Zacznijmy od chyba największej sensacji, czyli Polestara 3. Auta marki szwedzkiej, ale należącej do chińskiego koncernu. Polestar 3 jest konkurentem Tesli Model Y. To największy model w jej gamie. To, czym szwedzko-chiński SUV zaskoczył nawet samych testujących, to wynik uzyskany za ochronę dzieci w samochodzie. Od dziewięciu lat żadne inne auto nie uzyskało takich not w kategorii ochrony dzieci.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoCzy chińskie samochody są bezpieczne?
93 proc. to najlepszy wynik wśród wszystkich testowanych pojazdów w ciągu ostatnich dziewięciu lat
- napisano w podsumowaniu testu zderzeniowego Polestara 3.
Osiągnięcie Polestara jest tym bardziej warte odnotowania, że auto musiało sprostać najnowszym, najbardziej wymagającym testom.
Oprócz Polestara Euro NCAP przetestowało jeszcze chińskie:
- BYD Sealion 7,
- Geely EX5,
- Jaecoo 7 PHEV,
- Hongqi E-HS9.
Jak wypadły? Zdradzimy od razu — każde z aut otrzymało pięć na pięć gwiazdek, ale warto wczytać się w komentarze, bo — jak się okazuje — nie zabrakło wpadek.
Wyniki testów zderzeniowych chińskich SUV-ów w szczegółach
Poniżej przedstawiamy zestawienie wyników dla wszystkich chińskich aut biorących w najnowszych testach zderzeniowych Euro NCAP:
Polestar 3
- Ocena całkowita - 5 gwiazdek
- Ochrona dorosłych pasażerów - 90 proc.
- Ochrona dzieci - 93 proc.
- Ochrona pieszych - 79 proc.
- Działanie systemów asystujących - 83 proc.
BYD Sealion 7
- Ocena całkowita - 5 gwiazdek
- Ochrona dorosłych pasażerów - 87 proc.
- Ochrona dzieci - 93 proc.
- Ochrona pieszych - 76 proc.
- Działanie systemów asystujących - 79 proc.
Geely EX5
- Ocena całkowita - 5 gwiazdek
- Ochrona dorosłych pasażerów - 86 proc.
- Ochrona dzieci - 87 proc.
- Ochrona pieszych - 83 proc.
- Działanie systemów asystujących - 83 proc.
Hongqi E-HS9
- Ocena całkowita - 5 gwiazdek
- Ochrona dorosłych pasażerów - 82 proc.
- Ochrona dzieci - 87 proc.
- Ochrona pieszych - 73 proc.
- Działanie systemów asystujących - 82 proc.
To bardzo wysokie noty, choć warto wspomnieć, co w komentarzach do testów napisali testujący. Notatki dotyczą Hongqi E-HS9 oraz Jaecoo 7 PHEV.
Co eksperci zanotowali po testach zderzeniowych Hongqi E-HS9 i Jaecoo 7 PHEV?
W przypadku dwóch chińskich SUV-ów – Hongqi E-HS9 oraz Jaecoo 7 PHEV – zauważono niewielkie niedociągnięcia.
- W Hongqi E-HS9 po teście odkryto małe rozdarcie w poduszce powietrznej kierowcy. Producent zadeklarował już poprawę kontroli jakości w fabryce oraz u dostawcy poduszek.
- W Jaecoo 7 PHEV podczas zderzenia czołowego tylna część bocznej kurtyny powietrznej zaklinowała się w wykończeniu słupka C, co uniemożliwiło jej prawidłowe rozwinięcie. Firma natychmiast wprowadziła poprawki w procesie produkcyjnym, by wyeliminować ten problem.
Warto jeszcze przytoczyć komentarz dra Aleda Williamsa, szefa programu w Euro NCAP, który odniósł się do przytoczonych już wyników Polestara 3. Williams podkreślił, że:
osiągnięcia Polestara 3 w testach z udziałem dzieci są niemal idealne. Zarówno w zderzeniu czołowym, jak i bocznym, SUV zapewnił doskonałą ochronę manekinom reprezentującym dzieci w wieku sześciu i dziesięciu lat.