w nowoczesnych autach wyposażonych w ABS i ESP taka technika jazdy ma drugorzędne znaczenie, ale kto odpowiedział poprawnie, ten zuch!

Pytanie 15/15
Żródło: Ministerstwo Infrastruktury

Którym z wymienionych zespołów pojazdów możesz kierować, mając prawo jazdy kategorii B?

Poprawna odpowiedź: Samochodem ciężarowym o dopuszczalnej masie całkowitej 2,5 t z przyczepą lekką.

Mając prawo jazdy kat. B można też kierować pojazdem o dmc do 3,5t z przyczepą lekką (o dmc do 750 kg), co razem daje nam dmc zespołu pojazdów 250 kg. To, czy samochód ciągnący przyczepę jest zarejestrowany jako osobowy czy ciężarowy, jest bez znaczenia.

Brakuje jeszcze 15 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
Doskonale!
Jesteś orłem – nic dodać, nic ująć!
Bardzo dobrze!
Nie jesteś orłem, ale, powiedzmy, sokołem!
Dobrze
Nie jesteś ani orłem, ani sokołem, niemniej czujesz klimat tych testów!
Następnym razem pójdzie Ci lepiej...
...jednak pod warunkiem, że trochę poćwiczysz. Dbaj o prawo jazdy, nie zbieraj punktów - jeśli wyślą cię karnie na egzamin, może być ciężko!
Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji