Polska drogówka świętuje 85 urodziny (tak przynajmniej wynika z oficjalnego komunikatu na stronie policja.pl). Według różnych policyjnych źródeł historia drogówki jest jednak dłuższa. O pierwszych formacjach wspominano już w okresie zaboru pruskiego, w którym policja prewencyjna dzieliła się na drogową, wypadkową, pożarową i sanitarną.
O drogówce nie zapomniano także w okresie międzywojennym. To wówczas bowiem powołano do życia służbę odpowiedzialną za porządek na drogach. Decyzję podjęto po konferencji, jaka odbyła się w sierpniu 1926 r. Pierwszy 6-osobowy pluton wydzielono z formacji na początku maja 1928 r. Otrzymał wówczas do dyspozycji dwa motocykle Harley-Davidson z wózkami bocznymi.
Rodzynki we flocie ponad 3 tys. policyjnych pojazdów
Okazuje się, że po latach Harley-Davidson znów jest wykorzystywany w służbie. Z motocykla amerykańskiej marki korzystają funkcjonariusze w Rzeszowie. A to niejedyna motocyklowa perełka. We flocie drogówki są także dwa motocykle Suzuki oraz 27 Kawasaki i 36 sztuk brytyjskiej marki Triumph. Łatwiej o Yamahy (79) i Hondy (aż 359 sztuk). Jeszcze w tym roku rządzić będzie jednak BMW, gdyż w ramach zakupów obecna flota 110 motocykli niemieckiej marki powiększy się aż do 478 pojazdów.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoWśród radiowozów królowa jest tylko jedna
W przypadku samochodów drogówki lider jest tylko jeden. Obecnie przoduje Kia (aż 1191 sztuk!). Najczęściej spotykanym radiowozem jest model Ceed trzeciej generacji. Dobrze znane kombi wyposażono w silnik benzynowy 1,4 l o mocy 140 KM zestawiony z automatyczną skrzynią biegów. Model jest ceniony przez funkcjonariuszy za osiągi i przestronne nadwozie z bardzo dużym bagażnikiem (aż 625 l).
Na podium zmieścił się jeszcze Opel (366 egz.), ale niestety w komunikacie policji nie wskazano, jakie model są najczęściej wykorzystywane (zwykle najłatwiej wypatrzyć na ulicy Ople Crossland X). Na trzecim miejscu uplasowało się BMW (238 sztuk), które skutecznie rywalizuje w policyjnych przetargach, proponując zwykle sedany z serii 3.
Nietrudno także o radiowozy innych marek. Ponad 100 sztuk dostarczyły Hyundai, Skoda, Toyota i Volkswagen. Nie zabrakło także wyjątkowych rodzynków. Policja wzbogaciła swoją flotę także o kilka sztuk Alfa Romeo, Citroenów, Nissanów i Peugeotów. Nie zabrakło także nieoznakowanej Cupry. Niestety nie podano więcej informacji na temat modeli oraz ich miejsc stacjonowania.
Więcej szczegółów na temat wykorzystywanych pojazdów znajdziesz w galerii.
Galeria zdjęć
Jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli w policji. Najnowsza edycja to widoczna na zdjęciu to odmiana benzynowa o mocy 150 KM. Policja korzysta także z diesli 2.0 TDI o mocy 150 KM.
To najczęściej spotykany radiowóz. Pod maską benzynowe 1,4 l o mocy 140 KM. Znamienne, że zwykle stosowane są egzemplarze z automatyczną skrzynią biegów. Na zdjęciu egzemplarz z Otwocka.
W przypadku oznakowanych odmian (są też nieoznakowane!) policja korzysta z wersji 320i z silnikiem 2.0 l o mocy 184 KM. Służą także wersje z napędem na wszystkie koła i hybrydy.
Hybrydowa technika w czeskim kombi, czyli benzynowe 1,5 l o mocy 150 KM oraz silnik elektryczny. Łączna moc to 204 KM. W służbie wykorzystywane są także hybrydowe Octavie.
W polskiej drogówce docelowo będzie 588 egzemplarzy motocykli BMW. Najnowsze wyposażono w silnik 1,25 l o mocy 136 KM.
Zwykle można trafić na egzemplarze z napędem 4x4, osłonami podwozia i silnikiem benzynowym 1,6 l o mocy 177 KM.
Hybrydowa Toyota to wersja z silnikiem benzynowym 1.8 l. Policjanci chwalą cichą pracę i płynną zmianę z napędu elektrycznego na spalinowy. Na zdjęciu egzemplarz z Łańcuta.
To mocna sztuka z napędem 4x4 i 2-litrowym silnikiem o mocy 280 KM. Na pokładzie wideorejestrator VideoRapid 2A. Na zdjęciu egzemplarz z Otwocka.
Prawie 6 m długości, by pomieścić mnóstwo sprzętu na potrzeby badań stanu technicznego pojazdów. Pod maską 2.0 l diesel o mocy 177 KM.
Na wyposażeniu Craftera 2.0 TDI nie zabrakło mobilnego biura z laptopem, drukarką, skanerem i tachimetrem do wizualizacji i rekonstrukcji miejsca zdarzenia.
W tylnej części Craftera wygospodarowano miejsce m.in. na analizator spalin, dymomierz czy miernik hałasu.
Obecnie policja korzysta m.in. z urządzeń, które nie tylko mierzą prędkość i odległość, ale także rejestrują obraz pomiaru.