- Chevrolet stworzył nową generację modelu Corvette ZR1 z najmocniejszym silnikiem V8 w historii
- Najnowsza Corvetta ZR1 ma osiągać prędkość maksymalną niemal 350 km/h i będzie mogła konkurować z najlepszymi supersamochodami
- Model będzie dostępny jako coupé i kabriolet, a produkcja ruszy w 2025 r.
- Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem
Chevrolet Corvette od początku swojej historii jest obiektem westchnień dla wszystkich żądnych wrażeń i emocji kierowców, poszukujących sportowego samochodu. Teraz miłośnicy modelu zyskają kolejny powód, aby za wszelką cenę stać się właścicielem nowego egzemplarza tego supersamochodu. Chevrolet powraca z nowym królem wzgórz.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoChevrolet Corvette ZR1 wciąż z silnikiem V8, ale piekielnie mocnym
W swojej najnowszej wersji Corvette ZR1 zaoferuje klientom nowy poziom emocji, nieosiągalny w żadnej z dotychczasowych wersji modelu i nieczęsto spotykany nawet w wielu innych supersamochodach. Wszystko dzięki nowemu silnikowi, w przypadku którego konstruktorzy przesunęli granicę jego rozwoju.
Nowa jednostka, 5,5-litrowy silnik V8 LT7, bazuje na tej samej architekturze co LT6 Z06, czyli najmocniejszy wolnossący silnik V8 w historii, ale teraz po raz pierwszy w fabrycznej Corvette wspomagana jest przez dwie turbosprężarki. Aby osiągnąć maksymalną wydajność, projektanci zastosowali szereg nowych rozwiązań, m.in. całkowicie nowy układ dolotowy dostrojony do dwóch turbosprężarek oraz inteligentne techniki kalibracji silnika, które zapobiegają opóźnieniom i na bieżąco reagują na styl jazdy kierowcy.
- Przeczytaj także: Za kulisami finału 10. sezonu Formuły E. Widziałem na żywo wyścig na torze ExCel w Londynie
To nie wszystko. Chevrolet zastosował także wtórny układ wtrysku paliwa, aby zapewnić dodatkową porcję paliwa niezbędnego do uzyskania potężnej mocy. I nic dziwnego. Nowa jednostka V8 twin-turbo osiąga moc 1064 KM przy 7000 obr./min i generuje moment obrotowy na poziomie 1123 Nm przy 6000 obr./min. Dzięki temu nowy model staje się najmocniejszą Corvettą w historii, a opracowany przez Chevroleta silnik najmocniejszą jednostką V8, jaką kiedykolwiek wyprodukowano w Ameryce przez producenta aut.
Chevrolet Corvette ZR1 z imponującymi osiągami. Nawet samoloty latają wolniej
W ślad za zmianami w silniku poszły również zmiany w skrzyni biegów. Wciąż mamy do czynienia z 8-biegową przekładnią dwusprzęgłową, ale ta jest teraz jeszcze bardziej wytrzymała i wykorzystuje jeszcze doskonalszą przekładnię główną.
Potężna moc sprawia, że najnowszy Chevrolet Corvette ZR1, jak żaden inny model w przeszłości, oferuje na zawołanie niemal dowolną prędkość. Samochód ma rozpędzać się do aż 346 km/h. Pomaga w tym specjalnie opracowana aerodynamika. Przy maksymalnej prędkości siła docisku przekracza 544 kg, co jest największą wartością w historii modelu Corvette.
Samochód oferowany jest w dwóch różnych konfiguracjach, w komplecie z amortyzatorami Magnetic Ride. Standardowy Corvette ZR1 ma smuklejsze nadwozie z niższym oporem powietrza i małym spojlerem z regulowanymi przez użytkownika elementami. Do standardu należy również m.in. przedni splitter z włókna węglowego, listwy progowe i boczne wloty powietrza wspomagające chłodzenie hamulców. Z przodu supersamochód Chevroleta opiera się na 20-calowych kołach i 21-calowych z tyłu. Seryjnie auto wyjeżdża na oponach Michelin Pilot Sport 4S.
Chevrolet Corvette ZR1 także z pakietem torowy i w wersji kabriolet
Osoby chcące wykorzystać pełnię możliwości auta na torze, powinny zdecydować się na opcjonalny pakiet ZTK. Ten obejmuje szereg elementów z włókna węglowego, m.in. agresywne tylne skrzydło o dużej sile docisku. Ponadto użytkowników zyskuje sztywniejsze zawieszenie oraz opony Michelin Pilot Sport Cup 2 R.
- Przeczytaj także: Lepsze 20-letnie Audi A6 czy BMW serii 5? Zapytaliśmy mechaników
Gdy kierowca ma do wykorzystania potężne możliwości auta, musi mieć także możliwość skutecznego i szybkiego zatrzymania samochodu. Tę gwarantuje nowy układ hamulcowy z ceramicznymi tarczami, które cechują się zwiększoną trwałością i obniżoną temperaturą podzespołów hamulcowych. Przednie tarcze mają średnicę 400 mm, tylne 390 mm i są to największe tarcze w historii modelu.
Najnowszy model Corvette ZR1 będzie dostępny jako coupé i w wersji kabrio. Produkcja modelu ruszy w 2025 r., a samochody będą opuszczały bramy fabryki General Motors Bowling Green w Kentucky. Producent nie podał jeszcze ceny modelu, ale patrząc na jego możliwości, raczej nie można spodziewać się, że będzie tanio.