Auto Świat Wiadomości Aktualności Byłem na pokładzie lodołamacza. Zużywa 500 l paliwa na godzinę i kruszy lód zdolny utrzymać ciężarówkę

Byłem na pokładzie lodołamacza. Zużywa 500 l paliwa na godzinę i kruszy lód zdolny utrzymać ciężarówkę

Północ Morza Bałtyckiego, czyli Zatoka Botnicka, u wybrzeży Finlandii i Szwecji skuta jest lodem przez większość roku. Z tego powodu codziennie pracują tam lodołamacze, a ja miałem okazję być na pokładzie jednego z nich. To ponad 70 m genialnej inżynierii, potęgi i pasji. Ta maszyna naprawdę imponuje.

Wyprawa lodołamaczem po Morzu BałtyckimŻródło: Auto Świat
  • Zatoka Botnicka przez 8 miesięcy w roku jest zamarznięta. By mogły tam kursować jednostki pływające, codziennie pracują lodołamacze
  • Sprzęt, którym płynąłem ma 78 m długości i dwa silniki o mocy ponad 4000 KM. Są wyższe od człowieka, a ich długość to mniej więcej długość dwóch aut klasy średniej
  • Polar Explorer to atrakcja turystyczna, która pokazuje, jak potężnymi maszynami są lodołamacze

Morze Bałtyckie nie grzeszy wysoką temperaturą nawet latem. To nic dziwnego, bo północne wybrzeża są położone naprawdę blisko koła podbiegunowego. Miejsca, gdzie panują dni i noce polarne. Bałtyk w tamtym rejonie jest położony pomiędzy Finlandią a Szwecją i nazywa się Zatoką Botnicką. Tam morze, które przyciąga nad polskie plaże, jest skute lodem przez osiem miesięcy w roku.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji