Zakwalifikowano 41 nowych modeli samochodów, które w 2010 roku trafią do sprzedaży przynajmniej na pięciu rynkach europejskich. Warunkiem jest jednak sprzedanie przynajmniej 5000 egzemplarzy.
Ten warunek eliminuje z udziału wszystkie auta sportowe, które powstają w znacznie mniejszych seriach.
W tym roku głosować będzie 59 dziennikarzy z 23 krajów europejskich, wśród nich jest dwóch Polaków – Maciej Ziemek i Wojciech Sierpowski.
Z tej listy wybrani zostaną finaliści, a w dalszej kolejności zwycięzca. Głównym kryterium będą innowacje techniczne oraz value for Money.
W dniu 2 listopada 2010 r. z 41 kandydatów zostanie wybranych 7 finalistów, a 29 listopada zostanie ogłoszony laureat Car of the Year 2011.
| Marka | model (modele) |
| Alfa Romeo | Giulietta |
| Audi | A1, A7, A8 |
| BMW | seria 5, X3 |
| Citroën | C3/DS3, C4, C-Zero |
| Dacia | Duster |
| Fiat | Doblo |
| Ford | C-Max/Grand C-Max |
| Honda | CR-Z |
| Hyundai | ix20, ix35 |
| Chevrolet | Spark |
| Jaguar | XJ |
| Jeep | Grand Cherokee |
| Kia | Sportage, Venga |
| Lexus | CT 200h |
| Mazda | Mazda5 |
| Mercedes-Benz | CLS |
| Mini | Countryman |
| Mitsubishi | ASX, i-MiEV |
| Nissan | Juke, Leaf, Micra |
| Opel | Meriva |
| Peugeot | i0n, RCZ |
| Porsche | Cayenne |
| Renault | Fluence, Latitude, Wind |
| Saab | 9-5 |
| SEAT | Alhambra |
| Suzuki | Kizashi, Swift |
| Volkswagen | Passat, Sharan, Touareg |
| Volvo | S60/V60 |