Andrzej Maciejewski - Dyrektor Biura Generalnego Dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - powiedział, że drogi krajowe stanowią tylko 5% wszystkich dróg w publicznych w Polsce, a muszą przyjąć ponad 40% natężenia ruchu z wszystkich dróg. W celu poprawienia bezpieczeństwa na naszych drogach GDDKiA wprowadziła w 2007 r. program „Drogi zaufania", którego głównym założeniem jest redukcja liczby osób, które poniosły śmierć w wyniku wypadków na drogach publicznych. W tym samym roku w ramach projektu „Drogi zaufania" powstał program „Bezpieczna Ósemka", dotyczący poprawy poziomu bezpieczeństwa na drodze krajowej nr 8, która była najdłuższą i najniebezpieczniejszą trasą w Polsce. W 2008 r. do programu „Bezpieczna Ósemka" dołączył projekt „Bezpiecznych Osiem", będący swoistym rozwinięciem poprzedniej myśli, z tą tylko różnicą, że nie dotyczył jednej drogi a ośmiu dróg krajowych. W tym roku w życie weszła ostatnia faza projektu pod nazwą „Bezpiecznych 88" - jak sama nazwa wskazuje jej celem jest poprawa bezpieczeństwa na 88. drogach w naszym kraju.

Podstawowymi środkami, które pozwolą na poprawę bezpieczeństwa są działania inżynieryjne poprawiające i upłynniające ruch na drogach; program nadzoru nad ruchem, który dzięki monitorowaniu i analizowaniu ma pozwalać na możliwie szybką reakcję oraz program komunikacji i promowania w mediach bezpiecznych zachowań.

Do tej pory na drodze krajowej nr 8 poziom ilości ofiar spadł o 35%, a na wszystkich drogach krajowych spadek ilości zabitych oscyluje w okolicach 36%.Wszystkie etapy programu „Drogi zaufania" mają na celu doprowadzenie do znacznej redukcji zabitych, a do 2013 r. projekt ma pozwolić na redukcję z 2 tys. do 500 ofiar.

Do programu GDDKiA dołączyły również projekty „satelitarne", które skupiają się na konkretnych zagadnieniach. Program „Bezpieczny przejazd - Zatrzymaj się i żyj" dotyczy tematyki wypadków na przejazdach kolejowych. Według przedstawicieli PKP 98% wypadków na przejazdach kolejowych jest spowodowanych przez nieuwagę i nieostrożność kierowców. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że droga hamowania pociągu przy prędkości 50 km/h wynosi ok. 500 m, a samochodu zaledwie 30 m. Ten brak świadomości często staje się przyczyną tragedii.

Poprawie bezpieczeństwa sprzyjają także projekty: „Stop Absurdom na Drodze" oraz „Brałeś? Nie jedź! Po narkotykach rozum wysiada". Pierwszy z nich ma na celu zmniejszenie ilości bezsensownych rozwiązań drogowych, które często uniemożliwiają bezpieczne poruszanie się po drogach. Drugi jest swoistą kontynuacją myśli przewodniej programu „Piłeś nie jedź", ale odnosi się do jazdy pod wpływem narkotyków.

Kolejna debata „Bezpieczeństwo ruchu drogowego i kolejowego" już za rok. Mamy nadzieję, że wszystkie postulaty i projekty przedstawione przez prelegentów zostaną zrealizowane, a poziom bezpieczeństwa na polskich drogach skutecznie się podniesie.