• Przepisy ruchu drogowego określają wymagane zachowanie kierowcy nie tylko w trakcie, ale także przed wjazdem na przejazd kolejowy
  • Internauci uchwycili moment, w którym funkcjonariusze policji sami zapominają o zasadach towarzyszących jeździe po torowisku
  • Rząd wprowadził projekt nowego rozporządzenia, które ma znacznie poprawić bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych przez wprowadzenie dodatkowych oznaczeń i systemów bezpieczeństwa
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Przepisy związane z poruszaniem się przez przejazd kolejowy są zdecydowanie bardziej szczegółowe, niż może się to wydawać niektórym kierowcom. Warto przez to przeczytać cały tekst taryfikatora, jaki obowiązuje od niedawna i dzięki temu zaoszczędzić 2 tys. zł (lub 4 tys. zł w przypadku recydywy), ponieważ tyle może wynosić mandat za wykroczenie związane z przejazdem kolejowym.

Przejazd kolejowy Foto: Robert Rybicki / Auto Świat
Przejazd kolejowy

Przejazd kolejowy — najważniejsza jest sygnalizacja świetlna

O przepisach i karach związanych z przejazdem kolejowym pisaliśmy niedawno, jeszcze przed wejściem nowych przepisów. Warto jednak przypomnieć w skrócie najważniejsze zasady. W Polsce wyróżniamy sześć typów przejazdów kolejowych, z czego dwa dotyczą tylko ruchu pieszego. Wśród pozostałych możemy rozróżnić:

  • przejazdy strzeżone z rogatkami blokującymi całą szerokość jezdni;
  • przejazdy strzeżone z półrogatkami;
  • przejazdy bez zapór z samą sygnalizacją świetlną;
  • przejazdy wyłącznie oznaczone znakiem drogowym.

W przypadku trzech pierwszych typów przejazd kolejowy zawsze posiada sygnalizację świetlną, która wskazuje, kiedy pojazd może przejechać. Należy, więc pamiętać, że samo podniesienie rogatek nie oznacza przyzwolenia na przejechanie, a dopiero zgaszenie się sygnalizatorów świetlnych. Zgodnie z nowym taryfikatorem kara jest bardzo wysoka. "Naruszenie przez kierującego pojazdem na przejeździe kolejowym zakazu wjazdu za sygnalizator przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych, lub za inne urządzenie nadające te sygnały – 2000/4000 zł". Oprócz wysokiej kary pieniężnej taryfikator przewiduje także przyznanie 15 punktów karnych na konto zatrzymanego kierowcy.

Bielsko-Biała — policja zapomniała o przepisach

Niestety okazuje się, że cześć kierowców dalej zapomina o zasadach przejazdu przez torowisko, a wśród nich są także sami przedstawiciele służb mundurowych. Przykład błędnego wjazdu na przejazd kolejowy możemy zobaczyć na nagraniu opublikowanym przez kanał "Bielskie Drogi" na platformie YouTube. Jak widać, patrol funkcjonariuszy postanowił ruszyć, zanim zgasły sygnalizatory świetlne, co zgodnie z nowymi przepisami jest wykroczeniem.

Przejazd kolejowy — nadchodzą zmiany

Nowe zmiany przepisów to niejedyne decyzje rządu związane z przejazdami kolejowymi. Na stronie Rządowego Centrum Legislacji znaleźć już można projekt rozporządzenia ministra infrastruktury ws. warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic z drogami i ich usytuowanie. Wszystko wskutek wypadku, jaki zdarzył się w sierpniu 2018 r., w wyniku którego życie straciła 18-letnia kursantka zdająca na prawo jazdy.

Zgodnie z nowelizacją każdy przejazd kolejowy niezależnie od kategorii wyposażony zostałby w rogatki, a zarządca otrzyma możliwość postawienia dodatkowych znaków i tablic. Dodatkowo w rozporządzeniu ma znaleźć się zapis, dzięki któremu możliwe będzie używanie nowoczesnych metod wykrywania przeszkód jak np. pętle indukcyjne czy systemy LIDAR. Projekt przewiduje wprowadzenie zmian w ciągu pięciu lat od wejścia w życie nowego rozporządzenia.