Departamentu Dróg i Transportu Drogowego w MTiB, przekonuje, że jazda na światłach nawet w letni, pogodny dzień zwi'ksza bezpieczeństwo kierowców i pieszych. Innego zdania jest Sławomir Gołębiewski, ekspert ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego, były pracownik Instytutu Transportu Drogowego. Goł'biewski wyjaśnia, że przed wprowadzeniem przepisu nakazującego włączanie świateł przez całą dobę w miesiącach jesienno-zimowych do 45 proc. wypadków dochodziło w dzień. Nowe przepisy nic nie zmieniły. Marcin Szyndler z Komendy Głównej Policji uważa, że jazda na światłach przez cały rok z pewnością nie zaszkodzi. Przypomina, że w Polsce co roku w ok. 50 tys. wypadków ginie ok. 5 tys. osób, a ok. 60 tys. jest rannych. "Obowiązek jazdy na światłach przez cały rok spowodowałby, że kierowcy nie mogliby tłumaczyć, że nie włączyli świateł w pochmurny dzień czy po zmierzchu, bo uważają, że widoczność jest dostatecznie dobra. Samochody jeżdżące na światłach przez całą dobę zużywałyby nieco więcej paliwa (1-1,5 proc.), ale jestem przekonany, że zmniejszyłyby się koszty społeczne związane z leczeniem osób pokrzywdzonych w wypadkach" - mówi Szyndler.Unia popiera całoroczną jazdę na światłachW Danii po wprowadzeniuobowiązkowego używania świateł przez cały rok liczba wypadków spadła o 6 proc. Według szacunków Komisji Europejskiej, gdyby ten obowiązek rozszerzyć na inne kraje Unii Europejskiej, liczba wypadków mogłaby spaść nawet o 12 proc. Z ankiety Pentora wynika, że 82 proc. polskich kierowców uważa, iż włączone światła poprawiają widoczność auta. A jaka jest opinia w tej sprawie naszych Czytelników?Maciej Wroński, dyr. Departamentu Dróg i Transportu DrogowegoWłączajmy światła- Projekty mające na celu wprowadzenie obowiązkowego używania świateł mijania przez cały rok upadały, bo nie miały aprobaty społecznej. Na szczęście coraz więcej kierowców dobrowolnie jeździ na światłach przez całą dobę. W końcu chodzi o nasze bezpieczeństwo i zdrowie.